Kraamtijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Kraamtijd

Berichtdoor Haai » 09 apr 2010 22:04

Ik heb bij Timon ook heerlijk het grootste deel van de tijd in bed gebivakkeerd, idd geen last van visite die blijft plakken (behalve schoonmams, die om 22 uur nog 'gezellig' bij m'n bed zat te tetteren :? ) en na die week voelde ik me ook echt helemaal uitgerust.

@Merisja en ppm: bij ons waren ze er in het ziekenhuis erg alert op om de ouders te betrekken bij de verzorging. We hadden ook nog wel recht gehad op couveuse-nazorg, maar doordat we in het ziekenhuis al zoveel overal bij betrokken waren had ik daar geen behoefte meer aan.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 10 apr 2010 11:13

@Haai, wij hebben in het ziekenhuis ook wel wat met onze dochter gedaan, hoor. Verschonen, in bad doen enzo, maar dan was er altijd een zuster bij die het direct overnam als het even niet ging ofzo. Ik heb onze thuiskomst echt als naar ervaren. In het ziekenhuis werkten ze met een bepaalde routine, nu moesten we het echt zelf uitzoeken. Ik weet wel dat als een kraamhulp weg is je het ook opeens alleen moet gaan, maar naar mijn gevoel gaat dat natuurlijker. Er wordt dan al een routine opgebouwd in je eigen omgeving, in ons geval hadden we dat helemaal niet en moesten we alles opnieuw gaan doen. Simpel voorbeeld: in het ziekenhuis wisten de zusters precies hoe warm het badje moest zijn. Nu moesten we zelf uitzoeken hoe warm het water in de tummytub moest zijn. Een kraamhulp had evt wat tips daarover kunnen geven, maar we moesten het nu echt zelf doen. En daarbij komt dat onze meid in het ziekenhuis een heel tevreden baby was, maar zodra we thuis waren werd het een huilbaby :? Heel frustrerend; achteraf bleek ze allerlei allerchieën en het KISS syndroom te hebben, maar goed, dat weet je ook niet in het begin.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 apr 2010 06:48

Dat vindt ik sowieso altijd. De eerste week zijn de kinderen nog enorm zoet en moeten bijkomen van de bevalling. Zodra de kraamhulp weggaat, begint hier het huilen en dat stopt pas als ze een paar maanden oud zijn. Ik had liever iets later kraamhulp gehad.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 12 apr 2010 07:46

Leuk al die kraamverrhalen! Alleen lees ik echt erge dingen! Bed niet verschoont? Dat is toch het minste wat je kan doen als kraamverzorgster... En een kraamverzorgster die gewoon bij de visite gaat zitten vind ik ook echt niet kunnen! Soms vragen mensen het zelf aan me, of ik er gezellig bij kom zitten maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen! Alleen als de kraamvrouw alleen is dan eet en drink ik op de kraamkamer.

Pannenkoek, ik heb nog maar een paar keer gekraamd bij een jong stel, iedereen is zo 'oud' tegenwoordig :wink: en dat vond ik ook superleuk. Je hebt dan gelijk een 'klik'. Jonge moeders zijn ook veel sneller hersteld en veel flexibeler, leuk om te zien.

Wat een geluk had ik :oops: ik had ze voor het uitkiezen! Een collega van mij is geweest, helaas haalde ze de bevalling niet maar echt een superkraamtijd gehad! Ik besefte wel hoeveel geluk ik had dat ik van te voren wist wie er kwam!

