gemeenteraadsverkiezingen 2010

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Re: gemeenteraadsverkiezingen 2010

Berichtdoor rafaell » 06 mar 2010 23:06

Faramir schreef:Zowel CDA als VVD hebben Wilders niet uitgesloten van onderhandelingen voor een nieuw kabinet. Dat wel doen zou overigens erg ondemocratisch zijn. En dat zien we ook bij links, democratie vinden ze prima, daar strijden ze voor. Totdat je een afwijkende mening hebt.

Wat een onzin. Partijen als GroenLinks sluiten de PVV uit omdat de onderlinge verschillen te groot zijn, andersom sluit de PVV GroenLinks ook uit. Toen Wilders in het slotdebat weer eens verongelijkt zat te huilen over een cordon sanitaire, vroeg Halsema hem of hij wel met GroenLinks wilde regeren, daarop moest hij ook ontkennend antwoorden, waarop Halsema opmerkte dat dat exact hetzelfde was. Het CDA sluit de PvdA nu ook uit, dat noemen we toch ook niet ondemocratisch? Volgens mij is dat enkel helderheid scheppen ten opzichte van de kiezer. Overigens is de PVV geen democratische partij, zoals Von der Dunk in de Volkskrant terecht opmerkte:

Balkenende houdt tot nu toe vol: je moet democratische partijen niet uitsluiten. Maar de PVV is geen democratische partij. Zij is niet eens een partij, maar Wilders' persoonlijk eigendom. Zij wordt wel - dat kan ook niet anders - via een democratisch stelsel gekozen, maar dat zegt niets. Dat worden Poetin en Mugabe ook.

Hier het gehele opinieartikel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 mar 2010 11:34

rafaell schreef:
Faramir schreef:Zowel CDA als VVD hebben Wilders niet uitgesloten van onderhandelingen voor een nieuw kabinet. Dat wel doen zou overigens erg ondemocratisch zijn. En dat zien we ook bij links, democratie vinden ze prima, daar strijden ze voor. Totdat je een afwijkende mening hebt.

Wat een onzin.

Dat kun je onzin vinden, toch heeft recent een linkse partij een poging gedaan om een cordon solitaire te bewerkstelligen. Enkele linkse partijen sluiten de PVV bij voorbaat uit. Dat kun je vervolgens zo leuk verpakken als jezelf wil, maar zo simpel is het. Vervolgens willen ze samen ook nog een links blok (PvdA, SP, GL) vormen, dat gaat ze echter niet lukken (althans tot nog toe niet) omdat ze deels uit dezelfde vijver vissen.

Het CDA (en volgens mij ook de VVD) sluit verder niemand bij voorbaat uit, maar zegt wel dat samenwerking heel moeilijk gaat worden. Dat wil dus zeggen dat er eerst aftastende gesprekken moeten plaatsvinden. Balkende heeft aangegeven dat samenwerken met de PVDA nu wel ongeloofwaardig wordt, maar ook daar worden aftastende gesprekken niet uitgesloten.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 mar 2010 13:39

Je kunt natuurlijk gewoon herhalen dat het wel een cordon sanitaire is, maar je zou ook op mijn argumenten in kunnen gaan waarom het helemaal geen probleem is dat je een partij waarmee je wel heel erg verschilt uitsluit. GroenLinks en D66 staan op veel thema's lijnrecht tegenover elkaar, dan kun je toch onmogelijk samen in een kabinet plaatsnemen, Daarnaast, zoals ik al aangaf, sluit Wilders bijvoorbeeld GroenLinks ook zelf uit en dat noem jij toch ook geen oproep tot een cordon sanitaire.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 mar 2010 14:40

Wellicht zou je eens kunnen opzoeken wat "cordon sanitaire" inhoud. 1 partij kan namelijk in zijn eentje onmogelijk een cordon sanitaire instellen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 mar 2010 16:15

Wellicht zou je eens op in kunnen gaan dat zeggen dat je niet met een partij wil regeren nog geen cordon sanitaire is. D66, GL en PvdA geven simpelweg aan dat het verschil te groot is, dat is ook een manier van duidelijkheid scheppen aan de kiezer: wilt u niet dat Wilders regeert, stem dan op ons.

