talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Koeitje
Mineur
Mineur

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Koeitje » 11 jun 2010 09:36

Ik volg dit topic al langere tijd, omdat ik al een tijd in dubio zit.
Momenteel heb ik een administratieve functie. Ik verdien absoluut niet veel en ook zou ik dit werk niet nog jaren willen doen.
Daarom zit ik aan een opleiding te denken. Iets in de zorg heeft me altijd getrokken, verdiend meer en je kunt in de zorg later beter herintreden. Maar die opleiding duurt 4 jaar en dat lijkt zo vreselijk lang!
Mijn man en ik willen ook heel graag kinderen.
Ik besef erg goed dat kinderen een zegen zijn en daar wil ik gerust mijn werk voor op een lager pitje zetten. De baan die ik nu heb is daar ook geschikt voor. En ik kan er nu ook vrijwilligerswerk naast doen, lekker afwisselend.
Als ik aan een opleiding begin maak ik het me dus lastiger. Ook financieel. En als we kinderen mogen krijgen, zou ik maar 2 dagen gaan werken. Maar aan de andere kant ben ik soms ook bang hier vast te roesten en dat je nooit zo'n stap durft te zetten...
Herkennen meer mensen dit?
(dat je je werk niet zo leuk vindt, maar de keuze om weer te studeren lastig is omdat je ook graag kinderen wilt.)
Laatst gewijzigd door Koeitje op 11 jun 2010 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 11 jun 2010 09:45

J.A. schreef:
Daphne schreef:
J.A. schreef:Mijn nichtje werkt in een bejaardentehuis.
Ze is daar gekomen als stagaire, heeft er anderen opgeleid, ze is een ster in haar vak!
en nu mag ze weg: ze is te duur :shock:
Maar er nemen wel 5 getrouwde vrouwen haar taak over...die s'nachts werken, s'morgens snel de kids op school brengen, dan in bed kruipen en de andere kids moeten stil zijn omdat mama moet slapen :(

Heel vreemd verhaal. Dan zal ze wel een contract voor bepaalde tijd gehad hebben, want je kan niet iemand ontslaan omdat diegene te duur is.
En 5 contracten op de plek van één is dan wel een heel domme oplossing, want dan zijn ze veel geld kwijt aan alle administratiekosten.

Idd een domme oplossing, maar ja, bij ons in de zorg is dit geen geval op zichzelf, je hoort het heel vaak zo!

Nou, dan weet ik niet bij wat voor organisatie je werkt, maar bij de meeste wordt er toch echt een andere oplossing gezocht. Bij ons zou dit nooit gebeuren in ieder geval.
Afbeelding

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jun 2010 10:25

ik werk momenteel niet.. vindt het op zich heerlijk zo! financieel is het wel wat minder.. maar door omstandigheden hier thuis kan ik niet zomaar aan het werk.. dat wordt erg lastig.. en ik wil ook niet altijd maar aan het werk zijn als mn man thuis is..

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jun 2010 10:29

Koeitje schreef:Herkennen meer mensen dit?
(dat je je werk niet zo leuk vindt, maar de keuze om weer te studeren lastig is omdat je ook graag kinderen wilt.)

Enigszins, maar dan voor mijn man... Ik werk fulltime, heb mijn opleiding een jaar of wat geleden afgerond en werk nu op mijn opleidingsniveau en in de job die ik wilde hebben (advocatuur). Mijn man was al vóór onze relatie wat ontevreden over zijn werk, te weinig uitdaging, etc. Door onze relatie kreeg dat een extra zetje. Toen we gingen trouwen kwam hij naar de andere kant van 't land, dus een nieuwe baan 'moest' er toch komen en inmiddels was hij gestart met een hbo-opleiding in Rotterdam. Daarnaast werkt hij nu 24 uur per week (wisselende tijden, wel altijd binnen kantoortijden).
Het collegegeld is behoorlijk natuurlijk en die financiële aspecten hebben er mede (in beperkte mate, naast de overige argumenten) aan bijgedragen dat wij hebben besloten nog even te wachten met kinderen (in de hoop dat we ze t.z.t. wel kunnen krijgen, want dat weet je natuurlijk nooit, plannen wanneer ze wél komen kun je niet, die discussie is hier al vaker gevoerd).
Ik weet niet hoe oud jullie zijn? Leeftijd speelt natuurlijk ook een rol bij die keuze...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 11 jun 2010 10:53

LeChat schreef:Ik weet niet hoe oud jullie zijn? Leeftijd speelt natuurlijk ook een rol bij die keuze...

