advies gevraagd!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Willem3210
Verkenner
Verkenner

advies gevraagd!

Berichtdoor Willem3210 » 17 mei 2010 21:09

Hallo!

Herkennen jullie de situatie dat je met iemand in gesprek komt over het geloof en dat je woorden en tijd tekort komt om alles te bespreken? Ik heb een tijdje geleden zo'n gesprek gehad en toen ging het met name over evolutie. Ik heb toen besloten om alles wat ik hiervan weet op een website te zetten zodat ik iemand die ik hierover spreek hiernaar kan verwijzen. Ik vind het zelf bovendien leerzaam om voor jezelf alles op een rijtje te zetten.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die me tips kunnen geven om de website verder te ontwikkelen / uit te breiden of eventueel aan te passen. Ik heb de website overigens nog niet helemaal af, maar het zal altijd wel in ontwikkeling blijven. Ook moet ik nog het een en ander verder leren over websites maken.

De website is evolutiegeloof (punt) nl

Heel erg bedankt voor jullie hulp!
Laatst gewijzigd door Willem3210 op 24 jul 2010 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Berjan

Re: advies gevraagd!

Berichtdoor Berjan » 18 mei 2010 20:27

Doe dit maar niet online. Het is een drogreden om de mens slechts 6000 jaar te geven, terwijl er meer en meer bewijs is voor een oudere mensheid. Er worden zelfs verschillende soorten mensen gevonden.

Voor Christenen is dit trouwens wel een mooie site, mooi stukje propaganda, vooral

Sinds het geleidelijke verval van het christendom heeft onze samenleving geen gedefinieerde, algemeen aanvaarde morele basis meer.

De gehele Nederlandse wet en de rechtspraak wordt tegenwoordig bijvoorbeeld geheel gebaseerd op de redelijkheid en op wat de meerderheid redelijk vindt. Een klankbord is er echter niet, wat tot gevolg heeft dat de moraal nogal kan veranderen. Zo vindt de meerderheid tegenwoordig dat ongeboren kinderen tot op een bepaald moment vermoord mogen worden. Men noemt de kinderen tot die tijd namelijk nog geen echte mensen. Ouderen die geen zin meer in het leven hebben kunnen hun leven laten beëindigen.

Als in het hele leven slechts de natuurwetten aan bod komen om het leven te verklaren dan is dit het resultaat. Alles wordt leeg en doelloos. Het enige doel is om alles voor jezelf uit het leven te halen. Het is dus hoog tijd dat het creationisme weer een plaats krijgt in het onderwijs en de media, anders zal de maatschappij verder in verval raken.

alsof de mensen die niet Christelijk zijn geen ethiek en moraal kennen?

Ik dacht dat de creationisten de strijdbijl begraven hadden, maar dan komt er weer iemand opduiken :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2010 20:32

Willem3210 schreef:Hallo!

Herkennen jullie de situatie dat je met iemand in gesprek komt over het geloof en dat je woorden en tijd tekort komt om alles te bespreken? Ik heb een tijdje geleden zo'n gesprek gehad en toen ging het met name over evolutie. Ik heb toen besloten om alles wat ik hiervan weet op een website te zetten zodat ik iemand die ik hierover spreek hiernaar kan verwijzen. Ik vind het zelf bovendien leerzaam om voor jezelf alles op een rijtje te zetten.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die me tips kunnen geven om de website verder te ontwikkelen / uit te breiden of eventueel aan te passen. Ik heb de website overigens nog niet helemaal af, maar het zal altijd wel in ontwikkeling blijven. Ook moet ik nog het een en ander verder leren over websites maken.

De website is evolutiegeloof.nl

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Mooie site, leuk om alle argumenten eens toegelicht op een rijtje te zien. Niet iedereen zal het er mee eens zijn denk ik, ook niet hier... maar het is een overzichtelijke site, mooi puntsgewijs ingedeeld.

Als je de site verder wil ontwikkelen moet je eerst nadenken wat je wil. Wil je op dit punt verder de diepte in? Of wil je meer de breedte in door ook andere punten te gaan behandelen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Berjan

Berichtdoor Berjan » 18 mei 2010 20:45

Als in het hele leven slechts de natuurwetten aan bod komen om het leven te verklaren dan is dit het resultaat. Alles wordt leeg en doelloos. Het enige doel is om alles voor jezelf uit het leven te halen. Het is dus hoog tijd dat het creationisme weer een plaats krijgt in het onderwijs en de media, anders zal de maatschappij verder in verval raken.

