Vreugde of angst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Vreugde of angst

Berichtdoor Antoinette » 24 apr 2010 21:34

Eeuwig leven, het is wel een onderwerp waar veel mensen weleens over nadenken.
Is er leven na de dood en zo ja, hoe dan?
Zie je uit naar eeuwig leven met vreugde of ben je juist bang om je huidige leven in te ruilen voor het eeuwige leven?

Ik ben benieuwd hoe jij erover denkt?
Zie je uit naar de eeuwigheid in de aanwezigheid met Jezus?
Zie je verschrikkelijk op tegen de dag dat je dood gaat?
Of geloof je dood is dood? Thats it!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

marin
Luitenant
Luitenant

Re: Vreugde of angst

Berichtdoor marin » 25 apr 2010 09:39

Hallo Antoinette,

Gen. 2:7 „En de Here God had de mens geschapen uit het stof der aarde en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens, alzo werd de mens tot een levende ziel" .

Hij werd een levende ziel, door de verbinding van de stof met de goddelijke adem ontstond het bewustzijn van de mens.

Bij het sterven nu geschiedt het tegenovergestelde. De geest wordt van het lichaam gescheiden en keert terug tot God vanwaar hij gekomen is, terwijl het lichaam tot stof terugkeert. Hiermee houdt 't bewustzijn op te bestaan.

Prediker, 12:7 „En dat het stof wederom tot de aarde keert, als het geweest is, en de geest weder tot God keert, die hem gegeven heeft."

De mens heeft volgens de Bijbel echter geen enkel bestanddeel dat onafhankelijk van het lichaam na de dood bewust voortleeft, de geest keert weder tot God.

Door het plan der verlossing, kan de mens het eeuwige leven weer deelachtig kan worden. Er is een toekomstig leven aanstaande: want er komt een opstanding beide der rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Het woord onsterfelijkheid wordt ons voorgehouden als iets waarnaar we moeten zoeken (Rom. 2 : 7). Volgens 1 Corinthe 15: 42 ontvangen we het eerst na de opstanding der doden.
God alleen is onsterfelijk en de mens is sterfelijk.
Alleen door Jezus Christus kan de mens de onsterfelijkheid weer deelachtig worden bij Zijn wederkomst.

Wie nu niet dagelijks in de voetsporen van de Here Jezus wil wandelen kent Zijn stem niet bij Zijn wederkomst, zie Lazarus de vriend van Jezus die kwam op de stem van Jezus uit het graf, Lazarus kom uit.

Wie bij de komst van onze Here Jezus niet het nieuwe leven van Hem in zich heeft kan geen deel hebben aan de opstanding.

Om straks de Here Jezus je Redder en Verlosser te aanschouwen en met Hem alles te delen is dat geen heerlijke toekomst.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 apr 2010 08:57

Antoinette schreef:Eeuwig leven, het is wel een onderwerp waar veel mensen weleens over nadenken.
Zie je uit naar eeuwig leven met vreugde of ben je juist bang om je huidige leven in te ruilen voor het eeuwige leven?

En ik ben benieuwd hoe Antoinette er over denkt.
Het lijkt wel of ik toch een heel..... klein....... beetje..... twijfel hoor in je stem / schrijven of......toch niet?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 apr 2010 09:29

Jantjes schreef:
Antoinette schreef:Eeuwig leven, het is wel een onderwerp waar veel mensen weleens over nadenken.

Het lijkt wel of ik toch een heel..... klein....... beetje..... twijfel hoor in je stem / schrijven of......toch niet?

Twijfel?
Nee hoor, ik ben alleen benieuwd hoe andere mensen erover denken??
Ik geloof dat ik als ik sterf, ik mijn aardse lichaam achterlaat en dat mijn (ziel) geest naar God gaat.
En dat ik de eeuwigheid mag doorbrengen met Jezus.
Eeuwig! Bijzonder hé.
Het blijft bijzonder als ik erover schrijf...
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 29 apr 2010 09:32

Jantjes schreef:

En hoe zit dat met jou?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 apr 2010 09:35

ik heb mijn antwoord al gegeven of bedoel je Jantjes?
Laatst gewijzigd door Antoinette op 29 apr 2010 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 29 apr 2010 09:57

Antoinette schreef:ik heb mijn antwoord al gegeven of bedoel je Jantjes?

Ik bedoelde Jantjes ja... :D

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 apr 2010 11:18

Antoinette schreef:Twijfel?
Ik geloof dat ik als ik sterf, ik mijn aardse lichaam achterlaat en dat mijn (ziel) geest naar God gaat.
Eeuwig! Bijzonder hé.

Annet76 schreef:En hoe zit dat met jou?

