MID schreef:Met alle respect, maar dit is puur christelijk CENSUUR!
Juist, deze censuur is puur christelijk

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
MID schreef:Met alle respect, maar dit is puur christelijk CENSUUR!
MID schreef:Marnix schreef:Volgens mij stelt MID vragen en wil hij graag een antwoord. Dat antwoord hebben jullie hem nog niet gegeven.
Hoi Marnix,
Bedankt voor deze conclusie. Helaas zijn de meeste op dit openforum voornamelijk bezig met bijzaken en het zwartmaken/beledigen van topicstarters, daar zijn ze namelijk erg gedreven in. Dit geldt absoluut niet voor het inhoudelijk ingaan op topics.Marnix schreef:MID: In hoeverre ben je bekend met de "drieenheidsleer" (trinity) in het christelijk geloof?
Ik kan zeggen dat ik op academisch niveau mee kan praten over dit onderwerp. Daarnaast ken ik een aantal broeders die bekend stonden als internationale christelijke prekers en die, met Alle Lof aan Allâh, moslims zijn geworden. Van hun heb ik ook veel hierover geleerd.
Voor dat ik ga beginnen wil ik aanmerken dat bijna ieder christen die iets over Jezus beweert dit niet onderbouwd met Bijbelverzen ter bewijsvoering dat Jezus dit over zichzelf heeft gezegd of heeft meegemaakt. Ik zou het graag op prijs stellen, wanneer dit wel wordt gedaan. Dit omdat ik door de islâm geacht wordt te allen tijde mijn beweringen te onderbouwen met acceptabele bewijsvoering. Wanneer dit niet wederzijds gebeurt, dan kan er ook nooit een evenwichtige dialoog ontstaan.Marnix schreef:Deze is sinds het begin van de christelijke kerk geaccepteerd in de christelijke kerk.
Het klopt dat sinds het begin van de christelijke kerk, vanaf het jaar 313 het dogma 3-eenheid alom geaccepteerd is door de kerk. Echter is het de tijd tussen het leven van Jezus en het jaar 313 van belang om na te gaan of de 3-eenheid opvatting correct is en waarom deze pas na 3 eeuwen geïntroduceerd is aan het christenvolk. Het is in deze tijd dat er drastische veranderingen/vervolgingen hebben plaatsgevonden door de heersende autoriteit. De vraag is daarom, hoeveel invloed heeft dit gehad op de leer van Jezus?Marnix schreef: Het houdt het volgende in: Er is 1 God, die tegelijkertijd 3 persoonlijkheden aanwezig is: Vader, Zoon en Geest. Misschien lastig te begrijpen, zeker als je gelooft dat er maar 1 God is.
Sterker nog, het is voor mij niet te begrijpen. Na de schepping van Adam is er door de geschiedenis van de mensheid heen herhaaldelijk slechts één boodschap aan de mensheid verkondigd. Om de mensen hier aan te herinneren en om hen weer op het rechte pad te brengen, werden er door de enige ware God vele profeten en boodschappers gestuurd, waaronder Adam, Noah, Abraham, Mozes, Jezus en Mohammed, om deze ene boodschap mede te delen:
De ware God is slechts EEN. Aanbid Hem ALLEEN, en houd je aan Zijn bevelen.
Géén van hun heeft het gehad over de drie-eenheid en plots 3 eeuwen na Jezus wordt dit geïntroduceerd en vervolgens door het christenvolk aangenomen.
Ik denk dat dit ook 1 van de hoofdredenen is dat de kerk op dit moment een leegloop ondergaat onder zijn lederen. Dit omdat de mens niet kan accepteren dat de essentie van een geloof moeilijk tot niet te begrijpen is.
Tevens is dit ook 1 van de hoofdredenen waarom de Islam, in elk werelddeel de snelstijgende religie is.
De Islaam is namelijk een religie die zowel het spirituele als het verstand aanspreekt. De Islaam spoort de mens aan om na te denken en de door Allâh geschonken zintuigen te gebruiken. We moeten niet wachten tot we “door de Heilige Geest worden bevangen”! Nee, we dienen te lezen, onderzoeken, na te denken en keuzes te maken.
