opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2010 13:47

ajl schreef:Ik denk toch dat het voor een latere maatschappelijke loopbaan makkelijker is als er 'te veel' beleefdheidsvormen zijn aangeleerd dan dat je niet weet hoe het in sommige kringen werkt. Je kan het namelijk makkelijker niet toepassen dan het jezelf op latere leeftijd aanleren. Er zijn namelijk nog echt wel banen waar een strikte hiërarchie heerst en waar bepaalde omgangsnormen niet alleen op prijs worden gesteld, maar ook afgestraft worden als je je er niet aan houd, denk hierbij aan de rechterlijke macht, advocatuur, medici.

Als jij als kind denkt dat het 'normaal'is om iemand die je regelmatig ziet standaard met jij aan te spreken, zal je dat de rest van je leven blijven doen. Daarbij speelt ook dat iemand makkelijker zegt 'noem mij maar jij en bij de voornaam' dan dat iemand zegt ík wil liever u genoemd worden en mevrouw/mijnheer.

Dat klopt. Maar vanaf welke leeftijd kan een kind dat onderscheid maken tussen u en jij? Volgens mij is dat vanaf een jaar of 4 al prima mogelijk. Misschien gaat het in het begin nog eens een keer de fout in, maar op die leeftijd kan je dat nog wel corrigeren. En wie rekent het een kind van 4 aan als hij hier een "foutje" maakt?

p.s. je kan net zo makkelijk "u" er bij leren als "jij" maar ik pleit er voor om gelijk te beginnen met zowel u als jij. Dan leert een kind het gelijk goed: Dat sommigen jij genoemd willen worden en anderen u. Zo verwarrend is dat niet als je het vanaf het begin leert... dan wordt dat, dat dit per persoon verschilt, normaal voor een kind... ipv dat een van beide vormen normaal wordt...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 mei 2010 14:44

Marnix schreef:
ajl schreef:Ik denk toch dat het voor een latere maatschappelijke loopbaan makkelijker is als er 'te veel' beleefdheidsvormen zijn aangeleerd dan dat je niet weet hoe het in sommige kringen werkt. Je kan het namelijk makkelijker niet toepassen dan het jezelf op latere leeftijd aanleren. Er zijn namelijk nog echt wel banen waar een strikte hiërarchie heerst en waar bepaalde omgangsnormen niet alleen op prijs worden gesteld, maar ook afgestraft worden als je je er niet aan houd, denk hierbij aan de rechterlijke macht, advocatuur, medici.

Als jij als kind denkt dat het 'normaal'is om iemand die je regelmatig ziet standaard met jij aan te spreken, zal je dat de rest van je leven blijven doen. Daarbij speelt ook dat iemand makkelijker zegt 'noem mij maar jij en bij de voornaam' dan dat iemand zegt ík wil liever u genoemd worden en mevrouw/mijnheer.

Dat klopt. Maar vanaf welke leeftijd kan een kind dat onderscheid maken tussen u en jij? Volgens mij is dat vanaf een jaar of 4 al prima mogelijk. Misschien gaat het in het begin nog eens een keer de fout in, maar op die leeftijd kan je dat nog wel corrigeren. En wie rekent het een kind van 4 aan als hij hier een "foutje" maakt?

p.s. je kan net zo makkelijk "u" er bij leren als "jij" maar ik pleit er voor om gelijk te beginnen met zowel u als jij. Dan leert een kind het gelijk goed: Dat sommigen jij genoemd willen worden en anderen u. Zo verwarrend is dat niet als je het vanaf het begin leert... dan wordt dat, dat dit per persoon verschilt, normaal voor een kind... ipv dat een van beide vormen normaal wordt...

Sluit ik me bij aan.
Ik heb vroeger mijn ouders ook nooit met "u" aangesproken. Toch, tegen bepaalde mensen moest ik dat weer wel en momenteel ben ik prima in staat om dat onderscheid te maken!
Heb het mezelf aangeleerd en dat is prima te doen hoor :)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 mei 2010 21:29

Wij leren de kinderen wel u zeggen tegen ons, net zo als dat wij ze nederlands leren. Dit komt ook wel omdat wijzelf dialect spreken en geen u zeggen, tegen niemand. Ze leren van ons dus niet automatisch wie je aanspreekt met u en wie met jij.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 mei 2010 21:52

De Fransen zeggen niet eens 'u' tegen God in hun taal. Dat is van vroeger uit al zo, terwijl ze daar wel een vous-vorm hebben natuurlijk.
Oorspronkelijk kent de Nederlandse taal ook helemaal geen 'u'. Dat is er later pas ingeslopen, vroeger was het gewoon gij.

Grappig dat het door de jaren zo'n andere betekenis kan krijgen allemaal :)
pobody's nerfect

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 12 mei 2010 22:03

Jo'tje schreef:De Fransen zeggen niet eens 'u' tegen God in hun taal. Dat is van vroeger uit al zo, terwijl ze daar wel een vous-vorm hebben natuurlijk.
Oorspronkelijk kent de Nederlandse taal ook helemaal geen 'u'. Dat is er later pas ingeslopen, vroeger was het gewoon gij.

Wat maar weer aangeeft dat deze hele discussie afhangt van de cultuur.

