Kerkelijke achtergrond forummers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ik ben:

PKN (Confessioneel/Vrijzinnig/Gereformeerd)
54
5%
PKN (Gereformeerde Bond)
163
15%
Christelijk Gereformeerd
120
11%
Hersteld Hervormde Kerk
131
12%
Gereformeerd Vrijgemaakt
53
5%
Nederlands Gereformeerd
16
1%
Gereformeerde Gemeenten
278
26%
Gereformeerde Gemeenten in Ned. (binnen- en buitenverband)
41
4%
(Vrije) Oud Gereformeerd
27
3%
Anders Reformatorisch (b.v. thuislezers)
8
1%
Vergadering der Gelovigen
8
1%
Vol Evangelisch
13
1%
Anders evangelisch/Pinkstergemeente
41
4%
Rooms Katholiek
21
2%
Anders gelovig
31
3%
Niet gelovig
31
3%
...anders namelijk (zet je antwoord in een post)
44
4%

Totaal aantal stemmen: 1080

Wiepie

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Wiepie » 02 jun 2010 19:45

Veel GerGemmers hier! Laats las ik in het RD dat deze stroming groeit, maar enkel door toetredingen uit andere reformatorische kerkverbanden. Verder stond er vermeld: "Daarentegen voegde zich niet één buitenkerkelijke bij het kerkverband." Dat is wel frappant. Ik vraag me dan wel eens af hoe dat kan. Sluiten we onze deuren van ons 'veilige wereldje' bewust achter ons om zo een afstand te creëren naar onkerkelijken of is er een andere oorzaak?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 jun 2010 19:07

Gelukkig kan dit volgend jaar niet meer gezegd worden! Afgelopen pinksteren is bij ons een volkomen buitenkerkelijk opgevoede jongeman gedoopt!

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 05 jun 2010 20:35

Wat kan volgend jaar niet meer gezegd worden? En wat is de relevantie van een gedoopte man die volkomen buitenkerkelijk en ongelovig is opgegroeid? Ten eerste zijn er niet veel mensen die volkomen buitenkerkelijk en ongelovig opgroeien en die op latere leeftijd tot geloof komen die vervolgens de gereformeerde gemeente of een andere 'rechtse' kerk bezoeken - veelal kiezen zij toch voor of de wat 'linksere' kerken of de (vaak ook heel radicale en 'rechtse') evangelische kerken en pinkstergemeenten. Ten tweede staan er nogal wat voorbeelden van mensen die wél kerkelijk opgroeien (en soms zelfs oprecht geloven) die van hun geloof in God afvallen en ook van mensen die in de erg conservatieve hoek van het christendom worden grootgebracht (gereformeerde gemeente bijvoorbeeld) en vervolgens van kerk wisselen bij het ouder worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2010 21:21

@Kris, mijn man !

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 05 jun 2010 23:17

Wat bedoel je? Dat jouw man op latere leeftijd tot geloof is gekomen en nu een reformatorische kerk bezoekt? Dat is goed mogelijk, ik ken ook wel iemand bij wie het zo is gegaan. Maar dat is mijn punt niet. :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2010 14:05

schelpje3 schreef:@Kris, mijn man !

misschien moet je gewoon even goed lezen voor je iets roept.

#-o

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 06 jun 2010 15:36

Dat er dus volgens daar niet meer gezegd kan worden dat er geen volkomen buitenkerkelijke man/vrouw zich toegevoegd heeft binnen de Ger gem..
Laatst gewijzigd door Wiepie op 21 jan 2012 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2010 16:14

Ik ben liberaal opgevoed, ik heb open gedaan toen de Heere aan mijn deur klopte en ik belijd de Heere met mijn mond én in mijn hart.
Ik ben geen lid van een kerk c.q. stroming. Ik ga ook niet naar een kerk/gemeente, want voor mij is er maar één; de Gemeente van Jezus Christus, één lichaam. Dan maakt het niet uit van welke kerk je lid bent, want dat maakt je niet automatisch 'lid' van Zijn lichaam. Maar ik zal de mensen zeker niet oordelen die wel naar de kerk gaan, want er zijn vele wegen die naar Jezus Christus leiden - maar er is maar één weg naar het Koninkrijk der Hemelen.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 06 jun 2010 20:50

Flavius Constantinus schreef:Ik ben liberaal opgevoed, ik heb open gedaan toen de Heere aan mijn deur klopte en ik belijd de Heere met mijn mond én in mijn hart.
Ik ben geen lid van een kerk c.q. stroming. Ik ga ook niet naar een kerk/gemeente, want voor mij is er maar één; de Gemeente van Jezus Christus, één lichaam. Dan maakt het niet uit van welke kerk je lid bent, want dat maakt je niet automatisch 'lid' van Zijn lichaam. Maar ik zal de mensen zeker niet oordelen die wel naar de kerk gaan, want er zijn vele wegen die naar Jezus Christus leiden - maar er is maar één weg naar het Koninkrijk der Hemelen.