Zit momenteel in de ‘twijfelzone’ zeg maar.
Niet dat ik twijfel over een leven na dit leven.
Ik geloof dat onze levensgeest of ziel een vervolg heeft na de lichamelijke dood.
Maar hoe?
Dat is namelijk alleen door geloof te aanvaarden.
En dat is wel eens heeeeeeel moeilijk.
Vooral wat daaaaaaaaar allemaal wel niet over geschreven is in de achter ons liggende geschiedenis.
Wat is waarheid?
Ja, een Christen zegt Christus is de waarheid en een Moslim zegt Mohamed enz.
Maar in het Christendom alleen al is zo verdeeld.
Ben momenteel aan het studeren over het verschil tussen Arminius en Gomarus.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 29 apr 2010 12:01

Jantjes schreef:
Antoinette schreef:Twijfel?
Eeuwig! Bijzonder hé.

Annet76 schreef:En hoe zit dat met jou?

Zit momenteel in de ‘twijfelzone’ zeg maar.
Niet dat ik twijfel over een leven na dit leven.
Ik geloof dat onze levensgeest of ziel een vervolg heeft na de lichamelijke dood.
Maar hoe?
Dat is namelijk alleen door geloof te aanvaarden.
En dat is wel eens heeeeeeel moeilijk.
Vooral wat daaaaaaaaar allemaal wel niet over geschreven is in de achter ons liggende geschiedenis.
Wat is waarheid?
Ja, een Christen zegt Christus is de waarheid en een Moslim zegt Mohamed enz.
Maar in het Christendom alleen al is zo verdeeld.
Ben momenteel aan het studeren over het verschil tussen Arminius en Gomarus.

Ik wil je graag een boek aanraden:

"Dineren met een volmaakte vreemdeling" van David Gregory

Eigenlijk wat betrekking op Kerst, maar ook nu goed leesbaar.
Makkelijk leesbaar en bovendien met een heldere boodschap!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 apr 2010 12:34

Ik zie meer uit naar de terugkomst van Jezus, omdat dan de hele aarde vernieuwd zal worden. Ik zie de toekomst van onze wereld niet zo positief in en daarom hoop ik dat Hij snel komt en dat ik daardoor nooit 60 jaar zal worden op deze aarde.

Mocht ik toch een natuurlijke dood sterven, dan geloof ik dat het dan niet afgelopen is. Maar ik weet niet hoe het zal zijn, waarschijnlijk word je eerst nog wel geconfronteerd met de consequenties van je leven hier op aarde voordat je de altijddurende vredige toestand in gaat.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 apr 2010 14:03

Iemand die ontzettend in de angst zat door geloof is Franca Treur.
'Beklemmende geloofsovertuiging'
http://www.youtube.com/watch?v=KJyyaRCT ... re=channel

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 apr 2010 20:14

Ik vind dit altijd wel een erg mooi nummer.
"I wonder if these minutes were my last,
If I should choose to feast or start to fast.
Would I pray or would I curse,
Hope for good or something worse?
What emotion would I feel?
Would I run or would I kneel?

Time is winding down, but only for this life.
I want to be found enjoying the next life.
I see leaves and they are starting to turn brown.
But they'll be green and growing when the second season comes around.

The strongest will expire just the same,
The quick will fall exactly like the lame.
I'll do nothing at the most
To keep from giving up the ghost,
Try to make my shoulders broad,
But I am helpless without God.

Time is winding down but only for this life.
They'll be green and growing when the second season comes around.

I may try to grip control,
But when for me shall this bell toll?
If the answer is to bow,
To him that makes how soon is now

Time is winding down but only for this life.
They'll be green and growing when the second season comes around."

Five Iron Frenzy - Second season

En verder:
Sterven op zich vind ik een vreselijk eng idee. Hoe had ik mijn best doe, ik kan me er geen voorstelling van maken.
Maar ik kan wel verlangen naar de verlossing uit/van deze wereld. En tegelijkertijd hunkeren naar een eeuwigdurende vrede bij God.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 29 apr 2010 20:58

Antoinette schreef:

Eeuwig leven, het is wel een onderwerp waar veel mensen weleens over nadenken.

Nou Antoinette,

Heel veel vragen; ik rangschik ze even:

1 Is er leven na de dood
2 Hoe ziet dat er uit
3 Verwacht je dat eeuwig leven met vreugde
4 Ben je bang voor dat eeuwige leven , omdat je wel weet, wat je hebt, maar niet wat je krijgt.
5 Ga je Jezus daar ontmoeten
6 Zie je verschrikkelijk tegen de dood op. Of denk je:dood is dood. Er komt niets meer.

Nu weet ik wel, Antoinette, dat jij op veel van die vragen al een heerlijk antwoord hebt. Maar misschien kan ik toch hier en daar wat nieuw licht werpen.

