Geestelijke strijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evangelie
Verkenner
Verkenner

Geestelijke strijd

Berichtdoor Evangelie » 27 mar 2010 19:18

Ik kom in reactie;s(bij de vragenrubriek) steeds meer tegen dat men niet weet dat we in een geestelijke strijd verkeren hier op aarde, dan wijs ik bijv op de duivel die huwelijke kapot maakt, ik geloof dat als we in ons leven "legale grond" hebben (onbeleden zonden hoe klein ook) de duivel toegang heeft(omdat we onze zonden niet belijden en dan automatisch de duivel toebehoren) in ons leven, en die op het moment dat het hem uitkomt, gebruikt, we zetten door die zonde zelf de deur open!
Wil hier graag eens over door dicuseren,

djmexx
Verkenner
Verkenner

Re: Geestelijke strijd

Berichtdoor djmexx » 28 mar 2010 22:17

Door aan zonde toetegeven, doen we juist wat de duivel graag wilt dat we doen.
De geestelijke strijd is vaak het zwaarst naarmate we de zonde proberen te vermijden.
Door meer zonde te begaan, is het denk ik zeker wel zo dat de duivel dan ook steeds meer invloed op je krijgt.
Wanneer je dichter bij God mag leven, zal de duivel ook verder van je nadaan zijn, Maar er hoeft geen twijfel te bestaan dat we hier op aarde in een geestelijke strijd verkeren.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 29 mar 2010 10:15

Evangelie schreef:Ik kom in reactie;s(bij de vragenrubriek) steeds meer tegen dat men niet weet dat we in een geestelijke strijd verkeren hier op aarde, dan wijs ik bijv op de duivel die huwelijke kapot maakt, ik geloof dat als we in ons leven "legale grond" hebben (onbeleden zonden hoe klein ook) de duivel toegang heeft(omdat we onze zonden niet belijden en dan automatisch de duivel toebehoren) in ons leven, en die op het moment dat het hem uitkomt, gebruikt, we zetten door die zonde zelf de deur open!
Wil hier graag eens over door dicuseren,

Een interessante vraag!
Misschien is het eerst handig om te weten waar het bijbels op gebasseerd is dat de duivel toegang heeft tot ons als we bepaalde zonden niet belijden...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2010 11:21

In Efeze 4 wordt wel een link gelegd tussen je daden en wat de satan doet:

25 Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. 26 Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid, 27 geef de duivel geen kans. 28 Laat wie steelt niet meer stelen, maar eerlijk de kost verdienen door zelf hard te werken om iets weg te kunnen geven aan wie het nodig heeft. 29 Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort. 30 Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing. 31 Laat alle wrok en drift en boosheid varen, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid.
32 Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft.

Blijkbaar geven we de duivel een kans als we zondigen.

In Psalm 32 lezen we dat David zijn zonde eerst niet beleed en we zien de gevolgen. Hij voelt Gods hand op zich drukken, hij voelt zich onder het oordeel... Totdat hij zijn zonden belijdt en vergeving ontvangt. De duivel klaagt ons telkens aan... en als we niet vergeven zijn of ons niet vergeven weten is dat terecht. Belijden we zonden niet, dan hebben we schuld ten opzichte van God... en zal de duivel ons daar ook graag op wijzen. En hoeveel mensen twijfelen er niet of ze wel vergeving ontvangen?

1 Joh 1:9: 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.

Reiniging van het kwaad, dus ook van de macht van de duivel is onlosmakelijk verbonden met belijden van zonden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 29 mar 2010 20:17

Dag allemaal,

Hier wordt gesproken over de noodzaak van 'geestelijke strijd'. Maar de bijbelse onderbouwing, die overigens al begonnen is, kan nog wel wat aanvulling gebruiken.

Wat ik als een 'koningstekst' beschouw.....
en misschien kom ik wel niet verder dan deze
......is Efeze 6 v 12, het overbekende:
"Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en machthebbers van de duisternis, tegen de kwade machten in de hemelsferen".

Hier wordt dus zonder meer gesteld, dat de strijd gaat tegen geestelijke machten en niet tegen mensen.

En omdat mensen gezien worden als 'zélf verantwoordelijke verleiden', maar níet als 'de eigenlijke raddraaiers' gaat de strijd dus tegen 'geesten'en is het daarmee een 'geestelijke strijd'.
En dit is goed gezien van de vragensteller: niet de strijd tegen mensen is interessant , maar de strijd tegen de geestelijke machten achter de mensen.

