Ik kan me voorstellen dat je dat denkt, en het was ook een beetje de eerste die bij mij opkwam, toen ik de titel van het
artikel zag waarmee ik voor het eerst dit nieuws opving. Het komt over als een draai. Toch vraag ik mij af of het echt een draai is.
Zo las ik eerder als eens in een
artikel:
„Vroeger gebeurde het niet dat ze de hostie niet kregen.” En vandaag las ik in een
artikel:
"...Maar het is dus niet zo dat onze parochie er inhoudelijk anders over is gaan denken. Dit is de pastorale praktijk zoals die in onze kerk gangbaar is.”Verder valt het mij op dat de titel van de artikelen een ander accent leggen. Het genoemde nu-artikel kopt:
Alle homoseksuelen welkom bij communie. Terwijl het RD-artikel van net kopte:
Kerklid zélf is verantwoordelijkEn nog wat:
"Volgens het kerkbestuur en de plebaan moeten kerkgangers voor de communie gedoopt zijn, geloven in de waarachtige aanwezigheid van het lichaam van Christus in de heilige communie en leven in eenheid en overeenstemming met Christus en de kerk. De Rooms-Katholieke Kerk wijst praktiserende homoseksualiteit af."Wat ik tenslotte nog kan aantekenen, is dat het geweten van de pastoor blijkbaar ook meespeelt.
Citaat:
"Dus heeft pastoor Buyens in Reusel een verkeerde beslissing genomen door de hostie niet uit te reiken aan prins Carnaval?
„Nee, want ook dat is een persoonlijke afweging die de pastoor in zijn geweten moet maken. En dat is zeker geen foute afweging. Bovendien hebben wij als parochiebestuur in Den Bosch niets te zeggen over de afwegingen van pastoors in andere parochies. Voor ons geldt dat wij niet alleen kijken naar de letter van de leer, maar ook naar de pastorale praktijk.”"Dat zou betekenen, dat e.e.a. per plaats sterk kan verschillen.
Helemaal duidelijk vind ik het overigens allemaal niet. Het lijkt nou net alsof ze homoseksualiteit aan de ene kant afwijzen, maar tegelijkertijd ook weer niet. Het komt nogal dubbel op mij over. Ik weet even niet wat ik er van denken moet.
Of is het misschien zo, dat de hostie op zichzelf een zaak van het geweten is, los gezien van dit onderwerp, en dat ze daarom deze woorden kunnen spreken?
Mortlach schreef:Linkje werkt niet (ttp ipv http), maar ik vroeg me al af wanneer het afgeven op de RK zou beginnen...
Met het oog waarop bedoel je dat?
Dat het hier een reformatorisch forum is, en er daarom flink kritiek op de Rooms-Katholieke Kerk wordt gespuid? Of speciaal met betrekking op dit nieuws over tolerantie van homoseksualiteit?