VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor JeeWee » 04 jun 2010 20:13

Mortlach schreef: alleen is niet iedereen het erover eens wanneer iets een exces is.

Kun je nou echt met droge ogen zeggen dat deze rambam rond het WK geen exces is?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2010 20:29

Tja Jeewee, met zo'n mening sta je op refoweb !!!dus bijna alleen.. Niet echt hoor, er zijn er velen die zo denken als jij, maar niet op refoweb durven of willen reageren ! Het gaat hier nogal fel aan toe met mensen die anders denken dan je op refoweb zou verwachten ! :? Ik volg jou al een tijdje.
Soms is het niet te geloven hoe er met iemands mening wordt omgegaan. Je wordt tot op het bot gefileerd als je voelt: dit is niet goed ! Zo moet het niet !
Ik durf er best wel tegen in te gaan, maar wordt net zo goed aangevallen, omdat ik altijd maar met mezelf kom ! Of mijn eigen belevenissen.
Maar het valt me zo tegen hier ! Ach, ga dan weg, ik hoor het al zeggen.....

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 04 jun 2010 20:49

Op het gevaar af dat je het weer persoonlijk opvat (hetgeen onmogelijk is, want ik kén je niet eens): je zegt het eigenlijk zelf al. Je hebt het over 'je voelt dat het niet goed is en niet hoort'. Gevoel is subjectief en persoonlijk en dus géén algemeen geldend argument. Natuurlijk mag jij op basis van je gevoel besluiten dat iets niet hoort en dat je iets niet wilt en iets niet goed vindt, maar anderen delen dat gevoel niet en dragen die mening ook uit. Jij voelt je vervolgens direct persoonlijk aangevallen en begint ad hominem te reageren (bijvoorbeeld op mij, met 'get a life' en 'wat zul je genieten', et cetera) omdat anderen jouw mening niet delen. Je draait de zaken om! Van mij mag jij je mening hebben en alles doen waarvan jij denkt dat het goed is (zolang het binnen de grenzen van de wet gebeurt uiteraard ;)), maar ik mag van jou niet mijn mening hebben en uitdragen. En ik mag van jou ook niet in discussie gaan met je omdat je je dan wederom persoonlijk aangevallen voelt en mij beschuldigt van het 'fileren' van je berichten. Terwijl ik niet meer doe dan inhoudelijk discussiëren: met argumenten dus. Wat is daar mis mee? Dit is een internetforum, een discussieplatform! Volgens Van Dale is een forum onder meer een 'website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd'. Dus...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2010 20:52

Jij wilt niet discussieren, jij hebt zo'n arrogante houding dat je het allemaal beter weet !
Van mij mag je !

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 04 jun 2010 20:56

Als jij het hebben van een andere mening dan de jouwe en enige retorische vaardigheden (die overigens van mijn kant nog redelijk beperkt zijn in vergelijking met sommigen van mijn vrienden, bijvoorbeeld) af wilt doen als 'arrogant' is dat toch echt jouw probleem. Je stelt je aan en verwijt mij totaal onterecht dat ik met je in discussie treedt omdat ik het niet met je eens ben. Jij gunt mensen blijkbaar hun mening niet, nu, dan zul je een lastig leven hebben... Je kunt niet eens normaal aangeven wát ik dan precies fout doe - behalve een andere mening (inhoudelijk, met argumenten) verdedigen dan de jouwe.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2010 21:27

Zie de andere topics Kris.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 04 jun 2010 22:10

Wat moet ik daar zien?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2010 22:29

JeeWee schreef:
Mortlach schreef: alleen is niet iedereen het erover eens wanneer iets een exces is.

Kun je nou echt met droge ogen zeggen dat deze rambam rond het WK geen exces is?

Ja, en ik zal uitleggen waarom...

Ik zie eigenlijk vooral dat er een heleboel bedrijven inspelen op het "oranje-gevoel". Dat wil ik toch nauwelijks excessief noemen, simpelweg hierom: ik neem geen wuppies of welke andere brol ze me in de supermarkt aan proberen te smeren aan. Het maakt mij niet uit of mijn vla geel of oranje is. Ik heb al een televisie, dus maak ik geen gebruik van de WK-acties voor een nieuwe nog grotere. Ik drink geen bier, dus al die dingen die je daar gratis bij krijgt loop ik ook mis. Al met al zie ik het allemaal wel, maar het raakt me totaal niet.