Zoals Edward Gibbon en Simon Ochley schreven over de geloofsverklaring van de Islaam, met de woorden: “Ik geloof in één God en Mohammed, is een gezant van God” is de simpele en onveranderlijke verklaring van de Islaam. Het intellectuele beeld van de God is nooit vernederd door een zichtbaar idool; de eer van de profeet heeft nooit de grenzen van deugdzaamheid onrecht aan gedaan; en zijn levende waarneming heeft de dankbaarheid van zijn volgelingen binnen de perken van reden en religie gehouden.” (History of the Saracen Empires, London, 1870, p. 54).Marnix schreef:Concreet geloven we dat God zijn Zoon, Jezus, onderdeel van de Godheid, naar de aarde stuurde.
Als Allâh uit 3 onderdelen bestaat en daarvan Jezus 1 van is, dan betekent dit dat 1/3 van Allâh naar de aarde is gestuurd. En op dat moment Allâh in de Hemel incompleet is wat puur godslastering is conform de 3 wereldreligies.Marnix schreef:Hij werd mens. Hij werd gemarteld en gedood om onze zonden
Als Jezus voor ons is gestorven, en daarmee onze zonden wegneemt, dan gaan we dus allemaal naar de hemel?Marnix schreef:en korte tijd door God verlaten.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Kan je me hier wat meer over vertellen?Marnix schreef:De vragen of de aarde toen zonder Goddelijk bestuur was gaan dus niet op. God was niet dood. Jezus, de Zoon, stierf voor onze zonden.
Wil je hiermee zeggen dat Jezus niet de God is die alles Geschapen heeft en waarvan alles afhankelijk is?Marnix schreef:Jezus was niet machteloos. Hij had zijn dood kunnen voorkomen. Met 1 knip in de vingers had Hij de hemelse legermachten kunnen oproepen om zijn vijanden te verslaan.
Dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt zelf in Johannes 5:30 c.q. 5:31:
'Ik kan van niets doen uit mijzelf; ik oordeel zoals ik het van God hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat ik niet mijn wil probeer te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft.'Marnix schreef:Hij deed dat niet omdat Hij naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen. Hij deed zijn mond niet open maar liet het gebeuren, om onze zonden.
Ook dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt namelijk in Matteus 27:46:
"Eli Eli, lama sabachtani? (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten)".
Volgens de bijbel deed hij wel zijn mond op, sterker nog hij schreeuwde het uit. Waarom schreeuwde Jezus om hulp van Allâh toen hij gekruisigd werd? Eigenlijk moest hij zich hierop voorbereid hebben, als hij, zoals jij aangeeft “naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen.”Marnix schreef:Overigens, van harte welkom hier!
Dank je wel, alleen weet ik niet voor hoe lang i.v.m. de christelijke CENSUUR op dit forum.
MID schreef:Ik kan zeggen dat ik op academisch niveau mee kan praten over dit onderwerp. Daarnaast ken ik een aantal broeders die bekend stonden als internationale christelijke prekers en die, met Alle Lof aan Allâh, moslims zijn geworden. Van hun heb ik ook veel hierover geleerd.
Voor dat ik ga beginnen wil ik aanmerken dat bijna ieder christen die iets over Jezus beweert dit niet onderbouwd met Bijbelverzen ter bewijsvoering dat Jezus dit over zichzelf heeft gezegd of heeft meegemaakt. Ik zou het graag op prijs stellen, wanneer dit wel wordt gedaan. Dit omdat ik door de islâm geacht wordt te allen tijde mijn beweringen te onderbouwen met acceptabele bewijsvoering. Wanneer dit niet wederzijds gebeurt, dan kan er ook nooit een evenwichtige dialoog ontstaan.
Het klopt dat sinds het begin van de christelijke kerk, vanaf het jaar 313 het dogma 3-eenheid alom geaccepteerd is door de kerk. Echter is het de tijd tussen het leven van Jezus en het jaar 313 van belang om na te gaan of de 3-eenheid opvatting correct is en waarom deze pas na 3 eeuwen geïntroduceerd is aan het christenvolk. Het is in deze tijd dat er drastische veranderingen/vervolgingen hebben plaatsgevonden door de heersende autoriteit. De vraag is daarom, hoeveel invloed heeft dit gehad op de leer van Jezus?
Sterker nog, het is voor mij niet te begrijpen. Na de schepping van Adam is er door de geschiedenis van de mensheid heen herhaaldelijk slechts één boodschap aan de mensheid verkondigd. Om de mensen hier aan te herinneren en om hen weer op het rechte pad te brengen, werden er door de enige ware God vele profeten en boodschappers gestuurd, waaronder Adam, Noah, Abraham, Mozes, Jezus en Mohammed, om deze ene boodschap mede te delen:
De ware God is slechts EEN. Aanbid Hem ALLEEN, en houd je aan Zijn bevelen.
Géén van hun heeft het gehad over de drie-eenheid en plots 3 eeuwen na Jezus wordt dit geïntroduceerd en vervolgens door het christenvolk aangenomen.
Ik denk dat dit ook 1 van de hoofdredenen is dat de kerk op dit moment een leegloop ondergaat onder zijn lederen. Dit omdat de mens niet kan accepteren dat de essentie van een geloof moeilijk tot niet te begrijpen is.
Als Allâh uit 3 onderdelen bestaat en daarvan Jezus 1 van is, dan betekent dit dat 1/3 van Allâh naar de aarde is gestuurd. En op dat moment Allâh in de Hemel incompleet is wat puur godslastering is conform de 3 wereldreligies.
Als Jezus voor ons is gestorven, en daarmee onze zonden wegneemt, dan gaan we dus allemaal naar de hemel?
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Kan je me hier wat meer over vertellen?
Wil je hiermee zeggen dat Jezus niet de God is die alles Geschapen heeft en waarvan alles afhankelijk is?
Dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt zelf in Johannes 5:30 c.q. 5:31:
'Ik kan van niets doen uit mijzelf; ik oordeel zoals ik het van God hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat ik niet mijn wil probeer te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft.'
Ook dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt namelijk in Matteus 27:46:
"Eli Eli, lama sabachtani? (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten)".
Volgens de bijbel deed hij wel zijn mond op, sterker nog hij schreeuwde het uit. Waarom schreeuwde Jezus om hulp van Allâh toen hij gekruisigd werd? Eigenlijk moest hij zich hierop voorbereid hebben, als hij, zoals jij aangeeft “naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen.”
Marnix schreef: Die leer is niet pas 300 jaar later geintroduceerd. De leer bestond al. Daarnaast waren er ook die op dit punt een andere leer hadden. Bij het concilie werden beide leren beken door de leiders van de christelijke kerken en de leer van de drie-eenheid officieel vastgelegd als de juiste leer.
Marnix schreef:
13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.
Marnix schreef: Tja, en drie-eenheid is wat anders dan wat je hier beschrijft. Je hebt het hier wel over 3, maar niet over 1. Dat de Zoon mens werd houdt niet in dat 1/3e God naar de aarde kwam en 2/3e God in de hemel bleef. Het houdt in dat God in de hemel was en dat God in Jezus mens werd. Dwaasheid voor de wereld, maar kracht voor wie geloven, omdat daaruit Gods liefde voor de wereld zichtbaar wordt. Hij doet het voor wijzen bespottelijke om ons te redden. (1 Kor 1)
Marnix schreef: Zie het stuk uit Johannes 3 wat ik citeerde.
Marnix schreef: Jezus riep aan het kruis in de 3 uur duisternis: Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten. Hij stierf aan het kruis voor onze zonden.
Marnix schreef:…Hij deed zijn mond niet open maar liet het gebeuren, om onze zonden.
Marnix schreef: De drie-eenheid blijft onduidelijk voor je. Anders zou je deze vraag niet stellen. Ik weet niet hoe ik je vraag kan beantwoorden behalve opnieuw op de drie-eenheid te wijzen.
MID schreef:Dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt zelf in Johannes 5:30 c.q. 5:31:
'Ik kan van niets doen uit mijzelf; ik oordeel zoals ik het van God hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat ik niet mijn wil probeer te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft.'
Marnix schreef:Jezus roept dat niet uit als Hij gemarteld of gekruisigd wordt, waar wanneer Hij daar al een poos hangt.... en de duisternis overdag invalt. Dan pas roept Hij dit uit.
Marnix schreef:Dat Hij dit wist en toch dit uitroept geeft aan hoe de eenheid tussen hen was, dat die verlatenheid Hem toch zo raakt.
Dit is ook precies wat ik bedoel. De 3-eenheid opvatting is pas na 3 eeuwen officieel geïntroduceerd aan het christenvolk, als zijnde de waarheid over Jezus en wie een andere mening is toegedaan, die werd een kopje kleiner gemaakt, gemarteld etc. door de heersende autoriteit. De vraag is daarom nog steeds, hoeveel invloed heeft dit gehad op de leer van Jezus en het waarheidsgehalte van de 3-eenheid dogma. En wie zegt dat de andere leer niet de juiste is, die trouwens overeenkomt met de leer van alle Boodschappers voor Jezus.
