Homobeweging wil ‘scoren’ met aanval op kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Homobeweging wil ‘scoren’ met aanval op kerk

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2010 23:55

Misschien dat de RK nu ook aan kinderen friemelende paters de communie gaat weigeren?
D'r gaat toch een beerput open dezer dagen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2010 07:29

Optimatus schreef:Misschien dat de RK nu ook aan kinderen friemelende paters de communie gaat weigeren?

In principe zouden deze zichzelf de communie moeten weigeren. Maar dat weet je vast wel.

Er zitten nog wat lijken in de kast voornamelijk van de jaren 60 en 70. De zogenaamde seksuele revolutie en een tijd van grote geloofsafval. Dat is niet enkel bij de katholieke Kerk zo. Maar ook dat weet je vast wel.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 05 mar 2010 12:15

Faramir schreef:Ware het niet dat de katholieke Kerk geen 180 graden gedraaid is. Wellicht dat men dat zo in de media en homolobby wil brengen, maar feitelijk is er vrij weinig tot niets veranderd.

Sterker nog het is heel fijn dat de bisschop weer eens op niet mis te verstane wijze, en met uitgebreide media aandacht, heeft uitgesproken over wat de communie betekend en over het verband tussen communie en zonde, publieke zonde en het volharden in zonde. Ik ben wel content met de uitspraak van de bisschop en met deze oplossing.

Misschien kun je dat eens uitleggen. De officiële leer is dat leven in homoseksualiteit zonde is. Iemand die leeft en volhardt in openbare zonde krijgt geen hostie. Dat laatste is met deze uitspraak nu wel het geval in Den Bosch.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mar 2010 12:24

Faramir schreef:Dat is niet enkel bij de katholieke Kerk zo. Maar ook dat weet je vast wel.

De ene misstand heft de andere niet op, was het maar zo.
Kritiek op de RKK wordt snel vertaald naar anti-paapse sentimenten zoals kritiek op Israel naar antisemitisme, maar is dat altijd terecht? Als ik anti-paaps ben omdat ik vind dat pedofiele bisschoppen gestraft en uit hun functie ontheven dienen te worden, dan ben ik de grootste papen hater die er op deze aarde rondloopt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 mar 2010 17:28

Forse kritiek op hostieverklaring

OSS – De beslissing van het kerkbestuur in Den Bosch om homoseksuelen zelf de afweging te laten of ze aan de communie deelnemen, stuit in conservatieve delen van de Rooms-Katholieke Kerk op forse kritiek.

...
De visie dat homoseksuelen zelf mogen afwegen of zij ter communie gaan, is volgens Mennen, docent kerkrecht aan het seminarie in Den Bosch en adviseur van bisschop Hurkmans, „een halve waarheid en dus een hele leugen.”
...

hele artikel

Ik vond het omschreven standpunt, zoals ik dat afgelopen woensdag opving, al niet overlopen van duidelijkheid. (Zie hier mijn reactie daarop.) De constatering van een halve waarheid herken ik daarom wel.

Heeft dit wellicht ook te maken met verschillende flanken binnen die kerk?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2010 19:25

henkie schreef:Misschien kun je dat eens uitleggen. De officiële leer is dat leven in homoseksualiteit zonde is. Iemand die leeft en volhardt in openbare zonde krijgt geen hostie. Dat laatste is met deze uitspraak nu wel het geval in Den Bosch.

De leer is helemaal niet dat homoseksualiteit een zonde is. De leer is dat seks buiten het huwelijk een zonde is. De leer is dat het huwelijk is voorbehouden aan man en vrouw.

De CKK over homoseksualiteit:

Alinea 2358

Bij een niet gering aantal mannen en vrouwen is de homoseksuele neiging diepgeworteld. Zij kiezen niet zelf hun homoseksuele instelling uit; de homoseksualiteit betekent voor de meesten van hen een beproeving. Men moet deze mensen met respect, begrip en fijngevoeligheid behandelen. Men moet iedere vorm van onrechtmatige discriminatie vermijden. Ook deze mensen zijn geroepen om in hun leven de wil van God te volbrengen en - als zij christen zijn - de problemen die zij als gevolg van hun instelling ondervinden, te verenigen met het kruisoffer van de Heer.