Bij natuurwetten horen ook Karma en reïncarnatie. Als je hierin gelooft dan is het niet leeg of doelloos maar weet je dat jou actie ergens anders weer een reactie oplevert. Dus dan pas je er wel voor op om anderen pijn te doen of te doden.
Reïncarnatie heeft een doel, je weet waarom je op Aarde rondloopt. Maar je hebt wel gelijk dat veel Materialisten 1 doel in het leven hebben: Alles eruit halen wat erin zit.

Mijn eerste post was niet respectloos bedoeld hoor, maar ik heb het idee dat je van andere sites dingen hebt geplukt en die op jouw site hebt neergezet. Hier zijn al tientallen sites van namelijk.

Verder zien die wegwijzers er wel mooi uit :D

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 18 mei 2010 21:41

Hmm evolutiegeloof, gaan we weer... ;) Waarom beschouw je deze theorie een geloof en andere wetenschappelijke theorieën niet? Probeer je de theorie naar beneden te halen door het een geloof en zelfs een religie te noemen?

Voor de rest wel een aardige site hoor. Al heeft het alleen al als doel voor jou dingen op een rijtje te zetten, niks op tegen.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Willem3210
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willem3210 » 22 mei 2010 16:03

Bedankt voor de reacties!

Ik begrijp dat het hele issue rondom evolutie voor velen hier een nogal uitgekauwd onderwerp lijkt te zijn. De werkelijkheid is echter dat veel mensen nog steeds denken dat de mens een product van toeval is.

Ik stoor me nogal aan al die mededelingen in media, sommige musea etc. waarin veel propaganda van evolutionisten zit. Voor andere ideeën is geen plaats. Als we jaren verder zijn weten de meeste mensen dus niet beter.

@Berjan
Ik denk dat er meer bescheidenheid moet komen in de wetenschappen. De wetenschappen proberen verklaringen te vinden voor veel verschijnselen maar de echte oorzaak achter de verschijnselen (zoals een big bang) kent men niet. Ik ben zelf ingenieur en ken het wetenschappelijke wereldje dus wel. Hoe meer je te weten komt over de natuur hoe bescheidener je wordt (of zou moeten worden)...

Wat Karma en Reïncarnatie betreft; ik doel in mijn tekst op de site op atheisten die slechts in natuurwetten geloven. Daarnaast zijn er andere religies waarin mensen geloven, zoals het boeddhisme. Ik heb tevens naast mijn hoofdstudie andere religies aan de universiteit gestudeerd. Erg interessant onderwerp maar het zou teveel zijn om dit ook op de site te behandelen. Ik Karma etc. overigens niet als natuurwetten maar als een ander geloof.

Ten slotte:
Overigens ben ik ook van mening dat de bijbel geen natuurwetenschappelijk boek is. Ook christenen weten dus niet hoe alles is ontstaan. Natuurlijk vorm je daar als christen wel ideeën over. Ik heb het deel van de site over creatie nog lang niet af, maar ik denk er ook aan om het misschien wel helemaal te verwijderen. Ook christenen kunnen immers ook niet weten hoe het allemaal is gegaan. Mijn doel van de site was ook juist om duidelijk te maken dat er nogal wat hiaten in de evolutietheorie zitten en niet om propaganda te maken van hoe het wel zit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2010 17:03

Willem3210 schreef:Bedankt voor de reacties!

Ik begrijp dat het hele issue rondom evolutie voor velen hier een nogal uitgekauwd onderwerp lijkt te zijn. De werkelijkheid is echter dat veel mensen nog steeds denken dat de mens een product van toeval is.

Je hebt de juiste "buzz-words" in ieder geval al goed te pakken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2010 13:24

Willem3210 schreef:Ik begrijp dat het hele issue rondom evolutie voor velen hier een nogal uitgekauwd onderwerp lijkt te zijn. De werkelijkheid is echter dat veel mensen nog steeds denken dat de mens een product van toeval is.

Het is niet alleen uitgekauwd, het is ook voornamelijk een achterhoedegevecht, gevoerd door een klein dorpje dat dapper weerstand blijft bieden aan de Romeinse overheersing, o nee, dat is een ander stripverhaal.