De vraag wat betreft deze verzen is: Wordt er hier een figuurlijke of een letterlijke zoon bedoelt.
De bijbel geeft hier uitsluitsel over dat het hier om een figuurlijke zoon gaat:
“Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God.” (Romeinen 8:14)
“Want Ik zal voor Israël een vader zijn, en Efraim mijn eerstgeborene.” (Jeremiah 31:9)
Als je nog meer bewijzen uit de bijbel wilt hebben, dan hoor ik het graag.
Nee hoor, dit is precies wat jij daarvoor beschreven hebt. Namelijk 1 God die uit 3 persoonlijkheden bestaat oftewel 1 God die uit 3 onderdelen bestaat.
Het wordt steeds vreemder. Nu geef je aan dat Allâh een God in de Hemel is en tegelijkertijd zichzelf vernederd door een mens te worden in Jezus.
Geloven christenen dan niet dat God de Almachtig is waarvan alles afhankelijk is en dat Hij zichzelf niet hoeft te vernederen door een mens te worden om vervolgens door mensen vernederd en gekruisigd te worden? Allâh is ver Verheven boven dit.
Hieruit kan ik niet het antwoord vinden op de vraag:
Als Jezus voor ons is gestorven, en daarmee onze zonden wegneemt, dan gaan we dus allemaal naar de hemel?
Kan je hier op een concreet antwoord geven?
Hij deed dus wel zijn mond open, zoals ik dit in de vorige reactie heb aangegeven.
De vraag is nog steeds: Waarom riep hij dit? Eigenlijk zou hij zich hierop voorbereid hebben, als hij, zoals jij aangeeft “naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen.”
Het is voor mij niet onduidelijk, maar tegenstrijdig met al 3 wereldreligies en de Boodschap (De ware God is slechts EEN. Aanbid Hem ALLEEN, en houd je aan Zijn bevelen. ) van alle boodschappers van God voor Jezus, De bijbel zelf bewijst dat de 3-eenheid nooit juist kan zijn.
Daarnaast lijkt het me voor een christen belangrijk om te weten wie de Allâh is die alles Geschapen heeft en waarvan alles afhankelijk is, om deze te kunnen aanbidden.
Wat wordt er dan met deze ondubbelzinnig uitlating van Jezus bedoelt?
Kan je deze bewering onderbouwen uit de bijbel?
De link tussen:dat Jezus dit uitroept naar Allâh en dat dit de eenheid tussen bewijst vat ik niet. Kan je me hier meer over vertellen.
Volgens de context in de bijbel bewijst dit juist dat Jezus helemaal niet van plan was om gekruisigd te worden voor onze zonden en dat hij met deze roep juist de hulp van Allâh zocht, die volgens de Islâm beantwoordt werd.
Marnix schreef:Dit is ook precies wat ik bedoel. De 3-eenheid opvatting is pas na 3 eeuwen officieel geïntroduceerd aan het christenvolk, als zijnde de waarheid over Jezus en wie een andere mening is toegedaan, die werd een kopje kleiner gemaakt, gemarteld etc. door de heersende autoriteit. De vraag is daarom nog steeds, hoeveel invloed heeft dit gehad op de leer van Jezus en het waarheidsgehalte van de 3-eenheid dogma. En wie zegt dat de andere leer niet de juiste is, die trouwens overeenkomt met de leer van alle Boodschappers voor Jezus.
Ik heb Jesaja onder andere aangehaald, die zegt wat anders. Verder heb ik gekeken naar wat Jezus zelf zegt en deel daarbij de opvatting die rond 300 als waar werd bevestigd en daarvoor al door velen geloofd werd, dat Jezus Gods Zoon is.De vraag wat betreft deze verzen is: Wordt er hier een figuurlijke of een letterlijke zoon bedoelt.
De bijbel geeft hier uitsluitsel over dat het hier om een figuurlijke zoon gaat:
“Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God.” (Romeinen 8:14)
“Want Ik zal voor Israël een vader zijn, en Efraim mijn eerstgeborene.” (Jeremiah 31:9)
Als je nog meer bewijzen uit de bijbel wilt hebben, dan hoor ik het graag.