Maar om even kort te citeren uit een artikel op: http://www.catholica.nl/archief/653

Can. 915 is en was gewoon van kracht, en wordt niet herroepen of buiten werking gesteld door de bisschop van Den Bosch, zijn plebaan, of het kerkbestuur van de stadsparochie van Den Bosch

CKK 2357 is en was gewoon van kracht, en wordt niet herroepen of buiten werking gesteld door de bisschop van Den Bosch, zijn plebaan, of het kerkbestuur van de stadsparochie van Den Bosch

Het was altijd al zo, is nog zo, en zal zo blijven dat de gelovige zijn geweten zelf dient te bevragen alvorens te communie te gaan.

Het was altijd al zo, is nog zo, en zal zo blijven dat de bedienaar van de H. Communie, zoals beschreven in can. 915, in een aantal specifieke situaties de H. Communie MOET weigeren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2010 19:29

mohamed schreef:
Faramir schreef:Dat is niet enkel bij de katholieke Kerk zo. Maar ook dat weet je vast wel.

Was dat idd maar zo. Maar helaas.
Kritiek op de RKK wordt snel vertaald naar anti-paapse sentimenten zoals kritiek op Israel naar antisemitisme, maar is dat altijd terecht? Als ik anti-paaps ben omdat ik vind dat pedofiele bisschoppen gestraft en uit hun functie ontheven dienen te worden, dan ben ik de grootste papen hater die er op deze aarde rondloopt.

Wat een onzin.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2010 19:32

Boekenlezer schreef:Heeft dit wellicht ook te maken met verschillende flanken binnen die kerk?

De katholieke Kerk is altijd een brede Kerk geweest. Daarin heb je altijd een wisselwerking tussen vrijzinnig en orthodox, links en rechts enz enz. Ook dat speelt hier weer mee. Voor de een kan het niet orthodox genoeg zijn, voor de ander niet vrijzinnig genoeg. Dat speelt nog extremer in de Nederlandse kerkprovincie dan in alle andere kerkprovincies.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mar 2010 22:10

Faramir schreef:
mohamed schreef:

Was dat idd maar zo. Maar helaas.

Wat een onzin.

Ik begrijp best dat jij als rooms-katholiek zijnde dat onzin vindt, maar je reacties in dit topic alleen al doen vermoeden dat ik een punt heb. Vervelend dat je kerk in een kwaad daglicht staat, maar dat heb je te danken aan al die bisschoppen die hun handen niet thuis konden houden. Zij zijn de oorzaak van de hele hype.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2010 22:20

mohamed schreef:Ik begrijp best dat jij als rooms-katholiek zijnde dat onzin vindt, maar je reacties in dit topic alleen al doen vermoeden dat ik een punt heb. Vervelend dat je kerk in een kwaad daglicht staat, maar dat heb je te danken aan al die bisschoppen die hun handen niet thuis konden houden. Zij zijn de oorzaak van de hele hype.

Allereerst is het niet mijn kerk. En idd dat is vervelend. Maar ook terecht. Gedane zaken nemen geen keer en uiteindelijk zal een ieder verantwoording voor het verleden af moeten leggen. Dat er nu een beerput opengaat, daar heb ik geen moeite mee. Zolang het maar op een eerlijke manier gebeurt.

Jij hebt het overigens over bisschoppen. Dan blijkt maar weer dat je simpelweg wat aan het schoppen bent. Van misbruik door een bisschop (of meerdere) is namelijk geen enkele sprake. Daarnaast is er geen sprake van een hype, maar van een schandaal, een drama een tragedie. Ik vind de term hype hier echt misselijkmakend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2010 22:22

Faramir schreef:
Optimatus schreef:Misschien dat de RK nu ook aan kinderen friemelende paters de communie gaat weigeren?

In principe zouden deze zichzelf de communie moeten weigeren. Maar dat weet je vast wel.

Er zitten nog wat lijken in de kast voornamelijk van de jaren 60 en 70. De zogenaamde seksuele revolutie en een tijd van grote geloofsafval. Dat is niet enkel bij de katholieke Kerk zo. Maar ook dat weet je vast wel.

Ik hoop dat de Kerk in staat is, schoon schip te gaan maken. Ik waardeer dat (nieuwe??) steunpunt wel. Het lijkt er op dat men in Nederland in elk geval de bereidheid heeft, open kaart te spelen. Als dat werkelijk zo is: keurig.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2010 22:26

Optimatus schreef:Ik hoop dat de Kerk in staat is, schoon schip te gaan maken.

Dat hoop ik ook. Maar voor het zover is moet alles op straat.
Ik waardeer dat (nieuwe??) steunpunt wel.

Dat is geen nieuw standpunt.
Het lijkt er op dat men in Nederland in elk geval de bereidheid heeft, open kaart te spelen. Als dat werkelijk zo is: keurig.

Sinds 1995 is er een instelling 'hulp & recht' wat misbruik gevallen in de RKK in ontvangst neemt en het dan onderzoekt. De afgelopen tijd zijn er nav de berichtgeving vele meldingen binnen gekomen van mensen die misbruikt zijn, misbruik hebben gezien of daarvan gehoord hebben. Al deze gevallen zullen onderzocht worden en ik neem aan dat justitie daarbij ingeschakeld gaat worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2010 22:36

Dat is uitstekend.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2010 09:45

Faramir schreef:Jij hebt het overigens over bisschoppen. Dan blijkt maar weer dat je simpelweg wat aan het schoppen bent. Van misbruik door een bisschop (of meerdere) is namelijk geen enkele sprake. Daarnaast is er geen sprake van een hype, maar van een schandaal, een drama een tragedie. Ik vind de term hype hier echt misselijkmakend.

Ja en daar hebben we het alweer, moet je kerk me naar geen reden om te schoppen geven.

Paus ontslaat pedofiele bisschoppen niet.

Waar ik misselijk van wordt is deze schijnheiligheid.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2010 11:26

mohamed schreef:
Faramir schreef:Jij hebt het overigens over bisschoppen. Dan blijkt maar weer dat je simpelweg wat aan het schoppen bent. Van misbruik door een bisschop (of meerdere) is namelijk geen enkele sprake. Daarnaast is er geen sprake van een hype, maar van een schandaal, een drama een tragedie. Ik vind de term hype hier echt misselijkmakend.

Ja en daar hebben we het alweer, moet je kerk me naar geen reden om te schoppen geven.

Paus ontslaat pedofiele bisschoppen niet.

Waar ik misselijk van wordt is deze schijnheiligheid.

Nogmaals in het rapport van de Ierse overheid is geen enkele sprake van misbruik door welke bisschop dan ook. Slechts een zeer lakse houding en wegkijken kan hun verweten worden. Dat is ook de reden dat een aantal bisschoppen zelf is opgestapt en dat de Ierse bischoppen op het matje werden geroepen bij de paus.

Ik heb nu al enige tijd officiële berichtgeving doorgenomen maar nergens is er sprake van een dergelijke oproep van de paus zoals in het artikel vermeldt staat. Waarschijnlijk heeft de redactie wat dingen door elkaar gehaald waardoor dit foutieve artikel is ontstaan. Het is helaas al een kleine maand geleden anders had ik rectificatie aangevraagd. (Edit: voor de zekerheid zal ik op een katholiek forum navraag doen en anders alsnog rectificatie aanvragen)

Maar het staat je vrij om in het Ierse rapport te zoeken om alsnog je gelijk aan te tonen. Volgens mij is het rapport hier wel ergens te vinden: http://www.childabusecommission.ie

Je wordt misselijk van deze in jouw ogen schijnheiligheid. En toch noem je het een hype... Een hele bijzondere gedachtengang...

Hoe dan ook, met zulke berichtgeving valt jou niets te verwijten. Mijn excuus dat ik je opmerking schoppen heb genoemd.
Laatst gewijzigd door Faramir op 06 mar 2010 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”