Je hebt het over toeval. Je zou voor de grap eens moeten kijken naar de hoeveelheid toevalligheden waar evolutieontkenners in moeten geloven. Als alle verklaringen voor evolutie worden afgewezen, dan zul je toch met iets anders moeten komen. Waarom krijgt de mens zo nu en dan de hik, bijvoorbeeld? Het blijkt dat de mens (en alle zoogdieren) een identiek mechanisme heeft wat kikkervisjes in staat stelt kieuw/long-ademhaling te regelen. Het mechanisme wat er bij kikkervisjes voor zorgt dat de longen niet vol water lopen, zorgt bij zoogdieren voor de hik. Waarom is dat? Toeval? Of zou God ons ontwerpen met zinloze biomechanismen?

Zo zijn er talloze voorbeelden die prima verklaard worden door evolutietheorie. Valt dat weg, dan hou je "toeval" over. Waarom lijkt het DNA van een chimpansee meer op dat van de mens dan dat van een cavia? Toeval? Waarom zitten er complete virussen opgeknipt in het menselijk genoom? Toeval? En zo is er nog véél meer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2010 13:47

Toch even, omdat ik het slecht laten kan.

Achter gelijke ontwerpen zit eenzelfde ontwerper. Ok, en wat dan bij de verschillende ontwerpen. Achter verschillende ontwerpen zit óók eenzelfde ontwerper? Oftewel, dit antwoord voegt in zijn geheel geen informatie toe.

Mutaties voegen geen DNA toe, Dit is simpelweg niet waar. Dagelijks zien we in laboratoria genverdubbeling, inversie, en nog veel meer leuke zaken die echt wel voor nieuw dna zorgen. Het belangrijkste punt in DNA is de volgorde van de baseparen. Een nieuwe volgorde betekent nieuw DNA.

Struisvogels hebben het vermogen om te vliegen verloren. Dit is geen bewijs voor evolutie maar voor degeneratie.
Daarentegen hebben ze de mogelijkheid met 80 km per uur rond te rennen gewonnen, iets wat ik een gemiddelde meeuw nog niet zie doen. Struisvogels kunnen ook bijzonder hard trappen. Ook dat zie ik een zeemeeuw niet doen. Ja, met de toename in formaat is de mogelijkheid tot vliegen inderdaad verloren gegaan. Wat zou dat verder?

Iets met informatie. Weer zo'n creationistisch buzz word waarvan ik vermoed dat ze geen idee hebben wat het betekent.

Rudimentaire organen zijn het bewijs voor degeneratie. Er is geen sprake van DNA inforatie toename (wat evolutie zou zijn) maar afname van DNA informatie. Hier heb je helemaal gelijk. Echt waar. De vraag is echter waarom we die organen hebben. Rudimentaire organen wijzen zeer duidelijk op een afstamming van primitievere voorouders. Waarom zouden we anders oorspieren hebben? Het gaat er niet om dat we die organen langzamerhand kwijtraken, maar de vraag is waarom we ze uberhaupt hebben. Of heeft God ons met halfwerkende organen geschapen?

Het evolueren van een muis naar een olifant kan echter niet. Macro evolutie is nooit bewezen. Het is leuk dat je dit zo stelt, maar ik zie geen bewijs of onderbouwing.

Overigens is de betrouwbaarheid van de ouderdom zoals die men nu hanteerd volledig gebaseerd op radioactief verval van materialen, deze methode blijkt nu echter onbetrouwbaar omdat gesteente van recente uitbarstingen ook op erg oud worden geschat en omdat inmiddels in zeer oude grondlagen relatief moderne gereedschappen zijn gevonden. Je mag toch hopen dat professionele geologen en geochronologen het verschil wel zien tussen uitbarstingsgesteente en ander gesteente. Het zijn vooral de anekdotes van creationisten die stollingsgesteente willen dateren met methodes die er niet voor bedoeld zijn. Als ik mijn lengte wil meten, dan neem ik niet als schaal lichtjaren. Ook die zogenaamde vondsten van gereedschap zijn allemaal zeer anekdotisch en speculatief.

