Refdag.nl nu ook op zondag op?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: Refdag.nl nu ook op zondag op?

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2010 09:09

schelpje3 schreef:Je kunt ook de radio even aanzetten op de hele uren. Hoor je het belangrijkste laatste nieuws.

Wat live op zondag uitgezonden wordt en waarvoor dus mensen aan het werk zijn. [-X
Dat lijkt me dan als bezwaarde veel erger dan berichten op RefDag lezen die NIET op zondag zijn geschreven? :)
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 09:10

@Jo'tje :oops:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2010 09:30

Haha @Schelpje3: mij hoor je niet klagen hoor, want ik ken het journalistieke wereldje ;) Maar die redenering vond ik gewoon wat krom.
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 09:37

@Jo'tje, ja joh, soms weet je het gewoon ff niet. Hebben vorig jaar kwartaal abonnement van de Telegraaf gekregen, (van mij hoefde het niet, maar vooruit) maar hebben wel aangegeven dat we hem op zondag niet in de bus wilde hebben. We bleken niet de enige te zijn. Inmiddels is gelukkig die zondageditie er weer uit.
Maar tis best nog ingewikkeld, wij mochten vroeger niet bellen, ook toen er allang geen telefonistes meer stekkertjes in gaatjes staken, belden mijn ouders niet.
Je wilt niet al te wettisch zijn. Ik hoor predikanten op de preekstoel ook vaak iets aanhalen wat bijv net die nacht gebeurd is. :wink:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 07 jun 2010 10:48

schelpje3 schreef:@Jo'tje, ja joh, soms weet je het gewoon ff niet. Hebben vorig jaar kwartaal abonnement van de Telegraaf gekregen, (van mij hoefde het niet, maar vooruit) maar hebben wel aangegeven dat we hem op zondag niet in de bus wilde hebben. We bleken niet de enige te zijn. Inmiddels is gelukkig die zondageditie er weer uit.
Maar tis best nog ingewikkeld, wij mochten vroeger niet bellen, ook toen er allang geen telefonistes meer stekkertjes in gaatjes staken, belden mijn ouders niet.
Je wilt niet al te wettisch zijn. Ik hoor predikanten op de preekstoel ook vaak iets aanhalen wat bijv net die nacht gebeurd is. :wink:

Mijn man is ouderling en moet ook regelmatig een leesdienst verzorgen.
Als het zijn beurt is en als ik er op tijd aan denk zet ik wel ff de radio aan om 8.00. Kan hij gelijk het actuele nieuws mee nemen in het gebed. Ik denk dan bvb aan natuurrampen. Niks mis mee toch??
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2010 10:57

Ik vraag me in alle ernst af wat daar het nut van is, om zo actueel mogelijk te bidden. En verder vind ik het dan helemaal ontzettend belangrijk dat voor het gebed even wordt verteld voor welk actueel nieuws er gebeden gaat worden, anders veranderd het gebed in de radionieuwsdienst verzorgt door de plaatselijke GerGem.

Kijk, om 8:00 is op zich niet zo erg, dan kan de nieuwslezer daarna nog wel naar de kerk :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 11:32

Nee niks mis mee ! Het gaat niet eens zozeer om het actueel bidden, maar wordt bijv een vliegramp benoemd, omdat dat zo past in de preek.
Er is altijd wel iets gaande in de wereld immers ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2010 12:34

Juist, omdat er altijd wel wat gaande is, vraag ik me af waarom je het nu zo nodig vindt om tot 2 uur (of 1 uur) voor de dienst het nieuws te volgen om maar actueel te zijn. Onze maatschappij wordt gek van het volgen van het nieuws en moeten we daar in de kerk nu ook aan meedoen? 24 uur per dag/7 dagen per week NIEUWS NIEUWS NIEUWS NIEUWS NIEUWS.
Laat de rustdag lekker een rustdag.

