Joran van der Sloot, schuldig of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: Joran van der Sloot, schuldig of niet?

Berichtdoor Jo'tje » 04 jun 2010 10:16

Boekenlezer schreef:Voor zo'n mannetje als Joran van der Sloot is de doodstraf niet overdreven, als hij inderdaad schuldig is aan de moorden.
Wat voor recht op leven heeft zo iemand zelf eigenlijk nog, als hij dat recht van anderen niet respecteert? Is het dan logisch om aan hem dat recht wel toe te kennen?

Wat voor rechten hebben wij om te bepalen of hij recht heeft op leven?
pobody's nerfect

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 04 jun 2010 11:34

Wat voor rechten hebben wij om zo iemand te doden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2010 12:57

In de bijbel komt de doodstraf ook voor !
Inmiddels is er ook bekend dat hij de moeder van Natalee, Beth, heeft afgeperst.
Als zij hem 200.000 (?) dollar geeft, zegt hij waar haar dochter is.
Nog twijfels ? Of misschien toch bluf ?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 jun 2010 13:00

pol schreef:Hoorde net als je in Peru in de gevangenis komt is dat de rest van je leven...

De President van het Hooggerechtshof van Peru spreekt over 25 jaar (zie Nu.nl). Voor zover ik weet heeft Nederland geen uitleveringsverdrag met Peru, dus dat zou betekenen dat hij zijn straf (indien bewezen wordt geacht dat hij schuldig is en indien hij veroordeeld wordt) in Peru moet uitzitten. Voorwaar geen pretje.

Jo'tje had het nog over 'maf', die datum (5 jaar na Nathalee). Is dat maf? Ik heb Knevel en Van den Brink nog niet gezien, maar werd daar niets gezegd over die termijn? Mensen met bepaalde stoornissen hanteren soms toch juist exacte data voor hun volgende actie?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 04 jun 2010 13:03

Vraag me zomaar af met die gast, werkt ie niet, gaat ie naar school? Als je zo over de wereld zwerft op die leeftijd, Peru, Chili, Aruba, dan weer Nederland kom je op mij beetje over als iemand die veel geld heeft, hoe komt ie daaraan? Denk dat een werkgever ook niet happig op zal zijn om hem in dienst te nemen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2010 13:06

Volgens mij werd daar ook wel wat over gezegd, maar ik was tussendoor de salontafel in elkaar aan het knutselen.

Dit staat er over op de site van Knevel & vd Brink:

De kans is groot dat Joran van der Sloot schuldig is aan de moord op de 21-jarige Peruaanse Stephany Flores. Dit stelt hoogleraar forensische psychologie Corine de Ruiter in het EO-programma Knevel en Van den Brink.

De Ruiter komt tot deze conclusie naar aanleiding van een uitgebreide analyse van Van der Sloot’s psyche. Volgens de forensich psychologe leidt hij aan een persoonlijkheidsstoornis die gekenmerkt wordt door kilheid, sensatielust, leugenachtigheid en drift.

Niet verbaasd
'Ik ben niet verbaasd dat hij is aangehouden, ik weet uit mijn vak dat mensen die zo’n stoornis hebben een enorme grote kans hebben om in herhaling te vallen,' aldus De Ruiter.

Vijf jaar na Natalee Holloway
Ook het feit dat de moord op de Peruaanse precies vijf jaar na de verdwijning van Natalee Holloway plaatsvindt is volgens De Ruiter te verklaren 'Ik zie hem als een jongen die enorme aandachtshonger heeft, hij zoekt media-aandacht op. Het kan toeval zijn maar het is een erg groot toeval.'

Overkomen?
Op de vraag of de moord op de vrouw Joran mogelijk is overkomen zegt De Ruiter: ‘Als mijn theorie klopt dan heeft hij een groot risico en kwetsbaarheid om dit te doen. Hij is een thrillseeker en op het moment is de kans groot dat hij zichzelf niet in de hand heeft.'

Niet te genezen
Van der Sloot is volgens de forensisch psychologe (nog) niet te genezen wegens gebrek aan een goede behandeling.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2010 13:11

schelpje3 schreef:In de bijbel komt de doodstraf ook voor !
Inmiddels is er ook bekend dat hij de moeder van Natalee, Beth, heeft afgeperst.

Klopt. Jezus werd ter dood veroordeeld om onze zonden.

Volgens mij is de doodstraf er voor het volk Israel, maar kunnen we de wetten van toen niet zomaar overzetten naar deze nieuwtestamentische tijd, allereerst vanwegde de theocratie binnen het verbondsvolk.... en ook omdat het oude testament in alles wijst op Christus. Ik ben dan ook christen en tegen de doodstraf. Als mensen hem niet kennen en we beeindigen hun leven, komen ze voor God te staan en is er geen bekering meer mogelijk. Dat wens ik zelfs mijn grootste vijanden niet toe. Ik hoop dan ook dat hij een lange gevangenisstraf krijgt en niet de doodstraf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 jun 2010 13:55

*Annet* schreef:Vraag me zomaar af met die gast, werkt ie niet, gaat ie naar school? Als je zo over de wereld zwerft op die leeftijd, Peru, Chili, Aruba, dan weer Nederland kom je op mij beetje over als iemand die veel geld heeft, hoe komt ie daaraan? Denk dat een werkgever ook niet happig op zal zijn om hem in dienst te nemen.

