de pil deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: de pil deel 2

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2010 21:59

even googlen stelt wel weer gerust: "...dat zwangere vrouwen vele malen meer hormonen uitscheiden in hun plas dan pilgebruiksters"

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 13 jun 2010 13:46

Ja, maar bij zwangere vrouwen zijn het natuurlijke hormonen, en bij pil-gebruikers zij het kunstmatige hormonen.
En die laatste blijken nou net niet af te breken in de zuiveringsinstallaties, itt natuurlijke hormonen.

Zie: Pil is atoombom.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2010 16:03

tja... wie het ideale alternatief weet, melde het hier

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 23 jun 2010 13:03

Zo, vanochtend de pil opgehaald bij de apotheek, kreeg hem gratis mee. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb trouwens de Microgynon 30 gehad, dat is geloof ik wel een beetje de 'standaard' pil toch?
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 23 jun 2010 14:05

Inderdaad vrij standaard pil. Ik heb er prima ervaringen mee, behalve dan de eerste maand pilgebruik. Maar dat is helemaal goed gekomen.

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 26 jun 2010 21:16

@ Kirsten
Een tijdje geleden schreef je dat je het niet zo erg zou vinden als de pil uit het basispakket gaat, medicijnen kosten nu eenmaal geld.
Het schijnt zo te zijn dat in landen waar de pil niet wordt vergoed, het aantal abortussen veel hoger ligt dan in Nederland(waar het nog wel wordt vergoed). In de (ik meen jaren 70) lag dat getal in Nederland ook ineens hoger in een periode van twijfel over de veiligheid van de pil, destijds. Toen deze twijfel weg was daalde het aantal abortussen ook. M.i. zou de overheid ook naar deze cijfers moeten kijken, lijkt me ethisch gezien wel zinvol. En als we het puur economisch zouden bekijken zal het de overheid waarschijnlijk alleen maar meer geld gaan kosten. Een abortus is niet zo goedkoop.
Ik vind het vreselijk dat dit gebeurt hoor, (puur) persoonlijk zou ik er ook geen moeite mee hebben als de pil eruit verdwijnt, maar goed, als de gevolgen voor de samenleving zo drastisch zijn...

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 26 jun 2010 22:23

weet niet of ik hier links mag plaatsen, maar je kunt het zelf ook googlen.

de pil zal verdwijnen uit de basispakket.

Persoonlijk vind ik dit erg jammer aangezien er ook mensen zijn die de pil om medische noodzaak gebruiken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2010 07:55

vanaf 21 jaar toch?

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 27 jun 2010 14:03

klopt vanaf 21 jaar..

en dan vanaf 1 januari 2011

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 27 jun 2010 14:18

@ Dorah
Ik snap je punt heel goed. De vraag is echter of de oplossing tegen het grote aantal abortussen het vergoeden van de pil is. Iedereen die seks heeft, die weet dat je daarvan zwanger van kan worden. ik begrijp best dat die voor jongeren wat moeilijker te plaatsen is en dat er dus ook veel abortussen bij tieners plaats vindt. Daarom top dat de pil tot 21 jaar vergoed wordt. Echter neem ik aan dat iedereen vanaf 21 jaar die niet zwanger wil worden, wel zelf na kan denken en kan betalen voor de pil (het kost echt niet veel). Dat er dan een mogelijke stijging in het aantal abortussen plaats zou kunnen vinden is m.i. niet de verantwoordelijkheid van de gezondheidsverzekeraars, maar er is dan een probleem in de mentaliteit van de samenleving. Ik ben dan ook van mening dat iemand graag een abortus wil laten doen, daar ook aan mag meebetalen. (maar dat is een iets andere discussie.) Echter snap ik het ethische punt van je wel. Alleen denk ik niet dat dit de juiste oplossing is voor het tegengaan van abortussen.
Laten we niet vergeten waarvoor dit pakket is: Voor het vergoeden van medicijnen, dus voor mensen die ziek zijn. Zolang de pil niet op medische basis gebruikt wordt, vind ik vergoeding niet noodzakelijk. (medische noodzaak uitgezonderd dus) De vraag is dan: hoe ver gaan we met vergoeden om abortus tegen te gaan? Moeten de condooms dan ook in het pakket?

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 27 jun 2010 20:55

[quote="kirsten

Laten we niet vergeten waarvoor dit pakket is: Voor het vergoeden van medicijnen, dus voor mensen die ziek zijn. Zolang de pil niet op medische basis gebruikt wordt, vind ik vergoeding niet noodzakelijk. (medische noodzaak uitgezonderd dus) De vraag is dan: hoe ver gaan we met vergoeden om abortus tegen te gaan? Moeten de condooms dan ook in het pakket?[/quote]

wordt de pil wel vergoed als er een medische noodzaak is?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2010 21:33

Ook niet alle medicijnen, op medisch gebied, worden vergoed. Dan zal de pil waarschijnlijk ook niet op medisch gebied vergoed worden.

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 29 jun 2010 09:11

nita schreef:[quote="kirsten]
Laten we niet vergeten waarvoor dit pakket is: Voor het vergoeden van medicijnen, dus voor mensen die ziek zijn. Zolang de pil niet op medische basis gebruikt wordt, vind ik vergoeding niet noodzakelijk. (medische noodzaak uitgezonderd dus) De vraag is dan: hoe ver gaan we met vergoeden om abortus tegen te gaan? Moeten de condooms dan ook in het pakket?[/quote]

wordt de pil wel vergoed als er een medische noodzaak is?[/quote][/quote]

Nee! Ik moest de pil ook om medische reden slikken, maar ik moest 'm dus wel zelf betalen...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 jun 2010 09:26

Zo erg is dat toch niet? Het gaat maar om een paar euro. Daarbij denk ik dat veel vrouwen de pil ook uit een soort gemak slikken. Ik ben hem zelf gaan slikken op mn 16e, om mijn mestruatie meer te reguleren, maar ik slikte het op mn 29e nog steeds. Ik had natuurlijk allang kunnnen stoppen en begrijp wel dat de overheid dit aan banden wil leggen. De maatschappij hoeft hier niet voor op te draaien. Bezuinigen moeten wij toch op de gezondheidszorg, want die wordt er onbetaalbaar. Dan kunnen wij dat geld beter besteden aan echt medisch noodzakelijke dingen.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 29 jun 2010 11:59

ajl schreef:Zo erg is dat toch niet? Het gaat maar om een paar euro. Bezuinigen moeten wij toch op de gezondheidszorg, want die wordt er onbetaalbaar. Dan kunnen wij dat geld beter besteden aan echt medisch noodzakelijke dingen.

even persoonlijk voor mij. Als ik de pil niet slik, groeien de cystes aan mijn eierstok zo hard dat hij gaat draaien en afsterft. Ik ben die ene al kwijt daardoor, dus ben zuinig op die andere.

Het is maar een paar euro, ik weet niet precies hoeveel hij kost, maar ik zit verplicht helaas mijn man ook in de bijstand, het is voor ons echt elk dubbeltje omdraaien. Gezondheid gaat voor inderdaad, maar dat betekent dat ik iets anders moet laten schieten. Eigen risico gaat ook weer omhoog. Betekend de eerste maanden van het nieuwe jaar zelf je medicijnen betalen. Daar ben ik nu al voor aan het sparen. Dus sorry, maar ga met het bovenstaande wat je zegt niet mee. Maar goed dat is voor mij persoonlijk.

Terug naar “Archief”