Ik vraag me ook af of het in de praktijk echt zo'n probleem is: als ik hier de discussies zo lees valt mij op dat de mensen bij wie het in de omgeving gebruikelijk is om u te zeggen tegen volwassenen dat ook aan hun kinderen leren, en andersom.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 12 mei 2010 22:32

Nina87 schreef:
Jo'tje schreef:De Fransen zeggen niet eens 'u' tegen God in hun taal. Dat is van vroeger uit al zo, terwijl ze daar wel een vous-vorm hebben natuurlijk.

Wat maar weer aangeeft dat deze hele discussie afhangt van de cultuur.

Ik vraag me ook af of het in de praktijk echt zo'n probleem is: als ik hier de discussies zo lees valt mij op dat de mensen bij wie het in de omgeving gebruikelijk is om u te zeggen tegen volwassenen dat ook aan hun kinderen leren, en andersom.

Hier in het Groningse dialect is het 'joe ' en 'doe' ( ik schrijf ff de uitspraak, weet niet hoe je het schrijft, ben geen Grunniger:-) Het één is 'u' en het ander is 'jij'
Maar wij leren onze kinderen toch 'u' zeggen. Mijn man spreekt dialect, ( niet in het gezin) en ik niet.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 mei 2010 09:07

Ja dat is waar. In engeland trouwens ook.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 mei 2010 11:27

Schipje schreef:

Maar bij ons in de kerk (Engeland) wordt God nog wel met Thee en Thy aangesproken.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 13 mei 2010 11:31

LauraC schreef:
Schipje schreef:

Maar bij ons in de kerk (Engeland) wordt God nog wel met Thee en Thy aangesproken.

Bij ons ook.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 mei 2010 15:25

Nina87 schreef:
LauraC schreef:

Bij ons ook.[/quote]
Werkelijk nog nooit van gehoort! Maar ja, mijn Engels dateert ook voornamelijk van de lagere school :oops: :wink:

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 13 mei 2010 19:27

Annet76 schreef:
Nee, maar U is alleen voorbehouden aan onze Schepper van hemel en aarde.

Bovendien; u tegen je ouders klinkt verschrikkelijk afstandelijk, alsof je tegen een vreemde praat.

marjo schreef:
Ik wilde me verdedigen, maar deed dit niet, om de volgende eenvoudige reden: ik vind het zwaar onbeleeft als mensen hun mening brengen op een manier alsof dat dan ook gelijk zo IS.
Misschien is het beter om voortaan meer ik-formuleringen te gebruiken.

Annet76 schreef:
Nou nou nou, ga je alles nu op een weegschaaltje leggen en moet ik in ik-boodschappen gaan praten omdat het beter overkomt?
Doe alsjeblieft niet zo lichtgeraakt en geef gewoon je mening, of moet ik ook u gaan zeggen tegen je?
Als het Hare Koninklijke Hoogheid behaagt, dan laat ik het hier graag bij!

:lol: :lol: mag ik even smakelijk lachen?
Wat betreft dat "weegschaaltje" Annet je kan er zelf ook wel wat van (vind ik) :wink:
En over "licht geraakt" gesproken :-$
En dan als toetje nog even een sarcastische knaller ertegen aan =D> :lol: :lol: er zegt er een wat :wink:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 13 mei 2010 19:36

Schipje schreef:
Wat mij wel opvalt is dat als ik hier ook maar één letter typ jij direct een hele redenatie gaat houden alsof je door een wesp gestoken word.

Annet76 schreef:
Goed, wacht maar tot ik echt door een wesp gestoken word, dan reageer ik nog veel feller!
Nee, zo is het niet!
Het lijkt wellicht alsof ik behoorlijk uit mijn panty spring om een simpele uitspraak, maar het is even de druppel die de emmer doet overlopen! Even vind ik het mooi geweest, mag het een keer?
Mag ik even mijn ongenoegen laten merken omdat je hier iets neerschrijft wat kant nog wal raakt en totaal niets met de inhoud heeft te maken, maar alles met de persoon die het opschrijft. Precies wat er in de vragenrubriek ook telkens gebeurt en ja, daar heb ik even schoongenoeg van. Waarom gebeurt dat zo gemakkelijk, welnu omdat ik een afwijkende mening heb, hoewel het er maar aan ligt wat afwijkend is natuurlijk. Blijkbaar wordt dat niet op prijs gesteld.

Goed, ja je hebt me daarmee gekwetst, omdat het inhoudelijk geen toegevoegde waarde bleek te hebben en je toch zegt dat ik zeer onbeleefd ben..
Kan ik nu een excuus tegemoet zien?

@Annet
Ha nuchtere koele kikker :wink: :?: :?:
Wat is dit nu?
Jij neemt de dingen toch nooit persoonlijk op?
Dat zijn je eigen woorden uit het verleden?
Annet de "pot verwijt nu de ketel...."

:lol: ik vind je uitspraken wel grappig overigens "uit je panty springen etc... :lol:
Maar het lucht me op dat ik niet de enige ben waarme je flinke discussies voert over je manier van reageren....

Meid ga zo door !!! :-k :-k
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 mei 2010 21:32

off topique-smile
pobody's nerfect

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 mei 2010 22:41

mijn dochter vanmiddag tegen de buurvrouw: ik moet u tegen u zeggen, dat zegt mijn mama :mrgreen:
ja, dat is mijn mening dan he.....

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 mei 2010 03:08

*Annet* schreef:mijn dochter vanmiddag tegen de buurvrouw: ik moet u tegen u zeggen, dat zegt mijn mama :mrgreen:

=D> =D>

Terug naar “Archief”