welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Schipje » 15 mar 2010 15:21

Mortlach schreef:
Ok, dus als ik een death metal riff onder een psalm zet, en dat zing met een zogenaamde "grunt" stem, dan is het goed? Dan gaat het dus enkel om de tekst? En wat doe je dan met instrumentale nummers? Muziek is meer dan zang alleen.

Death metal riff? Death =dood. Metal = het wordt gekenmerkt door agressieve ritmes, zwaar versterkte elektrische gitaren en duistere tonen. (letterlijk van wikipedia)

'Past' dat bij muziek waar Iemand in word verheerlijkt? :-k

Natuulijk is muziek meer dan zang alleen. Wat is het doel van de maker van de intrumentale muziek? Wat is het doel van de luisteraar van de instrumentale muziek?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mar 2010 16:09

Schipje schreef:Death metal riff? Death =dood. Metal = het wordt gekenmerkt door agressieve ritmes, zwaar versterkte elektrische gitaren en duistere tonen. (letterlijk van wikipedia)

Je zei zelf dat er meer in de psalmen zat dan alleen Halleluja-we zijn zo blij muziek. En als de naam je dwars zit, dan noem je het toch apostel-jazz. What's in a name?

Natuulijk is muziek meer dan zang alleen. Wat is het doel van de maker van de intrumentale muziek? Wat is het doel van de luisteraar van de instrumentale muziek?

Ok, nu gaat het dus om het doel van de artiest en de luisteraar? Waarmee ik terugkom op een eerder punt dat je op die manier geen enkele muziek kunt uitsluiten omdat je mijn intentie als luisteraar, en de artiest zijn intentie niet altijd kent/kunt kennen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 mar 2010 15:12

Mortlach schreef:
Schipje schreef:Death metal riff? Death =dood. Metal = het wordt gekenmerkt door agressieve ritmes, zwaar versterkte elektrische gitaren en duistere tonen. (letterlijk van wikipedia)

Je zei zelf dat er meer in de psalmen zat dan alleen Halleluja-we zijn zo blij muziek. En als de naam je dwars zit, dan noem je het toch apostel-jazz. What's in a name?

Ok, nu gaat het dus om het doel van de artiest en de luisteraar? Waarmee ik terugkom op een eerder punt dat je op die manier geen enkele muziek kunt uitsluiten omdat je mijn intentie als luisteraar, en de artiest zijn intentie niet altijd kent/kunt kennen.

Je eigen intentie als luisteraar zul je toch zeker zelf wel kennen..... En die van de artiest, volgens mij zijn de meeste artiesten die een Bijbels doel (en dus Gods doel) nastreven wel bekent, en dus ken je de intentie van de meeste artiesten wel.
Zucht... zijn dit serieuze vragen of WIL je het niet begrijpen wat ik bedoel?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 mar 2010 15:19

Lees Marnix zijn reactie nog even, Mortlach.
Met je halleluja-blij-muziek :lol: , vond het wel een leuke benaming.

Trouwens... ik denk dat als je samenkomt met andere gelovigen en je houd allemaal heel veel van Jezus dan wil je ook SAMEN als gemeente, als Zijn Bruid zijnde zingen voor Hem, en ja, dan zing ik graag HALLELUJA=LOOFT GOD! Als de Heilige Geest in je werkt word je blij (vervult met de Heilige Geest) en wil je zingen! David noemt dat in de psalmen ::)) 'jubelen van zielenvreugd'! =D>

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2010 15:41

Mee eens. En ook dat, horen over God en soms meezingen kan in allerlei muziekstijlen... niet alleen met Psalmen, Praise etc.

Hoe zit dat trouwens met die intenties? Je hebt muzikanten met vanuit christelijk perspectief gezien goede intenties... met slechte intenties... maar ook een grote groep daar tussenin, die muziek met neutrale teksten maken en ook "neutrale intenties" hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 mar 2010 16:14

David heeft nooit gezongen over "jubelen van zielenvreugd", dat hebben de berijmers er van gemaakt. :-({|=

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2010 17:32

Marnix schreef:Mee eens. En ook dat, horen over God en soms meezingen kan in allerlei muziekstijlen... niet alleen met Psalmen, Praise etc.