Beide 26, man heeft goed salaris.
We zijn al ruim 3 jaar getrouwd en willen eigenlijk niet al te lang wachten met kinderen.
(is een keer misgegaan en dan sta je er toch weer anders in, merk ik voor mezelf)

Soms denk ik dat ik het altijd moeilijk voor mezelf maak. Ben gewoon graag bezig, zet me voor veel dingen in en daarom best druk.
Maar blijkbaar heb ik die uitdagingen ook nodig, vandaar mijn :-k
Kan het natuurlijk ook in hobby's en vrijwilligerswerk gaan zoeken en dus ook meer voor mezelf kiezen. Maar een leuke baan is ook wel wat waard...
Laatst gewijzigd door Koeitje op 11 jun 2010 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jun 2010 10:54

Oké. Dat geloof ik graag. En een voordeliger variant van een opleiding? Leren/werken bijvoorbeeld? Is dat een optie?

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 11 jun 2010 10:58

LeChat schreef:Oké. Dat geloof ik graag. En een voordeliger variant van een opleiding? Leren/werken bijvoorbeeld? Is dat een optie?

Als ik ervoor kies, ga ik wel met deeltijd beginnen. Maar op den duur moet ik deze baan opzeggen want dan moet je stage gaan lopen en red ik het met tijd niet. Dan geef je dus je zekerheid op en het financieel best een grote kostenpost, zo'n opleiding. (bovendien kan het misschien ook tegenvallen ](*,) )
Lastig he?!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jun 2010 11:02

Ik bedoelde een opleiding waarbij je al in de gewenste branche werkt en daarnaast (gedeeltelijk) op kosten van de baas een opleiding volgt.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 11 jun 2010 11:07

LeChat schreef:Ik bedoelde een opleiding waarbij je al in de gewenste branche werkt en daarnaast (gedeeltelijk) op kosten van de baas een opleiding volgt.

Dat zou ik kunnen informeren op de opleiding. Ik heb natuurlijk geen vooropleiding in de zorgrichting gedaan, dus moet wel bij 0 beginnen. Bedankt voor het meedenken!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jun 2010 11:15

Lastig Koeitje, hier denk ik er ook zo heel af en toe eens over na. Maar ik twijfel ook of ik wel in deze sector wil blijven. Misschien wel gewoon hoor, maar dan een andere doelgroep ofzo, maar de pabo blijft ook een heel klein beetje trekken soms, of de management kant. maar als ik dan een opleiding ga doen, moet ik 3 dagen werken (want dat is het minimum op mijn werk van nu), en daarnaast 2 middagen en avonden in de week naar school, en dat nog 3 jaar lang.
Pff, dat klinkt wel pittig. Nu met 1 kind zou dat nog wel lukken (mits mijn man dus vaker thuis is 's avonds, want ook dat is niet zo simpel), maar we willen in de toekomst toch erg graag een poging doen voor een 2e, al hoeft dan van mij niet direct, maar pas over 3 jaar klinkt wel erg ver weg. Dus zo tobben we verder ;)
Misschien dat het voor ons beter is dat mijn man zijn bedrijf eerst helemaal lopend heeft, zodat hij kan stoppen met zijn fulltime job, en dan kunnen we alles weer eens herzien.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 11 jun 2010 12:43

J.A. schreef:
Anne 80 schreef:Op de Steenblokschool in Veenendaal mag je niet fulltime blijven werken als je getrouwd bent. :shock:

Je moet als je wilt blijven werken oppas hebben, stel dat je man niet minder kan gaan werken, je hebt geen familie die op kan passen, dan moeten ze naar de opvang, dat kost ook weer geld.
Weegt dat dan op tegen het bedrag wat je overhoud van het werken?