Jezus zegt zelf dat Hij aan de boezem van de Vader is. Johannes zegt over Jezus: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (Joh 1)Nee hoor, dit is precies wat jij daarvoor beschreven hebt. Namelijk 1 God die uit 3 persoonlijkheden bestaat oftewel 1 God die uit 3 onderdelen bestaat.
Het wordt steeds vreemder. Nu geef je aan dat Allâh een God in de Hemel is en tegelijkertijd zichzelf vernederd door een mens te worden in Jezus.
Geloven christenen dan niet dat God de Almachtig is waarvan alles afhankelijk is en dat Hij zichzelf niet hoeft te vernederen door een mens te worden om vervolgens door mensen vernederd en gekruisigd te worden? Allâh is ver Verheven boven dit.
We geloven dat God in de hemel is en almachtig, dat Hij zich niet hoeft te vernederen maar er toch voor koos uit liefde voor ons. Die misschien wel onbegrijpelijk is. Het geeft aan hoe lief God de wereld heeft, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven om ons te redden. Verder laat ik hier de Bijbel spreken, die legt het beter uit dan ik kan:
5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
(Filippenzen 2)
6 Veeleer geldt dit getuigenis, ooit door iemand afgelegd:
‘Wat is de mens dat u aan hem denkt,
het mensenkind dat u naar hem omziet?
7 U hebt hem voor korte tijd lager dan de engelen geplaatst;
u hebt hem met eer en luister gekroond,
8 alles hebt u aan hem onderworpen.’
Doordat hij alles aan hem onderworpen heeft, rest er niets dat niet onder zijn gezag is gesteld. Dat alles aan hem onderworpen is, zien wij echter nu nog niet; 9 wel zien we dat Jezus – die voor korte tijd lager dan de engelen geplaatst was opdat zijn dood door Gods genade iedereen ten goede zou komen – vanwege zijn lijden en dood nu met eer en luister gekroond is. 10 Want om vele kinderen in zijn luister te laten delen achtte God, voor wie en door wie alles bestaat, het passend de bereider van hun redding door het lijden naar de uiteindelijke volmaaktheid te voeren. 11 Hij die heiligt en zij die geheiligd worden hebben een en dezelfde oorsprong, en daarom schaamt hij zich er niet voor hen zijn broeders en zusters te noemen 12 wanneer hij zegt: ‘Ik zal uw naam bekendmaken aan mijn broeders en zusters, u loven in de kring van mijn volk.’ 13 Zo zegt hij ook: ‘Ik zal steeds op hem vertrouwen,’ en verder: ‘Hier sta ik met de kinderen die God mij gegeven heeft.’
14 Omdat die kinderen mensen zijn van vlees en bloed, is de Zoon een mens geworden als zij om door zijn dood definitief af te rekenen met de heerser over de dood, de duivel, 15 en zo allen te bevrijden die slaaf waren van hun levenslange angst voor de dood. 16 Het moge duidelijk zijn: hij is niet begaan met het lot van engelen, hij is begaan met het lot van de nakomelingen van Abraham. 17 Daarom moest hij in alles gelijk worden aan zijn broeders en zusters; alleen dan zou hij in aangelegenheden tussen God en zijn volk een barmhartige en betrouwbare hogepriester zijn, die verzoening bewerkt voor hun zonden. 18 Juist omdat hij zelf op de proef werd gesteld en het lijden volbracht heeft, kan hij ieder die beproefd wordt bijstaan.
(Hebreeen 2)Hieruit kan ik niet het antwoord vinden op de vraag:
Kan je hier op een concreet antwoord geven?
Er staat dat God zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven uit liefde voor de wereld zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Geloof is dus de voorwaarde. Zoals bijvoorbeeld ook Paulus schrijft in de Romeinenbrief:
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’
(Romeinen 9)Hij deed dus wel zijn mond open, zoals ik dit in de vorige reactie heb aangegeven.
De vraag is nog steeds: Waarom riep hij dit? Eigenlijk zou hij zich hierop voorbereid hebben, als hij, zoals jij aangeeft “naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen.”
