VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Harm-J » 13 jun 2010 17:55

Schipje schreef: ik schaam me nergens voor omdat ik niet 'miep' maar gewoon een feit constateer. Bovendien kijk ik liever niet naar mijn broeders en zusters in o.a. Noord-Korea, ik bid er liever (helaas, altijd te weinig) voor.

Meisje20, ik denk dat dat de hele essentie is van deze discusie. Christenen zien de machten van de duivel vaak niet meer. Natuurlijk is er op het kijken naar een wedstrijdje voetbal niks op tegen. Maar iets wat de wereld zo in beslag neemt en wat (en dat is het belangrijkste) NIET naar God toe leidt, dat komt niet van God al kan Hij natuurlijk alles gebruiken om mensen tot Hem te trekken. En van niet alles kan je direct zeggen of het naar God toe leidt of niet, maar het mag toch duidleijk zijn dat iets wat leidt tot o.a. geldverspilling en prostitutie nooit bij God vandaan kan komen?

Iemand kan zich zelf ook een straks keurslijf aan willen aanmeten, dat leidt vaak enkel tot ellende of ontsporing. Het lijkt mij er op, dat jij zaken vanuit jouw visie heel sterk projecteerd op anderen. Lijkt mij ook geen goede zaak...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jun 2010 17:59

Schipje schreef:Faramir, ik schaam me nergens voor omdat ik niet 'miep' maar gewoon een feit constateer.

Evengoed heb ik geen oogkleppen op. Overigens plaats je nu een valse tegenstelling. Dat je bid wil niet zeggen dat je er niet naar kijkt, in tegendeel zelfs.

Voor de rest vind ik de bangmakerij voor een beetje gezonde competitie tussen wat landen die een spelletje spelen wel lachwekkend. Dat het niet naar God toe zal leiden is ook slechts een uit de lucht gegrepen vooroordeel dat niet te staven is. Evengoed zou je het tegenovergestelde kunnen beweren.

Geniet van het mooie voetbal zou ik zeggen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jun 2010 18:47

Faramir schreef:Voor de rest vind ik de bangmakerij voor een beetje gezonde competitie tussen wat landen die een spelletje spelen wel lachwekkend. Dat het niet naar God toe zal leiden is ook slechts een uit de lucht gegrepen vooroordeel dat niet te staven is. Evengoed zou je het tegenovergestelde kunnen beweren.

Eens! Elk mens heeft op zijn tijd een stukje euforie nodig. Iets met het door de hersenen aangemaakte stofje "endorfine. Of men die euforie nu haalt uit het kijken naar een voetbalwedstrijd het gebeuren er om heen, af en toe zelf eens flink sporten, elk mens heeft af en toe gewoon wat euforie nodig!

Als een ingetogen zwartkijker door het leven gaan, leidt eerder tot een depressie, juist omdat men dan (het door God) geschapen lichaam niet de kans geeft om zich zo nu en dan eens te uiten. Daarbij gingen ze in de bijbel ook vaak genoeg even lekker los... Positieve voorbeelden ten over.

Men roept m.i. veel te snel...:"Ach en wee, het leidt tot niets, pas op hoor je raakt ermee van God los. God heeft de mens niets voor niets het stofje endorfine gegeven...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 jun 2010 18:49

Harm-J schreef:Iemand kan zich zelf ook een straks keurslijf aan willen aanmeten, dat leidt vaak enkel tot ellende of ontsporing. Het lijkt mij er op, dat jij zaken vanuit jouw visie heel sterk projecteerd op anderen. Lijkt mij ook geen goede zaak...

Harm-J,
Sorry hoor maar moet je alle berichten eens teruglezen. Als je gelijk zou hebben betekend dat ook andersom. Je moet wel eerlijk blijven. Dit is mijn visie inderdaad. Niks mis mee. Als ik hier duidelijk mijn mening geef betekent dat dan gelijk dat ik dat op anderen projecteer? Volgens mij niet hoor. Waar is een topic dan voor ? Ja en amen zeggen?

