Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jan 2009 21:59

Hannah, ik ben het helemaal met je eens.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 28 feb 2009 08:53

Ik heb gisteren dit boek gekocht:

Afbeelding

Johannes Calvijn, zijn leven, zijn werk
W. Balke, J.C. Klok & W. van 't Spijker

Groot boek zeg! :-s
Het heeft ongeveer de grootte van een A4-blad!
Ik had het al eens eerder zien staan van een afstand, en ik dacht: dat lijkt me interessant, zo'n informatief en geïllustreerd boek. Maar ik zag nog niet hoe groot het wel was!

Links:
Dit boek op de website van uitgeverij Kok
Dit boek op de website van Den Hertog
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 01 mar 2009 13:00

Had je beter deze kunnen kopen:

Afbeelding

Calvijn en de Nederlanden (red. H.P. Apperloo-Boersma en H.J. Selderhuis) verschijnt in een luxe, gebonden editie met meer dan 200 afbeeldingen en een totale omvang van ca. 300 pagina's. De verkoopprijs bedraagt slechts € 24,95. ISBN 978-90-79771-03-5

#-o

Prince Caspian

Berichtdoor Prince Caspian » 02 mar 2009 11:09

Ik heb de Cirkel Trilogie van Ted Dekker net uit.

Ben nu nog eens begonnen in Brieven uit de Hel van C.S. Lewis.

Beste Galsem,

De amateuristische ideeën uit jouw laatste brief geven aan dat het de hoogste tijd is om jou eens uitvoerig te onderhouden over het pijnlijke onderwerp Gebed. [...] Waar mogelijk doe je er best beste aan de patiënt van ieder serieus voornemen tot bidden af te houden. Gaat het, zoals bij jouw patiënt, om een geval van volwassen bekering, dan lukt dit het best me herinneringen, of wat hij als herinneringen ziet, aan het papegaaiende karakter van zijn kindergebeden. Uit reactie daarop begint hij dan misschien te streven naar volstrekt spontane, innerlijke, informele en ongeregelde opwellingen - wat voor een beginner in praktijk zal neerkomen op pogingen om een vaag religieuze stemming te kweken, waar geen echte inspanning van wil en verstand aan te pas komt. [...] Grappig genoeg maken stervelingen zich altijd een voorstelling van ons alsof wij gedachten bij hen inblazen; terwijl wij feitelijk het meest bereiken door gedachten weg te blazen.
Lukt dit niet, neem dan je toevlucht tot subtielere afleidingsmanouvres. Zodra ze hun aandacht richten op de Vijand zelf hebben wij verloren, maar er zijn manieren om dit te voorkomen. Het eenvoudigste is: hun blik van Hem af te buigen en op henzelf te richten. Houd ze bezig met zelf-observatie en met pogingen om door wilskracht gevoelens bij zichzelf op te wekken. [...]
Intussen zit de Vijand natuurlijk ook niet stil. Waar gebeden wordt, daar bestaat altijd het gevaar dat Hij directe daden stelt. Alle waardigheid van zijn (en onze) status van zuiver geestelijke wezens zal deze schaamteloze cynicus te grabbel gooien door een neergeknield menselijk dier zomaar vol te gieten met zelfkennis.
[...] Want als hij onderscheid gaat maken, als hij zijn gebeden begint te richten 'niet tot wat ik denk dat Gij zijt maar tot wat Gij zelf maar tot wat Gij zelf weet dat Gij zijt', dan staan wij, zolang het duurt, machteloos. [...]

Je toegenegen oom Schroeflik

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mar 2009 21:45

CGK<3 schreef:Had je beter deze kunnen kopen:

Afbeelding

Calvijn en de Nederlanden (red. H.P. Apperloo-Boersma en H.J. Selderhuis) verschijnt in een luxe, gebonden editie met meer dan 200 afbeeldingen en een totale omvang van ca. 300 pagina's. De verkoopprijs bedraagt slechts € 24,95. ISBN 978-90-79771-03-5

#-o

Dat lijkt mij toch een wat ander boek. Een boek over de link tussen Calvijn en Nederland. Mijn boek is een stuk algemener.
Maar bedankt voor de tip, want het kan leuk zijn voor erbij. :D
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 04 mar 2009 18:13

