Dippie schreef:Spreek me dan nog maar eens ja, graag

Ik ben namelijk een grote voorstander van borstvoeding geven, fijn hé?
Maar niet op deze walgelijke manier. Wat wil je met dit filmpje bereiken?
Heeft God ons niet zo geschapen dat we onze baby's kunnen voeden met onze eigen borstvoeding? Waarom broer/zus daar dan ook te drinken van geven? Daar is het mijns inziens niet voor bedoeld. Deze vrouwen gebruiken hun borstvoeding, want geproduceerd wordt voor hun baby om ook hun kind van 3/4 jaar van te drinken te geven. Dat vind ik walgelijk ja. En al helemaal om ze beide tegelijk aan te 'hangen', je kan het al niet eens leggen meer noemen in dit geval.
Dippie, zou je misschien iets genuanceerder kunnen spreken? Er zijn in dit topic veel vrouwen die daar anders over denken en dan is het niet leuk als je erover praat alsof we door de stront rollen wat DAT is walgelijk, bv geven aan peuters niet!
Heb jij weleens beeldjes en plaatjes van voedende moeders onder ogen gehad uit Bijbelse tijden? Zo niet, kijk dan nu even in een encyclopedie. Het valt dan op dat er altijd al oudere kinderen op moeders schoot zitten en uit de borst drinken. Denk alleen even aan de oude roomse kerken (los van de vraag of je daar graag komt) waar op ramen en beelden Maria talloze keren staat afgebeeld met Jezus aan de borst, en echt niet alleen als klein babytje.
Onderstaand stukje komt van eurolac.net, dat is de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen-Staas, zij is winnaar van de Ned. bvprijs van 2008.
Cultureel- en historisch-antropologische observaties tonen aan, dat het alleen in onze tijd en onze maatschappij (20-21e eeuwse westerse of geïndustrialiseerde wereld) de gewoonte is om kinderen geen borstvoeding te geven of maar gedurende een beperkte tijd.
Door de eeuwen heen en wereldwijd gezien is de gemiddelde duur van de borstvoeding periode ongeveer 2 tot 3 jaar, met uitschieters tot 6-7 jaar.
De gedurende de borstvoeding periode veranderende samenstelling van de melk, bijvoorbeeld een toename van de beschermende stoffen in periodes dat het kind zich meer van de moeder verwijdert, wijst erop dat de melkproductie is ingesteld op voortgezette borstvoeding na de eerste maanden.
Dipje, toen ik jaren geleden voor het eerst dit hoorde (ik wist natuurlijk ook van het bestaan niet af) was ik ook heel verbaast. Je ziet het ook nooit. Nu ik er meer over weet ben ik het gaan waarderen en in gaan zien hoe triest het eigenlijk is dat mensen zo reageren zoals jij, als je een paar eeuwen geleden had geleeft had je het heel normaal gevonden
Tijden veranderen, maar borstvoeding niet. Ik denk dat onderstaande link misschien wat van je walging weg kan nemen als je het wil lezen.
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/peuter-voeden/jn.html