Missf, inderdaad mag een kraamverzorgster officieel alleen moeder en kind was doen, alleen dat geld natuurlijk in gezinnen waar het 8e kind ofzo word geboren denk ik. Maar soms heb je ook weleens mensen die denken: 'makkelijk, zo'n zuster, we gooien gelijk maar alles in de was!' dan kom ik dagelijks 1 of wel 2 (spijker) broeken tegen terwijl er maar één man in huis leeft :-k Of mensen die echt ALLES wassen, als je dan een paar kinders hebt dan is het gewoon niet bij te houden... In zulke gezinnen doe ik inderdaad moeder en kind was eerst en dan zie ik wel hoeveel tijd ik voor de andere was hebt maar meestal word dan een compromis gesloten: ik was alles en (schoon) moeder strijkt het.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 apr 2010 08:00

In de meeste gevallen doet de kraamvader en of (schoon)moeder/vader ook behoorlijk wat.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 apr 2010 08:29

Maar dan moet de vader wel vrij zijn en de ouders in de buurt wonen en niet werken. :wink: .Mijn man moest nog een aantal werkzaamheden overdragen en was vrij na de kraamperiode en mijn oudersen schoonouders wonen niet echt in de buurt.Dus dan ben je echt afhankelijk van je kraamhulp.

Wij hebben ook elke dag behoorlijk wat was. Hug.o en Ca.to krijgen elke dag schone kleding aan en ik deed ook in mijn kraamtijd elke dag een schone pyjama aan
Laatst gewijzigd door ajl op 06 jun 2011 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 apr 2010 09:07

Mijn zwager liet ook gewoon alle afwas staan voor de kraamverzorgster en dan vond hij het gek dat er iets van gezegd werd :shock: :mrgreen:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 apr 2010 11:30

bij et huidige kraambureau waar i nu de kraamzorg afneem staat duidelijk vermeld dat alles was gewassen wordt, dus ook dat van de vader, ook dat het eten gemaakt wordt, ook voor de vader! of anders in zoverre klaarstaat dat het makkelijk kan worden aangezet.

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 12 apr 2010 13:16

MissF schreef:Tjonge, uhm...

en dan ook nog eens iemand die zelf geen kinderen heeft, nog maar pas kraamverzorgster was (ze was wel 50 ofzo), rookte in onze garage (mocht van mijn man), nee, dat was niet helemaal mijn ding. Ik had het heel fijn gevonden als ze eens had kunnen zeggen: joh, meid, ik heb ook zo'n hummeltje gehad en dat hoort erbij, of 'ik heb zelf ervaren dat...'

Een eventuele volgende keer hoop ik heel erg dat we of een ander krijgen, of dat er niemand komt, en dat mijn moeder en zusje het gaan doen.

Iemand die zelf geen kinderen heeft... :shock:
Sorry hoor, maar daar kun je toch vaak niks aan doen :?
Als je een jong meisje krijgt, heeft ze ook meestal zelf nog geen kinderen.
En ervaringsverhalen kun je ook aan je moeder of zo vragen.
Ik ken een aantal vrouwen die kraamverzorgster zijn geworden, juist omdat ze zelf geen kinderen hebben.
Zodat ze toch lekker met een baby bezig kunnen zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 apr 2010 15:42

ajl schreef:Maar dan moet de vader wel vrij zijn en de ouders in de buurt wonen en niet werken. :wink: .Mijn man moest nog een aantal werkzaamheden overdragen en was vrij na de kraamperiode en mijn oudersen schoonouders wonen niet echt in de buurt.Dus dan ben je echt afhankelijk van je kraamhulp.

Wij hebben ook elke dag behoorlijk wat was. Hugo en Cato krijgen elke dag schone kleding aan en ik deed ook in mijn kraamtijd elke dag een schone pyjama aan

9 van de 10 keer komt dit wel voor.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 12 apr 2010 16:38

Nou, dat is dus echt niet waar! De meeste vaders werken in de kraamtijd om daarna een paar dagen vrij te kunnen nemen, omdat het nog pittig is er na een week alleen voor te staan. En vind niet dat je van een moeder/schoonmoeder kunt verwachten dat zij jouw huishouden overnemen, afgezien van het feit dat ze dan ook nog eens dichtbij moeten wonen.. Je bent vaak gewoon echt afhankelijk van kraamhulp!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 12 apr 2010 17:29