@Mede-eilandbewoner. Ik ben ook vrij liberaal opgevoed. Mijn ouders hebben mij veel verantwoordelijkheid gegeven op jonge leeftijd en lieten mij heel vrij. Daarbij moest je dus al vroeg nadenken over bepaalde keuzes en de gevolgen daarvan.
Tegelijkertijd leefde ik heel erg met 'vanzelfsprekendheden' binnen mijn kerkverband, die inhoudelijk nooit echt ter sprake kwamen in het gezin. Toelichting (het waarom) op het gebruik van de drie formulieren, gebruik van psalmen, de doop, het Heilig avondmaal, kleding, de zondag, de weg van bekering, etc.. Dit heeft mij later en nu nog steeds voor een hoop hoofdbrekers gezorgd. Zeker omdat mijn ouders deze dingen nauwelijks konden toelichten en op die manier in mijn ogen allemaal deze 'dingen' deden, zonder het besef te hebben waarom ze het deden. En daar kon ik weer niet tegen, want ik wil simpelweg graag weten waarom ik iets doe. ](*,) Volg je het nog? :wink:
Ik ben het helemaal met je eens wanneer je zegt dat er 1 weg is om zalig te worden en die ons allemaal erfgenaam maakt van Zijn lichaam. De aardse kerk is eigenlijk maar een slap afgietsel van de Zijn Kerk. Het is overigens wel belangrijk naar kerk te gaan. God wil ons immers onderwijzen in Zijn Woord én onder Zijn dienst!

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2010 21:53

Wiepie schreef:
Flavius Constantinus schreef:Ik ben liberaal opgevoed, ik heb open gedaan toen de Heere aan mijn deur klopte en ik belijd de Heere met mijn mond én in mijn hart.

@Mede-eilandbewoner. Ik ben ook vrij liberaal opgevoed. Mijn ouders hebben mij veel verantwoordelijkheid gegeven op jonge leeftijd en lieten mij heel vrij. Daarbij moest je dus al vroeg nadenken over bepaalde keuzes en de gevolgen daarvan.
Tegelijkertijd leefde ik heel erg met 'vanzelfsprekendheden' binnen mijn kerkverband, die inhoudelijk nooit echt ter sprake kwamen in het gezin. Toelichting (het waarom) op het gebruik van de drie formulieren, gebruik van psalmen, de doop, het Heilig avondmaal, kleding, de zondag, de weg van bekering, etc.. Dit heeft mij later en nu nog steeds voor een hoop hoofdbrekers gezorgd. Zeker omdat mijn ouders deze dingen nauwelijks konden toelichten en op die manier in mijn ogen allemaal deze 'dingen' deden, zonder het besef te hebben waarom ze het deden. En daar kon ik weer niet tegen, want ik wil simpelweg graag weten waarom ik iets doe. ](*,) Volg je het nog? :wink:
Ik ben het helemaal met je eens wanneer je zegt dat er 1 weg is om zalig te worden en die ons allemaal erfgenaam maakt van Zijn lichaam. De aardse kerk is eigenlijk maar een slap afgietsel van de Zijn Kerk. Het is overigens wel belangrijk naar kerk te gaan. God wil ons immers onderwijzen in Zijn Woord én onder Zijn dienst!

Ik volg je volledig, en ook ik heb geen ouders gehad die mij hebben onderwezen met Bijbelse kennis. Noch heb ik op christelijke scholen gezeten, noch ging [en ga] ik naar de kerk. Alle eer gaat naar Jezus Christus...

Ik snap dat jij het belangrijk acht om naar de kerk te gaan, en ik respecteer dat - iedereen heeft zijn manier van onderwijzen. Ten slotte, niet iedereen kan het oor zijn, een oog of een voet. Ik heb dan ook de overtuiging dat het de Geest is die mij onderwijst, en dat is dan ook waarom ik elke dag minstens één boek wil lezen. Uiteraard praat ik met mede christenen [van allerlei stromingen] over het geloof en zodoende zul je óok onderwezen worden, maar ik voel mij eenmaal niet prettig in de aardse kerk, zeker gezien de verdelingen die er heersen [met name op dit eiland].

Ik geloof heilig in één Gemeente en daar wil ik naar leven en niet naar menselijke tradities...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 09:23

Kris schreef:Wat bedoel je? Dat jouw man op latere leeftijd tot geloof is gekomen en nu een reformatorische kerk bezoekt? Dat is goed mogelijk, ik ken ook wel iemand bij wie het zo is gegaan. Maar dat is mijn punt niet. :)

Ja dat bedoel ik. Geheel vrijwillig met mij meegegaan. Volwassen gedoopt en wij hebben daarna samen belijdenis gedaan.
Diezelfde dag is ons oudste kind ook nog gedoopt. Het was een indrukwekkende dag, dat snap je zeker wel.
Maar....... moet er wel bij zeggen, dat hij veel achtergrond mist helaas.
Hij is er niet in opgevoed, had dus geen vader die er in voor ging, (hij is nog steeds de enige in dat gezin trouwens,) heeft geen zondagsschool en catechisatie gehad. Kende de psalmen niet enz.
Bij mij zit het ingebakken, hij moet bewust over zaken nadenken. Komt soms met verrassende inzichten en doorziet onoprechtheid. Ook heeft hij het standpunt, ik heb me aangesloten bij deze kerk, met de geldende regels, dus die ga ik niet veranderen of met voeten treden. Snapt dus niet dat er steeds weer mensen zijn, die de boel continue willen moderniseren en veranderen, naar HUN inzicht. Hij is in die zin behoudender dan ik. Typisch he ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jun 2010 10:56

