goede wijn vraagt om een mooi glas

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

goede wijn vraagt om een mooi glas

Berichtdoor gravo » 05 mar 2010 23:12

In het artikel in het RD van 5 maart 2010 met de titel ' goede wijn vraagt om een mooi glas' , kwam ik een heel eigenaardig antwoord tegen van ds. Meeuse op de volgende vraag:

" Wat vindt u van de stelling dat er na 600 jaar behoefte is aan een nieuwe muziektaal?"

Hij antwoordt dan als volgt:

Ds. Meeuse : ”Ik ben geen musicus, maar ik kan niet geloven dat de behoefte aan nieuwe muziektaal de gang naar de popmuziek betekent. Popmuziek is eropuit om het verstand uit te schakelen, om gevoelens en verborgen emoties op te zwepen. Dat is heel wat anders dan de redelijke godsdienst van de Heere. Hij wil ons verstand niet uitschakelen.”

Waarom vind ik dit opmerkelijk? Wel, omdat iemand uit bevindelijk (!) gereformeerde kring, ds. Meeuse is predikant van de Geref. Gem., in dit antwoord zo de nadruk legt op het verstand. De woorden ' verstand' en 'redelijk' worden er positief in gebruikt. Terwijl ik altijd gedacht heb, dat de godsdienst in deze kringen allereerst en vooral als een zaak van het hart werd gezien, dat persoonlijk, onderwerpelijk (dus: subjectief) moest worden ervaren en beleefd. Dat wil niet zeggen, dat dat dan gelijk met enorme emoties gepaard hoeft te gaan, maar toch wordt er in deze kring juist veel gesproken over de belevenissen en bevindingen van de ziel, de worstelingen in het hart, de zielstoestanden en de gevoelens van achtereenvolgens schuld, schaamte, droefheid, inleven van zonde en genade. Dat is ver verwijderd van de andere protestantse kerken waar men zich altijd zo tegen afzet, namelijk die kerken, die het heil en het geloof veel verstandelijker benaderen en van een veel objectievere (voorwerpelijkere) geloofskennis uitgaan.
Daarbij komt ook nog, dat ik de bevindelijke kerken, als het over muziek gaat, vooral ken van de bijna hypnotizerende wijze van zingen en orgelspelen. Onmiskenbaar wordt met de slepende, klagende zang een ontzagwekkend gevoel (!) opgeroepen en is die zang een van de belangrijkste voertuigen voor deze kerken om de bevindelijke leer emotioneel uit te drukken. Die muziek is zelfs verstandelijk niet meer uit te leggen. Het hoofd zegt, dat deze manier van zingen nooit zo bedoeld was en dat de hele noten echt een uitvinding zijn van juist die bevindelijk gereformeerden. Maar het hart zegt wat anders: die zoekt deze emotie bewust en ziet de enorme impact van deze muziek als een teken van het ware. Kortom, deze kringen worden juist door dezelfde kracht bewiogen als waardoor de verguisde popwereld bewogen wordt, namelijk door pure, heftige en onmiskenbare emotie. Heel anders van inhoud natuurlijk en ergens anders op gericht. Maar het is emotie en gevoel, waar deze muziek zijn kracht aan ontleent.

Dat iemand als ds. Meeuse dan ook zo sterk het verstand als het goede en juiste benadrukt, snap ik dan ook niet zo goed.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

gravo
Majoor
Majoor

Re: goede wijn vraagt om een mooi glas

Berichtdoor gravo » 06 mar 2010 14:56

Sorry, maar ik kom er nu achter, dat het bewuste artikel al in 2003 geplaatst is. Ik ben kennelijk afgegaan op de datum, waarop de web-pagina werd getoond.

Niettemin blijft de vraag natuurlijk wel intrigerend: waarom deed ds. Meeuse een beroep op het verstand als criterium voor goede muziek, terwijl hij predikant is in een kerkgenootschap, dat het verstandelijke altijd als te menselijk en te onbetrouwbaar heeft gezien in zaken van het geestelijke leven. "Het moet een zaak van het hart worden, het moet van het hoofd naar het hart". De muziek is dit kerkgenootschap lijkt dit te ondersteunen. Veel gevoel, veel emotie, veel langgerekte ach's en och's, pathetisch orgelspel en een ongepolijst archaïsch donker klagen en smeken, zuchten en steunen, roepen en kermen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 mar 2010 15:14

Tja, vraag het hem zelf, wij kunnen geen antwoord geven voor die man.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 07 mar 2010 11:36

Geloven is naast een vast vertrouwen ook een zeker weten, aldus de Heidelberger Catechismus - zondag 7. Naast het hart / gemoed, doet dus het verstand volop mee. Het is een zaak van beiden, en niet van alleen verstand of alleen gemoed. De Geest schakelt dat verstand niet uit, maar juist in! Juist ook bevindelijk gereformeerden leggen daar de nadruk op.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 07 mar 2010 13:03

hamlap schreef:Geloven is naast een vast vertrouwen ook een zeker weten, aldus de Heidelberger Catechismus - zondag 7. Naast het hart / gemoed, doet dus het verstand volop mee. Het is een zaak van beiden, en niet van alleen verstand of alleen gemoed. De Geest schakelt dat verstand niet uit, maar juist in! Juist ook bevindelijk gereformeerden leggen daar de nadruk op.

Exact.

Gravo, de 'och en ach-sfeer' zoals je beschrijft herken ik deels, maar is absoluut geen standaard binnen de gg.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mar 2010 09:06

gravo schreef:Sorry, maar ik kom er nu achter, dat het bewuste artikel al in 2003 geplaatst is. Ik ben kennelijk afgegaan op de datum, waarop de web-pagina werd getoond.

Niettemin blijft de vraag natuurlijk wel intrigerend: waarom deed ds. Meeuse een beroep op het verstand als criterium voor goede muziek, terwijl hij predikant is in een kerkgenootschap, dat het verstandelijke altijd als te menselijk en te onbetrouwbaar heeft gezien in zaken van het geestelijke leven. "Het moet een zaak van het hart worden, het moet van het hoofd naar het hart". De muziek is dit kerkgenootschap lijkt dit te ondersteunen. Veel gevoel, veel emotie, veel langgerekte ach's en och's, pathetisch orgelspel en een ongepolijst archaïsch donker klagen en smeken, zuchten en steunen, roepen en kermen.

gravo

Kom maar eens in Bodegraven luisteren, generalist!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2010 10:46

Tja. Toch is het antwoord wel opmerkelijk. Als we naar de Psalmen kijken, zie je zowel gevoel als verstand een rol spelen. Wat dat betreft zijn we als nuchtere gereformeerden wel erg naar een bepaalde kant doorgeslagen. In de Psalmen gaat het heel vaak om gevoel, niet alleen om zingen met het hart maar ook wel eens over erbij bewegen enzo. Misschien kunnen we beter daar onze houding op baseren, dan op basis van een weg die we eeuwen later zijn ingeslagen... De Bijbel laat ook ruimte voor allerlei instrumenten, fluiten, snaarinstrumenten, trommels enzovoorts. Ook hierin zijn we als gereformeerden wat eenzijdig geworden... alles met een gitaar, drumstel enzo is oneerbiedig en fout, opzweping van het gevoel enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”