Hier heb ik al antwoord op gegeven, Hij riep niet toen Hij werd gemarteld of gekruisigd maar toen Hij werd verlaten. Zoals je allicht weet kan je dingen van tevoren weten en leidt het toch tot emoties. Stel, een familielid is ongeneeslijk ziek. Je weet dat hij/zij gaat sterven. Dan zeg je toch niet als die gestorven is en de ander zijn diepe emoties toont: Nounou, waarom reageer je zo, je wist het toch van tevoren al, je kon je toch voorbereiden?Het is voor mij niet onduidelijk, maar tegenstrijdig met al 3 wereldreligies en de Boodschap (De ware God is slechts EEN. Aanbid Hem ALLEEN, en houd je aan Zijn bevelen. ) van alle boodschappers van God voor Jezus, De bijbel zelf bewijst dat de 3-eenheid nooit juist kan zijn.
Daarnaast lijkt het me voor een christen belangrijk om te weten wie de Allâh is die alles Geschapen heeft en waarvan alles afhankelijk is, om deze te kunnen aanbidden.
ja, dat 3 wereldreligies dat zeggen bewijst toch nog niets? Het christelijk geloof is inderdaad totaal anders dan de wereldreligies.Wat wordt er dan met deze ondubbelzinnig uitlating van Jezus bedoelt?
Dat Jezus een is met de Vader en dus Zijn wil doet.Kan je deze bewering onderbouwen uit de bijbel?
Nagelezen, het was aan het eind van de duisternis, maar wel in die duisternis dus. Zowel Marcus als Lukas noemen dit. Er viel duisternis is en vervolgens aan het einde daarvan riep Jezus die woorden en gaf de geest. En zie de reactie van de centurio.
45 Rond het middaguur viel er duisternis over het hele land, die drie uur aanhield. 46 Aan het einde daarvan, in het negende uur, gaf Jezus een schreeuw en riep luid: ‘Eli, Eli, lema sabachtani?’ Dat wil zeggen: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’ 47 Toen de omstanders dat hoorden, zeiden enkelen van hen: ‘Hij roept om Elia!’ 48 Meteen kwam er uit hun midden iemand toegesneld die een spons pakte en in zure wijn doopte. Hij stak de spons op een stok en probeerde hem te laten drinken. 49 De anderen zeiden: ‘Niet doen, laten we eens kijken of Elia hem komt redden.’ 50 Nog eens schreeuwde Jezus het uit, toen gaf hij de geest. 51 Op dat moment scheurde in de tempel het voorhangsel van boven tot onder in tweeën, en de aarde beefde en de rotsen spleten. 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen. 54 Toen de centurio en degenen die met hem Jezus bewaakten de aardbeving voelden en merkten wat er gebeurde, werden ze door een hevige angst overvallen en zeiden: ‘Hij was werkelijk Gods Zoon.’[/i
(Markus 15)De link tussen:dat Jezus dit uitroept naar Allâh en dat dit de eenheid tussen bewijst vat ik niet. Kan je me hier meer over vertellen.
Als een vrouw een man verlaat terwijl hij zielsveel van haar houdt, zal hij dat dan niet vreselijk vinden? Hoeveel te meer als de Vader de Zoon verlaat als Hij Hem straft om de zonden van de mensen?Volgens de context in de bijbel bewijst dit juist dat Jezus helemaal niet van plan was om gekruisigd te worden voor onze zonden en dat hij met deze roep juist de hulp van Allâh zocht, die volgens de Islâm beantwoordt werd.
Jezus had al op meerdere plaatsen zijn eigen lijden en sterven aangekondigd.
[i]21 Vanaf die tijd begon Jezus zijn leerlingen duidelijk te maken dat hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden door toedoen van de oudsten, de hogepriesters en de schriftgeleerden, en dat hij gedood zou worden, maar op de derde dag uit de dood zou worden opgewekt. 22 Petrus nam hem terzijde en begon hem fel terecht te wijzen: ‘God verhoede het, Heer! Dat zal u zeker niet gebeuren!’ 23 Maar Jezus keerde hem de rug toe met de woorden: ‘Ga terug, achter mij, Satan! Je zou me nog van de goede weg afbrengen. Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’ (Matt 16)
En nog gedetailleerder in Mattheus 20:
17 Onderweg naar Jeruzalem nam Jezus de twaalf leerlingen apart. Hij zei tegen hen: 18 ‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, waar de Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan de hogepriesters en de schriftgeleerden, die hem ter dood zullen veroordelen. 19 Ze zullen hem uitleveren aan de heidenen, die de spot met hem zullen drijven en hem zullen geselen en kruisigen. Maar op de derde dag zal hij worden opgewekt uit de dood.’
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten