het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor mw » 14 apr 2010 21:57

Dippie zegt toch niet dat bv geven walgelijk is?

Ik heb het filmpje ook snel uitgedrukt. Niks mis mee met bv geven (ben er groot voorstander van). Geef er ook niet om als iemand in bijzijn van anderen gaat voeden ( in een restaurant, op verjaardag, boeit me allemaal niks). Maar het filmpje vind ik gewoon walgelijk. Hier ging het niet om kinderen voeden, maar om een record te verbreken. Lekker met zn allen met 'de zaak bloot' :roll: En soms aan elke borst een kind, waarvan 1 al 'groot'. Ik denk dat ik me dan net een varken zou voelen met aan elke tepel iemand aan het drinken. Sorry voor de vergelijking, maar dat komt bij mij naar boven.

Borstvoeding prima, maar het filmpje: walgelijk!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 apr 2010 22:08

mw schreef:Dippie zegt toch niet dat bv geven walgelijk is?

Ik heb het filmpje ook snel uitgedrukt. Niks mis mee met bv geven (ben er groot voorstander van). Geef er ook niet om als iemand in bijzijn van anderen gaat voeden ( in een restaurant, op verjaardag, boeit me allemaal niks). Maar het filmpje vind ik gewoon walgelijk. Hier ging het niet om kinderen voeden, maar om een record te verbreken. Lekker met zn allen met 'de zaak bloot' :roll: En soms aan elke borst een kind, waarvan 1 al 'groot'. Ik denk dat ik me dan net een varken zou voelen met aan elke tepel iemand aan het drinken. Sorry voor de vergelijking, maar dat komt bij mij naar boven.

Borstvoeding prima, maar het filmpje: walgelijk!

Alsof het hier om 'de blote zaak' gaat. Het gaat hier om promotie van bv, heeft niks met varkenstepels te maken. :-oo
Ik denk dat ik me geen 'varken met aan elke tepel iemand (een big dan denk ik)' zou voelen maar een 'heel gezegende, rijke, ontroerde, gelukkige, warmte en liefde uitstralende' moeder! :D
Dit zijn oervrouwen, stoere vrouwen die iets heel normaals doen: borstvoeding geven =D>

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 apr 2010 22:11

Dippie schreef:Walgelijk :shock:
Borstvoeding, niks mis mee, maar dit? :roll:

Als je nou ooit zelf borstvoeding wil en kan geven, dan spreek ik je nog wel over dat walgelijke aspect :lol:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 14 apr 2010 23:08

Spreek me dan nog maar eens ja, graag :wink:
Ik ben namelijk een grote voorstander van borstvoeding geven, fijn hé? 8)

Maar niet op deze walgelijke manier. Wat wil je met dit filmpje bereiken?
Heeft God ons niet zo geschapen dat we onze baby's kunnen voeden met onze eigen borstvoeding? Waarom broer/zus daar dan ook te drinken van geven? Daar is het mijns inziens niet voor bedoeld. Deze vrouwen gebruiken hun borstvoeding, want geproduceerd wordt voor hun baby om ook hun kind van 3/4 jaar van te drinken te geven. Dat vind ik walgelijk ja. En al helemaal om ze beide tegelijk aan te 'hangen', je kan het al niet eens leggen meer noemen in dit geval.
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 06:53

Dippie schreef:Spreek me dan nog maar eens ja, graag :wink:

Heeft God ons niet zo geschapen dat we onze baby's kunnen voeden met onze eigen borstvoeding? Waarom broer/zus daar dan ook te drinken van geven? Daar is het mijns inziens niet voor bedoeld. Deze vrouwen gebruiken hun borstvoeding, want geproduceerd wordt voor hun baby om ook hun kind van 3/4 jaar van te drinken te geven. Dat vind ik walgelijk ja. En al helemaal om ze beide tegelijk aan te 'hangen', je kan het al niet eens leggen meer noemen in dit geval.

Dippie, zou je misschien iets genuanceerder kunnen spreken? Er zijn in dit topic veel vrouwen die daar anders over denken en dan is het niet leuk als je erover praat alsof we door de stront rollen wat DAT is walgelijk, bv geven aan peuters niet!
Heb jij weleens beeldjes en plaatjes van voedende moeders onder ogen gehad uit Bijbelse tijden? Zo niet, kijk dan nu even in een encyclopedie. Het valt dan op dat er altijd al oudere kinderen op moeders schoot zitten en uit de borst drinken. Denk alleen even aan de oude roomse kerken (los van de vraag of je daar graag komt) waar op ramen en beelden Maria talloze keren staat afgebeeld met Jezus aan de borst, en echt niet alleen als klein babytje.

Onderstaand stukje komt van eurolac.net, dat is de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen-Staas, zij is winnaar van de Ned. bvprijs van 2008.
Cultureel- en historisch-antropologische observaties tonen aan, dat het alleen in onze tijd en onze maatschappij (20-21e eeuwse westerse of geïndustrialiseerde wereld) de gewoonte is om kinderen geen borstvoeding te geven of maar gedurende een beperkte tijd. Door de eeuwen heen en wereldwijd gezien is de gemiddelde duur van de borstvoeding periode ongeveer 2 tot 3 jaar, met uitschieters tot 6-7 jaar.
De gedurende de borstvoeding periode veranderende samenstelling van de melk, bijvoorbeeld een toename van de beschermende stoffen in periodes dat het kind zich meer van de moeder verwijdert, wijst erop dat de melkproductie is ingesteld op voortgezette borstvoeding na de eerste maanden.

Dipje, toen ik jaren geleden voor het eerst dit hoorde (ik wist natuurlijk ook van het bestaan niet af) was ik ook heel verbaast. Je ziet het ook nooit. Nu ik er meer over weet ben ik het gaan waarderen en in gaan zien hoe triest het eigenlijk is dat mensen zo reageren zoals jij, als je een paar eeuwen geleden had geleeft had je het heel normaal gevonden :-oo
Tijden veranderen, maar borstvoeding niet. Ik denk dat onderstaande link misschien wat van je walging weg kan nemen als je het wil lezen. :wink:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/peuter-voeden/jn.html

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 apr 2010 06:55

zodra er een broertje of zusje komt moet die andere stoppen.. ?
Dippie schreef:Heeft God ons niet zo geschapen dat we onze baby's kunnen voeden met onze eigen borstvoeding?l.
dus God heeft het niet zo geschapen dat borstvoeding ook voor 3-jarigen is ?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 07:13

Nog even ter aanvulling als dat mag :wink:
Dippie schreef:Spreek me dan nog maar eens ja, graag :wink:

Heel fijn =P~

Bekendheid/ Terug in het straatbeeld/ 'Promotie'
Heeft God ons niet zo geschapen dat we onze baby's kunnen voeden met onze eigen borstvoeding?

Zeker. En als het niet lukt is dat van een ander ook goed. Denk aan de minnen van vroeger. Mozes kreeg ook borstvoeding van een min, het was 'toevallig' zijn eigen moeder.
Waarom broer/zus daar dan ook te drinken van geven? Daar is het mijns inziens niet voor bedoeld.

God's inziens wel gelukkig :wink: Anders had Hij er niet zoveel antistoffen ingedaan voor peutertjes (zie link in mijn vorige post)
Deze vrouwen gebruiken hun borstvoeding, want geproduceerd wordt voor hun baby om ook hun kind van 3/4 jaar van te drinken te geven.

Er zijn zelfs vrouwen die hun borstvoeding gebruiken om andermans kinderen drinken van te geven (denk aan de pas geopende moedermelkbank van het Sophia kinderziekenhuis)
Dat vind ik walgelijk ja. En al helemaal om ze beide tegelijk aan te 'hangen', je kan het al niet eens leggen meer noemen in dit geval

Dat is waar, maar kinderen genieten er sowiezo van, of ze nu 'hangen' of 'leggen'.
:0~

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 apr 2010 08:27

trijntjejohanna schreef:zodra er een broertje of zusje komt moet die andere stoppen.. ?
Dippie schreef:Heeft God ons niet zo geschapen dat we onze baby's kunnen voeden met onze eigen borstvoeding?l.
dus God heeft het niet zo geschapen dat borstvoeding ook voor 3-jarigen is ?

Dat ik mijn kinderen niet tot hun 1e/2e/3e jaar bv zal geven dat is mijn mening, klaar. Dat jullie dat wel doen, moet je helemaal zelf weten, ieder voor zich, toch?
Maar om er nou twee tegelijk aan te hangen? Nee, dat gaat er bij mij niet in en blijf ik echt walgelijk vinden ja, sorry ik heb er gewoon geen ander woord voor. En als de derde er nou al weer aan komt? Die gezinnen zijn er namelijk ook hoor? Broer is 4, zus is 2 en kleine zus komt er ook al aan.... Hang je ze dan alle drie aan?
Dus ja, als er een broertje of zusje komt, moet die andere stoppen, zou ik niet meer dan normaal vinden tenminste. En aangezien ze dan al een behoorlijke tijd bv hebben gehad hebben ze genoeg weerstand opgebouwd :wink:
Afbeelding

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 apr 2010 08:45

dat jij dat niet wilt prima... ik voed ook niet totdat ze 2 zijn.. en dat jij er niet 2 tegelijk wil voeden.. ook prima.. zal ik ook niet doen, want zo snel komen ze hier niet achter elkaar :mrgreen: maar om nu te zeggen dat God het zo geschapen heeft dat het voor baby's is.. dat slaat dan weer nergens op vind ik!!!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 08:51

Dippie..

Kwel jezelf niet langer om steeds maar weer het borstvoedingstopic op te zoeken. Nu moet je steeds walgen, dat is ook vervelend.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 09:02

Dat ik mijn kinderen niet tot hun 1e/2e/3e jaar bv zal geven dat is mijn mening, klaar. Dat jullie dat wel doen, moet je helemaal zelf weten, ieder voor zich, toch?
Maar om er nou twee tegelijk aan te hangen? Nee, dat gaat er bij mij niet in en blijf ik echt walgelijk vinden ja, sorry ik heb er gewoon geen ander woord voor.

Dat is ook ieder voor zich en je hoeft het ook niet normaal of fijn te vinden hoor. Dat vraagt niemand van je.
En als de derde er nou al weer aan komt? Die gezinnen zijn er namelijk ook hoor? Broer is 4, zus is 2 en kleine zus komt er ook al aan.... Hang je ze dan alle drie aan?
Dus ja, als er een broertje of zusje komt, moet die andere stoppen, zou ik niet meer dan normaal vinden tenminste. En aangezien ze dan al een behoorlijke tijd bv hebben gehad hebben ze genoeg weerstand opgebouwd :wink:

Dat denk jij :wink:
Als er een derde aankomt..... dan geven sommige vrouwen ze gewoon alledrie borstvoeding. Maar de meeste kinderen stoppen als ze tussen de 3 en 4 zijn dus die kans is niet zo heel groot.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 15 apr 2010 09:03

Ik heb ook een beetje moeite met het idee dat je ook oudere kinderen (vooral kleuters of ouder) nog bv geeft. Als je in de geschiedenis kijkt, dan zie je idd dat er momenten zijn geweest, dat kinderen langer bv kregen. Waarom? Simpelweg omdat dat in tijden van hongersnoden ed. gewoon heel handig was: bv is dan altijd nog een goeie dorstlesser, geeft anti-stoffen mee, is hygiënisch, handig voor onderweg, kan als "noodrantsoen" dienen, etc. Dat zie je ook in het advies van de WHO (wat in deze discussie altijd aangehaald wordt) terug, om kinderen tot 2 jaar bv te geven. Dit WHO-advies is toch (krijg ik tenminste het gevoel, als ik de begeleidende tekst erbij lees) vooral bedoeld voor mensen in ontwikkelingslanden, waar het belangrijk is dat kinderen een hygiënische, goede voeding krijgen en bv dat nou eenmaal (in tegenstelling tot flesvoeding of anderszins) helemaal kan garanderen.
Betekent dat dat we dat in onze maatschappij ook persé moeten doen? (dwz: heel lang bv geven, gewoon omdat het KAN?) Nee, naar mijn mening is het daar niet voor bedoeld. Bv is op een bepaalde leeftijd ook bij lange na niet meer genoeg: kinderen leren langzaam ook andere dingen eten en drinken.
Kortom: Iedereen die langer bv WIL geven, moet dat vooral blijven doen, maar ikzelf zie daar in onze huidige maatschappij niet meer zoveel nut van in. (is dat genuanceerd genoeg verwoord, zodat ik niet meteen op mijn kop krijg in dit topic? :mrgreen:)

