de pil deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: de pil deel 2

Berichtdoor ajl » 01 jul 2010 09:19

@ Lenny Ik snap het heus wel, maar in eerste instantie wordt het gebruikt als anticonceptie en dat het daardoor als nevenactiviteit ook een kinderwensmethode heeft, is mooi meegenomen.

en.wikipedia.org/wiki/Natural_family_planning Uit bijgevoegde link blijkt dat het wel degelijk een christelijke insteek heeft, het wordt zelfs vanuit de RK bevorderd en aangeraden. Ik ken echt geen huisarts die deze methode aanraadt.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 jul 2010 09:35

Inderdaad, NFP gebeurt voornamelijk in de christelijke gezindte.
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 01 jul 2010 09:55

ajl schreef:Ik vermoed dat het om huisartsen gaat met een bepaalde religieuze achtergrond.

( Mijn huisarts hoeft er in het kader van anti-conceptie niet mee aan te komen, want als ik ergens geen zin in en tijd voor heb, is het elke dag temperaturen)

Ik heb 3 maanden getempt en ik was het na een paar dagen al beu omdat elke dag om 06.28 de wekker ging maar dit moest dus ook op vrije dagen enz was eens en nooit meer. En de HA heeft amper gekeken naar mijn mooie lijstjes :(

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 jul 2010 10:08

@ liefie: Haha, hier hetzelfde. Bij ons hebben ze ook niet om templijstjes gevraagd. Vroeger deden ze dat wel, maar tegenwoordig niet meer. Gelukkig... 8)
Afbeelding

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 01 jul 2010 14:34

Daphne schreef:Wel heel vreemd dan dat meerdere mensen/stellen nu al zeggen, dat er geen HA over NFP begint... Ik heb het in ieder geval ook nog nooit gehoord, dat een stel eerst moest NFP'en. Tegenwoordig krijg je na een jaar zo, zonder adviezen, een verwijzing voor de gyn. NFP is eigenlijk alleen een optie voor vrouwen met een regelmatige cyclus die ook gewoon een eisprong hebben.

Nogmaals, ik heb nooit gezegd dat een stel MOEST NFP'en, alleen dat ik weet van 3 stellen dat de huisarts dit ADVIES gaf...
Als ze het niet wilden konden ze zo een doorverwijzing naar de gyn krijgen. En dat de huisarsten van Daphne en Liefie dit advies niet geven, wil nog niet zeggen dat het heel uitzonderlijk is dat ha's dit advies geven. Het ligt er maar net aan hoeveel bekendheid de ha ermee heeft en of hij/zij het in de studie heeft gehad.
NFP is ook een optie voor vrouwen met onregelmatige cycli, maar inderdaad niet voor vrouwen die geen natuurlijk eisprong hebben.
Laatst gewijzigd door Lenny op 01 jul 2010 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 01 jul 2010 14:36

Daphne schreef:Inderdaad, NFP gebeurt voornamelijk in de christelijke gezindte.

Klopt inderdaad, ik denk dat dat komt door het woord 'natural' :wink:, dat zal ze wel aanspreken ofzo.
Maar het is geen christelijke methode:

Oorsprong van de NFP-methode - een stukje historie

De NFP-methode vindt zijn oorsprong in Duitsland. Daar waren in de loop van de tijd een aantal initiatieven op het gebied van natuurlijk omgaan met vruchtbaarheid ontwikkeld, die veelbelovend waren. Het Duitse Ministerie voor Jeugd, Gezin, Vrouwen en Gezondheid besloot eind jaren '80 een project te subsidiëren. In dit project werden de mogelijkheden van natuurlijke methoden voor geboorteregeling (de overkoepelende naam is Natural Family Planning, NFP) wetenschappelijk onderzocht. Bovendien moest er didactisch materiaal ontwikkeld worden voor de verspreiding van een betrouwbare methode. Dit werd de NFP methode.