Iets over het Miller-Urey experiment. Dat experiment bewijst dat in de juiste omstandigheiden organische moleculen kunnen ontstaan. Meer niet, maar meer beoogt het ook niet te bewijzen. Wist je trouwens dat ze recent die originele opstelling nog eens hebben onderzocht en omdat de meetapparatuur zo veel gevoeliger is geworden, dat ze nog meer verschillende aminozuren hebben gevonden dan ze 50 jaar geleden deden. Dat over die rechts- en linksdraaiende moleculen is volgens mij niets meer van crea-babble.

Als je een beetje kritisch bent en een klein beetje bent ingelezen in gangbare sites over dit onderwerp zie je dat er vrij weinig van je tegenargumenten overblijft. Het is wel een feest van herkenning trouwens hoor, al die oude bekende creationistische "argumenten". Heb je ook een speciale pagina voor quote-mines, uit het verband gerukte, of simpelweg verkeerde citaten van wetenschappers?

Leuk is trouwens dat men er recent in geslaagd is een bacterie te maken met volledig synthetisch DNA. Het ding blijkt het daar prima mee te doen trouwens.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2010 13:49

Als je wil kan ik wel verder door je pagina gaan, want ik zie genoeg... verbeterpuntjes. Laat maar weten of je dat op prijs stelt of niet.

Ok, wat ik dan wel wil zeggen is dat ik me er aan stoor dat je net doet of wetenschappers complete idioten zijn. Op pagina 2 refereer je aan de relativiteitstheorie, zonder trouwens Einstein te noemen? Waarom doe je dat niet? Bang dat zo'n bekende naam je eigen punt ondergraaft? Maar dat terzijde. Je zou toch hopen dat professionele kosmologen wel op de hoogte zijn van een theorie die al zo'n ruim 100 jaar hun vakgebied bepaalt. Toch? Maar jij lijkt te denken dat creationisten als enige doorhebben hoe de stomme kosmologen maar een beetje lopen te prutsen, terwijl het antwoord toch voor hun neus ligt.

Kan iets uit niets en door niets ontstaan zonder enig doel en enige oorzaak? De huidige natuurwetten zeggen dat dit niet kan. Evolutionisten gaan bij al hun modellen uit van de huidige natuurwetten en spreken zichzelf dus eigenlijk tegen! Evolutionisten gebruiken de natuurwetten op zo'n manier dat het hun geloof ondersteunt.

Je zegt zelf dat er geen natuurwetten waren, dus ja, dat kan. Er was immers geen enkele wet die zei dat het niet kon. Mooi trouwens hoe je ineens over het "doel" begint. Waarom zou het heelal een doel moeten hebben?

En zo gaat het maar door...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2010 15:18

Ik heb ook wel een advies natuurlijk. Gewoon even wat rondzoeken op internet en kijken welke argumenten je op je site hebt verzameld die onwaar (mutatie voegt geen DNA toe) of onvolledig zijn (neanderthalers zijn mensen die krom lopen vanwege ziekte. Ja, er is één skelet gevonden wat inderdaad een botziekte had. Jammer dat creationisten nooit ingaan op die 100-en gezonde skeletten die ook gevonden zijn), en wat al lang volledig weerlegd is. Je zult daarvoor wel even wat niet-creationistische sites moeten bezoeken, (youtube en wikipedia zijn rijke bronnen) want ja, als je je beperkt tot de creationistische sites, dan zul je niet veel wijzer worden en weinig bijdragen voor de bezoekers van je site.

Je kunt natuurlijk ook altijd nog een studie biologie, paleontologie, geologie of natuurkunde beginnen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2010 15:27

Als laatste nog even:

De eerste aanname die men bij de radioactieve dateringsmethoden gebruikt blijkt al niet te kloppen zo bewijst Kerr in zijn artikel "Tweaking the Clock of Radioactive Decay", welke is gepubliceerd in het tijdschrift Science. Kerr wist door het verwijderen van de electronen van het isotoop rhenium-187 de halfwaardetijd terug te brengen van 42 miljard jaar naar slechts 33 jaar!

Al is met dit artikel de onjuistheid van de dateringsmethoden al aangetoond, toch gaan we nog dieper op de onjuistheid van deze dateringsmethoden in in de volgende paragrafen.

Indien de mens de halfwaardetijd terug kan brengen van 42 miljard jaar naar slechts 33 jaar, welke invloed kunnen andere factoren zoals rampen dan al hebben op de halfwaardetijd?

