Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Merisja » 06 mar 2010 16:47

Wij moeten momenteel ook echt wel uitkijken wat we doen. Ik moet ook echt wel min één dagje per week werken om de pabo te kunnen bekostigen. Verder zijn er ook echt wel dingen waar we op zouden kunnen bezuinigen, maar zo makkelijk geld uitgeven op de manier hoe we het altijd deden kan echt even niet. We hebben sinds tweeenhalf jaar een nieuwe auto en die heeft ons in die jaren tot nu toe al tweeenhalf duizend euro aan extra's gekost :shock: Behoorlijk gat in de begroting :? Tja, dan gaat het hard! En in zulke gevallen denk ik echt wel eens: hoe zou het bij mensen gaan die het minder hebben dan wij? Waar moeten zij in vredesnaam al die extra onkosten van betalen?!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 06 mar 2010 19:13

Wij betalen nu al 4 maanden twee huizen, en nog redden we het met 1 salaris, zonder aan het spaargeld te komen. :/
(In december wel een 13e maand gehad..)
Dat is gelukkig na volgende maand weer over, dus dan kunnen we weer lekker sparen en leuke dingen doen/kopen.

Maar we doen voor 50 euro boodschappen p/w, hebben een houtkachel,
Ons koophuis is klein, dus daar betalen we geen hoofdprijs voor,
We kopen alleen kleren als we ze nodig hebben, en dan in de aanbieding.
We hebben 1,5 jaar geleden een nieuwe auto gekocht, met 3 jaar garantie, dus voorlopig geen grote kosten.

Dus ja, het gaat hier makkelijk van 1 salaris.
En nee, mijn man heeft geen salaris van een advocaat, maar verdient wel aardig goed als monteur zijnde.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 mar 2010 23:39

knap AG! Vervelend van je huis... hopen dat ie snel verkocht is!! Dan heb je (extra) geld over :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2010 08:55

Sjonge, wat kunnen jullie van weinig geld leven. Wij geven ongeveer 125 euro per week uit aan boodschappen, verzorgingsproducten, cadeautjes, etc. Nu moeten we voor kindlief wel een aantal speciale dingen hebben (voornamelijk verzorgingsproducten), die flink aantikken. Manlief vraagt nu: waar leven die mensen dan van, als je maar 50 euro in de week uitgeeft? Wat zit er precies in die 50 euro? Eet je dan elke dag rijst? Manlief zoekt echt wel de reclames uit, enzo, daar is hij een ster in!

Het leven is gewoon duur. Eerst dachten we daar nooit zo bij na, maar nu we het op 1 inkomen moeten doen (beter gezegd: 2 halve), worden ook wij geconfronteerd met rekeningen. Die jaarlijkse OZB, waterschap, etc... tja, dat is dan ineens een enorme hap. En we leven dus echt NIET luxe.

We hebben overigens een prima leven en sparen ook nog elke maand iets (voor een broertje/zusje :mrgreen: )

@Annet: ik denk, dat jullie echt niet de enigen zijn, die moeite hebben met sparen, hoor. je hebt 4 kinderen te verzorgen en 2 volwassenen. Die moeten allemaal eten, wonen, kleren, spelen... en dat op 1 inkomen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 mar 2010 12:54

wij geven per week uit ongeveer 30 a 40 euro voor boodschappen. Daar zit alles bij incl. vlees, groente, e.d. Alles halen we bij Lidl dus dat vind ik enorm schelen. Verse groente haal ik ook regelmatig en dat is dan excl. die 30 à 40 euro. We waren gisteren naar Hoogvliet geweest en daar betaalden we 36 euro en hadden geen vlees voor van de week, geen melk en geen frisdrank. t LIgt er aan wat je graag eet. Ik hoef geen merkartikelen en ook geen bepaald merk vlees oid. Ik ben tevreden met huismerken en dat vind ik erg schelen. Optimel bijv. is 1,30 voor een pak, huismerk AH is meestal 90 cent ofzo ? Ik ben niet krenterig ofzo maar ik let er gewoon erg op. :lol:
Ik gebruik weinig verzorgingsproducten. Heb goedkope shampoo van de Lidl à 1 euro stuk. Dove voor het lichaam vraag ik altijd voor m'n verjaardag en heb nu nog 10 flessen in de kast. Voorlopig niet nodig :) ik gebruik zo weinig make-up dat ik één keer per jaar 10 euro uitgeef en voorlopig weer verder kan.
de OZB vind ik belachelijk duur maar goed daar kom je niet onderuit. Wij sparen niet elke maand vast, soms kunnen we niet sparen ivm aanbetaling vakantie, dure maand ivm OZB, of kerstcadeautjes enzo. Maar regelmatig proberen we wel te sparen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 mar 2010 13:02