Boekenlezer schreef:
CGK<3 schreef:Had je beter deze kunnen kopen:

Afbeelding

#-o

Dat lijkt mij toch een wat ander boek. Een boek over de link tussen Calvijn en Nederland. Mijn boek is een stuk algemener.
Maar bedankt voor de tip, want het kan leuk zijn voor erbij. :D

Sla dan vooral acht op de foto's in het laatste hoofdstuk, gemaakt door ondergetekende :-oo

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 08 mar 2009 15:39

ik heb een boek gekocht (een Bijbelwoordenboek), handig :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mar 2009 23:51

Ik heb een boek gekocht van John Owen..............'k ben het ook nog aan het lezen

Het gaat over het werk van de Heilige Geest.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re:

Berichtdoor kwebbel » 10 mar 2009 07:01

Hannah1984 schreef:Wat betreft de geromantiseerde bijbelverhalen: ik vind persoonlijk de boeken van Francine Rivers en Lynn Austin ergens te 'on-historisch'. Veel dingen zijn inderdaad niet te verantwoorden die ze zeggen en dan krijg je verkeerde beelden. Maar ik denk dat als je een goed onderlegde historische roman over een Bijbels figuur leest (denk aan Pontius Pilatus, van Paul Maier) dat je dan juist verrijkt wordt in je kennis van de Bijbel. In feite lees je daarna de Bijbel genuanceerder en dus beter.
Hannah, ik wil graag reageren ondanks dat ik niet in de discusse zat. Ik heb alle 5 delen van Francine Rivers gelezen en ik vind ze wel Bijbelgetrouw. (Met Bijbelgetrouw bedoel ik dat de namen kloppen ook wat er in de Bijbel staat.) Het verhaal van Thamar vond ik erg ontroerend. Zoals ze uit de familie "verbannen" werd omdat 2 van haar mannen overleden waren. Nee, er staat niet in de Bijbel hoe precies en gedetaileerd alles verloopt. Francine Rivers heeft dit wel gedaan. Het geeft mij een idee hoe de vrouwer vroeger hebben geleefd.
Het verhaal van Maria en de geboorte van Jezus vind ik WEL geromantiseerd. Ik vind dat je geen boek kan maken over de geboorte van Hem. Ik kan eigenlijk niet goed uitleggen waarom :oops:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 feb 2010 11:42

Niet zo lang geleden, was ik in de christelijke boekhandel. Ik was daar om de delen uit de CNT-reeks, die in 2008 en 2009 verschenen zijn en die ik nog niet had, aan te schaffen.
Als ik dan in zo'n boekhandel ben, dan vind ik het altijd wel interessant om eens wat verder te kijken dan de boeken waar het mij in eerste instantie om te doen is. Gewoon wat rondneuzen zeg maar, nieuwe indrukken opdoen. Toen zag ik een boekje staan, dat mijn nieuwsgierigheid sterk prikkelde. Het is het boekje Wat drijft de islamisten? van Wilmos Oosterhoff.

Afbeelding

Als ik zo'n titel zie, verwacht ik een boekje dat inzicht geeft in de leefwereld van de islamist. Wat gaat er allemaal in hem om? En dan denk ik aan theologische gedachten, andere gedachten en gevoelens. Toen ik het boekje pakte, kwam ik er snel achter dat dàt niet de insteek van dit boekje is. Ik kreeg het gevoel dat het nauwelijks of niet over het islamisme gaat, en meer over de islam als godsdienst. En dan een beschouwing over de wegsturing van Hagar en Ismaël door Sara en Abraham, en hoe de rancune die dat opleverde bestaan bleef in het nageslacht van Ismaël, en hoe zo de islam kon onstaan. Heel wat anders dus dan wat de titel suggereert. Wat dat betreft vind ik, dat de titel en de inhoud van dit boekje een wat vreemde verhouding met elkaar hebben.
Ik vond het een nogal apart boekje, en het prikkelde mijn nieuwsgierigheid in hoge mate. Ik wilde wel eens weten wat dat boekje te melden had, en dus kocht ik het om het te kunnen lezen.