Bovendien, en dat gevoel heb ik al langer maar ik weet niet zeker of het klopt... ik heb het gevoel dat mijn reacties een beetje 'wettisch' overkomen. Dat kan ik me voorstellen omdat in 'zware' kerken (en iedereen snapt toch wel wat ik daarmee bedoel) vaak gewaarschuwd word voor 'koning voetbal' en 'sportverdwazing'.
Wel, ik mag weten op grond van Gods Woord dat ik in vrijheid leef. Alle wetten waar de Joden zich aan moesten houden hoeven wij niet meer te vervullen. Het enige wat God van mij vraagt is: 'volg Mij'. Dat probeer ik te doen. En ik denk dat als je het WK voetbal volgt je de duivel volgt en niet God. En als je het daar niet mee eens bent, dan is dat geen probleem, dat kan. Als je het niet wilt horen, dan heb je een beetje pech want ik zeg wat ik denk :) Iedereen geeft hier zijn visie, ik dus ook en daar kan je van vinden wat je wilt.

Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekert.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jun 2010 19:07

Schipje schreef:
Harm-J schreef:Iemand kan zich zelf ook een straks keurslijf aan willen aanmeten, dat leidt vaak enkel tot ellende of ontsporing. Het lijkt mij er op, dat jij zaken vanuit jouw visie heel sterk projecteerd op anderen. Lijkt mij ook geen goede zaak...

Harm-J,
Sorry hoor maar moet je alle berichten eens teruglezen. Als je gelijk zou hebben betekend dat ook andersom. Je moet wel eerlijk blijven. Dit is mijn visie inderdaad. Niks mis mee. Als ik hier duidelijk mijn mening geef betekent dat dan gelijk dat ik dat op anderen projecteer? Volgens mij niet hoor. Waar is een topic dan voor ? Ja en amen zeggen?

Bovendien, en dat gevoel heb ik al langer maar ik weet niet zeker of het klopt... ik heb het gevoel dat mijn reacties een beetje 'wettisch' overkomen. Dat kan ik me voorstellen omdat in 'zware' kerken (en iedereen snapt toch wel wat ik daarmee bedoel) vaak gewaarschuwd word voor 'koning voetbal' en 'sportverdwazing'.
Wel, ik mag weten op grond van Gods Woord dat ik in vrijheid leef. Alle wetten waar de Joden zich aan moesten houden hoeven wij niet meer te vervullen. Het enige wat God van mij vraagt is: 'volg Mij'. Dat probeer ik te doen. En ik denk dat als je het WK voetbal volgt je de duivel volgt en niet God. En als je het daar niet mee eens bent, dan is dat geen probleem, dat kan. Als je het niet wilt horen, dan heb je een beetje pech want ik zeg wat ik denk :) Iedereen geeft hier zijn visie, ik dus ook en daar kan je van vinden wat je wilt.

Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekert.

Sportverdwazing is m.i. heel iets anders dan naar het WK kijken, of het gebeuren er om heen. Dat is niet meer dan een kortstondige periode. Sportverdwazing is zoveel tijd in een sport steken, dat andere (prive) zaken er onder komen te leiden. Of dat je een dermate overdreven aandacht hebt voor een sport dat andere zaken (werk/prive) en onder te leiden hebben.

Sommige (kerkelijke) mensen trekken het woord sportverdwazing uit zijn verband, voor valse stellingen die niet te onderbouwen zijn.Dit gaat soms zelfs zo ver dat ze bijna elke vorm van sport beoefenen bestempelen als het directe werk van de duivel.

Het is mijn inziens je zelf verloochen om te doen voorkomen of je 24 per dag met God bezig kunt zijn, zou moeten zijn. Denk je nu dat de mensen van de bruiloft te Kana voortduren met God bezig waren. Btw als ik naar de wc ga, neem ik toch liever een stripboek mee, dan de bijbel. 8-[

Daarbij, zouden de mensen, beter niet meer kunnen gaan werken, maar beter de hele dag in de kerk kunnen gaan zitten, op je werk hoor je tenslotte ook met je werk bezig te zijn, niet met je hoofd bij andere zaken. Het is inderdaad wat jij schrijft: "Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekert", geef mensen dan ook de vrijheid om op zijn of haar manier van hun of een sport te genieten en of geloof te laten beleven. Ieder het zijne.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 14 jun 2010 07:51

Onze 2 oudste zitten op een vrijgemaakte school. Ze hebben een verkort lesrooster om daarna voetbal te kunnen kijken. Als ze dat niet willen moeten ze verplicht een andere film kijken. Dwaze school!!
Ik heb net een brief per mail gestuurd, ben benieuwd naar de reactie.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 jun 2010 08:54

Het is mijn inziens je zelf verloochen om te doen voorkomen of je 24 per dag met God bezig kunt zijn, zou moeten zijn. Denk je nu dat de mensen van de bruiloft te Kana voortduren met God bezig waren. Btw als ik naar de wc ga, neem ik toch liever een stripboek mee, dan de bijbel.

Begrijp je nou echt niet wat ik bedoel te zeggen of WIL je me niet begrijpen?

Daarbij, zouden de mensen, beter niet meer kunnen gaan werken, maar beter de hele dag in de kerk kunnen gaan zitten,

Exodus 20 vers 9: Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

op je werk hoor je tenslotte ook met je werk bezig te zijn, niet met je hoofd bij andere zaken.

Dat zeg ik ook nergens. Maar ook dan kan je getuigen van God, je hoeft dat niet met woorden te doen maar met daden, je houding. Ook in je werk dus alles tot Zijn Eer.
Het is inderdaad wat jij schrijft: "Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekert", geef mensen dan ook de vrijheid om op zijn of haar manier van hun of een sport te genieten en of geloof te laten beleven. Ieder het zijne.

Hoezo laat ik anderen niet vrij? Vertel, mag ik mijn visie nog geven of niet? Als ik dat doe (wat jou blijkbaar niet zind) is dat dan gelijk een inperking van andermans vrijheid?
Kom op zeg! Wat is dat stripboekverhaal nou een rare niet-serieuze reactie?
Maar goed, we laten de Bijbel wel spreken:

Johannes 7:18
Die van zichzelven spreekt, zoekt zijn eigen eer; maar Die de eer zoekt Desgenen, Die Hem gezonden heeft, Die is waarachtig, en geen ongerechtigheid is in Hem.

Lukas 9:23
En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.
Daar staat niet bij: voor 50%.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 jun 2010 09:51

Waar ligt de grens tussen sportverdwazing en in gezonde proporties bezig zijn met sport?
Mi gaat het WK richting de verdwazing. Zeg nu zelf: hoe gezond is het als je zo van de kaart bent dat je niet meer kunt werken als Nl verloren heeft? En zo kan ik nog tig voorbeelden noemen.
Of als zelfs christenen kerkdiensten skippen vanwege voetbalwedstrijden?
Wie zet je dan op de eerste plaats? Voetbal of Jezus? Dat is dan toch een retorische vraag?
En nee, ik ben zelf ook geen heilig boontje. Dat besef ik maar al te goed, ik moet ook elke dag tegen mijn zwakheden strijden.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2010 10:33

pannenkoek schreef:Onze 2 oudste zitten op een vrijgemaakte school. Ze hebben een verkort lesrooster om daarna voetbal te kunnen kijken. Als ze dat niet willen moeten ze verplicht een andere film kijken. Dwaze school!!

Tja, ik snap je bezwaren, al vrees ik dat je er weinig tegen in kunt brengen.
Wat laat je je kinderen trouwens doen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2010 10:51

em_ma schreef:Waar ligt de grens tussen sportverdwazing en in gezonde proporties bezig zijn met sport?
Mi gaat het WK richting de verdwazing.

Volgens mij kun je dit alleen zeggen over individuen, en niet over een organisatie of een evenement. En daar moet je ook al mee uitkijken, want "verdwazing" lijkt wel al te worden toegepast als iemand met een rood-wit-blauw vlaggetje op zijn wang in een cafeetje naar een wedstrijd kijkt. Uitbundigheid is nog niet direct verdwazing.

Zeg nu zelf: hoe gezond is het als je zo van de kaart bent dat je niet meer kunt werken als Nl verloren heeft? En zo kan ik nog tig voorbeelden noemen.

Ja, dat is wel wat overdreven, maar hoeveel mensen gaan nou echt zo ver?

Wie zet je dan op de eerste plaats? Voetbal of Jezus? Dat is dan toch een retorische vraag?
En nee, ik ben zelf ook geen heilig boontje. Dat besef ik maar al te goed, ik moet ook elke dag tegen mijn zwakheden strijden.

Maar als je zwakheid voetbal is, dan is dat op de één of andere manier erger dan wanneer het iets anders is, zo lijkt het. Als mensen er diensten voor overslaan, dan is dat aan hen. Zij moeten dat voor zichzelf kunnen verantwoorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 14 jun 2010 11:16

TheKeimpe schreef:
pannenkoek schreef:Onze 2 oudste zitten op een vrijgemaakte school. Ze hebben een verkort lesrooster om daarna voetbal te kunnen kijken. Als ze dat niet willen moeten ze verplicht een andere film kijken. Dwaze school!!