Ik wil toch weer eens bij gaan houden wat wij per week uitgeven eigenlijk geen idee.
Wij halen bij de Lidl flessen drinken,rode wijn,snacks en wc papier. Maar de lidl hoeft absoluut niet goedkoper te zijn dan een andere supermarkt. Als mijn man zijn loon binnenkomt gaat het grootste gedeelte gelijk op de spaarrekening mochten we daar iets van nodig hebben kunnen we het altijd weer terug boeken maar dat is eigenlijk nooit nodig.
Wij sparen wel elke maand een groot bedrag maar dat is nu nog elke keer voor de verbouwingen van ons huis.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 mar 2010 14:36

Tja, hoe kun je met zo weinig rondkomen? Idd erg opletten. Ik ga eens in de zoveel tijd naar de Aldi voor fris, en een stel zakken macaroni en pakken rijst, macaronimix enzo.
Groeten haal ik meestal vers, maar nu niet elke dag meer, dat breekt een beetje op, maar wel voor 2 dagen ofzo. De AH vind ik duur en echt slecht, daar kom ik weinig meer. Ik haal ook wel eens verse groenten bij de Aldi, prima eetbaar, net als kaas en vleeswaren daarvandaan. We hebben ook nog steeds redelijk wat vlees in de vriezer dat we een beetje aan het opmaken zijn. Of soms geen vlees. Aardappels per zak van 5 kg en niet steeds allerlei pakjes puree of aardappel anders uit pakjes ofzo. Gewoon simpele gekookte aardappels, of uit de oven met een beetje cajunkruiden. En geen bloemkool van 2,50 uit Spanje,maar wachten tot die weer 1,50 uit Holland zijn.
Wij proberen nu van 100 euro p.w. alles te doen (behalve benzine). Ook kleding, sokken enzo, ook verzorgingsproducten. maar die koop ik meestal in de aanbieding, meteen 5 flessen Andrelon krullenshampoo en 5 flessen mannen andrelon shampoo. Dat scheelt vaak al. Verder gebruiken we niet zoveel van dat spul, douchefris heb ik door de jaren heen zoveel verzameld op verjaardagen dat ik nog zat heb voor de komende 2 jaar denk ik ;)
Daarnaast proberen we dan dat ik altijd tank, beide auto's, dan komen we met 800 euro p.m. prima uit, met alles erop en eraan, ook het kinderdagverblijf.
Alle vaste lasten gaan dan van mijn mans rekening en dan komt hij ook precies uit, en sparen we ook nog best wat maandelijks. En als dat eens niet lukt doordat Jurian erg veel naar het kdv is geweest en we een enorme rekening hebben, dan sparen we een maandje minder of niet, ook geen probleem.
Maar op 1 loon zouden we het nu niet meer redden, of we moeten wel heel erg krap gaan leven, en daar heb ik weinig behoefte aan eigenlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 mar 2010 14:52

Wij kopen wel veel biologische producten en ook Fair Trade, dat is wel wat duurder. We kunnen het betalen en daarom geven we ook wat meer uit dan 50 euro per week. In mijn studententijd deed ik voor 100 euro per maand boodschappen deed, dat ging prima. Als kind droeg ik veel tweedehands kleding, we kregen wel elk jaar een nieuw paar schoenen, omdat mijn ouders dat belangrijk vonden. Ik heb dus wel gezien hoe mijn ouders van weinig geld rond moeten komen en dat is volgens mij gezond om te ervaren voor een kind.