De vraag is: gebruikt met rhenium-187 voor radioactieve datering? Antwoord: Nee.
Vraag 2: Kan met omdat met 1 radioactieve stof kan manipuleren ALLE radioactieve stoffen manipuleren? Antwoord: Nee, waarom wordt er anders zo moeilijk gedaan over kernafval. Volgens creationisten kan men opgebruikte uranium of plutonium staven simpelweg zo snel laten vervallen dat het binnen de kortste keren onschadelijk is. Waarom doet de kernenergie-sector daar toch niks mee?

Het artikel van Kerr bewijst dus zeer zeker niet de onjuistheid van dateringsmethoden. Sterker nog, al het onderzoek wijst uit dat de isotopen die gebruikt worden voor datering bijzonder ongevoelig zijn voor hun omgeving. Wederom doe je net alsof wetenschappers allemaal idioten zijn, en dat is jammer.

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar je site staat helemaal vol met dit soort bijzonder zwakke argumenten, die hooguit suggestief zijn, maar waar je zo doorheen prikt.

Willem3210
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willem3210 » 26 mei 2010 20:24

Leuk dat er zoveel reacties zijn!

Ik snap dat er rond dit isssue nogal wat meningsverschillen zijn.

Waar het uiteindelijk echter om gaat is of wij zijn ontstaan door evolutie of door creatie. Ik sta achter creatie maar sluit evolutie daarbij niet buiten. Ik ben van mening dat evolutie, en degeneratie, in werking zijn getreden na de zondeval. Ik ontken evolutie dus niet, maar wel op de manier zoals Richard Dawkins deze presenteert. Ik zie evolutie niet als een scheppende kracht. (Ik ben overigens van mening dat de bijbel geen wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van de mens geeft.)

Ik ben overigens wel benieuwd of er mensen zijn die evolutie wel als scheppende kracht zien. Ik vraag me bovendien af hoe je dit combineert met het geloof. (waarom zou je rekenschap aan God afleggen als alles toeval is en hij je schepper niet is)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2010 23:59

Willem3210 schreef:Waar het uiteindelijk echter om gaat is of wij zijn ontstaan door evolutie of door creatie. Ik sta achter creatie maar sluit evolutie daarbij niet buiten. Ik ben van mening dat evolutie, en degeneratie, in werking zijn getreden na de zondeval.

Hoe zie je dat voor je? Dat dieren niet doodgingen voor de zondeval? En dan blijkbaar ook niet paarden, want anders heb je in een paar jaar wel een hele hoop cavia's rondlopen. God die dat allemaal micro-managede?

Ik ontken evolutie dus niet, maar wel op de manier zoals Richard Dawkins deze presenteert. Ik zie evolutie niet als een scheppende kracht. (Ik ben overigens van mening dat de bijbel geen wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van de mens geeft.)

Om eerlijk te zijn vermoed ik dat er weinig biologen zijn die jouw idee van wat evolutie dan wél is zouden herkennen. Het punt is dat je - er even vanuit gaande dat je in een zondeval rond het jaar 4000 voor christus gelooft - zó weinig tijd overhoudt dat je een soort hyperevolutie nodig hebt om bijvoorbeeld alle roofdieren van herbivoor naar carnivoor te krijgen. Gebit, maag-darmkanaal, instinct, totale lichaamsbouw, alles moet opnieuw. Dat lukt niet in pak-em-beet 2000 jaar. (Egyptenaren kenden al roofdieren). En al zou het lukken, dan moet je nog verklaren waarom die hyperevolutie nu ineens tot een soort slakkengang is afgeremd. Het roept gewoon zo ontzettend veel meer vragen op dan het niet beantwoord...

Ik ben overigens wel benieuwd of er mensen zijn die evolutie wel als scheppende kracht zien. Ik vraag me bovendien af hoe je dit combineert met het geloof. (waarom zou je rekenschap aan God afleggen als alles toeval is en hij je schepper niet is)

Evolutie is juist wel de scheppende kracht. Geef de natuur een probleem en "life finds a way to solve it" zoals ze wel eens zeggen. Elke mogelijke niche wordt opgevuld door een speciaal aan de omstandigheden aangepast organisme. Geweldig toch? Ik ben niet zo onder de indruk van een God die continue aan zijn eigen systeem moet sleutelen om het allemaal te krijgen zoals ie wil. Veel indrukwekkender is een God die één zelfreplicerend "ding" maakt met overerving van eigenschappen, en dat systeem dan gewoon zijn gang laat gaan.

