opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor pannenkoek » 26 apr 2010 16:54

Memmem schreef:
pannenkoek schreef:Als ik ergens ben en er komen meer gasten op een verjaardag of zo ga ik ook altijd staan als ik ze een hand geef. Ik zie dat veel mensen blijven zitten, maar dat vind ik zo raar.

En ik vind het raar om alle gasten een hand te geven en te feliciteren. En soms ook nog al die zoenen er bij. Is hier gelukkig ook niet de gewoonte. Evt geef je de hele naaste familie nog de hand en anders groet je gewoon in het algemeen.
Dit soort dingen ligt misschien ook wel aan de omgeving waar je opgroeit.

Mijn man is ivm kerk en school gewend om altijd een hand te geven. Komt er hier op het bedrijf een vertegenwoordiger, krijgt ie een hand van mijn man :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 30 apr 2010 12:23

Memmem schreef:
pannenkoek schreef:Als ik ergens ben en er komen meer gasten op een verjaardag of zo ga ik ook altijd staan als ik ze een hand geef. Ik zie dat veel mensen blijven zitten, maar dat vind ik zo raar.

En ik vind het raar om alle gasten een hand te geven en te feliciteren. En soms ook nog al die zoenen er bij. Is hier gelukkig ook niet de gewoonte. Evt geef je de hele naaste familie nog de hand en anders groet je gewoon in het algemeen.
Dit soort dingen ligt misschien ook wel aan de omgeving waar je opgroeit.

Ik vind het anders behoorlijk irritant als mensen binnenkomen en de helft van de mensen een hand geeft en de andere helft niet. Als je bij die andere helft hoort lijk je niet belangrijk genoeg voor een hand....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 mei 2010 03:15

maar waarom zou je meerdere mensen een hand geven? Ik geef alleen de jarige ( en event. partner) een hand. De rest vind ik echt onzin om die een hand te geven.

Trouwens, van dat hele handgeschudgebeuren heb ik nog nooit iets gesnapt. Ik ben niet opgegroeid met handen schudden. Zelfs bij het voorstellen niet ( is hier niet gewoon in het dorp). Ondertussen heb ik me dat wel zelf aangeleerd (mede ook door mn werk). Maar weet (behalve bij voorstellen en blijde gebeurtenissen) nooit goed wanneer ik wel of geen hand moet geven. :oops:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 01 mei 2010 07:58

Mijn schoonouders moeten altijd zoenen, als ze aan komen, als ze weggaan. Blegh, en dan word ik ook nog helemaal beetgepakt, alsof je mekaar jaren niet gezien heb. Daar word ik altijd beroerd van. Ben niet zo klef opgevoed 8)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 mei 2010 08:06

jamillah schreef:Mijn schoonouders moeten altijd zoenen, als ze aan komen, als ze weggaan. Blegh, en dan word ik ook nog helemaal beetgepakt, alsof je mekaar jaren niet gezien heb. Daar word ik altijd beroerd van. Ben niet zo klef opgevoed 8)

Nee, daar houd ik ook niet van... :mrgreen:
Afbeelding

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 01 mei 2010 12:20

Daphne schreef:
jamillah schreef:Mijn schoonouders moeten altijd zoenen, als ze aan komen, als ze weggaan. Blegh, en dan word ik ook nog helemaal beetgepakt, alsof je mekaar jaren niet gezien heb. Daar word ik altijd beroerd van. Ben niet zo klef opgevoed 8)

Dat vind ik ook altijd zo irritant....Zo zouteloos.

Nou ik geef ook wel eens de jarige en diens partner en hand en zwaai dan. Dat vind ik best oke.
Maar niet de ene helft van de visite wel en de andere helft niet. Doe het goed of helemaal niet.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 mei 2010 12:29

ik lees nou dat dat kleffe begroeten niet op prijs wordt gesteld. Maar doen jullie daar dan ook wat mee? ga je daar een gesrpek mee aan? of accepteer je die manier van begroeten? :-k even wat vragen waar ikzelf ook wel antwoord op wil, maar niet weet hoe ik dat moet doen of meot aanpakken

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mei 2010 13:34

Mijn schoonmoeder mag me één zoen geven, als ze dat nu persé wil. Nu ben ik een groot liefhebber van een drie-dagen-baard :) We komen daar vaak op zaterdag en zaterdagavond scheer ik mij pas :mrgreen:

Verder krijgt mijn oma een zoen en zo nu en dan mijn moeder.

De rest van de mensheid (vrouw en kinderen natuurlijk uitgezonderd) kunnen het bekijken. Ik blijf gewoon rechtop staan (hoera, ik ben 2 meter!).

Als mensen er opmerkingen over maken ben ik heel stellig: NEE.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 01 mei 2010 16:47

Funlover, voor de duidelijkheid met hele naaste familie bedoelde ik partner en ouders bij een kind. Dus niet de helft wel en de andere helft die geen familie is niet.
En gelukkig is zoenen hier ook nog niet zo in de mode.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 01 mei 2010 19:09

Daphne schreef:

ik zoen en knuffel graag, maar niet met mijn schoonmoeder, :oops: , eigen vader en moeder wel

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 01 mei 2010 21:00

Mijn ouders geven ook altijd 3 zoenen als ze weggaan en soms ook als ze komen. Mijn zusje, oudste zus en nicht doen dat ook, dat is gewoonte geworden hier. De rest van de familie is er minder happig op, prima, dan zoenen we niet. Sommige vrienden zoenen ook altijd, ik vind dat wel gezellig, eigenlijk denk ik er niet eens bij na.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 mei 2010 00:52

Dat gezoen is ook niks voor mij. De schoonfamilie doet het sowieso al niet, alleen met een verjaardag van diegene zelf of partner, en bijv als mijn schoonouders voor lange tijd op vakantie gaan.
Mijn ouders zie ik zo vaak, daar doe ik het sowieso al niet mee. Mijn zus wel altijd, die zie ik dan ook weinig, maar voor mij hoeft dat allemaal niet.

Een hand geven doe ik wel vaak. Sowieso als ik me voorstel, en de jarige. En diens partner. Tegenwoordig heb ik mezelf al aangeleerd dat ik niet meer iedereen feliciteer. Dat deed ik wel, maar is hier helemaal gewoonte hier, volgens mij, ik word nogal eens raar aangekeken ;) Dus nu maar niet meer, maar gewoon in 1 zwaai.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

-Martijn-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Martijn- » 02 mei 2010 14:56

zoenen vind ik zelf ook totaal niet nodig iedereen die mij kent weet dat onderhand ook wel gelukkig :)

een hand geef ik altijd alleen aan de jarige en partner en eventueel kinderen, maar als er niet veel visite zit dan geef ik die ook nog gauw even een hand maar dat is meestal niet dus.
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 02 mei 2010 15:31

Ligt aan het moment en waarvoor. Vind het ergens wel iets hebben.
Leef je droom.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 02 mei 2010 19:58

Als kind had ik altijd een hekel aan al dat gezoen, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk. Het scheelt ook wel dat we onze familie heel weinig zijn dus als ik ze dan zie vind ik het niet raar om te zoenen.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Terug naar “Archief”