Het zijn een aantal voetbalwedstrijden, met een beetje geluk van enig niveau waar je met vrienden best gezellig naar kunt gaan kijken. En dan wil ik daar best een oranje t-shirt voor aantrekken, daar heb ik er toch enkele van omdat oranje nu eenmaal ook gewoon een kleur is.

Zo'n wedstrijd kan, zeker als oranje verder komt dan verwacht, ook best spannend zijn, met grote vreugde als we winnen, en verdriet/teleurstelling als we verliezen. Allemaal relatief natuurlijk, want het blijft maar een spelletje. Het zet in ieder geval aan tot grote saamhorigheid, al dan niet uitgedragen door oranje vlaggetjes aan je gevel, een toetertje of een gek hoedje op je hoofd.

Je moet je er ook niet gek door laten maken. De commercie doet zijn best, maar dat kan je echt wel grotendeels negeren. Het is gewoon een leuk feestje als je dat ervan wilt maken. Wil je geen feestje? Prima, ook goed. Wel jammer natuurlijk en je bent gewoon uitgenodigd hoor, mocht je je nog bedenken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 jun 2010 07:26

Mortlach, natuurlijk kan ik je wel volgen.
En de praktijk is ook vaak anders.

Maar zelfs zonder al die grollen rond het WK.

Dit soort voetbal an sich kan al helemaal niet meer tot eer van God zijn.
En nee dan heb ik het nog niet eens over de Dag van God, waar niks meer van terecht komt en de hele kermis gewoon doorgaat.

Waar o waar kom ik op het WK of in welk stadion nog iets tegen van de God die mijn God en Vader wil zijn?
Ja, ik kom Zijn Naam wel tegen, maar dat is in een andere context als er een tegendoelpunt valt...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2010 11:54

@JeeWee, precies, de naam van God wordt daar gelasterd.
Er zijn christelijke voetballers, wordt er altijd gezegd, ik geloof dat direct, heb daar ook aansprekende voorbeelden van gezien, maar die zijn wel "anders".
Ik noem als voorbeeld Folkert Velten, in de jaren 80 een zeer getalenteerde voetballer bij Heracles.
Hij kreeg mooie aanbiedingen uit Duitsland, ook uit Nederland, maar wilde principieel NIET op zondag spelen.
Wij hadden ook de indruk dat het grote geld hem niet zo boeide, hij voetbalde lekker, had talent en er duidelijk gein in.
DAT vind ik nou grote klasse !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jun 2010 11:55

JeeWee schreef:Dit soort voetbal an sich kan al helemaal niet meer tot eer van God zijn.
En nee dan heb ik het nog niet eens over de Dag van God, waar niks meer van terecht komt en de hele kermis gewoon doorgaat.

Hier wil ik toch een tegenwerping maken. Het lijkt er namelijk op dat je je persoonlijke mening verabsoluteert. "Ik geloof het niet, dus is het niet zo." Nu heb je, net als iedereen, recht op je mening, en mijn mening "ik geloof het wel, dus het kan wel" is van hetzelfde laken een pak, maar toch...

Dat er op zondag doorgespeeld wordt vind ik niet eens een ramp. De WK-organisatie is niet inherent religieus, dus waarom zouden ze. Dan zou je het hele weekend niet kunnen spelen (moslims op vrijdag, joden op zaterdag en christenen op zondag), terwijl er dan juist de meeste mensen tijd hebben om een wedstrijd bij te wonen of te volgen op televisie. Wat mensen op hun eigen dag van God doen, ligt bij hen. Dan kijk je toch een wedstrijd gewoon niet?

Waar o waar kom ik op het WK of in welk stadion nog iets tegen van de God die mijn God en Vader wil zijn?
Ja, ik kom Zijn Naam wel tegen, maar dat is in een andere context als er een tegendoelpunt valt...

Ik vraag me een beetje af wat je er nou precies van verwacht. Een voetbalstadion is geen klooster, waarin men bid, werkt, eet en slaapt. Je kunt moeilijk verwachten dat de fans in plaats van "we are the champions" massaal een psalm aanheffen.

