Trouwen of alleen blijven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Trouwen of alleen blijven

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2010 13:32

We hadden vanmiddag een gesprek over het al dan niet trouwen.

In Genesis lezen wij:

18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.

(Gen. 2: 18)

In de tweede brief van Paulus aan de Korinthiërs lezen wij:

7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.
8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.

(1 Kor. 7: 7 en 8)

Is dit een (schijnbare) tegenstrijdigheid? Wat wordt hier nu bedoeld?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Trouwen of alleen blijven

Berichtdoor em_ma » 16 mei 2010 14:40

In Genesis zijn het de woorden van God, dat hij aan de man een vrouw kan geven en aan de vrouw een man.
Dat is, voor de meeste mensen, een natuurlijke behoefte om een man of vrouw te krijgen. Daarbij moet er immers voor nageslacht gezorgd worden, dus wel handig als de meeste mensen een partner willen :wink:

In de Korinthe brief schrijft Paulus vanuit zijn eigen persoon (let op het: ik wilde, Paulus spreekt dus vanuit zichzelf). Hijzelf had de 'gave' van de onthouding, dus het niet trouwen, maar hij is er zich van bewust dat dat voor de meeste mensen niet geldt.
Hij ziet het niet-trouwen als een 'voordeel' om zo meer aan God toegewijd te kunnen zijn, dat is zijn punt.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2010 21:46

Maar is het goed geweest dat Paulus alleen gebleven is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2010 08:41

Voor Paulus wel ja.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 mei 2010 11:46

Optimatus schreef:We hadden vanmiddag een gesprek over het al dan niet trouwen.

In Genesis lezen wij:

18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.

(Gen. 2: 18)

In de tweede brief van Paulus aan de Korinthiërs lezen wij:

7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.
8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.

(1 Kor. 7: 7 en 8)

Is dit een (schijnbare) tegenstrijdigheid? Wat wordt hier nu bedoeld?

Dat Paulus dit schrijft,geeft aan dat de tekst uit Genesis, hoewel een algemene, geen absolute regel is. Was dit wel zo geweest, dan had ook hij een vrouw gehad. Dan kun je nog denken, dat het de interpretatie van Paulus is, en dat het de vraag is of wij het ook zo moeten interpreteren.
Daarom is het goed om er Mat.19:12 bij te betrekken, waar Jezus een opmerking maakt over ¨gesnedenen¨. De kanttekeningen bij de tekst duiden dit als volgt:....uit moeders lijf,dat is¨die van nature onbekwaam zijn voor het huwelijk¨; die van de mensen, dat is¨die van mensen daartoe onbekwaam gemaakt zijn¨;die zichzelf, dat is¨die de gave(!) van de onthouding hebbende vrijwilliglijk ongetrouwd blijven, om God met minder bekommernis te dienen en om het Koninkrijk der hemelenzowel in zichzelf als in anderen te bevorderen¨.

Ook Paulus heeft het in 1Kor.7:7 over ¨ een ieder heeft zijn eigen gave(!) van
God¨. Wie die gave niet heeft(en brandt..dat is: verlangt naar sexuele omgang met een vrouw,1Kor.7:9) is het beter te trouwen dan te branden.

Daarnaast maakt hij in1Kor.7:32-34 duidelijk,dat de getrouwde zich bekommert hoe hij/zij de ander zal behagen en dat de ongetrouwde(die dit als gave van God ontvangen heeft) zich bekommert hoe hij de Heere zal behagen. Dat lijkt veel op de opmerking van Jezus die het heeft over ¨gesnedenen om wille van het Koninkrijk¨.

Belangrijk is dan hoe het woordje ¨gave¨ uit 1Kor.7:7 te verstaan.
Het maakt ons duidelijk,dat het hier niet gaat om een inspanning die voort komt uit de natuur van de mens,om zijn verlangen naar sexuele omgang met een vrouw, in eigen kracht er onder te houden.
In Mat.19:12 bedoelt Jezus met ¨die zichzelf gesneden hebben¨ ook niet dat dat iets is wat een mens in eigen kracht zou kunnen, maar dat die gave ontvangen kan worden, zo iemand zich naar die gave uitstrekt. Daarbij blijft het mogelijk,dat een mens zich naar die gave uit kan strekken, zonder die gave daadwerkelijk te ontvangen. Dan blijft die mens ¨branden¨ en zal hij trouwen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2010 22:03

TheKeimpe schreef:Voor Paulus wel ja.

Voor zijn vrouw ook, want hij was niet zo vaak thuis :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 jun 2010 15:14

Marnix schreef:
TheKeimpe schreef:Voor Paulus wel ja.

Voor zijn vrouw ook, want hij was niet zo vaak thuis :D

Paulus was ongetrouwd...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 02 jun 2010 19:34

@Race406, wat hap je ? Dat is een grapje.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jun 2010 10:18

Marie Popelin schreef:@Race406, wat hap je ? Dat is een grapje.

Dat rijmt! :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2010 12:14

:) Ik bedoelde: Het is maar beter dat Paulus geen vrouw had, want hij was nooit thuis en als hij een vrouw had was dat voor haar niet leuk geweest ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Brenn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Brenn » 31 jul 2010 23:22

Marnix schreef::) Ik bedoelde: Het is maar beter dat Paulus geen vrouw had, want hij was nooit thuis en als hij een vrouw had was dat voor haar niet leuk geweest ;)

Hmmm ik ken mannen als ik daar getrouwd mee zou zijn, zou ik het als een zegen zien als ze nooit thuis waren (A)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2010 12:33

Daarom moet je daar ook niet mee trouwen :)

Brenn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Brenn » 01 aug 2010 21:01

:) Mwa je moet wat (A)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2010 21:34

Nee hoor. Dat zegt Paulus juist :) Je moet niet trouwen.... en je moet het alleen doen als je die persoon heel leuk vindt en er niet van af kan blijven.

Brenn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Brenn » 01 aug 2010 21:41

Hahaha
Dan zal ik maar naar Paulus luisteren!

Terug naar “Archief”