nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Rolf » 10 apr 2010 11:22

Rohloff naven
+ Bijna het rendement van een XT-derailleur systeem
+ Minder onderhoud
+ Tot 100.000 km (Rohloff's zijn gelagerd)
- Iets zwaarder
- Zeer duur
Ik had gedacht voor beneden de €2000 misschien wel een Koga Miyata
met achtervering en Rohloff naaf te kunnen kopen.
Maar uit de voorgaande post blijkt dat een voor Rohloff naaf een meerprijs van
ruim €1000 gerekend moet worden. €2800 voor een fiets, lijkt wel een heel
groot bedrag. Als dat gerekend wordt over bijv. 15 jaar, dan is het iets minder
dan €100 per jaar aan afschrijving. Dat is in vergelijking met een auto heel
gering.
Voorlopig kijk ik uit naar een tweedehands Koga Miyata, o.a. wil ik hier eens kijken.

Koga Miyata
Koga Miyata is inderdaad een Nederlands merk, de fabriek staat in Heerenveen.
Het is ontstaan in 1974, en gericht op de veeleisende fietser.
Een bekende heeft sinds enkele jaren twee (hij en z'n vrouw) Koga Miyata's met achtervering.
En naafversnelling. Waarwschijnlijk geen Rohloff, maar daar wil ik eens op letten.
Hij is er zeer content mee. De Koga fietste op iets slechtere wegen het allerfijnst.
Dat heeft hij uitgebreid onderzocht. Tevens is de kwaliteit hoog.
Wat de prijs toen (enkele jaren geleden) was, weet ik niet. Maar ik schat niet ver van de
€2000.

Gudereit
De Gudereit LC-R heeft een Rohloff 500/14 naaf. Dat is wel zo'n beetje het beste en mooiste
wat er op dit moment is bij versnellingsnaven. Een lichte fiets ook: 13,1 kg.
Dat zal wel een fiets zijn die licht trapt, stabiel is, en degelijk aanvoelt.
Toch is dat niet wat ik (ieder heeft zo zijn eigen wensen) zoek, hij heeft nl. geen vering.
Op fietspaden met betonplaten, of straten met klinkers,
vind ik dat wel plezierig. Nadeel is dan inderdaad wel het gewicht,
en soms iets minder stabiel. Of,meer in fietstermen, minder stijf.
En, vooral bij achtervering, gaat een deel van de energie verloren
door op- en neergaande beweging van de vork. Het kost dus meer
energie.

PS Ik heb een link geplaatst naar Gudereit, met de de specificaties voor de LC-R.
Meestal zoek ik naar een manier om de prijs op de achtergrond te houden, maar dat is
niet altijd mogelijk. Mocht deze link ongewenst zijn, dan graag een bericht.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 apr 2010 20:56

Rolf schreef:Gudereit
De Gudereit LC-R heeft een Rohloff 500/14 naaf. Dat is wel zo'n beetje het beste en mooiste
wat er op dit moment is bij versnellingsnaven. Een lichte fiets ook: 13,1 kg.
Dat zal wel een fiets zijn die licht trapt, stabiel is, en degelijk aanvoelt.
Toch is dat niet wat ik (ieder heeft zo zijn eigen wensen) zoek, hij heeft nl. geen vering.
Op fietspaden met betonplaten, of straten met klinkers,
vind ik dat wel plezierig. Nadeel is dan inderdaad wel het gewicht,
en soms iets minder stabiel. Of,meer in fietstermen, minder stijf.
En, vooral bij achtervering, gaat een deel van de energie verloren
door op- en neergaande beweging van de vork. Het kost dus meer
energie.

De verkoper had het ook nog over een ander model fiets, ook een Duits merk met Rohloff-naaf. Die was een heel klein beetje duurder dan de Gudereit LC-R, en die had vering.
Ik weet alleen niet meer welk merk dat was.
De fiets van mijn vader - Batavus Staccato - heeft vering.
Toen ik in 2002 mijn fiets - Batavus Allegro - kocht, kon je bij dat model kiezen tussen wel of geen vering. Ik zag toen in de specificaties dat de fiets er zwaarder van werd. Zonder vering was hij 19 kg, met vering iets boven de 20 kg. Dat vond ik vrij veel gewicht. Mijn Batavus Traversa, waar ik toen vanaf kwam, was maar 16 kg.
Toen ik kort geleden op de fiets van mijn vader reed, vond ik die vering een groter nadeel dan een voordeel.
En dat minder directe/strakke, tja, dat is net wat je voorkeur is. Ik houd van directheid. Wat dat betreft bevalt mijn Ford Fiesta ook goed, want die gaat ook lekker strak de bochten door. Het is geen snelle auto, maar daarin kan hij wel aardig snel zijn.

Rolf schreef:PS Ik heb een link geplaatst naar Gudereit, met de de specificaties voor de LC-R.
Meestal zoek ik naar een manier om de prijs op de achtergrond te houden, maar dat is
niet altijd mogelijk. Mocht deze link ongewenst zijn, dan graag een bericht.

Ach, ik vind het nooit verkeerd om de prijs te weten. Die wil ik altijd wel weten, want je wilt toch weten waar je aan toe bent, als je iets eventueel van plan zou zijn te kopen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 11 apr 2010 08:41

nou, je wil het niet geloven maar mijn nieuwe fiets staat nu al bij de fietsenmaker ( zaak waar ik hem gekocht heb ) na 3 of 4 keer er op gefietst te hebben is mijn rechtertrapper dolgedraaid :shock: hij wrikte helemaal en er kwam gruis tussen uit.
ik heb flink de balen van :x heb nu al geen vertrouwen meer in dat merk.
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 apr 2010 07:30

Boekenlezer schreef: ... Toen ik kort geleden op de fiets van mijn vader reed, vond ik die vering een groter nadeel dan een voordeel. ...
Vering
Vering heeft inderdaad denk ik (geen ervaring hiermee) een nadeel.
Ik zie dat soms gekozen wordt voor vering, is comfortabeler.
Maar soms ook niet. Mijn éne familielid die elke (werk-)dag ong. 30 km fietst,
koopt altijd een fiets zonder vering (en met derailleur). Ik hoorde
dat het iets meer inspanning kost, vooral bij accelereren.
En de stijfheid (zoals het in fietstermen wordt uitgedrukt) van het geheel
is iets minder.
Er zit ook verschil in voorvoorken. 'k Heb wel eens gehoord van een
zwabberend voorwiel. Maar dat is misschien bij een hele slechte uitvoering.
Niet bij goede Gazelles, en bijv. Koga Miyata's.

Prijs en links
Elders werd er een opmerking gemaakt over het plaatsen van zo'n soort link.
(Begrijpelijk, maar niet terecht in mijn ogen.)
Als je informatie op internet plaatst, weet je dat iedereen het lezen kan.
En, het kan ook nuttig zijn. Er wordt informatie uitgewisseld. Daar kan
iedere lezer zo zijn voordeel mee doen. Als ik iets koop heb ik er geen bezwaar
tegen dat de prijs bekend wordt, als dat zinvol is.

JeePeeCee schreef:nou, je wil het niet geloven maar mijn nieuwe fiets staat nu al bij de fietsenmaker ( zaak waar ik hem gekocht heb ) na 3 of 4 keer er op gefietst te hebben is mijn rechtertrapper dolgedraaid hij wrikte helemaal en er kwam gruis tussen uit.
ik heb flink de balen van heb nu al geen vertrouwen meer in dat merk.
De Montego Liberty 7, goedkope fiets. Toch goede ervaringen, zie hier.
Ik heb, na de opmerkingen hier, ook eens goed gelet op het frame, het stuur, de kettingkast,
en meer, van mijn Batavus. Het is inderdaad niet zo degelijk als bij een Gazelle. Het materiaal van
het stuur lijkt zodanig, dat het bij langdurig zwaar belasten kan scheuren en breken.
Het frame van een Gazelle is ook sterker.