Maar waar je iets tegenkomt van God? In elke naaste, toch? Een stadion vol dus, zou ik zeggen. In het saamhorigheidsgevoel, in de intensiteit, in het gevoel van iets groters deel uit te maken dan alleen jezelf. Je kunt God overal tegenkomen, ook in een vol stadion of volle kroeg bij het WK.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2010 14:48

@Kris: nou emotie van het moment heb ik ook wel eens last van :) Dus, we lijken meer op elkaar, dan je eerder zou zeggen :lol:
Je toon is duidelijk anders. Je mag best inhoudelijk kritisch zijn, maar je ging een oordeel over mij vormen en voelde me neergezet als een domme.... die maar met extreme voorbeelden kwam en verder niet.
En ik vind het juist leuk om op het randje te discussieren, maar het werd te erg. Niet alleen door jou, maar nog andere ook.
Daarom werd het ook verwijderd. Niet ten onrechte.
Nu zit ik op andere forums ook en nergens worden reacties verwijderd, dus kijk er soms van op.
Soms denk ik wel eens, nou nou, we worden gecensureerd geloof ik.
DAT hoeft van mij ook niet, wat jij ?
We zijn allemaal volwassen en ondanks het niet "gezellie" was heb ik er verder geen hinder van gehad.
Als ik afgesloten heb, laat ik het los.
Terug naar de voetbalgekte: Voetbal: leuk, GEKTE : jammer.
Vader en 1 zoon zitten overigens naar de oefenwedstrijd te kijken, het gaat goed geloof ik. Blije gezichten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2010 15:47

JeeWee schreef:
Nina87 schreef:Zolang je er op een gezonde manier mee omgaat is er niks mis met voetbal kijken. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat voetbal op zichzelf slecht is: het is een bepaalde groep mensen die hierin doordrijft.

Er is van alles mis met dit voetbal!
Het is een commerciële gekte, waar God geen plaats heeft. Alles we we doen, moet toch tot eer van God zijn?
Het neemt mensen in beslag, houdt ze bij God vandaan en....

laten we nou eens heel eerlijk zijn. Je hoeft het hier niet eens hart op te zeggen, maar ik kán niet geloven dat een wedergeboren christen geniet van deze waanzin.

Ik snap het punt nog steeds niet helemaal. Alcohol is bijvoorbeeld iets waar sommige mensen helemaal in vast zitten. Mogen wij daarom niet van alcohol genieten? Volgens mij wel. Als we er maar op een verantwoorde manier mee omgaan. En volgens mij gaat dat ook om voetbal. Het volgen mij de wedstrijden van Nederland hoef je niet bij God vandaan te houden. Je geniet dan gewoon van de wedstrijd en je doet niet mee aan de waanzin waar sommigen aan meedoen, wat overigens voor de meeste supporters geldt.

Je bent nogal tegen het WK en zo en volgens mij meet je daarom met ongelijke maten... Jammer. Want dan kom je inderdaad tot die conclusie. JIJ kan niet geloven dat een christen kan genieten van een potje voetbal (daar jou al omgedoopt tot waanzin). Tja, dat ligt bij jou. Ik kan er alleen tegenover stellen dat ik het wel kan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2010 19:29

Nee Marnix, goed lezen dan snap jij ook wel wat JeeWee bedoelt.
Er is geen EK of WK meer mogelijk zonder gekte. DAT is het probleem.
Nogmaals, gewoon een leuke pot voetbal, spannend, maar er komt steeds meer omheen.
Er zijn zoveel belangen, het is toch niet normaal meer ?
En OOK op zondag, tuurlijk best te verklaren, zoals eerder gelezen, de Joden kunnen niet op vrijdag, enz enz.
Wij Christenen, LIJKEN ons superieur te voelen, maar toch. Gij GEHEEL ANDERS.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 05 jun 2010 20:31

En wat als je wel van het spelletje kunt genieten en er met plezier naar kijkt, maar niet meedoet met de gekte eromheen? Dan is dat hele punt van de 'voetbalgekte' toch niet meer relevant?
Ik bedoel, dat 'gij geheel anders' wordt naar mijn mening graag te pas en vooral te onpas gebruikt om dingen te veroordelen terwijl daar binnen de reformatorische zuil wel erg selectief en hypocriet mee om wordt gegaan. Dat vind ik echt te makkelijk.

Terug naar “Archief”