1 De Heer Jezus vertelt in Lucas 16 het verhaal van Lazarus en de rijke man. ( 19 - 31).

Jezus paste zich niet aan bij een wazig volksgeloof. De Zoon van God kwam niet op aarde om 'aangepaste verhaaltjes te vertellen'. Nee, al wat hij zei, was altijd 'to the point'.

"Lazarus stief en werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten.
Ook de rijke stierf en werd begraven. Hij sloeg in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen op ....zag....en riep", ( 22 - 24).
Er is dus leven na de dood. De rijke man had gewaarwordingen,hij kon zien, roepen.
Natuurlijk kan ik alles uit deze gelijkenis niet uitdiepen. maar jouw vraag is bevestigend te beantwoorden en het gaat niet alleen over feestelijk, maar ook over onfeestelijk voortbestaan.
En eigenlijk is vraag 2 hiermee ook al beantwoord.
Alleen; de hier geschilderde situaties zijn tijdelijk. Matth 25 vertelt:
- dat het geluk van Lazarus , al begonnen aan de goede zijde van de 'kloof zonder brug', een heerlijk, eeuwig vervolg krijgt
- dat het ongeluk van de rijke man, al begonnen aan de verkeerde zijde van de 'kloof zonder brug', een droef, eeuwig vervolg krijgt.

3 en 4: Mensen, die door Gods genade in de Heer Jezus geloven als in hun redder en verlosser, die ze met hun diepste innerlijk, hun menselijke geest, liefhebben, zullen alleen maar vreugde kennen. Immers de schrift zegt naast tientallen verdere, heerlijke uitspraken, in 2 Cor 4 v 17:
"De geringe last die wij tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die ALLES OMVAT EN ALLES OVERTREFT".

Maar degenenen, die voor eigen verantwoordelijkheid aan alle duidelijke aanwijzingen, zelfs de duidelijkste en meest voor de hand liggende, ( Romeinen 1 v 20), geen blijvende aandacht schenken, hebben reden om die toekomst zonder enige blijdschap tegemoet te zien.

5 en 6: Efeze 5 v 25-27 zegt:
"Christus heeft zijn gemeente, ( zijn getrouwen, door dik-en-dun) liefgehad en zich voor haar prijsgegeven om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilige en zuiver".

En zo zullen Gods beminden zijn, vrouw van onze Heer en Heiland......
dat zijn wij nu al, maar er moet nog het een en ander aan ons gebeuren
.....om later, weer veel later, samen met onze hemelse man weer de bruid te zijn van God zelf, ( Openb 21 v 9).

En over 6 hoef ik niets meer te zeggen. Alleen dit: de laatste vijand is de dood. Maar daarachter weet je : eeuwig leven. Zie daar blij naar uit.

Daag
Ger

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 07 mei 2010 23:20

Ik vind het bijzonder om te lezen dat iedereen aan iets anders denkt als we het over "eeuwigheid" of leven naar de dood hebben.
@Annet ik ben nu nog wel benieuwd hoe jij er over denkt?

Zijn er ook mensen die naar geloofszekerheid verlangen wat betreft het eeuwige leven met Jezus?

@Jantjes wat vind jij zo heeeeeeel moeilijk aan het aanvaarden van het geloof in Christus?
Je vraagt je af wat nu waarheid is, wat denk je?
Wat vind je het meest geloofwaardig en waarom? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Zelf geloof ik dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is.
Ik ben daar echt van overtuigd.
Waarom?
Omdat we in Christus zekerheid hebben en in Allah niet... je weet als moslim nooit zeker of je wel gered bent of niet.
Er zijn ook heel veel mensen die elke Zondag in de kerk zitten en ook nog niet weten of ze wel/niet gered zijn voor de eeuwigheid.
Mijns inziens is het niet nodig om daarover te twijfelen als je "geloof't".

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 mei 2010 15:22

in de Christenreis lees je hoe Christen en Hoop de laatste vijand moeten verslaan, de dood. Zij moeten door een rivier (wordt ook wel de Doodsjordaan genoemd) en aan de overzijde van de rivier wacht de hemelpoort.
Christen is doodsbang en verdrinkt bijna in de rivier terwijl Hoop de rivier makkelijk doorwaad naar de overkant.

Sta je sterk in het geloof. leef je dicht bij het Woord en met God dan zal je einde vredig zijn, twijfel je, dan zal je sterven gepaard gaan met veel strijd en aanvechting.

nu is dit een boek en het zal niet bij iedereen exact hetzelfde zijn maar als je verslagen leest of hoort van sterfbedden dan is het zeker herkenbaar, mensen met veel pastorale ervaring op dat gebied zouden dit kunnen beamen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”