Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:@Kris, mijn man !
Flavius Constantinus schreef:Ik ben liberaal opgevoed, ik heb open gedaan toen de Heere aan mijn deur klopte en ik belijd de Heere met mijn mond én in mijn hart.
Ik ben geen lid van een kerk c.q. stroming. Ik ga ook niet naar een kerk/gemeente, want voor mij is er maar één; de Gemeente van Jezus Christus, één lichaam. Dan maakt het niet uit van welke kerk je lid bent, want dat maakt je niet automatisch 'lid' van Zijn lichaam. Maar ik zal de mensen zeker niet oordelen die wel naar de kerk gaan, want er zijn vele wegen die naar Jezus Christus leiden - maar er is maar één weg naar het Koninkrijk der Hemelen.
Wiepie schreef:Flavius Constantinus schreef:Ik ben liberaal opgevoed, ik heb open gedaan toen de Heere aan mijn deur klopte en ik belijd de Heere met mijn mond én in mijn hart.
Ik ben geen lid van een kerk c.q. stroming. Ik ga ook niet naar een kerk/gemeente, want voor mij is er maar één; de Gemeente van Jezus Christus, één lichaam. Dan maakt het niet uit van welke kerk je lid bent, want dat maakt je niet automatisch 'lid' van Zijn lichaam. Maar ik zal de mensen zeker niet oordelen die wel naar de kerk gaan, want er zijn vele wegen die naar Jezus Christus leiden - maar er is maar één weg naar het Koninkrijk der Hemelen.
@Mede-eilandbewoner. Ik ben ook vrij liberaal opgevoed. Mijn ouders hebben mij veel verantwoordelijkheid gegeven op jonge leeftijd en lieten mij heel vrij. Daarbij moest je dus al vroeg nadenken over bepaalde keuzes en de gevolgen daarvan.
Tegelijkertijd leefde ik heel erg met 'vanzelfsprekendheden' binnen mijn kerkverband, die inhoudelijk nooit echt ter sprake kwamen in het gezin. Toelichting (het waarom) op het gebruik van de drie formulieren, gebruik van psalmen, de doop, het Heilig avondmaal, kleding, de zondag, de weg van bekering, etc.. Dit heeft mij later en nu nog steeds voor een hoop hoofdbrekers gezorgd. Zeker omdat mijn ouders deze dingen nauwelijks konden toelichten en op die manier in mijn ogen allemaal deze 'dingen' deden, zonder het besef te hebben waarom ze het deden. En daar kon ik weer niet tegen, want ik wil simpelweg graag weten waarom ik iets doe.Volg je het nog?
![]()
Ik ben het helemaal met je eens wanneer je zegt dat er 1 weg is om zalig te worden en die ons allemaal erfgenaam maakt van Zijn lichaam. De aardse kerk is eigenlijk maar een slap afgietsel van de Zijn Kerk. Het is overigens wel belangrijk naar kerk te gaan. God wil ons immers onderwijzen in Zijn Woord én onder Zijn dienst!
Kris schreef:Wat bedoel je? Dat jouw man op latere leeftijd tot geloof is gekomen en nu een reformatorische kerk bezoekt? Dat is goed mogelijk, ik ken ook wel iemand bij wie het zo is gegaan. Maar dat is mijn punt niet.
schelpje3 schreef:Ja dat bedoel ik. Geheel vrijwillig met mij meegegaan. Volwassen gedoopt en wij hebben daarna samen belijdenis gedaan.
Diezelfde dag is ons oudste kind ook nog gedoopt. Het was een indrukwekkende dag, dat snap je zeker wel.
Maar....... moet er wel bij zeggen, dat hij veel achtergrond mist helaas.
Hij is er niet in opgevoed, had dus geen vader die er in voor ging, (hij is nog steeds de enige in dat gezin trouwens,) heeft geen zondagsschool en catechisatie gehad. Kende de psalmen niet enz.
Bij mij zit het ingebakken, hij moet bewust over zaken nadenken. Komt soms met verrassende inzichten en doorziet onoprechtheid. Ook heeft hij het standpunt, ik heb me aangesloten bij deze kerk, met de geldende regels, dus die ga ik niet veranderen of met voeten treden. Snapt dus niet dat er steeds weer mensen zijn, die de boel continue willen moderniseren en veranderen, naar HUN inzicht. Hij is in die zin behoudender dan ik. Typisch he ?
schelpje3 schreef:Kris schreef:Wat bedoel je? Dat jouw man op latere leeftijd tot geloof is gekomen en nu een reformatorische kerk bezoekt? Dat is goed mogelijk, ik ken ook wel iemand bij wie het zo is gegaan. Maar dat is mijn punt niet.
Ja dat bedoel ik. Geheel vrijwillig met mij meegegaan. Volwassen gedoopt en wij hebben daarna samen belijdenis gedaan.
Diezelfde dag is ons oudste kind ook nog gedoopt. Het was een indrukwekkende dag, dat snap je zeker wel.
Maar....... moet er wel bij zeggen, dat hij veel achtergrond mist helaas.
Hij is er niet in opgevoed, had dus geen vader die er in voor ging, (hij is nog steeds de enige in dat gezin trouwens,) heeft geen zondagsschool en catechisatie gehad. Kende de psalmen niet enz.
Bij mij zit het ingebakken, hij moet bewust over zaken nadenken. Komt soms met verrassende inzichten en doorziet onoprechtheid. Ook heeft hij het standpunt, ik heb me aangesloten bij deze kerk, met de geldende regels, dus die ga ik niet veranderen of met voeten treden. Snapt dus niet dat er steeds weer mensen zijn, die de boel continue willen moderniseren en veranderen, naar HUN inzicht. Hij is in die zin behoudender dan ik. Typisch he ?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten