http://www.psalmenvoornu.nl/index.php?cId=122
De een vindt het een goed project, de ander vindt het maar niks. Maar het is al lang aan de gang en ik begreep dat het zeker voor jongeren aansprekend is.
Moderator: Moderafo's
Nina87 schreef:Ik kwam pas trouwens de Psalmen voor Nu tegen, dat vind ik zelf wel een interessant project. Weet iemand daar meer over? En wat vinden jullie daarvan?
Marnix schreef:Vuurtje, de Bijbel is Gods Woord en wordt zodoende als onfeilbaar gezien. God zelf spreekt door de Bijbel. Psalmen staan in de Bijbel en vallen daar dus ook onder, in tegenstelling tot gezangen. Die vallen niet onder "het Woord van God" en dus zijn ze op die manier anders geïnspireerd.
Vuurtje schreef:Marnix schreef:Vuurtje, de Bijbel is Gods Woord en wordt zodoende als onfeilbaar gezien. God zelf spreekt door de Bijbel. Psalmen staan in de Bijbel en vallen daar dus ook onder, in tegenstelling tot gezangen. Die vallen niet onder "het Woord van God" en dus zijn ze op die manier anders geïnspireerd.
Is dat niet een beetje onderscheid maken waar geen onderscheid is? Een (gelovige) Christen heeft Gods Geest ontvangen, en wordt daardoor geïnspireerd. Een gave van de Geest is ook het onderscheiden of iets wel of niet van de Geest van God afkomt (1 Kor 12:10). In datzelfde stukje kun je nog veel meer gaven vinden waaruit blijkt dat God spreekt door zijn kinderen. Dat was in alle tientallen eeuwen vóór ons (waaruit de Bijbelboeken bewaard zijn) zo en dat is nu nog zo.
Natuurlijk spreekt God ook tot ons door de bijbel. Overigens als je de bijbel leest dan zul je zien dat God daarin relatief weinig aan het woord is. De rest van de bijbel bestaat uit reacties van mensen: een deel gelovige reacties en uitspraken en het andere deel ongelovige reacties en uitspraken. En ik geloof inderdaad dat God met die verzameling aan Bijbelboeken tot ons spreekt. Dat de bijbel dus een gave van God is wil wat mij betreft niet zeggen dat het dus direct duidelijk is wat er bedoeld wordt. We hebben sowieso gaven van de Geest nodig om ook de Psalmen te kunnen begrijpen. Zo kan het bijvoorbeeld dat een psalmist een boude uitspraak doet
Psalm 139
21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER,
niet verachten wie tegen u opstaan?
22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan,
ze zijn mijn vijand geworden.
en vervolgens zegt
Psalm 139
23 Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.
Met de kennis die wij nu hebben (namelijk de kennis van Jezus Christus, gestorven voor onze (mijn!) zonden) lijkt het mij dat wij toch wel een toontje lager mogen zingen over onze mede-zondaars dan Psalm 139 vers 21 en 22. Wat mij betreft is het dus heel terecht dat de psalmist er meteen achteraan vraagt of God wil nagaan of hij geen verkeerde weg gaat.
Kortom, dat God zelf door de bijbel spreekt, betekend voor mij niet dat de bijbel dus op een andere manier geïnspireerd is dan een gelovige medemens die de Heilige Geest ontvangen heeft, waardoor God nu spreekt. Natuurlijk moet je zowel de bijbel die tot je spreekt (versta ik ook wat ik lees) als ook een mede-gelovige die tot je spreekt (komt wat hij zegt van de Geest met een hoofdletter, leid wat hij zegt mij tot Jezus) door je onderzocht worden!
TheKeimpe schreef:Ik denk toch dat je onderscheid moet maken. In de Bijbel zelf vind ik geen dwalingen, maar Gods kinderen kunnen (zelfs in hun onwetendheid) dwalingen vertellen. Ze zullen dan op dat moment niet spreken wat de Geest hen ingeeft, maar als buitenstaander kun je dat moeilijk op ieder moment vaststellen.
Daarbij komt dat in de Bijbel alles te vinden is wat nodig is tot de zaligheid. Daar hoeft geen getuigenis van een nu levende gelovige meer bij (hoe waardevol dat ook kan zijn!).
En nog iets: wat een gelovige zegt, moet overeenkomen met de Schrift. Zo niet dan trek je niet de Schrift, maar het getuigenis van de gelovige in twijfel, toch?
Iets dergelijks geldt mijns inziens voor de onberijmde psalmen en daarnaast de gezangen. De onberijmde psalmen bevatten in zijn totaliteit geen dwalingen (je mag niet te pas en te onpas een tekst eruit plukken, als blijkt uit het voorbeeld van ps. 139). Van gezangen kun je dit niet zomaar aannemen, maar deze moeten getoetst worden aan de schrift (en dus niet aan de bevinding der gelovigen of het getuigenis van de gelovigen) voordat je zeker weet dat ze "zuiver" zijn.
boldering schreef:Ik vraag mij af waarom in sommige kerken de psalmen niet ritmisch worden gezongen. Heeft dat een diepere achtergrond? Ik begrijp het niet, maar heb wel een idee waarom.
boldering schreef:Ik vraag mij af waarom in sommige kerken de psalmen niet ritmisch worden gezongen. Heeft dat een diepere achtergrond? Ik begrijp het niet, maar heb wel een idee waarom.
TheKeimpe schreef:boldering schreef:Ik vraag mij af waarom in sommige kerken de psalmen niet ritmisch worden gezongen. Heeft dat een diepere achtergrond? Ik begrijp het niet, maar heb wel een idee waarom.
Ooit werd er een berijming ingevoerd (Datheen) die ritmisch niet zo makkelijk te zingen was. Dus dan maar ISO-ritmisch!
Niet ritmisch zou heel raar zijn, iedere noot een ongedefinieerde lengte.
Wat de toekomst brengen moge
Jacqueline E. van der Waals
Wat de toekomst brengen moge,
Mij geleidt des Heeren hand;
moedig sla ik dus de oogen
naar het onbekende land.
Leer mij volgen zonder vragen;
Vader, wat Gij doet is goed!
Leer mij slechts het heden dragen
met een rustig kalmen moed!
Heer, ik wil Uw liefde loven,
al begrijpt mijn ziel U niet.