Even een heel concreet voorbeeld: gisteravond in het gebed haalde de ds. aan dat ds. de Jongste uit Tholen (GG) is overleden. Dat was 's ochtends bekend geworden, maar ik wist van niets. Sorry, maar waar de rest van het gebed over ging weet ik echt niet meer, mijn gedachten waren vol van dit overlijden.
Daarom ook mijn eerdere opmerking: noem voor het gebed dergelijke punten. Nu zou dit in dit geval denk ik nog steeds mijn gedachten gevuld hebben, maar het had wel wat van de "schrik" op kunnen vangen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2010 12:41

Ik weet niet beter dan de gebedspunten worden vooraf genoemd. Specifieke dan, want voor politiek, koningshuis, vervolgde christenen etc. wordt regelmatig gebeden. En ik zou niet weten wat er verkeerd aan is om actuele situaties in gebed aan God voor te leggen.
pobody's nerfect

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2010 12:54

Het gaat mij er dus niet om dat je GEEN actuele situaties voor mag leggen, maar om nu speciaal daarvoor op zondagochtend het nieuws te gaan luisteren zodat je maar zo actueel mogelijk bent, dat gaat mij erg ver. Blijft de zondag op zo'n manier nog de dag voor God en je gezin?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jun 2010 13:46

Ik kan me indenken dat zoiets er wel bij hoort ja. Stel dat je het nieuws van zo'n vliegramp totaal mist, maar er is wel familie of vrienden van gemeenteleden bij betrokken, dan is het toch wel heel fijn dat je op de hoogte bent. Zoiets hoeft toch helemaal niet krampachtig te zijn? Mijn ouders hadden altijd een wekkerradio, die stond op een zender waar eerst samenzang te horen was en daarna het nieuws. Na het nieuws gingen ze uit bed. Lijkt me weinig stress aan. Maar ja, zij zijn dan ook niet echt 'refo'.
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 14:56

Zei de predikant dan niet voor het gebed: wij hopen in het gebed mevrouw en kinderen van ds de Jongste te gedenken, hij is overleden, of zoiets ?
Het lijkt me raar om dat midden in een gebed te horen idd.
Bij ons wordt voor het gebed benoemd waarvoor gebeden wordt, dus die en die zieke, of dat en dat ongeluk.
Mijn ouders waren behoorlijk refo, maar zondags luisterden we om 1 uur naar het nieuws, daarna GBJ Hilterman.
De toestand van de wereld werd ons al vroeg ingepeperd. :wink:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 jun 2010 14:59

TheKeimpe schreef:Even een heel concreet voorbeeld: gisteravond in het gebed haalde de ds. aan dat ds. de Jongste uit Tholen (GG) is overleden. Dat was 's ochtends bekend geworden, maar ik wist van niets. Sorry, maar waar de rest van het gebed over ging weet ik echt niet meer, mijn gedachten waren vol van dit overlijden.
Daarom ook mijn eerdere opmerking: noem voor het gebed dergelijke punten. Nu zou dit in dit geval denk ik nog steeds mijn gedachten gevuld hebben, maar het had wel wat van de "schrik" op kunnen vangen.

Bij ons bad de dominee 's morgens in het grote gebed nog voor ds. De Jongste, tijdens de collectezang klom een diaken de preekstoel op en die had (kennelijk) aan de dominee verteld dat ds. De Jongste inmiddels was overleden, want in het laatste gebed van die morgendienst haalde de dominee dat aan, hij maakte er ook nog een opmerking over, maar inderdaad, je bent gelijk alleen daarmee bezig in je hoofd (tenminste, ik wel). Aan de andere kant: dat had 's avonds precies hetzelfde effect gehad (zoals bij jou).
Het intrigeert me btw wel 'n beetje hoe die diaken het wist, smsje gehad en gelezen tijdens het zingen?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 15:14

LeChat, hebben jullie geen telefoon in de consistorie ? Soms hoor je hem bij ons gaan, er gaat iemand v.d. kerkenraad opnemen, dan hoor je wat er was, soms ook niet. :? Zit je je toch wel eens af te vragen, wie belde er ?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 jun 2010 15:34

Hij kwam niet van de kant van de consistorie, en waarom zou iemand zo'n bericht aan een kerkgebouw gaan doorbellen?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”