Marnix schreef:Schipje schreef:gravo schreef:De eigenlijke vraag, die ik in dit topic aan de orde stel is dan ook: hebben de huidige wetenschappelijke inzichten op de een of andere manier invloed op mijn godsdienstige overtuigingen?
Nee.
Vroeger geloofden ze dat de zon om de aarde draait in plaats van andersom. En dat de aarde plat is. De Bijbel spreekt dat zelfs niet tegen... en er zijn bijbelteksten waarin zelfs met dat denken mee wordt gegaan. De Bijbel is geen wetenschappelijk boek... daarom wordt met de gedachte van toen dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait, gewoon meegegaan... We weten nu dat dit anders is. Hoe? Door de wetenschap.
Maar goed, dat zijn geen echte godsdienstige overtuigingen volgens mij.
Het kan geen kwaad om wetenschappelijke dingen te bekijken, er over na te denken... maar ik zou niet klakkeloos wetenschappelijke conclusies overnemen. Er kan in al die jaren zoveel gebeurd zijn wat invloed heeft... Het is bekend dat bijv. de hoeveelheid C14 op basis waarvan men de oudheid van dingen bepaalt, ook door allerlei factoren beinvloed kan worden.... een zondvloed kan er voor gezorgd hebben dat dingen veel ouder lijken dan ze zijn... en hoeveel rekening houdt de wetenschap daar bijv. mee? En zo zijn er wel meer mogelijkheden. Stel, dat Adam op de dag dat hij geschapen werd een C14-meting had gedaan in een steen, zou hij dan op basis van die meting hebben vastgesteld dat die steen hooguit een week oud was? Of had die steen dan veel ouder geleken? Waarom zou God de aarde niet "oud" geschapen hebben? Hij schiep planten en bomen, geen zaadjes die nog moesten gaan bloeien. Hij schiep een kip en geen ei.... en volwassen mensen. Waarom zou de aarde dan niet al volwassen zijn geweest? Met aardlagen... misschien zelfs wel al met fossielen. Wie zal het zeggen? We zijn er niet bij geweest.... waarom dan klakkeloos overnemen wat wetenschappers van nu zeggen?
Zo bedoelde ik inderdaad mijn woordje 'nee'.
De wetenschap heeft geen invloed op mijn Godsdienstige overtuigingen