Mortlach schreef:Als de mutatie een individu laat overleven, dan sterft alles dat die mutatie
niet bezit. Maar je hebt het dan wel over een mutatie van heb ik jou daar. En dan blijft er maar 1 over, en die kan zich ook niet meer voortplanten. Als de mutatie zich al een beetje heeft verspreid in een groep en een deel van de groep overleeft niet omdat het de mutatie mist, dan is er nog steeds geen andere groep. Natuurlijke selectie dunt een groep uit maar splitst die niet op.
Huh? Wat is dat voor een vertekend beeld van hoe natuurlijke selectie werkt. Een mutatie bij mijn buurman zorgt er niet voor dat ik ineens dood neerval. Hoe kan er alleen voor zorgen dat mijn buurman en mensen met die mutatie gemiddeld meer kinderen krijgen dan ik. Hij krijgt er 4, en ik 3, dan verspreid die mutatie zich in een aantal generaties wel in de genenpoel hoor.
Ik zal het nog eens proberen.
De evolutieleer leert dat dieren soms een mutatie krijgen waardoor ze beter of slechter een bepaalde situatie kunnen overleven. Nu doet die situatie zich voor en de dieren met of zonder die mutatie sterven uit. Wat houd je dan over? Nou je houdt over de dieren die allemaal die mutatie hebben of missen. We gaan er maar even vanuit dat de dieren met mutatie blijven leven want anders schiet het niet erg op met de evolutie.
Natuurlijk zal een mutatie zich verspreiden. Dat schreef ik toch (nu even vetgedrukt weergegeven hierboven)?
En het is wel duidelijk dat 1 van de groepen (met of zonder mutatie) volledig uitsterft want anders zouden we om ons heen ontelbare variëteiten waar moeten nemen. Maar dat is ook weer raar want we zien wel een aantal soorten op deze aardkloot maar niet zoveel dat je ze op een rijtje kunt leggen waarbij de naaste buren niet van elkaar zijn te onderscheiden.
Blijkbaar gebeurt mutatie in grote sprongen. Floep ineens twee eenden uit twee krokodilleneieren.