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 apr 2010 09:15

elvira (gast) schreef:Ik heb ook een beetje moeite met het idee dat je ook oudere kinderen (vooral kleuters of ouder) nog bv geeft. Als je in de geschiedenis kijkt, dan zie je idd dat er momenten zijn geweest, dat kinderen langer bv kregen. Waarom? Simpelweg omdat dat in tijden van hongersnoden ed. gewoon heel handig was: bv is dan altijd nog een goeie dorstlesser, geeft anti-stoffen mee, is hygiënisch, handig voor onderweg, kan als "noodrantsoen" dienen, etc. Dat zie je ook in het advies van de WHO (wat in deze discussie altijd aangehaald wordt) terug, om kinderen tot 2 jaar bv te geven. Dit WHO-advies is toch (krijg ik tenminste het gevoel, als ik de begeleidende tekst erbij lees) vooral bedoeld voor mensen in ontwikkelingslanden, waar het belangrijk is dat kinderen een hygiënische, goede voeding krijgen en bv dat nou eenmaal (in tegenstelling tot flesvoeding of anderszins) helemaal kan garanderen.
Betekent dat dat we dat in onze maatschappij ook persé moeten doen? (dwz: heel lang bv geven, gewoon omdat het KAN?) Nee, naar mijn mening is het daar niet voor bedoeld. Bv is op een bepaalde leeftijd ook bij lange na niet meer genoeg: kinderen leren langzaam ook andere dingen eten en drinken.
Kortom: Iedereen die langer bv WIL geven, moet dat vooral blijven doen, maar ikzelf zie daar in onze huidige maatschappij niet meer zoveel nut van in. (is dat genuanceerd genoeg verwoord, zodat ik niet meteen op mijn kop krijg in dit topic? :mrgreen:)

Mee eens :wink:
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 apr 2010 09:18

elvira (gast) schreef:Ik heb ook een beetje moeite met het idee dat je ook oudere kinderen (vooral kleuters of ouder) nog bv geeft. Als je in de geschiedenis kijkt, dan zie je idd dat er momenten zijn geweest, dat kinderen langer bv kregen. Waarom? Simpelweg omdat dat in tijden van hongersnoden ed. gewoon heel handig was

Dat is niet waar, het is al eeuwen zo geweest, ook rijke mensen gaven lang bv. Het was vroeger zelfs een status als je een min had, als je dat kon betalen was je echt wat.
Dat zie je ook in het advies van de WHO (wat in deze discussie altijd aangehaald wordt) terug, om kinderen tot 2 jaar bv te geven. Dit WHO-advies is toch (krijg ik tenminste het gevoel, als ik de begeleidende tekst erbij lees) vooral bedoeld voor mensen in ontwikkelingslanden, waar het belangrijk is dat kinderen een hygiënische, goede voeding krijgen en bv dat nou eenmaal (in tegenstelling tot flesvoeding of anderszins) helemaal kan garanderen.

De WHO is voor heel de wereld, in ieder geval moeten de Hollandse kraamverzorgsters borstvoedingsadvisen geven vanuit de WHO. En even ter correctie als dat mag :wink: de WHO adviseert niet tot 2 jaar maar om minimaal 2 jaar bv te geven :-oo

Niemand moet iets perse volgens mij. Kinderen gaan automatisch met de pot meeeten en/of drinken. Het beste drinken voor een kind blijft bv, als voedsel is dat na zo'n 6 tot 8 mnd niet meer voldoende (bij sommige kinderen eerder bij sommige later).
Kortom: Iedereen die langer bv WIL geven, moet dat vooral blijven doen, maar ikzelf zie daar in onze huidige maatschappij niet meer zoveel nut van in. (is dat genuanceerd genoeg verwoord, zodat ik niet meteen op mijn kop krijg in dit topic? :mrgreen

:-k :wink:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 apr 2010 09:22

Schipje schreef:Dippie..

Kwel jezelf niet langer om steeds maar weer het borstvoedingstopic op te zoeken. Nu moet je steeds walgen, dat is ook vervelend.

Dat bepaal ik zelf wel. Ik walg van bepaalde situaties die jij ons laat zien. Niet van borstvoeding geven zelf. Dus misschien moet je het dan juist bij jezelf zoeken :wink: En ik was niet de enige die ervan walgde, dus misschien moet je er nog meer de deur wijzen...

Maargoed...we gaan offtopic en we zijn volgens mij oud en wijsgenoeg om hier normaal over te kunne praten toch? :)
Afbeelding

Terug naar “Archief”