Ik vind het wel leuk dat we nu af en toe iets groots kunnen kopen. We hebben bijvoorbeeld een nieuw bed gekocht. Tot nu toe sliepen we op een tweedehands bed met mijn 10 jaar oude matras en een goedkoop matras voor Borkdude. Dan is het toch heerlijk als je eindelijk een nieuw bed kunt uitzoeken van je zelf verdiende geld :) Of als je een keer een luxe vakantie kunt doen.
Ouders met kinderen: jullie tijd komt nog wel! Als je kinderen het huis uit zijn kosten ze niets meer ;)

Verder is het leuke van ruim in je geld zitten dat je lekker veel weg kunt geven aan goede doelen!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2010 16:40

O, maar als ik de verhalen van Kwebbel en MissF lees, dan snap ik het wel. Wij leven helemaal niet luxe, ofzo, we eten alleen wel heel veel verse groenten, duur of niet. Verder is die 800 euro die MissF noemt een heel normaal bedrag, dus niks aan de hand, zoiets zullen wij ook wel aan komen :mrgreen:

Ik gebruik wel echt heel veel verzorgingsproducten. Voor mijn haar superveel (maar ja, ik heb haar tot aan mijn kont en ik verzorg het met goede producten), voor mijn huid - ik kan tegen weinig producten, dus er gaat hier 1 pot Dove per week doorheen-, etc. Make-up is misschien wel duur, maar daar doe ik heel lang mee. Een beetje oogschaduw en mascara gaat gewoon niet snel...

Nou ja. We leven 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 mar 2010 20:36

@liefie: persoonlijk vind ik Lidl dus wel goedkoper, we hebben nu bij Hoogvliet boodschappen gedaan gisteren, toen waren we 36 euro kwijt exclusief melk, groenten en vlees, wcpapier en frisdrank. Bij lidl zijn we meestal rond de 30 euro kwijt inclusief de dingen die ik net noemde. Kijk, AH eigen merk is ook goedkoop hoor maar bij lidl betaal ik nog altijd 49 cent voor een pak melk van een liter.
@Galateia: waar leven we van, van die 50 euro? Wij leven van ongeveer 30 a 40 euro per week en dan gaat niet eens alles op! Nou dan hebben we o.a.
melk, yoghurt, toetjes, vlees, aardappelen, groente (zowel vers als uit blik/pot), eieren, frisdrank, eten voor bijna de hele week, wcpapier, eventueel snacks zoals frikandellen etc, cornflakes, ontbijtkoek, koeken voor bij de koffie, thee, kaas, vleeswaren, etc.
Bij Hoogvliet of Dirk ben ik voor datzelfde spul ongeveer 40 a 50 euro kwijt. Ik vind dat teveel schelen. Niet dat we geen 50 euro per week kunnen veroorloven, maar ik wil voor die 10 a 20 euro die ik overhou ook andere dingen doen. En dat is ieders eigen keus. En iedereen heeft zijn/haar eigen mening over goedkoop en duurkoop etc. Ik vind Lidl prima en goedkoop, een ander mag zijn/haar eigen mening hebben.
Laatst gewijzigd door kwebbel op 07 mar 2010 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 mar 2010 20:36

Ik heb net even zitten rekenen maar wij zijn ongeveer 2.000 euro kwijt per maand (boodschappen, internet, telefoon, hypotheek, boodschappen, benzine, verzekeringen etc.. alles zeg maar).

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 mar 2010 21:34

?????

zoveel verdient mijn niet eens per maand!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 mar 2010 21:37

hu? echt? Maar hoe kan zoiets? Mijn man is nog vrij jong (33) werkt iets van 10 jaar heeft dus al wel wat opgebouwd. Heeft het miss. te maken in welke sector je werkt!?

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 08 mar 2010 08:26

Dat zijn wij hier ook zeker kwijt hoor.
Je hebt je hypotheek, gas water licht, zorgverzekering, autoverzekeringen, motorrijtuigenbelasting, telefoon/internet/tv, kdv, en dan je boodschappen/kleding/benzine/kadootjes.
Vind het altijd heel knap als het mensen met één inkomen lukt. Wij hebben 'n goed inkomen, leven echt niet luxe, een heel normaal huis, maar het leven is gewoon duur. Wat wel scheelt is dat mensen met één inkomen vaak wel zorgtoeslag, kindertoeslag en 'huisvrouwentoeslag' krijgen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 mar 2010 08:31

Wij hebben dan (nog) geen kinderen. Dan kan het wel van 1 inkomen (nou ja ik verdien dan ook wel wat maar niet echt super veel). Daarnaast kunnen we ook nog sparen.

Terug naar “Archief”