Internet
Een beetje laat, maar ik dacht hier aan terug. Een nieuwe fiets moet toch kort na gebruik
1 of 2 beurten hebben? Verschillende bewegende delen kunnen iets los gaan zitten,
en moeten bijgesteld worden. Tenminste, zo was het vroeger.
Kopen bij de fietsenmaker, al kost het €100 to €200 meer, heeft ook z'n voordelen.
Hij kan informatie verstrekken, voor de juiste fiets, en verleend service.
Laatst gewijzigd door Rolf op 12 apr 2010 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 apr 2010 10:30

jeepeecee schreef:nou, je wil het niet geloven maar mijn nieuwe fiets staat nu al bij de fietsenmaker ( zaak waar ik hem gekocht heb ) na 3 of 4 keer er op gefietst te hebben is mijn rechtertrapper dolgedraaid :shock: hij wrikte helemaal en er kwam gruis tussen uit.
ik heb flink de balen van :x heb nu al geen vertrouwen meer in dat merk.

welk merk heb je

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 12 apr 2010 10:53

jeepeecee schreef:had het al ergens anders gepost, maar deze fiets is besteld en word als het goed is dinsdag bezorgd:

Afbeelding

Deze heeft ze TJ ;-)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 apr 2010 15:47

(Geplukt van hier)
TheKeimpe schreef:@rust houden: fietsen is met het huidige weer geen straf!

Nee, inderdaad! Het is eerder een straf als je niet kunt fietsen!

Dat heb ik dus momenteel. Ik zit even zonder fiets.
Maar zaterdag zal ik verlost worden uit mijn lijden, want dan moet de nieuwe fiets klaar staan bij de handelaar. Dat heeft die mij gezegd.
Dat zal aardig in de benzinekosten gaan schelen, om af en toe met de fiets naar het werk te kunnen. Vorig jaar had ik wel eens weken dat ik de motor maar twee of zelfs één keer in een week gebruikte om naar het werk te gaan. En een Rohloff Speedhub 500/14 naaf nodigt natuurlijk ook wel uit tot het maken van kilometers met de fiets.

In de zware tijd dat ik nog zonder fiets zit, kom ik mijn fietsverslaving een beetje tegemoet door 's avonds er met de racefiets op uit te gaan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 apr 2010 12:12

Daar is 'ie dan, de nieuwe fiets!
Ik heb hem vanmorgen opgehaald.

Hoe hij rijdt, daar kan ik nu nog weinig over zeggen. Toen ik de fiets eenmaal voor mij alleen had, heb ik er een eerste kleine ronde door mijn woonplaats mee gereden, ca. 9,5 km. Dat is puur inrijden. Je bent dan echt aan het wennen aan de fiets. Het is echt een rit van "hoe gaat dat nou, rijden op deze fiets?".
Wat me opviel: qua 'vering' voelde de fiets wel keihard aan. Er zit geen vering op, maar dit betekent dat de banden flink op spanning zijn. Voor een perfect fietspad is dat natuurlijk mooi, maar op tegels niet zo comfortabel. Al kun je je afvragen hoe belangrijk dergelijk comfort op een fiets nou eigenlijk is.
De bediening van de versnelling zit op dezelfde plek als bij mijn vorige fiets, maar wel andersom. De snelheid was nog niet zo hoog, aangezien ik voornamelijk tegenwind had. (Dat is zelfs met een racefiets niet anders.)
Maar als je de wind eenmaal goed mee hebt, dan kan ik me wel voorstellen dat de snelheden flink kunnen oplopen. Op het laatste korte stukje meewind dat ik had, haalde ik even met groot gemak 31 km/u. Dat belooft wat!
Het eerste gevoel wat ik bij deze fiets heb, is zéker geen slecht gevoel.

Bijwerking om 18:15:

En als je zo'n fiets net nieuw hebt, maak je natuurlijk graag een eerste testrit, na de eerste paar kilometers om even aan de fiets te wennen. Die heb ik gemaakt, en die is wat langer geworden dan ik aanvankelijk van plan was. Ik was een ronde van ongeveer 25 km van plan, maar het werd 40,8 km. Dat kwam doordat ik, na ruim 10 km afgelegd te hebben, niet de afslag naar rechts ging nemen die ik van plan was, maar ik besloot er nog flink wat aan toe te voegen. Dus niet bij Bunschoten in de richting van Amersfoort, maar ik zette koers naar Nijkerk, om dan vanaf daar pas in de richting van Amersfoort te gaan. Daar nodigde de fiets immers toe uit. Ik had heel nadrukkelijk het gevoel: er kan nog flink wat bij. Dat zegt natuurlijk wat positiefs over de fiets. Ik voelde me er blijkbaar goed op thuis.

