opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Jo'tje » 01 mar 2010 23:19

TheKeimpe schreef:Zeker uit de mond van dit buurjongentje...

Heeft dat dan niet meer te maken met de houding / de manier waarop?

Ik moet een beetje denken aan al die kinderen die om voetbalplaatjes vragen bij de supermarkt nu.
De één vraagt het gewoon op een nette manier. Anderen staan als eerste vooraan bij dat dranghek te roepen.
Dezelfde vraag, maar de manier waarop... Het zorgt er toch voor dat ik ze soms wel geef en soms niet. Of juist aan degene die stiller achteraan staat.
pobody's nerfect

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 mar 2010 23:43

@ Mortlach: :mrgreen:

Ik heb thuis alleen geleerd met een vork te eten, maar de etiquette ken ik best. In restaurants let ik er ook altijd op dat ik met mes en vork eet, maar thuis en op mijn werk vouw ik mijn brood gewoon dubbel, hoor. :)
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 02 mar 2010 07:00

Jo'tje schreef:

Ik moet een beetje denken aan al die kinderen die om voetbalplaatjes vragen bij de supermarkt nu.
De één vraagt het gewoon op een nette manier. Anderen staan als eerste vooraan bij dat dranghek te roepen.
Dezelfde vraag, maar de manier waarop... Het zorgt er toch voor dat ik ze soms wel geef en soms niet. Of juist aan degene die stiller achteraan staat.

:wink: het is de toon die de muziek maakt :-({|=

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2010 12:31

Schipje schreef:Een kennis van mij ging voor het eerst met haar schoonfamilie uit eten (een familie met etiquetten zeg maar) ze moest nog even snel in de leer hoe je met mes en vork eet. Op dat moment baalde ze ervan dat ze zo moest klungelen en dat ze het niet geleerd had.

Mijn moeder vond het belangrijk om ons zo op te voeden dat 'we ons in alle kringen zouden kunnen bewegen.' Ik moet haar zeggen: het is gelukt! Ik kan heerlijk aso eten met mijn handen, en in een sterren restaurant keurig zonder na te hoeven denken de etiquetten volgen.

Bedankt... pa en ma =D> dát voorbeeld ga ik volgen! :wink:

Ach, etiketten.... ik eet in een restaurant ook met mes en vork, behalve als ik spareribs eet... maar officieel heb je je vork altijd links vast... als ik snij heb ik mijn mes rechts vast... en verder mijn vork altijd rechts. Ben er nog nooit raar op aangekeken :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 02 mar 2010 12:41

Marnix schreef:
Schipje schreef:Een kennis van mij ging voor het eerst met haar schoonfamilie uit eten (een familie met etiquetten zeg maar) ze moest nog even snel in de leer hoe je met mes en vork eet. Op dat moment baalde ze ervan dat ze zo moest klungelen en dat ze het niet geleerd had.

Mijn moeder vond het belangrijk om ons zo op te voeden dat 'we ons in alle kringen zouden kunnen bewegen.' Ik moet haar zeggen: het is gelukt! Ik kan heerlijk aso eten met mijn handen, en in een sterren restaurant keurig zonder na te hoeven denken de etiquetten volgen.

Ach, etiketten.... ik eet in een restaurant ook met mes en vork, behalve als ik spareribs eet... maar officieel heb je je vork altijd links vast... als ik snij heb ik mijn mes rechts vast... en verder mijn vork altijd rechts. Ben er nog nooit raar op aangekeken :D

Knap dat jij je mes en vork beide rechts heb! 8) Ik doe het je niet na! :lol:
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2010 16:52

jans1 schreef:
Marnix schreef:

Knap dat jij je mes en vork beide rechts heb! 8) Ik doe het je niet na! :lol:

Hehe. Als ik snij heb ik de vork links... maar vervolgens leg ik mijn mes neer en pak ik de vork weer met mijn rechterhand over.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 mar 2010 23:05

Ach, extreem-rechts georiënteerd? ;)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2010 10:31

zoiets... ik ben links niet zo goed.... dus doe het liever met rechts... misschien dat die mentaliteit de ontwikkeling van mijn linkerhand ook wel heeft tegengegaan :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 mar 2010 12:36

Jo'tje schreef:

Jazeker.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 mar 2010 12:56

[quote

Hehe. Als ik snij heb ik de vork links... maar vervolgens leg ik mijn mes neer en pak ik de vork weer met mijn rechterhand over.[/quote]

Dan doe je het helemaal goed hoor, volgens mij.
Spare-rips krijg je ook niet in een sterren restaurant :mrgreen:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 mar 2010 12:57

sorry, heb nog niet door hoe dat precies werkt met die quote's!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 mar 2010 13:46

Mijn schoonvader is hertrouwd met een jongere vrouw.
Lastig hoe we onze meid haar moeten laten noemen... 'oma' vinden we geen optie want dat is ze niet en we willen dat ze weet dat ze ooit een 'echte' oma heeft gehad. Die vrouw is ook erg jong en daarom is 'oma(voornaam)' ook erg oubollig denken we. Alleen de voornaam vinden we ook niet gepast. Dus ik denk dat het 'tante' word, wat ik eigenlijk ook gek vind maar de beste oplossing denk.
Is dit voor anderen herkenbaar? zo ja hoe doen jullie dat?

mezelf
Mineur
Mineur

Berichtdoor mezelf » 20 mar 2010 13:54

mijn schoonvader is ook hertrouwd met een jongere vrouw, toen mijn oudste werd geboren, was ze 42, maar we hebben de kinderen haar gewoon oma leren zeggen, en daar was ze juist blij mee, omdat ze zelf ook nooit kinderen heeft gehad, denk ik dat oma dan dichterbij staat dan tante
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 mar 2010 14:03

mezelf schreef:mijn schoonvader is ook hertrouwd met een jongere vrouw, toen mijn oudste werd geboren, was ze 42, maar we hebben de kinderen haar gewoon oma leren zeggen, en daar was ze juist blij mee, omdat ze zelf ook nooit kinderen heeft gehad, denk ik dat oma dan dichterbij staat dan tante

Ja dat denk ik ook. Maar deze vrouw kan zelf nog kids krijgen (wat haar leeftijd betreft) en mijn man heeft er moeite mee als we een andere vrouw alleen 'oma' laten noemen.

mezelf
Mineur
Mineur

Berichtdoor mezelf » 20 mar 2010 15:20

wat denk je dan van bv. oma jannie
met haar naam dan :wink:
onze kinderen zeiden ook wel eens oma Truus, omdat wij haar ook gewoon Truus noemen
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Terug naar “Archief”