En hoe voer je die strijd: met de wapenrusting, die God ter beschikking stelt:

- je kracht zoeken bij de Heer, bij de kracht van zijn macht.
En aangezien God een geest is en hij geestelijke aanbidders zoekt, ( Joh 4 v 23), is het goed om vervuld te zijn met God de Heilige Geest, God zelf.
En hoe dat in zijn werk KAN gaan, lees je in Handelingen 8, 10 en 19

- de waarheid als gordel om je heupen nemen, ( Ef 6 v 14).
Jezus is de waarheid. Wijk nooit van die 'hartenzekerheid' af. Die gordel beschermt je lichaam en biedt ook plaats om van alles aan strijdwapens áan te hangen.

- de gerechtigheid als harnas om de borst. Jezus is onze gerechtigheid. Door zijn plaatsvervangend lijden heeft hij ons gerechtigheid aangebracht. Blijf die gerechtigheid zien als een vaste grond; je fundament is deze daad van Jezus, culminerende in dat alles bepalende "Het is volbracht".

- de inzet van het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten.
Heb de vaste wil om de blijde boodschap uit te dragen. Ik doe dat nu al 10 jaar op internet.

- het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is, kunt doven.
Bij al de punten hiervoor kan ik getuigen, dat de doop in de Heilige geest, die ik in 1960 ontving en die pas voluit productief is geworden in de laatste 10 of 15 jaar, mij uitermate veel heeft geholpen. En ook wat het geloof betreft....de pijlen, die op vijandige forums op mij zijn afgevuurd, zijn vele, zeer vele, En ik heb ze in de kracht van de Heilige Geest kunnen doven, hoezeer dat schild ook is geschroeid, maar zich ook weer herstelde. Maar achter al die bittere mensen zag ik steeds die héel bittere , die 'het kwaad zelf' is.Ik kan hem in de kracht van de Geest op eigen terrein tegemoettreden.

- als helm draag ik (v 17) de verlossing, die nog steeds doorgaat. Nadat God mij door Jezus'offer optilde uit de diepste duisternis en mijn voeten op een rots plantte, de rots Jezus, werd die rots, onder de steeds meer verhelderende woorden over Jezus van de Heilige Geest, een platform, waarvan mijn raket afgevuurd wordt naar ongelofelijke hoogten, met als eindoel: het gelijkzijn aan Jezus, ( Rom 8 v 29) en als volstrekte zalige eindbestemming: met Christus samen en met zijn hele gemeente weer de bruid zijn van God,( Openb 21 v 9)

- het gebed voor alle heiligen, ( 18); ik zie jullie allemaal als 'strijdmakkers'. Ik wil voor jullie zijn wat elke strijder in de Romeinse legioenen was voor alle kameraden.
Deze regel gold: laat elkaar niet in de steek. Houd de rijen gesloten. Als een medestrijder geïsoleerd raakt en de vijandelijke leeuwen en beren hem willen verslinden, treed hem terzijde.

Dat is geestelijke strijd'. Zo mooi, zo waardevol, zo het leven tot hoge toppen tillende.

Daag
Ger

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 30 mar 2010 09:17

Het gaat me eigenlijk om deze opmerking: ik geloof dat als we in ons leven "legale grond" hebben (onbeleden zonden hoe klein ook) de duivel toegang heeft(omdat we onze zonden niet belijden en dan automatisch de duivel toebehoren) in ons leven"

Is het zo dat bij onbeleden zonden de duivel toegang tot ons heeft en wij hem dan toebehoren? Dat vraag ik me onder andere af omdat we niet eens kunnen overzien welke zonden we allemaal doen.

Evangelie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Evangelie » 30 mar 2010 12:47

Als je je zonden niet belijd aan God, dan is dat geen afhankelijke houding, en als we niet eens bewust zijn welke zonde we doen :( Als God werkelijk koning in je leven is geworden, dan weet je heel goed wanneer je iets niet doet, want door de Heilige Geest gaat er direct een lampje bij je branden.

In gen Zegt God al tegen de slang stof zult gij eten.....waar is de mens uit gemaakt STOF, dus ons vlees is een "landingsplaats" voor de duivel en zijn demonen, en waar moeten we tegen strijden, juist tegen ons vlees!