De fiets rijdt heel sportief. Als je dat wil, kun je lekker snelheid maken. Maar rustig rijden kan ook prima.
Een helling oprijden is door het lage gewicht geen enkel probleem. Wegrijden bij verkeerslichten gaat ook prima.
Ik moet alleen nog wel wennen aan de andere schakelrichting van de schakelaar voor de versnellingen. Bovendien hoorde ik bij mijn vorige fiets nadrukkelijk een klik bij het schakelen naar een versnelling. Dat is bij de Rohloff Speedhub 500/14 niet het geval.
Deze fiets heeft een vrij speciale kettingkast. Die zit heel dicht om de ketting heen, en functioneert daarmee ook als ophanging. Mij is verteld dat hij daardoor wat meer geluid maakt dan andere fietsen. De eerste 30 km van mijn rit heb ik daar weinig van gehoord. Daarna ging ik wel iets meer horen. De meeste herrie die je als fietser echter te horen krijgt, is de herrie van langsrijdende auto's. Dat zijn toch behoorlijk wat decibellen. Een telefoongesprek voeren met je mobieltje wordt dan al lastig, is mijn ervaring.

Ik vind mijn fiets tot nu toe een erg prettige fiets om te berijden. Met de ruim 54 km die ik er tot nu toe totaal op gereden heb, kan ik nog niet zeggen dat ik er genoeg van heb.

En aan het einde van de dag had ik 72,6 km op de kilometerteller (ODOmeter) staan.

Een punt om op te letten bij deze fiets: de houder voor het fietspompje wordt gevaarlijk voor je linker broekspijp als het pompje er niet op zit!
Pompjes worden wel eens van de fiets gejat, dus wil ik het pompje er niet altijd op hebben zitten. De pomphouder heeft van die klemmen, die tot haken verworden als de pomp er niet op zit. Daar blijft je linker broekspijp dan achter haken. Als het tegenzit gaat je broek dan kapot.
Dat kun je overvangen door de linker broekspijp in je sok te stoppen.
Je kan ook de pomphouder eraf schroeven. Dan hoef je nergens meer aan te denken.

Nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 19 apr 2010 20:58

Prachtige fiets! Ben benieuwd hoe hij zich gaat houden door de tijd heen.
Met name de ervaringen met de naaf. Kan hij de strijd aan met een klassiek derailleur?
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 apr 2010 21:37

De Gudereit Trekkingline - LCR wijkt op enkele punten af:
* Lasnaden, zien er sterk uit
* Onderste framebuis is hoog geplaatst, en komt dicht bij bovenste uit, op balhoofd
(Voor voldoende sterkte is er een plaatje onder gemaakt.)
* Voor en achter Magura HS 33 remmen (ken ik niet, beter dan V-brakes?)
* Hebie Chainglider kettingkast
* Kabels zijn niet in het frame verwerkt
* En, wel bijzonder, Rohloff 500/14 (Rohloff.nl)
De informatie over het rendement is, volgens andere informatiebronnen, niet helemaal correct.
De Rohloff 500/14 haalt bijna het rendement van een XT derailleur systeem, met een schone ketting.
Maar, en dat is wel uniek, gemaakt voor 100.000 km of meer.
Weet je nog hoe dat Duitse merk, met vering en Rohloff naaf, heette?

Ervaringen met Rohloff naven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 apr 2010 17:30

Dat bevalt toch wel een stuk beter zo, om de auto met de fiets af te kunnen wisselen voor het woon-werk-verkeer. Inmiddels staat de km-teller van mijn fiets op ongeveer 185 km.
Mijn auto verbruikt voor ongeveer € 0,10 per kilometer aan brandstof. Als ik dat vijf dagen in de week voor woon-werk-verkeer zou doen, kom ik op 280 km uit, wat dus ongeveer € 28,- kost (per week).
Deze week ben ik van plan om twee keer met de auto te gaan, en drie keer met de fiets. Daarmee bespaar ik deze week € 16,80 aan directe kosten.

