Marnix, ik respecteer zeer jouw reacties, je lijkt me een intelligente jongen, die geen onzin uitkraamt.
Je reacties zijn zeer doordacht.
Ook laat jij iedereen in zijn waarde, dat mis ik hier en daar nog wel eens.
Ik ben idd streng reformatorisch opgevoed, heb daar kenmerken van, maar inmiddels zelf volwassen, al een poosje

en heb mn eigen principes ontwikkeld daarin.
Van die demente ouderen, dat is niet flauw ! Er zijn mensen bij die vanaf de jaren 60 (?) de nwe berijming zongen hoor.
Ik heb tantes, meegegroeid in de PKN, die verzuchten, pfff, ik kan er maar niet aan wennen.
Eentje is zelfs op haar 94e nog overgestapt naar herst herv, vanwege de "rare liedjes" ik citeer haar dus !
Als je Maarten tHart hoor, heb ik hier al eerder gezegd op dit topic, hij heeft het over de prachtige psalmen, de woorden, die zo goed bij de melodieen passen.
Wat hier gezegd wordt over teksten op muziek van Frans Bauer.
Wie heeft deze muziek gecomponeerd ?
Waar worden deze liedjes gezongen, heb je wel eens een paar teksten beluisterd, de onnozelheid straalt er van af.
Lieve jongen die Fr. B, die versjes passen heel goed bij hem, maar zou er niet graag mooie teksten op zetten, zoals Er ruischt langs de wolken.
Het is andersom !
Pas speelde de organist tijdens het collecteren en ik hoorde daar duidelijk een lied in, zoals die in een stadion wordt gezongen !
Ja ja, ik zie en hoor ook wel eens wat, door de weeks
Daar hoorden zij engelen zingen......
Wat een spotternij, dacht ik, ze weten niet wat ze zingen. Althans, waar het bij hoort !
Ik zou wel eens willen horen of mensen "uit de wereld" nu echt zitten te wachten op gewijde liedjes, gemaakt op teksten van dat soort liedjes.
Ik spreek best vaak buitenkerkelijke mensen, die het juist prachtig vinden om die liederen te zingen, die ze misschien ooit geleerd hebben.
Destijds met Gert en Hermien, heb ik niemand gehoord die het zo mooi vonden.
Alleen bepaalde EO volgers, nou, wat is er van overgebleven ?
Is uw paspoort verzekerd, zongen ze.
Gert blijkt dochter(s) misbruikt te hebben en Hermien stierf ongelukkig in eenzaamheid, bleek zwaar aan o.a. drank verslaafd te zijn geweest.
DAT waren ook van die prachtige liedjes, vond de EO. Tjonge, Gert had veel talenten.
We waren een keer in een strandtent, daar stond een oude jukebox, met oude plaatjes (uiteraard) bleken er plaatjes van G.T. in te zetten, behoorlijk over de grens ! Zo schuin als wat. Brand in het bordeel, heette het. Meneer was er niet vies van, om ook op andere wijze geld te verdienen.
En de mensen maar achter hem aanlopen, vanwege zijn prachtige liedjes.
Weet jij wat al die mensen precies doen en geloven die die zgn mooie teksten schrijven ?
Zeggen ze het alleen maar, of BELEVEN ze het zo ook ?
Ja ja, de psalmen van David, die reed ook een scheve schaats.
Maar hoe liep het af ? En wat schreef David precies ?
HEERE, wie zal verkeren in Uw tent ? Wie zal wonen op de berg Uwer heiligheid ?
Je ziet, ik heb een voorkeur voor de statenvert, ik heb ook Het Boek en de Groot Nieuws bijbel in huis !