Hij pokert.
pobody's nerfect

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 04 jun 2010 14:07

Dit vind ik ook een moeilijk iets.
Ik probeer me altijd te verplaatsen in de twee partijen. De ene kant heb je de slachtoffers, het is vaak schrijnend om te zien/horen hoe de zaken afgehandeld worden.
Er lopen daders van moorden rond, die na hun gevangenisstraf weer verder gaan met hun leven. De nabestaanden van de slachtoffers hebben echt levenslang verdriet, gemis, rouw.

Aan de andere kant, als ik de ouder zou zijn van zo een dader, zou ik toch altijd de liefde voelen voor mijn kind.
Zeker als hij een stoornis zou blijken te hebben.
Verminderingsvatbaar, veel mensen schamperen hierover, maar zeg nu zelf, als dit waar is, dit is toch absoluut niet normaal?
Dan voel ik toch een diep meedelijden met zijn familie, maar ook met hem. Ik keur absoluut zijn daden niet goed!

Ik zie het eigenlijk zo, iemand die een zware lichamelijke handicap heeft en aangewezen is op een rolstoel zal nooit zelfstandig kunnen lopen.
Iemand die een zwaar psychische stoornis heeft, is psychisch aangewezen op een "rolstoel".
Als wij vinden dat hij een normaal leven moet leiden, vragen wij iets wat hij niet kan. Hij is zijn leven lang afhankelijk van sturing en begeleiding.
Als blijkt dat hij het inderdaad gedaan heeft, en er komt uit dat hij inderdaad een persoonlijkheidsstoornis heeft, dan zou hij dus levenslang begeleid moeten worden, anders zou hij opnieuw tot zo een daad kunnen komen.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 04 jun 2010 16:08

schelpje3 schreef:@Kris: ik zou willen dat ik al deze ervaring NIET had gehad ! Het vormt je nl. Dat zul jij precies hetzelfde ervaren, eenmaal.
Ik zal voortaan proberen mezelf eruit te laten.

Nu voel ik mezelf niet zo snel aangevallen, dus ik trek me niet zoveel aan van de diverse insinuaties die ik in je berichten gelezen heb, maar ik vraag me af hoe jij iets van mijn leven weet. Je weet niet wat ik heb meegemaakt en wat ik op dit moment meemaak en toch beweer je dat die ervaring bij mij nog wel een keer komt, ooit. Dat vind ik tamelijk flauw. Een ongeldig autoriteitsargument op basis van je leeftijd.
Verder hoef je jezelf er niet per se uit te laten, maar iets beter doseren zou geen kwaad kunnen én het is belangrijk dat je dingen niet zo in het extreme trekt, me dunkt.

Jo'tje schreef:Iemand gisteren Knevel & van den Brink gezien? Daarin gaf een psychologe wat meer toelichting op het 'type' mensen als Joran. Ik vond het wel mooi hoe ze dat deden. Het gaf wat meer uitleg aan de persoon en zorgt behalve voor boosheid / geschoktheid ook voor wat begrip. Geen begrip voor zijn eventuele daden, maar voor het geheel.
Ik vind het zelf trouwens nog steeds erg maf van die datum.

Ik vind dat vooral gevaarlijk Jo'tje. Bovendien zeggen diverse verenigingen van psychologen en psychiaters dat het overstandig is om als psycholoog/psychiater uitspraken te doen over iemand op basis van televisiebeelden en geruchten. En dat is wat nu wel (weer!) gebeurt. Van Volkert van der G. werd ooit ook gezegd dat hij het Syndroom van Asperger had, hetgeen na onderzoek in het Pieter Baan Centrum helemaal niet zo bleek te zijn (als ik goed ben geïnformeerd). Dit is gewoon psychologie van de koude grond (hoe deskundig die mevrouw ook is) want volgens mij heeft ze hem niet onder behandeling gehad.

Boekenlezer schreef:Voor zo'n mannetje als Joran van der Sloot is de doodstraf niet overdreven, als hij inderdaad schuldig is aan de moorden.
Wat voor recht op leven heeft zo iemand zelf eigenlijk nog, als hij dat recht van anderen niet respecteert? Is het dan logisch om aan hem dat recht wel toe te kennen?

Tsja, in de Bijbel komt de doodstraf voor inderdaad. Vergeet alleen niet dat dat een totaal andere cultuur en een totaal andere tijd was. Volgens mij is Jezus trouwens ook niet zo'n fan van de doodstraf, maar meer van de andere wang, vergeving en dat soort dingen, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

LeChat schreef:De President van het Hooggerechtshof van Peru spreekt over 25 jaar (zie Nu.nl). Voor zover ik weet heeft Nederland geen uitleveringsverdrag met Peru, dus dat zou betekenen dat hij zijn straf (indien bewezen wordt geacht dat hij schuldig is en indien hij veroordeeld wordt) in Peru moet uitzitten. Voorwaar geen pretje.

Sowieso zou Van der Sloot die straf pas uit kunnen zitten in Nederland - als er al een uitleveringsverdrag is tussen beide landen (wat niet het geval is) - als hij veroordeeld wordt. En dat zou ook nog wel eens heel lang kunnen duren. Anderzijds, als hij zijn billen brandt in Peru, moet hij niet vreemd opkijken als hij ook daar op de blaren moet zitten. Dan had hij het maar in Nederland moeten doen, heel cru gezegd (aangezien de gevangenisstraffen en verblijven in een TBS-kliniek hier weliswaar ook niet echt prettig zijn, maar toch een stuk 'fijner' dan in Peru en soortgelijke landen).

toppie schreef:Aan de andere kant, als ik de ouder zou zijn van zo een dader, zou ik toch altijd de liefde voelen voor mijn kind.
Zeker als hij een stoornis zou blijken te hebben.
Verminderingsvatbaar, veel mensen schamperen hierover, maar zeg nu zelf, als dit waar is, dit is toch absoluut niet normaal?
Dan voel ik toch een diep meedelijden met zijn familie, maar ook met hem. Ik keur absoluut zijn daden niet goed!

Ik zie het eigenlijk zo, iemand die een zware lichamelijke handicap heeft en aangewezen is op een rolstoel zal nooit zelfstandig kunnen lopen.
Iemand die een zwaar psychische stoornis heeft, is psychisch aangewezen op een "rolstoel".
Als wij vinden dat hij een normaal leven moet leiden, vragen wij iets wat hij niet kan. Hij is zijn leven lang afhankelijk van sturing en begeleiding.
Als blijkt dat hij het inderdaad gedaan heeft, en er komt uit dat hij inderdaad een persoonlijkheidsstoornis heeft, dan zou hij dus levenslang begeleid moeten worden, anders zou hij opnieuw tot zo een daad kunnen komen.

Het zou best kunnen dat hij een stoornis heeft, sowieso is hij een pathologische leugenaar, maar hoe bedoel je dat hij levenslang begeleid moet worden en hoe zou je dat praktisch in willen richten? Dat kost de staat bakken met geld en bovendien ziet het ernaar uit dat hij daar gevangen wordt gezet en bij mijn weten kennen ze in Peru geen TBS en dwangverpleging, et cetera.
Laatst gewijzigd door Kris op 04 jun 2010 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2010 16:55

Mijn man komt net thuis met het verhaal dat Terror Jaap er ook mee te maken heeft, zijdelings, niet met de moord, maar heeft contact met JvdSloet :)
Heb me even verdiept in wie dat was, hij won 1 miljoen met de wedstrijd "iemand wegpesten uit een villa" TV programma.
Als hij dat miljoen won, was zijn belofte !, ging het geld naar een goed doel.
Hij won, hij was zelf het goede doel :?
Het geld ging op de DSB Bank, 100.000 was gegarandeerd, dus die andere 900.000 ????
Zij hebben dus contact (gehad), soort zoekt soort zakmaarzegge.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jun 2010 17:03

Weet je wat ik nog het ergste vindt?

Een vriend van ons zit in Peru (woont en werkt daar sinds vorig jaar). Hij vertelde dat je maar niet moet vertellen dat je Nederlander bent want dan ben je gelijk de pineut. Een nederlands stel dat daar een restaurant/cafe hebben, waren al gelijk het doelwit. Een steen door de ramen.

En dat allemaal door JvdS.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2010 17:09

Er komen wel meer zaken in de Bijbel voor die ik niet graag terug ingevoerd zou zien. Ik zal geen lijstje geven.

Verder hoop ik dat er nu eindelijk duidelijkheid komt, ook voor de nabestaanden van Natalee Holoway. Als Joran schuldig is, hoop ik dat ie ter bescherming van de overigen, lang de cel in gaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2010 17:13

Het recht op leven is een zogenaamd "onvervreemdbaar recht". Dat ken je niet toe, noch kun je het iemand ontzeggen. Dat recht HEEFT iemand simpelweg. We moeten niet terug willen naar oog om oog, hoe verleidelijk dat soms ook is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jun 2010 18:02

Mortlach schreef:

Het recht op leven is een zogenaamd "onvervreemdbaar recht". Dat ken je niet toe, noch kun je het iemand ontzeggen. Dat recht HEEFT iemand simpelweg. We moeten niet terug willen naar oog om oog, hoe verleidelijk dat soms ook is.

En op grond waarvan meent men dan, dat het een onvervreemdbaar recht is?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”