Wil er wel een vb bij noemen over dat de duivel toegang heeft, wanneer je de "landingsplaatsten"niet opheft!
Stel, er is een jong stel wat voor hun huwelijk met elkaar naar bed gaat (neem aan dat iedereen het er mee eens is dat is niet Gods standaard) en ze vragen daar geen vergeving over ze trouwen...9 van de 10x zie je dat er huwelijksproblemen onstaan, op intiem gebied!! (spreek uit ervaring)
De volgende val die de duivel zet is bijv dat de man op internet ze "vermaak" gaat zoeken omdat de vrouw dit niet geeft omdat er spanningen zijn....en zo kom je vast te zitten in de valstrikken van de duivel...waar begon het.....door zonde!
Dus ik geef de duivel niet de schuld, maar hij helpt ons wel een handje en wij hem, want we zijn volgelingen van hem. als we niet voor God kiezen
Door sexueel contact met verschillende partners voor het huwelijk, ben je ook "vatbaar" voor de duivel en zijn demonen.
de bijbel zegt dat je één wordt (geest/ziel/lichaam) wanner de andere vol zonde is, en andere duistere zaken dan wordt dat dus daar over gedragen, dan heb je geen SOA maar een GOA , geestelijk overdraagbare aandoening. En zo gaat de duivel rond als een briesende leeuw...maar prijs God dat HIj overwonnen heeft, en daarom moeten we klaar zijn voor de strijd!!!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 30 mar 2010 13:07

Ik lees bijvoorbeeld in Psalm 139 dit:
Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

David ziet hier blijkbaar niet al zijn schadelijke wegen. Was God niet werkelijk koning in zijn leven?

Jouw voorbeeld vind ik psychologisch veel beter te verklaren. Bij het vooruit grijpen op het huwelijk speelt het lichamelijke te snel een te grote rol. Geestelijke eenheid blijft achter. Feit is wel dat de zonde een sneeuwbal-effect heeft. Van het een komt vaak het ander.

Die GOA is een aardige theorie maar dat kun je echt niet bijbels onderbouwen door alleen te wijzen op de eenheid (lichamelijk!) die ontstaat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2010 13:32

henkie schreef:Het gaat me eigenlijk om deze opmerking: ik geloof dat als we in ons leven "legale grond" hebben (onbeleden zonden hoe klein ook) de duivel toegang heeft(omdat we onze zonden niet belijden en dan automatisch de duivel toebehoren) in ons leven"

Is het zo dat bij onbeleden zonden de duivel toegang tot ons heeft en wij hem dan toebehoren? Dat vraag ik me onder andere af omdat we niet eens kunnen overzien welke zonden we allemaal doen.

Hm, ik denk niet dat het gelijk zo is dat we de duivel toebehoren. Het is een strijd, een gevecht.... kortom, hij valt je wel aan. Dat wil niet zeggen dat je dus van hem bent... wel dat hij invloed op je uitoefent... en ik geloof dat hij je op je zwakke plekken aanvalt. Als je zonden niet belijdt ontstaan er volgens mij wel zwakke plekken. (Denk aan de Geestelijke wapenrusting... als we bepaalde delen van de uitrusting niet gebruiken zijn we daar juist kwetsbaar).

Overigens denk ik niet dat het zo is dat we dan niet kunnen weten waar die zwakke plekken zitten, tenzij we niuet doen aan zelfreflectie, juist omdat je op die plekken wordt aangevallen. Het is dan goed te bedenken waar we worden aangevallen en waarom dat dan daar zou zijn... Zodat we onze zwakke plekken leren kennen en ons daar ook extra beschermen. Een goede strijder is niet vooral iemand die zijn sterke punten kent... maar iemand die vooral goed zijn zwakke plekken kent. Laten we dat maar eens vergeestelijken... en naar God gaan met onze zwakten. Als we zwak zijn is Hij sterk!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 01 apr 2010 14:04

Door Satans misleidingen geloven velen dat God hun ontrouw in kleine dingen niet erg vindt, maar in zijn handelen met Jakob laat de Here zien dat Hij het kwaad op geen enkele voorwaarde goedkeurt of duldt. Allen die hun eigen zonden willen goedpraten of verbergen en ze in de boeken des hemels laten staan zonder ze te belijden en er geen vergiffenis voor vragen, zullen door Satan worden overwonnen.