Hoe zit dat trouwens met die intenties? Je hebt muzikanten met vanuit christelijk perspectief gezien goede intenties... met slechte intenties... maar ook een grote groep daar tussenin, die muziek met neutrale teksten maken en ook "neutrale intenties" hebben.

Dat is een beetje mijn punt: een enorme hoeveelheid "neutrale" muziek valt af als je gaat denken in zwart-wit: Alle muziek die niet expliciet tot Gods eer is, is tégen God. Maar ook muziek die "slecht" lijkt, vanwege bijvoorbeeld de toonzetting of het stemgebruik, of de ritmes.

Ik wil best begrijpen wat je bedoelt, maar zou zo'n strikte scheiding van muziek als zeer beperkend ervaren. Maar ik begrijp dat iemand die helemaal euforisch van God is dat niet met me eens zal zijn.

Het maakt verder ook niet uit hoor, ik blijf gewoon mijn Slayer- en Nile-cdtjes draaien.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 mar 2010 21:01

sorry dubbel gepost
Laatst gewijzigd door Schipje op 16 mar 2010 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 mar 2010 21:01

Mortlach schreef:
Marnix schreef:Mee eens. En ook dat, horen over God en soms meezingen kan in allerlei muziekstijlen... niet alleen met Psalmen, Praise etc.

Dat is een beetje mijn punt: een enorme hoeveelheid "neutrale" muziek valt af als je gaat denken in zwart-wit: Alle muziek die niet expliciet tot Gods eer is, is tégen God. Maar ook muziek die "slecht" lijkt, vanwege bijvoorbeeld de toonzetting of het stemgebruik, of de ritmes.

Ik wil best begrijpen wat je bedoelt, maar zou zo'n strikte scheiding van muziek als zeer beperkend ervaren. Maar ik begrijp dat iemand die helemaal euforisch van God is dat niet met me eens zal zijn.

Het maakt verder ook niet uit hoor, ik blijf gewoon mijn Slayer- en Nile-cdtjes draaien.

Ik begrijp wat je bedoelt, Mortlach. Ik ben zelf over het algemeen redelijk zwart-wit en als ik twijfel bij 'neutrale' muziek draai ik het liever niet want God word er dan nog niet mee geeerd.

Ik vind alleen voor jezelf muziek luisteren dus erg beperkend. Het idee dat alleen ik ervan geniet zou ik als verarming ervaren. Zie het als een geschenk van God, dat bepaald dan je grondhouding naar muziek toe.

Het maakt je verder niet uit..... waarom stel je dan al deze vragen? Ik verdoe niet graag mijn tijd..... ik antwoord jou terwijl het je niet uitmaakt... :?:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 mar 2010 21:11

TheKeimpe schreef:David heeft nooit gezongen over "jubelen van zielenvreugd", dat hebben de berijmers er van gemaakt. :-({|=

Je hebt gelijk. De berijmers hebben er in mijn ogen dan een goede berijming 'van gemaakt'. Lees psalm 68 onberijmd dan maar eens. Vooral vers 4.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2010 21:30

Schipje schreef:Ik begrijp wat je bedoelt, Mortlach. Ik ben zelf over het algemeen redelijk zwart-wit en als ik twijfel bij 'neutrale' muziek draai ik het liever niet want God word er dan nog niet mee geeerd.

Tja, mijn idee van wat God eert en wat niet is misschien wat ruimer dan dat van jou.

Ik vind alleen voor jezelf muziek luisteren dus erg beperkend. Het idee dat alleen ik ervan geniet zou ik als verarming ervaren. Zie het als een geschenk van God, dat bepaald dan je grondhouding naar muziek toe.

Dat begrijp ik dus niet. Als ik naar hele bijzondere muziek luister die me heel erg raakt - Dream Theater, Opeth, Nile - en ik verwonder me over het enorme talent van de muzikanten, dan brengt me dat in contact met iets dat groter is als mezelf; God, zo je wilt, ook al komt het woordje "God" of "Jezus" niet in de tekst voor.

Het maakt je verder niet uit..... waarom stel je dan al deze vragen? Ik verdoe niet graag mijn tijd..... ik antwoord jou terwijl het je niet uitmaakt... :?:

Ik stel die vragen omdat ik wil leren begrijpen. Dat is de enige reden. Niet om mijn eigen mening ondergeschikt te maken aan die van een ander.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 mar 2010 08:19

Mortlach schreef:
Schipje schreef:Ik begrijp wat je bedoelt, Mortlach. Ik ben zelf over het algemeen redelijk zwart-wit en als ik twijfel bij 'neutrale' muziek draai ik het liever niet want God word er dan nog niet mee geeerd.

Tja, mijn idee van wat God eert en wat niet is misschien wat ruimer dan dat van jou.

Dat begrijp ik dus niet. Als ik naar hele bijzondere muziek luister die me heel erg raakt - Dream Theater, Opeth, Nile - en ik verwonder me over het enorme talent van de muzikanten, dan brengt me dat in contact met iets dat groter is als mezelf; God, zo je wilt, ook al komt het woordje "God" of "Jezus" niet in de tekst voor.

Ik stel die vragen omdat ik wil leren begrijpen. Dat is de enige reden. Niet om mijn eigen mening ondergeschikt te maken aan die van een ander.

Dat is toch goed? Je verwonderen over de talenten van een ander, door God gegeven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 mar 2010 10:42

Schipje schreef:Dat is toch goed? Je verwonderen over de talenten van een ander, door God gegeven.

Ja, zo zie ik dat ook, maar dat gaat ook prima samen met de meest technische death metal, en dat is voor mij een reden om maar zeer, zeer weinig muziek bij voorbaat uit te sluiten.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 mar 2010 11:15

Mortlach schreef:
Schipje schreef:Dat is toch goed? Je verwonderen over de talenten van een ander, door God gegeven.

Ja, zo zie ik dat ook, maar dat gaat ook prima samen met de meest technische death metal, en dat is voor mij een reden om maar zeer, zeer weinig muziek bij voorbaat uit te sluiten.

Ik heb je geprobeerd uit te leggen waarom ik dat als Christen toch echt niet kan luisteren, en hoe ik alles zie omtrend muziek (soorten), volgens mij is er dan nu genoeg over gezegd, ik ga niet herhalen [-(
Veel luisterplezier! :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2010 14:28

Schipje schreef:
TheKeimpe schreef:David heeft nooit gezongen over "jubelen van zielenvreugd", dat hebben de berijmers er van gemaakt. :-({|=

Je hebt gelijk. De berijmers hebben er in mijn ogen dan een goede berijming 'van gemaakt'. Lees psalm 68 onberijmd dan maar eens. Vooral vers 4.

Hm, toch vind ik de berijming wat zwak... "zielenvreugd" zie je nergens terugkomen... Vreugde wel.... maar zielenvreugd is iets inwendigs... terwijl het hier juist duidelijk om vreugde gaat dieook uitwendig te zien is... Het is een beetje een gereformeerde insteek van blij zijn in je hart, maar het niet zo laten merken. Uitgelaten zijn van vreugde, juichen etc... is niet echt gereformeerd... dus is het wat neutraler gemaakt... zielenvreugd, een diepe vreugde die niet geuit hoeft te worden :)

Mortlach schreef:

Tja, wat neutrale muziek betreft zijn we het eens. Volgens mij verbiedt de Bijbel seculiere muziek niet, als die neutraal is. Over wat dan neutraal is en wat niet, verschillen we misschien wel van mening. Er is een hoop neutrale muziek... ook in de metal-scene bijvoorbeeld. Maar een band als Slayer valt daar absoluut niet onder. Dat is zo anti-christelijk als maar kan. Een heleboel teksten, denk bijv. aan (God hates us all) zijn ronduit tegen God, tegen geloof... en zodoende voor mij als christen ook kwetsend.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”