Vele artsen, psychologen en pedagogen hebben meegewerkt aan dit onderzoek en aan deze ontwikkeling. Op basis van dit onderzoek is de NFP methode verder verfijnd met de hulp van grote aantallen vrouwen, die samen meer dan 30.000 cycli ter beschikking stelden aan het studiecentrum van de universiteit van Düsseldorf. Daarna is een uitgewerkte methode op schrift gesteld.

Mede dankzij de inzet en ervaring van meer dan 800 NFP-consulenten in Duitsland, Vlaanderen en Nederland zijn de onderzoeksgegevens verwerkt tot een eenduidige en betrouwbare methode.

Een aantal essentiële inzichten zijn geformuleerd en onderbouwd en sommige daarvan nader uitgediept. De interpretatieregels werden verbeterd om de betrouwbaarheid van de methode te vergroten.
De gehele methode staat beschreven in de Leidraad Natuurlijk en zeker.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 01 jul 2010 14:39

We dwalen trouwens wel erg af van het topic 'de pil'. :oops:
Dus we kunnen maar beter weer ontopic gaan!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 jul 2010 14:50

Lenny schreef:Stel dat je graag een kindje wilt en je moet van de huisarts eerst een jaar NFP proberen en je raakt daardoor zwanger?

In dit antwoord lees ik toch echt het woord 'moet'... Je spreekt jezelf aardig tegen...
Afbeelding

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 01 jul 2010 18:32

Ik zie het, je hebt gelijk!
Maar dat komt omdat een heel goede vriendin van mij 3 jaar geleden bij de ha kwam ivm hun kinderwens. Zij moest toen echt eerst een halfjaar temp voor ze door mocht naar de gyn. Ze is toen wel zwanger geraakt na dat halfjaar, maar het kindje is tijdens de zwangerschap overleden. :(
Het zal per huisarts verschillen, en nu misschien helemaal niet meer hoeven. Die andere stellen kregen het echt als advies, was absoluut geen verplichting hoor.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 jul 2010 13:58

liefie schreef:
kwebbel schreef:Grrr ik ben tijdens de vakantie ongesteld..... hmmm........

Heb je er zoveel last van dan? Of bedoel je met het oog op zwemmen? Kun je ook tampons gebruiken kun je gewoon mee zwemmen
ik gebruik idd de pil niet meer. Heb er één maand niet zoveel last van en de andere maand iets meer. Maar goed, tampons ben ik niet gewend. Heb er ooit één ingehad maar die zat totaal niet lekker en ik was bang dat t touwtje brak :oops: nouja, dan maar gewoon ff niet zwemmen :) vind ik ook niet zo'n probleem.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 11:00

En ligt dat ook niet aan het soort, of dat je het maar 1x hebt geprobeerd? Kan me voorstellen dat het de eerste keer raar aanvoelt maar dat het wel went?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 jul 2010 11:12

het voelde idd heel erg raar en dat was ook tevens de laatste keer. Ik moet er nog een keer moed voor verzamelen (de laatste x was eind 2007...) :|
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 jul 2010 11:23

Bij mij zitten tampons ook niet goed. Heb inmiddels alle merken wel geprobeerd, maar bij mij zitten ze niet zoals het hoort...
Afbeelding

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jul 2010 11:34

Even van vrouw tot vrouw: duw je ze dan wel ver genoeg door? Het touwtje raak je echt niet zomaar kwijt en het breekt ook niet zomaar. Man, uhm vrouw!, ik kan niet zonder tampons leven! Ik vind persoonlijk maandverband echt zo smerig. Maar je moet wel even wennen aan tampons, natuurlijk. En je moet ze ver genoeg doorduwen, anders voel je hem zitten!

Ach, eigenlijk is die hele menstruatie gewoon een onding :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 jul 2010 11:36

De allereerste keer dat ik tampons gebruikte zat het ook voor geen meter omdat ik hem niet ver genoeg doorduwde.
Nu kan ik niet meer zonder ik vind ze ideaal! Mijn zusje belde me van de week ze wilde zwemmen en had nog nooit een tampon gebruikt en ze voelde hem heel de tijd zitten.
Verteld dat hem verder door moest duwen en toen zat het wel goed.
Is gewoon even uitproberen hoe het het beste zit.

Terug naar “Archief”