Wat er gebeurt is dat de PVV van meerdere partijen aangeeft er niet mee te willen regeren (PvdA, GL) en dat die partijen dat ook niet willen. Dan is het heel slim van Wilders om te gaan jammeren over een cordon sanitaire, dat scoort altijd lekker, maar hij moet zich gewoon niet zo aanstellen. Het is toch volkomen logisch dat links niet met de meest rechtse partij in zee wil? Als dat een cordon sanitaire is, dan is het van de PVV en het CDA ook een cordon sanitaire tegen de PvdA. Afijn, het moge in ieder geval duidelijk zijn dat een stem op het CDA een stem op de PVV is, aangezien ze samenwerking over links al zo goed als uitgesloten hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2010 18:10

Volgens mij gaat een cordonne sanitaire veel verder dan alleen niet met een partij willen regeren. Bij een cordon sanitair wordt toch ook alle medewerking binnen en buiten de kamer afgewezen; alle voorstellen, moties en dat soort dingen van de geïsoleerde partij worden genegeerd door de rest.

Verder denk ik dat straks bij het stemmen voor mij zwaar zal meewegen of de partij waarop ik stem een regering kan/wil vormen met de PVV. In dat geval stem ik dus op een andere partij, maar ik geloof dat D66 die optie al heeft uitgesloten, dus dat zit wel goed. Je wilt toch niet CDA of VVD stemmen en er dan gratis en voor niks de PVV bijkrijgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mar 2010 20:48

Het cordon sanitaire in Vlaanderen houdt in, dat geen enkele partij enige samenwerking met het Vlaams Belang aangaat: niet op federaal niveau, niet op gewestelijk niveau, niet op provinciaal niveau en ook niet op gemeentelijk niveau.

Het nadeel is, dat het Vlaams Belang daardoor op geen enkele manier bestuursverantwoordelijkheid kan dragen en daardoor ook niet snel kan worden aangetoond, dat het Vlaams Belang bestaat uit incompetente klungels. Om het Vlaams Belang te elimineren, zouden VLD en CD&V moeten proberen, op Vlaams niveau met dit stel idioten te regeren. Het doet eventjes pijn (een jaar) en daarna kun je ze opvegen. In Oostenrijk heeft de christendemocratische ÖVP hetzelfde gedaan met de rechtse FPÖ (van wijlen dr. Haider) - die partij brak zelfs in twee delen uiteen onder druk van regeringsverantwoordelijkheid.

CDA en VVD, maar wellicht ook de SP, kunnen proberen met de Wilders uit Venlo een coalitie te vormen. De PVV is niet in staat gebleken om meer dan twee karige lijstjes voor een paar gemeenteraadjes op te stellen, laat staan dat deze club Wildersslaven in staat is een paar goede ministers te leveren. Gewoon een keer laten meeregeren en de PVV ploft uit elkaar als een ballon waarin een koe een scheet gelaten heeft.

Wat ik niet begrijp, is dat christenen op Wilders kunnen stemmen. Als er iemand anti-christelijke politiek wil voeren, dan is het Wilders wel. Een stem op Wilders is een stem tegen Christus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Neestemmer

Berichtdoor Neestemmer » 07 mar 2010 20:55

rafaell schreef:

Wat een onzin. Partijen als GroenLinks sluiten de PVV uit omdat de onderlinge verschillen te groot zijn, andersom sluit de PVV GroenLinks ook uit. Toen Wilders in het slotdebat weer eens verongelijkt zat te huilen over een cordon sanitaire, vroeg Halsema hem of hij wel met GroenLinks wilde regeren, daarop moest hij ook ontkennend antwoorden, waarop Halsema opmerkte dat dat exact hetzelfde was. Het CDA sluit de PvdA nu ook uit, dat noemen we toch ook niet ondemocratisch? Volgens mij is dat enkel helderheid scheppen ten opzichte van de kiezer. Overigens is de PVV geen democratische partij, zoals Von der Dunk in de Volkskrant terecht opmerkte:

Balkenende houdt tot nu toe vol: je moet democratische partijen niet uitsluiten. Maar de PVV is geen democratische partij. Zij is niet eens een partij, maar Wilders' persoonlijk eigendom. Zij wordt wel - dat kan ook niet anders - via een democratisch stelsel gekozen, maar dat zegt niets. Dat worden Poetin en Mugabe ook.

In Zimbabwe en Rusland wordt de president tenminste nog gekozen, in de EU word de president in een achterkamertje op een doordeweekse avond gekroond.
Om van enige zeggenschap over de EU constitutie (of verdrag van Lissabon, hetzelfde verhaal, even opzettelijk onbegrijpelijk) maar te zwijgen.

Hier het gehele opinieartikel.

Terug naar “Archief”