Overigens is de auto daarmee nog behoorlijk goedkoper dan de trein. Want die kost me € 46,- per week, als ik dat vijf dagen in de week zou doen. En dat is nog niet alles, want de trein kost bovendien meer tijd dan de auto. Een verschil van ongeveer 1,5 uur per dag, wat dan per week een verlies op zou leveren van 7,5 uur aan eigen tijd! Dus € 18,- en 7,5 uur in totaal per week. Dat is nogal wat! Vooral dat verschil in tijd gaat me erg opbreken, heb ik gemerkt. Dat is echt ontzèttend frustrerend!
Enig voordeel t.o.v. de auto en de fiets, is dat mijn wandelconditie redelijk op peil blijft, door de stukjes die ik moet lopen. Erg veel is dat echter niet.

Maar het is niet alleen geld waar het over gaat. De fiets heeft meer voordelen.
Je voelt je er véél fitter bij, als je regelmatig flinke stukken fietst. Mijn conditie en fitheid zouden in onaanvaardbare mate minder zijn dan nu, als ik niet zou fietsen.
Lichamelijk ben er dus flink sterker mee, maar ook mijn hoofd profiteert stevig mee. Die frisse lucht doet mijn hoofd veel goed. Stressbestendigheid neemt bijvoorbeeld behoorlijk toe.
Verder is het erg efficiënt om de woon-werk-afstand voor het onderhoud van de conditie te gebruiken. Je bent dan niet meer verplicht om dan nog 's avonds afzonderlijk uit fietsen (of hardlopen) te gaan. Want als je thuis komt, zit je 'plicht' er al op! Dat betekent dus dat de tijd die je t.o.v. van de auto extra kwijt bent, gewoon wordt vergoed door de efficiëntie!
En dan zijn er nog voordelen, die je zelf minder nadrukkelijk merkt. Minder autorijden is beter voor het milieu. Bovendien draag je minder bij aan het volraken van de wegen.
En, laten we even wel wezen, als de temperaturen weer zomers gaan worden, moet je er toch niet aan dènken om zo'n vierwielige broeikas te moeten zitten?! Al kun je dat leed dan verminderen met de airconditioning, ècht leuk zal het nooit worden, want je zit dan toch binnen.

Nee, vanuit al deze genoemde punten, kan ik slechts díép medelijden hebben met mensen, die voor hun woon-werk-verkeer altijd veroordeeld zijn tot de auto.
Als je eenmaal de voordelen van het fietsen hebt gevoeld, wil je dat niet meer, lijkt mij.

Wat de fiets betreft: maandagochtend zat de kettingkast even niet helemaal goed. Je hoorde de ketting toen wel èrg nadrukkelijk. Gelukkig was dat gemakkelijk te verhelpen. Er zat achter iets niet helemaal zoals het moest zitten. Een beetje wrikken en schikken, en het was opgelost. Daarna - ik ben inmiddels ca. 85 km verder dan toen - is het probleem niet meer teruggekomen.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 22 apr 2010 19:59

gisteren mijn fiets opgehaald van de fietsenmaker, en hij fietst weer als een zonnetje. ik ben er vandaag mee naar mijn werk gegaan, en dat ging heerlijk ( op wat zadelpijn na :D) maar dat mag ook wel na bijna niets fietsen, naar vandaag 50 km te hebben gefietst!
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 apr 2010 21:08

JeePeeCee schreef:hij wrikte helemaal en er kwam gruis tussen uit.
Wat was er precies kapot? Alleen het pedaal?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 apr 2010 22:15

Rolf schreef:* Voor en achter Magura HS 33 remmen (ken ik niet, beter dan V-brakes?)
[/url]

Ik heb op mijn (intussen behoorlijk oude) mountainbike HS 11 remmen, en ik moet zeggen dat het enorm goed bevalt, veel beter dan V-brakes, veel meer gevoel, en daardoor kun je ook veel beter doseren. De HS 33 ken ik dan niet, maar ik kan me niet voorstellen dat die niet goed zouden bevallen. In de tijd dat ik mijn MTB kocht (zo'n tien jaar geleden) was de HS 33 vooral in trek op professionele MTB's. Tegenwoordig zitten daar vooral hydraulische schijfremmen op, (ook vaak van Magura), maar er zijn nog steeds rijders die de hydraulische velgremmen prefereren. Beproefde techniek dus ook :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 23 apr 2010 18:10

@ rolf, waar het pedaal aan de krenk vastzit, daar was het dolgedraaid. maar nu fietstie weer heerlijk!
Afbeelding

Terug naar “Archief”