VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor jeepeecee » 14 jun 2010 12:08

ik ben blij schipje dat je dit zo allemaal verwoord. zou het zelf niet zo kunnen, maar ik ben het wel helemaal met je eens! overigen schrik ik er wel van dat op zo'n reformatorisch forum er schijnbaar heel weinig mensen er zo over denken :?
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2010 12:08

em_ma schreef:@ Mortlach: ik bedoel niet dat verdwazing rond voetbal een ergere zonde is dan bv stelen. Of dat ik mijzelf beter vind omdat ik niet veel moet hebben van dat voetbalgebeuren. Lees mn stukje nog maar eens terug :wink:

Het was ook niet persoonlijk gericht. Nu is voetbal actueel dus iedereen valt erover. Ik kan me niet herinneren dat er ook zo'n onderwerp was voor de Olympische spelen, Roland Garos, de Tour, of het WK-schaatsen in Thialff.

Ik heb niet de indruk dat het te maken heeft met individuen. Kijk eens nuchter om je heen. Ons hele dagelijkse leven staat in het teken van voetbal? Winkels zijn zelfs gesloten. Het moet toch niet gekker worden?

Mijn leven staat allesbehalve in het teken van voetbal. Dat weerhoudt me er echter niet van wel de wedstrijd te gaan bekijken zo meteen. En als het niet interessant is, ga ik ook net zo makkelijk wat anders doen.

Gezellig in een cafeetje of bij vrienden kijken, okay, dat is gewoon leuk.
Maar dat punt zijn we allang voorbijgeschoten. En dan al dat gevloek en getier, prostituees die overuren draaien/andere vormen van menselijke uitbuiting. Ik vind het vrschrikkelijk!

Kijk, dat kan ik begrijpen. Jij vindt het verschrikkelijk. Ik ook. Maar hier in huis wordt niet gevloekt en getierd en werken ook geen prostituees.

Je maakt trouwens meteen weer een algemene opmerking. "dat punt zijn WE voorbijgeschoten". Dat vind ik nog wel het vreemdste (weer niet persoonlijk, want meer mensen hebben er een handje van). Het komt vreemd op me over dat mensen zich zo heftig af wensen te zetten tegen de groep, maar ondertussen wel met "we hebben dit, of we zijn dat" aankomen. Nee, lieve mensen, als je niet bij de groep wilt horen, moet je "ZIJ hebben dit, of ZIJ zijn dat" zeggen.

Dat maakt meteen een stuk duidelijker dat als je niet tot een groep wilt horen, je ook niks over die groep te zeggen hebt. En wel tot een groep willen behoren, maar alleen als de hele groep precies doet wat jij wilt... tja... dat werkt toch ook niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 jun 2010 12:17

Harm-J schreef:Begrijp ik niet, wil ik niet begrijpen, is nodeloos kwetsen, is niet de boodschap die ik in de bijbel lees. Denk jij zelf niet dat je mensen eerder van het evangelie wegduwt met zulk soort opmerkingen?
Los van de vraag of een opmerking wel of niet verstandig is: het evangelie is in elk geval geen zoet praatje dat mensen te vriend wil houden. Het evangelie zegt mensen de wacht aan, laat ze juist NIET vrij en dat heeft ook een afstotende kant. Als je dat niet in de Bijbel leest, ben ik benieuwd welke Bijbel je hebt.
Mortlach schreef:Het was ook niet persoonlijk gericht. Nu is voetbal actueel dus iedereen valt erover. Ik kan me niet herinneren dat er ook zo'n onderwerp was voor de Olympische spelen, Roland Garos, de Tour, of het WK-schaatsen in Thialff.
Misschien is dat wel zo omdat voor die evenementen niet het hele land bijkans plat ligt.
em_ma schreef:Ik ga zo lekker boodschappen doen. Wat zal ik snel klaar zijn haha..
Cruyff zou zeggen: "elk nadeel heb z'n voordeel". :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2010 12:20

Het was ook niet persoonlijk gericht. Nu is voetbal actueel dus iedereen valt erover. Ik kan me niet herinneren dat er ook zo'n onderwerp was voor de Olympische spelen, Roland Garos, de Tour, of het WK-schaatsen in Thialff.

In een grijs en grauw verleden heb ik nog wel eens geageerd tegen de gekte rond het wielrennen hier op Refoweb...

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 jun 2010 12:32

@ Mortlach: ik denk/vind dat het overgrote deel van de Nl bevolking doorschiet, daarom spreek ik over WE.

Hoe komen we over als christenen als we alle ins en outs weten over voetbal? Dat nog beter kennen dan een bepaald bijbelboek.
Dan voel ik het schaamrood naar mn kaken stijgen.
We weten best dat rondom dit WK genoeg dingen gebeuren waar je als christen echt niet achter kan staan, zie mijn vorige posts. Moet je je er dan zo in verdiepen? Hoe komt dat over naar de buitenwereld?...
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

mamavan3
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mamavan3 » 14 jun 2010 12:50

Ik wil met schroom reageren op dit topic.
Ik heb niet alle posts gelezen, maar wil alleen antwoord geven op de vraag: VoetbalGEKTE: wat doet het jou?

Nu, het doet mij verdriet, omdat Koning Jezus hier niet mee wordt gediend.

Gisteravond is er gepreekt uit Spreuken 23....Hoor gij, mijn zoon en word wijs, en richt uw hart op de weg. Zijt niet onder de wijnzuipers noch onder de vleesvreters; want een zuiper en vraat zal arm worden (....)mijn zoon, geef mij uw hart en laat uw ogen Mijn wegen bewaren.

Voor mij des te meer een aansporing om niet met die GEKTE mee te doen.
Liefde is: geven en geven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2010 12:58

Schrik hier eerlijk ook wel, dit is refoweb, maar de tegenstanders van de sportgekte (niet alleen voetbal !) zijn veruit in de minderheid. Alle argumenten worden uit de kast getrokken om maar te zeggen dat WE niet gek zijn, WE slechts kijken enz.
In diverse tuinen hier in de buurt, zitten grote groepen mensen "gezellig" met zn allen te kijken. Mn katten komen iedere keer met dikke staarten naar binnen, vanwege de toeters die te pas en te onpas gebruikt worden. En er is nog niet eens een doelpunt gevallen. Ik kijk niet, maar weet ong het verloop v.d. wedstrijd.
1 van mijn kinderen heeft vanmorgen een goede uitslag in het zknhs gekregen. Ik heb hier stilletjes voor zitten danken. Het was nogal onverwacht. Door het geroep en getoeter heen !
Hetzelfde kind zit nu bij een vriendje voetbal te kijken. Ik snap dat wel, maar wat zou het toch groot zijn als hij hier in huis zat, dankbaar jegens de HEERE die zo onverdiend Zijn zegen gaf vanmorgen.
Dus eigenlijk ben ik gewoon een beetje verdrietig, als ik zo om me heen kijk.
Het lijkt wel of ik de enige ben die niet kijkt.
Gisteren vertelde de dominee over een voetballer uit Katwijk.
Hij kreeg een dwarslaesie.
Toen de ds bij hem kwam, kort daarna, kon de voetballer getuigen, dat God hem stilgezet had.
Hij dankte daarvoor, " anders had ik me doodgehold dominee", zo zei hij !
Kijk, en DAAR word ik nou stil van !

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 jun 2010 13:24

elbert schreef:Los van de vraag of een opmerking wel of niet verstandig is: het evangelie is in elk geval geen zoet praatje dat mensen te vriend wil houden. Het evangelie zegt mensen de wacht aan, laat ze juist NIET vrij en dat heeft ook een afstotende kant. Als je dat niet in de Bijbel leest, ben ik benieuwd welke Bijbel je hebt.

Het evangelie is iets waarbij iemand zich door God laat leiden, Het is m.i. beter om mensen over God vertellen, wat voor liefde Hij voor de mens had, dat Hij Zijn enig geboren zoon...etc... Dan gaan lopen brallen, dat als iemand voetbal kijkt de Duivel achterna loopt.

Als mensen God zoeken, laat hij zijn eigen vinden, het is enkel menselijk om andere mensen proberen de eigen kerk binnen te praten, hun eigen regels, wetten, te doen uit te leggen als het enig ware woord van God. Ik probeer liever mensen tot God te brengen, zodat God in hun harten verder kan werken, zoal Hij het wil, dan dat ik probeer mensen te overtuigen, dat als ze voetbal kijken, de duivel volgen, met sportverdwazing bezig zijn. Dat laatste lijkt mij toch wat meer op het zaad dat "naast" de akker wordt gestrooid!

Wil je wat radicaler zijn (al zijn daar de meningen misschien ook binnen de kerkelijke stromingen over verdeeld), zou je de mensen nog kunnen vertellen, dat zij in dit leven een keus moeten maken van voor God kiezen of niet, dat het na het aardse wel eens te laat zou kunnen zijn..

Later meer, rust is zo klaar.... 8-[
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 14 jun 2010 13:32

nou, doelpunt! m.n hond zit in de gordijnen door dat toeteren!
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2010 13:34

nou hier in de wijk valt het reuze mee. =D> In de verste verte hoor je getoeter.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 14 jun 2010 13:38

t was nou niet echt een doelpunt waar voor getoeterd moest worden maar dat mag ik hier vast niet zeggen :mrgreen:
PaSaP Hoogh!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2010 13:45

linde schreef:t was nou niet echt een doelpunt waar voor getoeterd moest worden maar dat mag ik hier vast niet zeggen :mrgreen:

maar dat wisten we... :mrgreen:

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 14 jun 2010 14:01

johan zit te kijken en die zei van wel :?:
Afbeelding

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 jun 2010 14:08

em_ma schreef:Waar ligt de grens tussen sportverdwazing en in gezonde proporties bezig zijn met sport?
Mi gaat het WK richting de verdwazing. Zeg nu zelf: hoe gezond is het als je zo van de kaart bent dat je niet meer kunt werken als Nl verloren heeft? En zo kan ik nog tig voorbeelden noemen.
Of als zelfs christenen kerkdiensten skippen vanwege voetbalwedstrijden?
Wie zet je dan op de eerste plaats? Voetbal of Jezus? Dat is dan toch een retorische vraag?
En nee, ik ben zelf ook geen heilig boontje. Dat besef ik maar al te goed, ik moet ook elke dag tegen mijn zwakheden strijden.

ah de zwaar christelijke kerken gaan ten strijden tegen het WK Voetbal ! Tsja dat komt als je alles alleen maar zwart of wit ziet, zoals ook de Farizeers deden ! Terwijl Jesus juist de nuance's benadrukte. !

Sportverdwazing is volgens mij meer als je alles op zij zet voor je sportgenot ! je gewone leven en het leven wat je leidt met God er onder lijden ! Tsja stel nederland verliest, denk je dan dat heel nederland niet meer werkt, het werk gaat gewoon door hoor, ik heb net nog gewerkt, de bussen rijden nog, de supermarkt is open ! en de bouwvakkers zijn ook nog aan het werk, ! Dat is even het tegenover gestelde van wat jij loopt te generaliseren !

Er zullen vast Christen zijn die kerkdiensten skippen, die zouden bij zichzelf ten rade moeten gaan of ze goed bezig zijn ! Maar de andere kant, Jongeren die VERPLICHT naar de kerk moeten gaan en niet willen en tegen hun zin zitten omdat ze moeten ... Ze zitten braaf in de kerk.. maar of het de juiste manier is ???

Hoezo retorisch ? je kan ook alles naar de andere kant betrekken , Voetbal is de Duivel, voetbal zorgt voor geldverspilling , hoereerderijk !

Normaal voetbal is niks mis mee, hoeveel jongeren sporten er niet, wat goed is voor hun lichaam, wat zorgt voor team spirit, zorgt dat ze niet gaan lopen rond hangen bij winkelcentra , Hoereerderij is van alle tijden, dat heb je altijd en overal . Er zijn genoeg Christelijks sporters die God volgen !

Het lijkt wel of de zwaardere kerken , alles tegen sport hebben ! heeft God niet de mens geschapen in al zijn facetten ! dus dat ie kan lezen, houden van muziek, de natuur, gebruik kan maken van zijn lichaam voor arbeid en voortplanting en ook sport ? Of zijn dat allemaal werken van de duivel , Filosoferen, is dat dan ook van de duivel , tenslotten kan je ook het verkeerde denken ,

Sport verbroederd ook, zorgt voor werkgelegenheid en samenhorigheid bij mensen , dat ze aardig doen tegen elkaar ! Is daar iets mis mee , is dat dan niet het goede werk van God ? Zou het niet mooi zijn als we gezamelijk naar God toe kunnen gaan ?

Denk je dat de aarde zwart en wit is ? Ik denk dat God de aarde niet voor niets zoveel kleur heeft gegeven ! en dan weten we nog neit wat er allemaal voor moois in de Oceanen leeft !

Mischien eens wat punten om over na te denken !

Oh ja , ik kijk nooit voetbal, zal er niet heen gaan, zeker niet op Zondag maar dit vindt ik weer wel leuk doe ik nu aan afgoderij ?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2010 14:09

jeepeecee schreef:johan zit te kijken en die zei van wel :?:

de keeper kopte hem in z'n eigen doel.

Terug naar “Archief”