Kraamtijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Re: Kraamtijd

Berichtdoor LauraC » 17 apr 2010 18:46

Schipje schreef: Ik ben er niet gaan werken omdat je dan -in vergelijk met andere kraamcentra- vaak bij grote gezinnen moet kramen :mrgreen:

Luierd ;) :mrgreen:
Een vriendin is een aantal weken terug bevallen van de derde. Helaas was de kraamhulp niet zo goed, als bv het kindje al in bad was gedaan voordat ze kwam, woog ze haar ook niet meer. Daardoor is er gemist dat het meisje heel erg was afgevallen en dat de BV niet voldoende liep. Ze waren er net op tijd bij, anders moest ze naar het zh voor uitdroging :?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 apr 2010 14:33

LauraC schreef:
Schipje schreef: Ik ben er niet gaan werken omdat je dan -in vergelijk met andere kraamcentra- vaak bij grote gezinnen moet kramen :mrgreen:

Luierd ;) :mrgreen:
Een vriendin is een aantal weken terug bevallen van de derde. Helaas was de kraamhulp niet zo goed, als bv het kindje al in bad was gedaan voordat ze kwam, woog ze haar ook niet meer. Daardoor is er gemist dat het meisje heel erg was afgevallen en dat de BV niet voldoende liep. Ze waren er net op tijd bij, anders moest ze naar het zh voor uitdroging :?

Het weegbeleid op ons kraamcentrum is officieel de eerste dag, de vierde dag en daarna om de dag. Omdat er vaak veel gemist word, inderdaad wat jij zegt LauraC, word dat weegbeleid nu veranderd. We moeten nu waarschijnlijk gewoon elke dag wegen, maar dat deed eigenlijk iedereen toch al omdat de ouders dat zo leuk vinden en je zelf een veel beter controlebeeld hebt van de groei van het kind en de aanmaak van de bv.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 apr 2010 14:36

Nog even over dat lui :mrgreen:

Het is juist zo leuk om te kramen bij het eerste kindje, ouders weten nog heel weinig, zijn vaak heel onzeker en je kan ze zeker maken, en alles leren. Dat vindik zo leuk, je kan er dan vaak ook de tijd voor nemen. Bij een gezin met 5 kids of nog meer ben je meer (of ik voel dat dan meer zo) een huishoudelijke hulp, zeker als met moeder en kind alles goed gaat.

En aangezien bij 'refo's' meer kinderen geboren worden heb ik bij een algemeen kraamcentrum dus meer kans op kleine gezinnen :D

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 18 apr 2010 14:54

Over het algemeen kraamde ik bij gezinnen waar er problemen waren met het kindje of de moeder. Zeker dan is het belangrijk dat alle controles goed, maar ook elke dag uitgevoerd moeten worden. Als ik dan in een 'gezond'gezin kwam, waren de controles voor mij niet anders. Ik woog ook daar het kindje elke dag, temp van het kindje en moeder, evt. pols, evt. hechtingen e.d.

En uiteraard toezicht op de b.v..

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 18 apr 2010 16:35

MissF schreef:Maar die meiden mogen niet komen als de mensen tv hebben toch? Dan is dat voor ons al weer lastig.

wij hebben gewoon tv hoor :wink: maar aangezien ik boven in bed lag heb ik er weinig van gezien :lol:
Afbeelding

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 19 apr 2010 08:21

Schipje schreef:Persoonlijk vind ik het heel jammer dat de kraamverzorgsters van de rst niet (goed) worden bijgeschoold over borstvoeding.

Dit ben ik absoluut niet met je eens. Bij de rst worden ze goed bijgeschoold over bv. Wij hebben 4 x van de rst gehad en dat is ons alle keren prima bevallen, ook met de bv voorlichting en toen het een keer wat minder goed liep. De laatste keer van de SHG en ook dat was heel goed. Wel is er verschil in de kraamverzorgsters, de ene schrijft elke dag een heel leuk verhaaltje, de andere kan heerlijk koken en weer een andere maakt het fruit heel mooi op.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 19 apr 2010 08:30

Ik vraag me af wat het verschil is tussen de RST en de SHG?
Refo, refo-er, refoost, ofzo?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 19 apr 2010 11:06

Het verschil tussen RST en SHG is dat de kraamverzorgster van de SHG zelfstandigen zijn en de verzekering vergoed van de SHG 64 uren hulp. Van de SHG krijg je van de kraamverzorgster zelf de rekening.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 apr 2010 17:12

