Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 08 jun 2010 10:31

TheKeimpe schreef:Ha die Pannenkoek, wat is licht, wat is zwaar? Ik heb gisteren ook gestemd, maar wie er ook gekozen zou worden, ik zou blij zijn met zijn komst.
Het feit dat onze kerkenraad beide kandidaten gekandideerd heeft, maakt voor mij al duidelijk dat ze beiden niet "zeer zwaar" zijn...

Ik denk dat het je wel bekend is dat er grote verschillen in de gemeenten zitten.

Als ik zie welke gemeenten bvb kandidaat Mulder hebben beroepen zitten er grote verschillen in.
De verschillen in gemeenten zijn zo groot dat bepaalde predikanten niet in bepaalde gemeenten mogen voorgaan. Bij ons mag iedereen komen, wij staan bekend als 'licht'
De 'zwaardere' gemeenten laten niet iedereen toe om te komen preken.

Deze gemeenten beroepen wel allebei dezelfde kandidaat, en dat vind ik dus bijzonder.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 jun 2010 10:44

Ik blijf het iets aparts vinden. Zo ontzettend veel beroepen en dan een relatief korte beslissingstermijn...
Je kunt dan nooit goed kennismaken met al die gemeentes of je goed oriënteren op al die plaatsen qua woonomgeving.
Ik begrijp dat het een zaak is van gebed, maar er komen toch ook wat menselijke/praktische kanten bij kijken waar je niet omheen kunt?
pobody's nerfect

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jun 2010 10:45

In hun studententijd zijn de studenten wel in alle vacante gemeentes geweest, maar ik kan mij zo voorstellen dat je na 100 gemeentes ook niet meer alles hebt onthouden...

Betuwse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Betuwse » 08 jun 2010 12:04

Gereformeerde Gemeenten

Hoogvliet i.c.m. Spijkenisse : Kand. S. Maljaars te Kapelle - Beslissingsdatum : 19 juli 2010
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven (Matt. 11 : 28)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 jun 2010 12:51

Jo'tje schreef:Ik blijf het iets aparts vinden. Zo ontzettend veel beroepen en dan een relatief korte beslissingstermijn...
Je kunt dan nooit goed kennismaken met al die gemeentes of je goed oriënteren op al die plaatsen qua woonomgeving.
Ik begrijp dat het een zaak is van gebed, maar er komen toch ook wat menselijke/praktische kanten bij kijken waar je niet omheen kunt?

Een kandidaat heeft 6 weken om te beslissen waar hij heen moet. Een predikant maar 3 weken.
Vaak weten ze al waar ze heen moeten, maar niet altijd.

maar er komen toch ook wat menselijke/praktische kanten bij kijken waar je niet omheen kunt?

Wat bedoel je hier mee??

Kijken naar scholen en winkels of zo? Jammer voor de gemeenten op het platteland dus....
Gelukkig is dat niet zo.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 jun 2010 13:00

Zoals bijvoorbeeld het werk en de mogelijkheden daarvoor van zijn vrouw? Of is werken sowieso uit den boze als domineesvrouw?
Scholen en winkels heb je op het platteland ook, en anders een eindje rijden. Lijkt me geen probleem.
Toch zijn er al gemeenten (en niet eens alleen op het platteland) die altijd al vacant zijn. Apart.
pobody's nerfect

Betuwse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Betuwse » 08 jun 2010 16:14

Gereformeerde Gemeenten

Emmeloord : Kand. G.W.S. Mulder te Rijssen - Beslissingsdatum : 19 juli 2010
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven (Matt. 11 : 28)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 jun 2010 16:22

Jo'tje schreef:Zoals bijvoorbeeld het werk en de mogelijkheden daarvoor van zijn vrouw? Of is werken sowieso uit den boze als domineesvrouw?
Scholen en winkels heb je op het platteland ook, en anders een eindje rijden. Lijkt me geen probleem.
Toch zijn er al gemeenten (en niet eens alleen op het platteland) die altijd al vacant zijn. Apart.

tja, de laatste tijd gaan er veel predikanten naar Zeeland, ook apart, maar ze moeten toch de weg gaan die de Heere hen stuurt.
Ik vind het best wel eens moeilijk hoor. Veel predikanten in zeeland, en ze kunnen een derde dienst op de fiets doen. Hier een derde dienst in het noorden kost al gauw minimaal een half uur reistijd met de auto. of we hebben een maand leesdiensten.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 08 jun 2010 16:30

Pannenkoek, gisteren was er toch ledenvergadering? Wat is daar uitgekomen?
(Als betrokkene bij de gemeente ben ik erg benieuwd)
Baksteen

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 jun 2010 17:23

Jo'tje schreef:Zoals bijvoorbeeld het werk en de mogelijkheden daarvoor van zijn vrouw? Of is werken sowieso uit den boze als domineesvrouw?

ligt dat voor een deel ook niet aan de structuur en de invloed van de (weet even niet hoe dat precies heet ) hoge kerk heren ? Die te veel hun eigen macht / invloed willen behouden ?

pas zijn er weer een stel studenten niet toegelaten ... waarom ? te licht in de ogen van de heren .. ?