Bij ons op school heeft bijna iedere klas 2 meesters/juffrouws, waardeloos vind ik het voor de kinderen!
Er is zelfs een klas waar er 3 voorstaan in 1 week.
En dat allemaal omdat die moeders door willen werken...

Maar dit gaat over getrouwde vrouwen he, niet per se over vrouwen met kinderen.. ik ben wel benieuwd wat voor argument ze er dan tegen hebben eigenlijk, waarom zou je als vrouw niet full-time kunnen werken als je getrouwd bent?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jun 2010 13:08

Was dat niet in een periode met veel werkloosheid, dat men (nog afgezien van de maatschappelijke opvattingen op dat moment van de vrouw als huisvrouw) 'ruimte' wilde maken voor kostwinners?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 11 jun 2010 13:26

Hippieblijhoofd schreef:
J.A. schreef:
Anne 80 schreef:Op de Steenblokschool in Veenendaal mag je niet fulltime blijven werken als je getrouwd bent. :shock:

Je moet als je wilt blijven werken oppas hebben, stel dat je man niet minder kan gaan werken, je hebt geen familie die op kan passen, dan moeten ze naar de opvang, dat kost ook weer geld.
Weegt dat dan op tegen het bedrag wat je overhoud van het werken?

Bij ons op school heeft bijna iedere klas 2 meesters/juffrouws, waardeloos vind ik het voor de kinderen!
Er is zelfs een klas waar er 3 voorstaan in 1 week.
En dat allemaal omdat die moeders door willen werken...

Maar dit gaat over getrouwde vrouwen he, niet per se over vrouwen met kinderen.. ik ben wel benieuwd wat voor argument ze er dan tegen hebben eigenlijk, waarom zou je als vrouw niet full-time kunnen werken als je getrouwd bent?

Mijn zusje werkt ook full-time, daar kinderen krijgen ( volgens de mens) uitgesloten is. Dus in dit geval zou zij fultime moeten gaan werken, en verder thuis zitten???
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 11 jun 2010 14:05

Mijn zusje werkt ook full-time, daar kinderen krijgen ( volgens de mens) uitgesloten is. Dus in dit geval zou zij fultime moeten gaan werken, en verder thuis zitten???[/quote][/quote]

Dit bedoel ik dus.
Iemand die ik ken is als jonge meid op die school komen werken.
Ze is getrouwd toen ze eind dertig was, en was dus al zo'n 15 jaar in dienst.
Vreemd toch dat je dan opeens minder moet gaan werken, of liever stoppen terwijl ze het juist thuis rustiger kreeg omdat haar man een handje mee ging helpen.

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 11 jun 2010 14:28

Volgens mij gaat het er gewoon om dat je hierin keuzes maakt die gewoon het beste bij jou passen, waar je zelf tevreden mee bent en gelukkig van wordt. En dat is nou eenmaal voor iedereen heel verschillend en soms heb je gewoon geen keuze. Al heb ik er wel altijd allerlei andere dingen naast gedaan.

Ik ben zelf door verschillende redenen ook heel lang thuis geweest bij mijn kinderen, ook omdat ik er alleen voor stond.
Nu ze wat ouder zijn, heb ik weer meer ruimte voor mezelf en ik merk hoe goed mij dat gewoon doet :D
Ik vind het gewoon superleuk om te leren en weer bezig te zijn met m'n eigen toekomst. Want op een gegeven moment waaien de kinderen uit en zal ik toch echt weer aan het werk moeten. Daarom wil ik ook zo graag iets doen wat ik zo leuk vind dat ik dat wel tot aan m'n evt. pensioen wil blijven doen!
Ik ben nu aan het werk als groepsleider bij het Leger des Heils op 2 locaties. Het werk is niet echt moeilijk maar de doelgroep is behoorlijk pittig! Ik ben nog maar net begonnen maar ik heb het al enorm naar m'n zin! 't Leukste vind ik als je ook tijd hebt voor de mensen en die wat beter kan leren kennen. Lekker kletsen en er nog voor betaald worden ook :lol:

Terug naar “Archief”