Berouw dat geen hervorming teweegbrengt, is niet oprecht. De gerechtigheid van Christus is geen mantel om onbeleden en nog niet opgegeven zonden mee te bedekken; het is een levensbeginsel dat het karakter verandert en het gedrag beheerst.

In dit leven moeten wij ons van de zonde bevrijden door het geloof in het verzoenend bloed van Christus. Christus nodigt ons uit om tot Hem te komen, onze zwakheid met zijn sterkte, onze onwetendheid met zijn wijsheid en onze onwaardigheid met zijn verdiensten aan te vullen. Gods voorzienigheid is de school waarin wij de zachtmoedigheid en nederigheid van Jezus leren. Hij wijst ons niet de weg die wij uit eigen keuze zouden inslaan of de weg die ons makkelijker en aangenamer schijnt, maar Hij wil ons altijd de ware zin van het leven leren. Wij moeten met God samenwerken om ons karakter te vormen naar het goddelijk voorbeeld. Wie dit verwaarloost of uitstelt, brengt zijn geestelijk leven ernstig in gevaar.

Onze liefdevolle Verlosser zal ons helpen wanneer wij zijn hulp hard nodig hebben. Hij is ons voorgegaan op de weg naar de hemel.
Elke doorn die onze voeten pijn heeft gedaan, heeft ook Hem verwond, elk kruis dat wij hebben moeten dragen, heeft Hij voor ons gedragen.
De Here is „barmhartig en genadig, lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw ... Hij vergeeft overtreding, ongerechtigheid en zonde”. Maar „de schuldige houdt Hij zeker niet onschuldig”. „De HERE is lankmoedig, doch groot van kracht, en de HERE laat geenszins ongestraft” (Exodus 34:6,7; Nahum 1:3).

bron: www.agp-internet.com
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2010 16:04

amen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 apr 2010 20:24

Evangelie schreef:Wil hier graag eens over door dicuseren,

Hoe komt het dat ‘geestelijke strijd’ veelal gaat over een strijd die gevoerd moet worden tegen seksuele zonden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2010 12:54

1. Omdat die zonde veel voorkomt
2. Omdat er op de een of andere manier een taboe op ligt waardoor het voor veel mensen veel zwaarder lijkt te wegen. De enige keren wanneer mensen schuldbelijdenis afleggen voor de kerkraad ofzo, is volgens mij bij dit soort zonden. Waarom niet bij anderen? Door het taboe lijken deze zonden extra zwaar beladen te zijn ofzo :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2010 14:22

@2: hoewel het zo is dat dit de meest voorkomende zonde voor openbare schuldbelijdenis is, is dit niet de enige... Naast het zevende gebod komen ook het achtste en negende gebod wel eens langs. Dat zijn ook zaken die openbaar kunnen komen, en komen ze openbaar, dan zou het dus net zo behandeld moeten worden als de zonde tegen het zevende gebod. (Maar dit lijkt mij niet de plaats om te discussiëren OF de omgang met het belijden van deze zonden op dit moment op de juiste manier plaatsvind.) Ik wil enkel stellen dat alle openbare zonden op dezelfde wijze behandeld moeten worden. Als dat zou gebeuren zou je argument 2 helemaal vervallen...

Berjan

Berichtdoor Berjan » 03 apr 2010 08:46

dan wijs ik bijv op de duivel die huwelijke kapot maakt

De MENS maakt zelf huwelijken kapot, dat doet de duivel niet. De duivel is een aanklager, en geen zelfstandig opererende macht.
Vraag eens aan een Jood, hoe hij/zij daar tegen over staat. Je zal verschieten van "onze" kijk daarop, en de kijk van de Joden daarop.

Vroeger geloofden veel "heidenen" in goede en kwade machten, die tegen elkaar streden en op zichzelf stonden. Daar heeft het Christendom hun kijk op de duivel door veranderd. Terwijl in de bijbel heel duidelijk word gezegd dat God voor zowel de goede als slechte dingen verantwoordelijk is. En dan is slechte dingen niet helemaal waar ook. Slechte dingen zijn gewoon dingen die NU nog niet begrepen worden, maar pas later op zullen lichten: "O, vandaar dat mijn huwelijk kapot ging"

Natuurlijk doen mensen slechte dingen, maar dat komt omdat ons ego dan de boventoon voert, in plaats van God Liefde die naar ons toekomt.

Terug naar “Archief”