Volgens mij kun je het ervaren van zonde en het idee dat je daarvan gered moet worden los zien van de letterlijke lezing van Genesis. Je kunt de afstand tussen jou en God ervaren, zonder ooit een Bijbel gezien te hebben. Daarbij kan God nog steeds mijn schepper zijn, zelfs als ie evolutie gebruikt heeft om dat te bereiken. Maar goed, ik besef wel dat ik in ieder geval op dit forum een extreem minderheidsstandpunt vertegenwoordig.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2010 01:54

Willem3210 schreef:Leuk dat er zoveel reacties zijn!

Ik snap dat er rond dit isssue nogal wat meningsverschillen zijn.

Wat ik mij vooral afvraag is hoe kritisch je bent geweest met het overnemen van informatie uit andere creationistische sites. Ik bedoel, Chinese karakters als bewijs voor de schepping? Kom op! Ik neem aan dat je dan ook persoonlijk bekend bent met het chinese schrift en dat je niet zomaar wat plaatjes hebt overgenomen omdat ze toevallig zeggen wat jij wilt horen.

Ik zie ook dat je naar Ben Hobrink verwijst. Daar heb ik wel eens eerder wat over gezegd. Sterker nog, wat ik gezegd heb is: noem mij een willekeurige pagina uit zijn boek Wetenschap en de Bijbel en ik wijs je minstens 1 fout aan.

Het spat er werkelijk waar gewoon vanaf dat je weinig meer gedaan hebt dan info van andere creationistische sites plukken en dat te herhalen. Je stukje over de afstand aarde-maan en de kracht van het aardmagnetisch veld schreeuwen gewoon dat je zomaar wat overneemt zonder er iets van af te weten. En dat is jammer. Vooral jammer omdat er al zat van dit soort sites zijn die dit soort desinformatie verspreiden.

Ik zei het al eerder. Kijk nog eens naar alles wat je op je site gezet hebt en wees eens een keer kritisch. Je kunt heel duidelijk kritisch zijn over alles wat om evolutie gaat. Nu nog eens kritisch zijn over je eigen bronnen en niet zomaar geloven wat iemand anders in een boek of op een website gezet heeft, alleen maar omdat je dat graag wilt geloven.

Je bent dermate onkritisch dat zelfs het gezonde verstand geslachtofferd wordt. Dat laten je stukjes over populatiegroei en je stukje over bosjesmannen en nederlandse babies ook wel weer zien.

Het komt misschien wat hard over, maar ik vind werkelijk dat er al genoeg van dit soort sites zijn. Mensen lezen het en redeneren: het staat op internet dus is het waar. Het klinkt allemaal wel plausibel en de schrijver zal er toch wel verstand van hebben. Nu blijkt maar weer eens te meer dat dat zeker niet altijd opgaat.

Mijn doel van de site was ook juist om duidelijk te maken dat er nogal wat hiaten in de evolutietheorie zitten en niet om propaganda te maken van hoe het wel zit.

De hiaten zitten niet in de evolutietheorie, maar ik jouw begrip van de wetenschap. En je zegt dat je geen propaganda wilt maken. Ik kan dat bijzonder slecht rijmen met wat je op je eigen site schrijft:

"2.5 Maar de bijbel staat toch vol met sprookjes?

Uit bovenstaande paragrafen zien we al veel aanwijzingen voor de waarheid van de schepping door God, maar toch willen veel mensen dit niet geloven. ... Natuurlijk kunnen we niet alle wonderlijke dingen uit de bijbel met ons beperkte verstand verklaren (God is immers veel groter dan wij ons kunnen voorstellen) maar we krijgen wel steeds meer aanwijzingen voor de waarheid van ook de vele wonderlijke gebeurtenissen in de bijbel."

en ook

"Sinds het geleidelijke verval van het christendom heeft onze samenleving geen gedefinieerde, algemeen aanvaarde morele basis meer.
...
Het is dus hoog tijd dat het creationisme weer een plaats krijgt in het onderwijs en de media, anders zal de maatschappij verder in verval raken."

Nee, het is duidelijk dat je geen vooringenomen standpunt hebt, maar toch goed dat je dat nog even benadrukt.

Hoe meer ik lees, hoe minder ik het serieus kan nemen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”