Tja, ik snap je bezwaren, al vrees ik dat je er weinig tegen in kunt brengen.
Wat laat je je kinderen trouwens doen?

Ik heb gezegd dat de op de gewone tijd naar huis mogen van mij.
Bij de oudste wilde niemand vb kijken, dus die verwacht ik eerder thuis. de 2e is normaal om half 3 vrij. Met verkort rooster om kw over 1 of zo. Hij komt om half 3 jr huis.
Ze geven eerst een verkort rooster, en daarna verplichten ze om vb of een andere film te kijken.

Ik heb net mail gekeken, heb nog niets gehoord.

Misschien kunnen we er ook weinig tegenin brengen, we maken in ieder geval kenbaar dat we het hier niet mee eens zijn. we hoeven niet alles voor zoete koek te slikken toch?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2010 11:45

ik begin me ondertussen wel af te vragen of de mensen die zó heftig reageren tégen alles wat met voetbal te maken heeft, niet meer aan sportverdwazing lijden dan de mensen die "gewoon" vandaag op kantoor of in de klas de wedstrijd kijken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 jun 2010 11:46

em_ma schreef:Waar ligt de grens tussen sportverdwazing en in gezonde proporties bezig zijn met sport?
Mi gaat het WK richting de verdwazing. Zeg nu zelf: hoe gezond is het als je zo van de kaart bent dat je niet meer kunt werken als Nl verloren heeft? En zo kan ik nog tig voorbeelden noemen.

Helemaal mee eens. Alles moet wijken voor de voetbal. Ik ga vanmiddag lekker wandelen en naar de boekhandel. Voetbal is best leuk en ben niet tegen een wedstrijdje maar dit vind ik een overdreven toestand worden....

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 jun 2010 11:51

Schipje schreef:Begrijp je nou echt niet wat ik bedoel te zeggen of WIL je me niet begrijpen

Jouw boodschap van:
En ik denk dat als je het WK voetbal volgt je de duivel volgt en niet God.
Begrijp ik niet, wil ik niet begrijpen, is nodeloos kwetsen, is niet de boodschap die ik in de bijbel lees. Denk jij zelf niet dat je mensen eerder van het evangelie wegduwt met zulk soort opmerkingen?

Schipje schreef:Exodus 20 vers 9: Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

Dat sloeg toen nog op de Sabbath... :-oo Lees: Zaterdag.

Schipje schreef:Dat zeg ik ook nergens. Maar ook dan kan je getuigen van God, je hoeft dat niet met woorden te doen maar met daden, je houding. Ook in je werk dus alles tot Zijn Eer.

Door te spreken van: " ik denk dat als je het WK voetbal volgt je de duivel volgt en niet God", vraag je zelf eens af of je God dan niet te kakken zet met zulk een soort opmerkingen.., ook op jouw werk?

Schipje schreef:Hoezo laat ik anderen niet vrij? Vertel, mag ik mijn visie nog geven of niet? Als ik dat doe (wat jou blijkbaar niet zind) is dat dan gelijk een inperking van andermans vrijheid?

Je laat anderen pas vrij, als je het eens wat meer bij jou zelf zou houden. Bijvoorbeeld zou schrijven: "voor mij zelf sprekende denk IK dat als IK het WK voetbal volg, de duivel zou volgen en niet God! Zie je het verschil? M.i. nodigt dit meer uit tot vragen, of een gesprek.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 14 jun 2010 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 14 jun 2010 11:55

@ Mortlach: ik bedoel niet dat verdwazing rond voetbal een ergere zonde is dan bv stelen. Of dat ik mijzelf beter vind omdat ik niet veel moet hebben van dat voetbalgebeuren. Lees mn stukje nog maar eens terug :wink:
Ik heb niet de indruk dat het te maken heeft met individuen. Kijk eens nuchter om je heen. Ons hele dagelijkse leven staat in het teken van voetbal? Winkels zijn zelfs gesloten. Het moet toch niet gekker worden?
Gezellig in een cafeetje of bij vrienden kijken, okay, dat is gewoon leuk.
Maar dat punt zijn we allang voorbijgeschoten. En dan al dat gevloek en getier, prostituees die overuren draaien/andere vormen van menselijke uitbuiting. Ik vind het vrschrikkelijk!

Ik ga zo lekker boodschappen doen. Wat zal ik snel klaar zijn haha..
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”