Zwanger worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Zwanger worden

Berichtdoor Galateia » 01 mei 2010 21:40

Nou, sorry, ik vind het echt niet om te lachen, maar vrij ernstig. Alcohol en kinderen gaat niet samen, zelfs niet als het kind in de baarmoeder zit. Welke (hoog)zwangere drinkt er nou een wijntje? Er is zoveel kennis en we weten hoe desastreus de gevolgen kunnen zijn... wie neemt dan dat risico voor zijn eigen kind, zelfs al is het nog zo klein? Nee, ik vind het niet om te lachen, ik vind het eigenlijk... heel erg triest.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 mei 2010 22:05

Ja, dat vind ik ook. Ik kan niet begrijpen, dat zwangeren 'gewoon' alcohol nuttigen... :roll:
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 mei 2010 00:23

of roken.. :oops:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 02 mei 2010 17:20

Ik wel, aangezien mijn zus een (goeie!) huisarts heeft die zelf zegt dat alcohol zo af en toe geen kwaad kan. Het is veel schadelijker om elke minuut van de dag angstvallig en daarom stressvol bezig te zijn met wat je wel en niet mag! Natuurlijk dronk ik niet zomaar alcohol maar ja, toen mijn zusje trouwde heb ik er heerlijk van genoten, van een half wijntje :) ik moest toen nog maar 6 weken.

Ik zou me nou eenmaal niet zo druk maken om een half wijntje, ook niet als het een hele was. En roken, tja, dat is bewezen dat dat super slecht is.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 02 mei 2010 17:22

Er zijn tegenwoordig zelfs steeds meer vrouwen die niet eens meer een plakje leverworst durven te eten! Zo maak je je zwangerschap m.i. onnodig belastend.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 02 mei 2010 18:23

Schipje schreef:Ik wel, aangezien mijn zus een (goeie!) huisarts heeft die zelf zegt dat alcohol zo af en toe geen kwaad kan. Het is veel schadelijker om elke minuut van de dag angstvallig en daarom stressvol bezig te zijn met wat je wel en niet mag! Natuurlijk dronk ik niet zomaar alcohol maar ja, toen mijn zusje trouwde heb ik er heerlijk van genoten, van een half wijntje :) ik moest toen nog maar 6 weken.

Ik zou me nou eenmaal niet zo druk maken om een half wijntje, ook niet als het een hele was. En roken, tja, dat is bewezen dat dat super slecht is.

Ik zou me juist druk maken, wanneer ik van een wijntje zat te genieten met een baby in mijn buik!

Ja, die huisartsen, hele goede ook, zijn er inderdaad. Dat is ook heel lang de norm geweest. Maar daar begint de medische wereld toch op terug te komen en met reden. Dat de meningen daar over verdeeld zijn, dat is alleen maar jammer, aangezien er toch steeds meer aanwijzingen komen, dat zelfs een half wijntje schade kan veroorzaken aan het ongeboren kind. Het is net als roken echt super slecht. En die wetenschap zou mij pas slapeloze nachten bezorgen. Is een wijntje op een bruiloft die zorgen waard? Lijkt me niet.

En geen plakje leverworst meer durven eten? Waarom is dat nou belastend? Is hoe je je voelt dan zo afhankelijk van wat je wel/niet eet/drinkt of mag eten/drinken? Lijkt me ook niet. Ik denk dat het juist hele gezonde beschermende zorgen zijn voor het ongeboren kindje in je buik! Natuurlijk kun je daar ook in doordraven, maar dan denk ik: liever een moeder die zich daar druk over maakt, dan iemand die er helemaal niet op let!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 mei 2010 21:51

Het probleem met alcohol en roken is volgens mij dat een baby nog geen filter heeft, en die verkeerde stoffen zo binnenkrijgt. En dat is niet goed.
Maar ik denk dat het tegenwoordig wel erg overdreven is allemaal. Er is zoveel niet goed. Leverworst schijnt ook uit den boze te zijn, en wat denk je van elke avond een zak chips wegkanen? Hartstikke slecht hoor! En toch leven veel zwangeren echt niet zo gezond. Ik was in het begin misselijk en had gewoon zoveel zin in leverworst en chips, volgens mij is dat bijna net zo slecht als een keer een wijntje tijdens je zwangerschap. Maar daar wordt nooit zo heftig op gerageerd dan op roken en alcohol, beetje apart.

Ik denk dat het goed is om te proberen heel gezond te leven, vooral die eerste paar maanden, maar dat valt echt niet mee als je misselijk bent, heb ik wel ervaren :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2010 07:15

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, als je stelt dat een zwangere helemaal gezond zou moeten leven om elk risico uit te sluiten. En je hebt ook gelijk, dat men daarin erg kan doordraven.

Maar het is al precies zoals je zegt: tegen roken en alcohol heeft de baby geen filter. En alcohol doet daarom vreemde dingen in de hersenen van een kindje. En dat is het grote verschil tussen een zak chips en een wijntje.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2010 11:55

Ben het helemaal met je eens Galateia! Een kind in de baarmoeder krijgt namelijk de alcohol eerst via de placenta binnen en kan dit niet afbreken. Tevens is het promillage in het bloed van het kind altijd hoger dan van de moeder! Vervolgens plast het in het vruchtwater en drinkt weer de alcohol.
Ik begrijp echt niet dat mensen daar zo nonchalant over kunnen doen.

Leverworst is niet uit den boze. Je mag best elke dag een boterham met leverworst, maar liever niet meeri.v.m. te veel vitamine A.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 03 mei 2010 15:33

Over roken en zwanger zijn.
Wij zaten vorige week in de wachtkamer bij de gyn, zien we een hoogzwangere vrouw zitten, wat heeft ze in haar hand: een pakje sigaretten :shock:
Toen het te lang begon te duren ging ze maar even roken en ze nam de sigaretten gewoon zo los in haar hand mee naar de gyn toen ze binnen geroepen werd :shock:
Kon het haast niet uitstaan :oops:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 mei 2010 17:35

Ik weet dat alcohol en roken slecht is voor het kindje en zou het zelf ook niet zo snel doen. Maar één keer een half wijntje of één keer een sigaretje? Dat kan geen kwaad denk ik....
Ik ken iemand die is pas bevallen van een kerngezonde zoon. Ze heeft heel haar zwangerschap gerookt (en niet zo'n klein beetje ook...) en alcohol gedronken. Tuurlijk zijn er ook andere gevallen, maar deze zijn er dus ook, en ik ken wel meer gevallen eigenlijk waarvan de moeder is blijven roken en het kindje kerngezond ter wereld kwam. Wat niet betekend dat ik het goedkeur :wink:
Afbeelding

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 03 mei 2010 17:43

Ja, uitzonderingen zijn er altijd en wetenschappelijk onderzoek werkt natuurlijk altijd met kansen. Maar als er is vastgesteld dat moeders die roken een veel grotere kans hebben op babies met een lager geboortegewicht, zou je het dan kunnen verantwoorden tegenover jezelf? Ik niet in ieder geval. Ik vind dat soort verhalen van mensen die ongezond leven en toch niet ziek zijn etc niet echt iets toevoegen.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2010 17:47

Dippie schreef:Ik weet dat alcohol en roken slecht is voor het kindje en zou het zelf ook niet zo snel doen. Maar één keer een half wijntje of één keer een sigaretje? Dat kan geen kwaad denk ik....

Dat denk je dus, maar het grootste deel van de medische wereld denkt dat inmiddels echt niet meer, omdat de aanwijzingen dat het wel schadelijk kan zijn toch steeds groter worden!

Dippie schreef:Ik ken iemand die is pas bevallen van een kerngezonde zoon. Ze heeft heel haar zwangerschap gerookt (en niet zo'n klein beetje ook...) en alcohol gedronken. Tuurlijk zijn er ook andere gevallen, maar deze zijn er dus ook, en ik ken wel meer gevallen eigenlijk waarvan de moeder is blijven roken en het kindje kerngezond ter wereld kwam. Wat niet betekend dat ik het goedkeur :wink:

Tot dusver ziet alles er goed uit. Maar verschijnselen die duiden op schade door alcoholmisbruik kunnen zich ook pas op latere leeftijd openbaren. Denk aan ernstige gedragsstoornissen en/of FASD. En daar vallen zo ontzettend veel dingen onder. Nee, als zij 'gewoon' alcohol heeft gedronken gedurende haar zwangerschap, dan is de kans zeer groot, dat er ergens toch iets mis is. Alleen kun je dat nu nog niet zien. Alleen FAS is eventueel meteen 'te zien', dan zijn er echt typerende gelaatskenmerken en kun je dmv een hersenscan zien dat de hersenen een kleinere en afwijkende vorm hebben.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 03 mei 2010 18:09

Wat is FASD, Galateia?
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2010 18:20

Ik kan mij eigenlijk een beetje ergeren aan dat soort voorbeelden ' Altijd gerookt en toch een gezond kind' of 'mijn opa rookte zijn hele leven en is toch 90 geworden'. Natuurlijk zijn er dat soort voorbeelden.

Dat neemt niet weg dat het ongezond is voor het kind. Ik zou de placenta van die vrouw wel willen zien en hoeveel schade daar door het roken is opgetreden. Als je ergens al bij de geboorte kan zien dat er schade is opgetreden door het roken, dan is het bij de placenta wel. Dat impliceert gelijk ook de schade aan het kind.

Schade door drankgebruik zie je alleen niet altijd gelijk, maar is er wel degelijk
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwa ... natie.html
Voorgaande link zegt genoeg.

Terug naar “Archief”