Een nieuwe fiets zou voor mij als kilometervreter ook niet verkeerd zijn. Een afstand van 25 km fietsend afleggen is voor mij geen uitzondering. Dat is namelijk ongeveer de woon-werk-verkeerafstand. Met de auto is het 28 km. Als het goed weer is, kan fietsen dan heerlijk zijn.
Op dit moment spaar ik liever even geld, want ik heb kort geleden een auto gekocht.
Maar even denken over een fiets is niet verkeerd.
Ik zit globaal gezien een beetje te twijfelen tussen deze twee fietsen:

Batavus Apache
(
datasheet)

Batavus Crescendo
(
datasheet)
Ik zeg niet dat het precies dit moet zijn, maar deze twee plaatjes illustreren wel de belangrijkste vraag waarmee ik zit: een sportieve fiets, of een allrounder?
De eerste heeft een gewicht van maar 14,5 kg. En dat lijkt mij èrg lekker, vooral op een langere afstand.
Wat mij minder aanspreekt: verlichting met batterijtjes.
De tweede: die vering lijkt me wel comfortabel. Soms rijd je op van die fietspaden die nogal hobbelig zijn, en zonder vering is dat niet altijd lekker. En naar zo'n naafdynamo ben ik ook wel benieuwd hoe dat rijdt. Schijnt wel prettig te zijn.
Wat me minder lijkt: dat gewicht van zowat 21 kg! Betekent nog niet dat je dan geen lange afstanden kunt rijden, maar het zal ongetwijfeld wel voelbaar zijn bij wegrijden en tussenacceleraties (inhaalacties). Mijn fiets weegt zo'n 19 kg, en ik vind hem vrij zwaar aanvoelen. Maar misschien ligt dat niet alleen aan de kilo's.
Ik zal aan mijn vader eens vragen om eens een proefrit te maken op zijn fiets. Die heeft ook zoiets als dit.
Ik zou ook beide fietsen kunnen kopen. Maar ik weet niet of dat zinvol is. Het kost natuurlijk ook aardig wat extra.
Als je er twee hebt, en je gebruikt een nauwelijks, dan heeft dat natuurlijk geen zin.
Ik heb ook nog even op de website van Gazelle gekeken, maar die geeft lang niet zoveel informatie over de fietsen. Ik kan daar niet nagaan hoeveel een bepaald model weegt.