Het enige wat ik wilde zeggen is dat volgend jaar de opmerking "Daarentegen voegde zich niet één buitenkerkelijke bij het kerkverband." niet meer gemaakt hoeft te worden. Niet meer, niet minder.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 20 jun 2010 14:26

schelpje3 schreef:Ja dat bedoel ik. Geheel vrijwillig met mij meegegaan. Volwassen gedoopt en wij hebben daarna samen belijdenis gedaan.
Diezelfde dag is ons oudste kind ook nog gedoopt. Het was een indrukwekkende dag, dat snap je zeker wel.
Hij is er niet in opgevoed, had dus geen vader die er in voor ging, (hij is nog steeds de enige in dat gezin trouwens,) heeft geen zondagsschool en catechisatie gehad. Kende de psalmen niet enz.
Bij mij zit het ingebakken, hij moet bewust over zaken nadenken. Komt soms met verrassende inzichten en doorziet onoprechtheid. Ook heeft hij het standpunt, ik heb me aangesloten bij deze kerk, met de geldende regels, dus die ga ik niet veranderen of met voeten treden. Snapt dus niet dat er steeds weer mensen zijn, die de boel continue willen moderniseren en veranderen, naar HUN inzicht. Hij is in die zin behoudender dan ik. Typisch he ?

Ja, ik snap dat het indrukwekkend was en is voor jullie en ik zeg toch ook helemaal niet dat dat niet kan en ook niet dat er geen mensen zijn die op latere leeftijd tot geloof komen? Lees mijn bericht nog eens goed. Ik bedoel iets heel anders namelijk. Want ondanks je verhaal, blijft mijn punt gewoon staan.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 jun 2010 15:36

ex Gergem, maar mezelf eens goed ge re-set.

Ik denk dat ik op dezelfde lijn zit als F.Constantinus, hoewel ik huiver van zijn profielnaam. :lol:
Er is geen ware kerk (kleine letters)op aarde, maar slechts 1 Gemeente, die Hij alleen kent.
En dat zijn mensen die elkaar niet oordelen in het stuk van de sabbat(laat staan de door mensen ingestelde zondag, want de nieuwe dag is HEDEN!), die hoofdbedekking dragen als teken van onderdanigheid, (ipv een nog groter slagschip op te zetten dan de koningin),en die daad belangrijker vinden dan gewaad, gelaat en praat.
De verbondstheorie is met te veel omwegen en kunstmatige constucties in elkaar gezet om een mens het "als een kind" te doen kunnen aannemen en bovendien gelieerd aan de verwerpelijke vervangingstheologie.
Bovendien staat er heel duidelijk dat het Oude voorbij is, en er geen nieuw Verbond nodig zou zijn als het oude niet onberispelijk was geweest.
Als de doop de besnijdenis vervangt zijn we nergens, want de besnijdenis of voorhuid betekent NIETS!Alleen de besnijdenis des harten.
Niet Sinaii maar Golgotha !
Mijn meeste inspiratie heb ik van www.verhoevenmarc.be

Enfin, zo denk ik er dus ongeveer over .

Brenn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Brenn » 31 jul 2010 23:49

schelpje3 schreef:
Kris schreef:Wat bedoel je? Dat jouw man op latere leeftijd tot geloof is gekomen en nu een reformatorische kerk bezoekt? Dat is goed mogelijk, ik ken ook wel iemand bij wie het zo is gegaan. Maar dat is mijn punt niet. :)

Ja dat bedoel ik. Geheel vrijwillig met mij meegegaan. Volwassen gedoopt en wij hebben daarna samen belijdenis gedaan.

Waarom vind je het jammer dat hij veel achtergrond mist? Ik ervaar dat vaak als een zegen. Wat je zegt hij moet bewust over dingen nadenken! Dat zouden alle christenen eens moeten doen! Veel christenen nemen klakkeloos alles aan wat ze horen. Traditie en bijbel zijn een mengelmoes geworden. Er zijn christenen die het orgel als het ware instrument zien. (als in bijbels) Ik zei onlangs ergens dat ik weleens bid in de auto. Werd er door een volwassen vrouw gezegd: "Maar dan kan je je ogen niet dicht doen!" Ander voorval: "Ja ik vind het altijd mooi als er bekeerde mensen in de kerk komen, zoals jij" (want als je christelijk opgevoed bent is bekering blijkbaar niet nodig!?) Ik floepte er dan ook uit dat ik hoopte dat zij zich ook zou bekeren.

Ja ik ken de psalmen en de cathecismus niet opdreunen. En dat vind ik jammer, maar het is niet van belang voor mijn behoud. Al kon ik heel de bijbel citeren, zonder geloof bracht het mij nergens.

Het wordt tijd dat de kerkelijke mensen zich gaan bekeren!

Terug naar “Archief”