SHG daar was m'n nicht heel tevreden over.
De (onchristelijke) verloskundige had deze zelfs aangeraden omdat ze steengoed zijn, veel uren komen en harde werkers zijn.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 apr 2010 21:18

ik kan zelf niet uistaan, zag ff staan: harde werkers. Hir kan je via een vrouw ook zo zelfstandige kraamhulp regelen. Nou is er een vrouw enorm populair, vrouw al achter in de vijftig, met een ernstig zieke man thuis. Die vrouw wordt gewoon uitgebuit! schandalig!! Als je haar iets vraagt doet ze het gewoon, vraag je om te blijven als je man thuis is, doet ze dat! Ze was bij buren van mijn ouders, ze is ipv 10 dagen 13 dagen geweest, omdat de bv niet lukte, super lief natuurlijk, maar ze nam ook meteen de was weer mee ed.
DUs, me moeder zei.. wat fijn zeg....zegt de dame die moede rwas geworden.. jah, en gelukkig, doet ze het voor niks :oops: Lieve help... zou me schamen als ik dat zou doen! :oops: :oops:

Ze is gewoon altijd aan het werk! vin het gewoon sneu voro dat mensje, al is het een beetje haar eigen schuld, zij moet gewoon nee zeggen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 apr 2010 21:32

Bedoel je monique boer, bemiddelingsburo!? Daar heb je allemaal zelfstandigen ja.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 apr 2010 06:25

jah, die bedoelde ik, maar wilde et niet zo direct in mijn posting noemen, ivm googlen op die naam.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 apr 2010 11:36

Memmem schreef:
Schipje schreef:Persoonlijk vind ik het heel jammer dat de kraamverzorgsters van de rst niet (goed) worden bijgeschoold over borstvoeding.

Dit ben ik absoluut niet met je eens. Bij de rst worden ze goed bijgeschoold over bv. Wij hebben 4 x van de rst gehad en dat is ons alle keren prima bevallen, ook met de bv voorlichting en toen het een keer wat minder goed liep. De laatste keer van de SHG en ook dat was heel goed. Wel is er verschil in de kraamverzorgsters, de ene schrijft elke dag een heel leuk verhaaltje, de andere kan heerlijk koken en weer een andere maakt het fruit heel mooi op.

Dan heb je kraamverzorgsters gehad die er zelf veel verstand van hadden misschien maar ze worden toch echt niet goed bijgeschoold. sowiezo hebben ze geen borstvoedingscertificaat wat betekend dat ze geen optimale kennis ervan hebben. Ik ken mensen waar de borstvoeding door hun kraamverzorgsters danig om zeep geholpen is. :? Maar misschien zijn het wel hele lieve meiden/vrouwen :) dat is ook belangrijk natuurlijk!
Laatst gewijzigd door Schipje op 18 jan 2011 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 apr 2010 12:44

Schipje schreef:
Memmem schreef:

Dan heb je kraamverzorgsters gehad die er zelf veel verstand van hadden misschien maar ze worden toch echt niet goed bijgeschoold. sowiezo hebben ze geen borstvoedingscertificaat wat betekend dat ze geen optimale kennis ervan hebben. Ik heb familieleden waar de borstvoeding door hun kraamverzorgsters danig om zeep geholpen is. :? Maar misschien zijn het wel hele lieve meiden/vrouwen :) dat is ook belangrijk natuurlijk!

Van de site van de rst:
RST Zorgverleners draagt het “Certificaat voor de Borstvoeding”. Alle kraamverzorgenden volgen een borstvoedingscursus.

Ik weet niet waar jij jou gegevens op baseert maar niet op hun eigen info.
De kraamverzorgsters en de intakers gaven, naar ons toe, beiden aan dat er cursussen gevolgd werden.
Het is heel erg jammer dat jou familie het blijkbaar wat minder heeft getroffen maar hier in de hele familie en kennissenkring was de hulp bij bv heel goed!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 apr 2010 14:16

Memmem schreef:Van de site van de rst:
RST Zorgverleners draagt het “Certificaat voor de Borstvoeding”. Alle kraamverzorgenden volgen een borstvoedingscursus.

Ik weet niet waar jij jou gegevens op baseert maar niet op hun eigen info.
De kraamverzorgsters en de intakers gaven, naar ons toe, beiden aan dat er cursussen gevolgd werden.
Het is heel erg jammer dat jou familie het blijkbaar wat minder heeft getroffen maar hier in de hele familie en kennissenkring was de hulp bij bv heel goed!

Ben helemaal verbaast! Dat wist ik niet!
Mijn informatie baseerde ik op 2 jaar geleden en toen hadden ze dat nog niet.
Ik neem mijn woorden terug.
Laatst gewijzigd door Schipje op 18 jan 2011 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”