Lijkt mij toch wel zonde dat er mensen zijn die herder willen worden van Gods schapen maar dat niet mogen doen !

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 jun 2010 18:15

Betuwse schreef:
"De kerkenraad heeft tijdens de laatste kerkenraadsvergadering besloten het
beroepingswerk voortvarend ter hand te nemen. Er is namelijk een
mogelijkheid te beroepen in de vacature die nog bestaat in wijk II. Eerder
schreven we al dat de kerkenraad had besloten de 2e predikantsplaats op te
heffen. Gelukkig was dit besluit nog niet geëffectueerd, zodat nu het
beroepingswerk al ter hand kan worden genomen. De nodige administratieve
stappen zijn inmiddels gezet".

Bron : "De Kerkbode" - HHK Ouddorp

Met een omweg gaan ze dus alvast beroepen i.v.m. het vertrek van Ds. Lassche.
Ik werk in Ouddorp, en tegen de gemeente is gezegd dat er maar 1 dominee meer komt.
De 2e preek plaats (Eben Haezer) vervalt namelijk ook per 1 juli.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 08 jun 2010 18:21

Betuwse schreef:Gereformeerde Gemeenten

Hoogvliet i.c.m. Spijkenisse : Kand. S. Maljaars te Kapelle - Beslissingsdatum : 19 juli 2010

Volgens het RD: kand. G.W.S. Mulder te Rijssen

Beroepen te Aalst(4de beroep): kand. S. Maljaars te Kapelle.

Beroepen te Groningen; Hoofddorp; Poederoijen; Scheveningen; Terneuzen en te Westkapelle (17de beroep): kand. G.W.S. Mulder te Rijssen.

Tweetal te Kampen: kand. S. Maljaars en kand. G.W.S. Mulder; stemming: vanavond.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 08 jun 2010 19:12

pannenkoek schreef:

tja, de laatste tijd gaan er veel predikanten naar Zeeland, ook apart, maar ze moeten toch de weg gaan die de Heere hen stuurt.
Ik vind het best wel eens moeilijk hoor. Veel predikanten in zeeland, en ze kunnen een derde dienst op de fiets doen. Hier een derde dienst in het noorden kost al gauw minimaal een half uur reistijd met de auto. of we hebben een maand leesdiensten.

In Zeeland valt het wel mee hoor, met zoveel predikanten!

Wij zijn een kleine gemeente, zonder dominee, en hebben misschien 1x in de 2 maanden een keertje s'middags een dominee...
Zelfs als er dopen is, is het moeilijk om een dominee op de zondag te krijgen, en is het meestal s'middags of door de weeks!

Wel hebben we vaak door de week kerk!

Is dat bij jullie dan ook niet zo, door de weeks wel kerk?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 jun 2010 20:20

J.A. schreef:
pannenkoek schreef:

In Zeeland valt het wel mee hoor, met zoveel predikanten!

Wij zijn een kleine gemeente, zonder dominee, en hebben misschien 1x in de 2 maanden een keertje s'middags een dominee...
Zelfs als er dopen is, is het moeilijk om een dominee op de zondag te krijgen, en is het meestal s'middags of door de weeks!

Wel hebben we vaak door de week kerk!

Is dat bij jullie dan ook niet zo, door de weeks wel kerk?

Ok, naar mijn idee staan er wel veel dssen, maar dan woon je zeker in een uithoek.
Wij hebben wel eens door de weeks kerk, ongeveel ééns per maand. Soms maken we er een gemeenteavond van. Dan is het in de grote zaal, houd de ds een inleiding en kunnen we vragen stellen. Wij moeten hier 27 km rijden om naar de kerk te gaan. Soms rijden we elke dag een keer richting de grote stad. (:-)

De 2 uiterste gezinnen wonen hier 100 km bij elkaar vandaan, om je een indruk te geven van de uitgestrektheid vd gemeente. Het gros vd gemeente moet toch zo'n 20 km rijden om er te komen, dus dat wordt niet zo vaak gedaan.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 08 jun 2010 21:06

Nee, ik woon niet in een uithoek, maar Zeeland is toch ook best groot, ik bedoel: veel gemeentes,
dat maakt misschien ook verschil!

En 20 km rijden vind ik, voor mij, niet echt veel, dat is een kleine 20 minuten,
dat moet ik ook rijden naar de stad vanuit de polder..
(dan passeer ik overigens wel een paar dorpjes hoor!)

Maar het is misschien wat je gewend bent :D

Terug naar “Archief”