Het boekje is niet erg dik. Het heeft 127 bladzijden en is vrij klein van formaat. Dat heeft in ieder geval als voordeel dat er snel genoeg doorheen te komen valt. Als nadeel kan het hebben, dat zo'n boekje dan gekenmerkt wordt door een zekere oppervlakkigheid. Hoewel er in dit boekje best forse dingen worden beweerd, is het in ieder geval bepaald geen (populair-)wetenschappelijk document. Maar als verkenning van gedachtegoed is dat eigenlijk ook juist wel weer prettig. Het geeft de zaken mooi kernachtig weer, en als er dan behoefte is aan diepere studie, is daar volop gelegenheid voor om dat voor jezelf te doen.
Ik heb het boekje doorgelezen, en ik vond het best een aparte ervaring. In ieder geval werd ik geconfronteerd met allerlei gedachten, die ik totaal niet kende. En dat prikkelt mij dan sterk tot studie. Zo heb ik de geschiedenis van Ismaël eens wat nader bestudeerd, zoals die te vinden is in Genesis 16, Genesis 21:1-21 en Genesis 25:12-18.
In het boekje wordt beweerd, dat de uitdrijving en onterving van Ismaël voor veel rancune en een minderwaardigheidscomplex heeft gezorgd, die in zijn nageslacht heeft doorgewerkt. Dus die genoemde rancune is dan dezelfde rancune, die je nu nog in de islam tegenkomt? Ik vond dat een nogal boude bewering. In dat opzicht is het denk ik moeilijk, om de waarheid te achterhalen.
De auteur heeft het over metahistorie. Dat is dan een term, die parallel loopt met: metafysica. Zoals de metafysica de diepere werkelijkheid is achter de fysica, zo is dan de metahistorie de diepere werkelijkheid achter de historie. Als ik dat lees, vraag ik mij meteen af: wat gaat de auteur daarmee doen? Als je dat kunt aantonen, oké. Maar zo'n gedachte kan natuurlijk ook de springplank vormen voor de meest wilde speculaties. Wat in ieder geval wel waar is, is dat de Bijbel heel duidelijk leert dat er meer is dan onze zichtbare werkelijkheid, en dat er ook een geestelijke wereld bestaat. Een geestelijke wereld, waarin het bovendien oorlog is. Dat komt duidelijk naar voren in Efeziërs 6:12. Daar wordt niet alleen gezegd, dat die bestaat, maar dat we er zelfs volop mee te maken hebben! Dat is een dimensie van de werkelijkheid, waar wij in onze cultuur met al zijn rationele verklaringen voor de dingen in de zichtbare werkelijkheid, misschien wat blind voor geworden zijn.
Het erbij halen van Psalm 82 door de auteur vond ik interessant. Ik heb die Psalm inmiddels ook eens wat nader bestudeerd. En zo kwam ik eigenlijk nog wel meer bijbelse gegevens tegen waar ik mij nog nooit erg in verdiept heb, maar die zeker interessant zijn. Ik kwam er ook diverse historische gegevens in tegen, die ik interessant genoeg vind ik om eens nader te bestuderen.

Het lezen van dit boekje wekte bij mij ook wel eens bevreemding op. Dat had ik het sterkste toen de auteur over de Brits-Israëlvisie begon. Daar had ik nog nooit van gehoord. Ik had toen echt zoiets van: wat is dit voor idioots?! Ik vond het een ronduit absurde theorie. De auteur maakte het ook niet erg geloofwaardig, moet ik zeggen. Hij geeft zelf al toe, dat het wetenschappelijk bewijs eigenlijk ontbreekt, en dat het vooral gebaseerd is op metahistorische beschouwingen. Dan vraag ik mij af: waar ben je dan in vrédesnaam mee bezig?! Het gaat immers wel over iets, wat in onze zichtbare historische werkelijkheid zou hebben afgespeeld! Bij een korte zoekactie op het internet over dit onderwerp, bekroop mij het gevoel dat het om sectarisch gedachtegoed gaat. (En daarmee ook: lekkere auteur heb ik dan met dit boekje te pakken, ahum!) Meer over dit zeer vreemde gedachtegoed: Wikipedia: British Israelism.
De speurtocht van de auteur naar de geest die achter de islam zou werken, vond ik ook wat simpel en vreemd. Hij beweert dat Azazel, die in de Bijbel in Leviticus 16 te vinden is, de geest is die de islam heeft voortgebracht. Mijn eerste indruk daarvan: de wijze waarop de auteur tot zijn conclusies komt, komen nogal simplistisch op mij over. Karaktertrekken van de islam vergelijken met karaktertrekken van Azazel, en zo tot je conclusies komen. Is dat niet wat simpel? Als wij zo over mensen redeneren, leidt dat tot vergissingen, is mijn ervaring. Op zijn minst is die kans daarop groot, als je van de vooronderstelling uitgaat dat de mens zich rationeel laat achterhalen. Zou dat niet in veel grotere mate nog eens gelden van de geestelijke wereld?
Daar komt nog bij dat de auteur nogal eens zijn toevlucht zoekt tot de apocriefe boeken, omdat de canonieke bijbelboeken blijkbaar te weinig gegevens verschaffen. Ik ben niet erg bekend met die apocriefe boeken, en weet daarom ook niet hoe ik gegevens uit die boeken moet taxeren.

Mijn indruk tot nu toe: een boekje dat zijn interessante kanten heeft, maar ook zijn vreemde kanten. Zeker niet geschikt om onkritisch te lezen. Voor mijzelf zie ik wel veel leerzaams in een kritische bestudering ervan. Het spreekt gegevens aan, waar ik mij nog weinig of niet in verdiept heb. Het doet dat ook op een manier die mijn nieuwsgierigheid sterk prikkelt.

Auteur: Wilmos Oosterhoff
Titel: Wat drijft de islamisten?
Uitgeverij: Importantia Publishing
Prijs: € 9,95

Meer over dit boekje: http://www.importantia.com/dutch/boeken/Wat-drijft-Islamisten.html

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 27 feb 2010 12:32

En ik heb net een boek op mp gekocht uit 1890: de Negerhut van oom Tom!
Schijnt nog in goede staat te zijn, dus ben benieuwd!
Misschien moet je wel nbeetje geschiedenisgek zijn om dat leuk te vinden:P

Pas ook de Biblica, atlas van de bijbel, gekocht, ook erg mooi!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 28 feb 2010 22:28

De 5 talen van de liefde van kinderen, is mijn laatst aangeschafte boek.

Het leek me interessant maar ik moet nog tijd maken om het te gaan lezen. Ik ben niet zo'n lezer, hoe maken jullie tijd voor lezen naast je werk, pc, hobby's en gezin?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mar 2010 17:54

Jess schreef:...hoe maken jullie tijd voor lezen naast je werk, pc, hobby's en gezin?

Een gezin heb ik niet.
Onderzoekend/studerend lezen maakt onderdeel uit van mijn hobbies.
De PC is inderdaad vaak wel een sta-in-de-weg in mijn tijdsbesteding. :(
Dus:
- niet al te veel achter de computer zitten, tenzij om documenten te maken die te maken hebben met waarin ik mij verdiep,
- niet te veel tijd steken in het huishouden; dus niet te veel stofzuigen en schoonmaken, want dat kost toch véél te veel tijd (afgezien van het feit dat ik de energie ervoor vaak niet voor op kan/wil brengen) en alles is toch zo weer vies. :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mar 2010 18:30

Als ik een keer een tv-programma kijk (via internet) dan denk ik vaak: wat saai, ik ga liever een boek lezen... verder lees ik altijd in de trein, op weg naar m'n werk.

Dit topic gaat over non-fictie toch? Ik ben momenteel bezig in 'Jezus in ons' van Ton de Ruiter. Het gaat over wat de bijbel leert over verzoening: wilde God bloed zien en moest Jezus daarom sterven? Of zit het toch anders? Het is een helder geschreven boek vol eye-openers, een aanrader!

Istendael
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Istendael » 06 apr 2010 16:34

Dine schreef:En ik heb net een boek op mp gekocht uit 1890: de Negerhut van oom Tom!
Schijnt nog in goede staat te zijn, dus ben benieuwd!
Misschien moet je wel nbeetje geschiedenisgek zijn om dat leuk te vinden:P

Ook zo gek van antiquarische boeken? :P

Van die mooie, oude, gedrukte boeken het liefst met een harde kaft en geïllustreerd. Dat zijn de mooiste boeken! :-oo
Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf. (1 Cor. 3:17)

Terug naar “[Religie] - Algemeen”