:oops: Wat missF hier eerder al zei over kinderloze kraamverzorgsters, dat raakte mij ook wel, net als wat Anne80 zegt.
Omdat ik geen kinderen heb verzorg ik onze oppaskinderen veel slechter als dat hun eigen moeder dat doet????!!!! [-(
En wat Anne ook al zegt, er zijn genoeg nog niet getrouwde kraamverpleegsters en als ik dat zo eens aan hoor van de kraamvrouwen dan doen die jonge meiden het prima!!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 apr 2010 18:16

Sorry, het was niet de bedoeling om iemand te kwetsen.
Maar voor mij was het niet leuk. Om als jong, onervaren moedertje iemand over de vloer te hebben die totaal nergens ervaring mee had (ze was ook nog eens heel kort gediplomeerd). En die dus bij nogal wat dingen zei: tja, dat weet ik ook niet. Daar baalde ik echt wel van. Er zullen ook heus wel kinderloze kraamverzorgsters zijn die super zijn, maar deze was dat op dat gebied gewoon echt niet.

Natuurlijk kan de vader genoeg doen, maar de mijne moest maandag gewoon weer werken. Gelukkig was elke middag mijn moeder er zodra de kraamverzorgster weg was, ik had niet geweten hoe ik het anders had moeten redden. Ik kon nog amper een stuk lopen. Als je geen (schoon)moeder in de buurt hebt wonen lijkt me dat echt vervelend.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 apr 2010 18:30

blompje schreef:Nou, dat is dus echt niet waar! De meeste vaders werken in de kraamtijd om daarna een paar dagen vrij te kunnen nemen, omdat het nog pittig is er na een week alleen voor te staan. En vind niet dat je van een moeder/schoonmoeder kunt verwachten dat zij jouw huishouden overnemen, afgezien van het feit dat ze dan ook nog eens dichtbij moeten wonen.. Je bent vaak gewoon echt afhankelijk van kraamhulp!

hoho, dat zeg ik ook helemaal niet. Lees dan gewoon eerst even wat ik gepost heb. Ik zeg ook helemaal niet dat je geen kraamhulp hoeft te hebben.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 12 apr 2010 18:45

blompje schreef:Nou, dat is dus echt niet waar! De meeste vaders werken in de kraamtijd om daarna een paar dagen vrij te kunnen nemen, omdat het nog pittig is er na een week alleen voor te staan. En vind niet dat je van een moeder/schoonmoeder kunt verwachten dat zij jouw huishouden overnemen, afgezien van het feit dat ze dan ook nog eens dichtbij moeten wonen.. Je bent vaak gewoon echt afhankelijk van kraamhulp!

Vroeger kreeg je veel meer uren, tegenwoordig word dat steeds minder helaas. Als het goed is heb je doorgekregen dat je zelf voor eventueel mantelzorg moet zorgen. Dat is in ieder geval een punt wat wij bespreekbaar moeten maken, sowiezo voor na de kraamtijd. Natuurlijk is het de bedoeling dat in de kraamtijd de kraamverzorgster gewoon het huishouden draaiende houd, daar zijn we voor, maar ja zoals ik al zei van de was of een gezin met vier kinderen, dan kan je gewoonweg niet alles zo doen als met een 1e kind. Zeker als het allemaal kleintjes zijn. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand echt niemand had om te helpen in zo'n situatie, los van de vraag of dat nodig is natuurlijk.
Achterstallige was werk ik gewoon weg maar dan wel een normale hoeveelheid achterstallige was :wink:

Volgens mij ben ik niet anders gaan werken sinds ik een kindje heb. Wel kan ik me veel beter inleven in pijn/onzekerheid en daardoor een herkenningspunt vormen. Mijn collega heeft ook geen kids en ik kan je vertellen dat zij een betere kraamverzorgster was dan menigeen mét een kindje!

Terug naar “Archief”