Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Beste Galsem,
De amateuristische ideeën uit jouw laatste brief geven aan dat het de hoogste tijd is om jou eens uitvoerig te onderhouden over het pijnlijke onderwerp Gebed. [...] Waar mogelijk doe je er best beste aan de patiënt van ieder serieus voornemen tot bidden af te houden. Gaat het, zoals bij jouw patiënt, om een geval van volwassen bekering, dan lukt dit het best me herinneringen, of wat hij als herinneringen ziet, aan het papegaaiende karakter van zijn kindergebeden. Uit reactie daarop begint hij dan misschien te streven naar volstrekt spontane, innerlijke, informele en ongeregelde opwellingen - wat voor een beginner in praktijk zal neerkomen op pogingen om een vaag religieuze stemming te kweken, waar geen echte inspanning van wil en verstand aan te pas komt. [...] Grappig genoeg maken stervelingen zich altijd een voorstelling van ons alsof wij gedachten bij hen inblazen; terwijl wij feitelijk het meest bereiken door gedachten weg te blazen.
Lukt dit niet, neem dan je toevlucht tot subtielere afleidingsmanouvres. Zodra ze hun aandacht richten op de Vijand zelf hebben wij verloren, maar er zijn manieren om dit te voorkomen. Het eenvoudigste is: hun blik van Hem af te buigen en op henzelf te richten. Houd ze bezig met zelf-observatie en met pogingen om door wilskracht gevoelens bij zichzelf op te wekken. [...]
Intussen zit de Vijand natuurlijk ook niet stil. Waar gebeden wordt, daar bestaat altijd het gevaar dat Hij directe daden stelt. Alle waardigheid van zijn (en onze) status van zuiver geestelijke wezens zal deze schaamteloze cynicus te grabbel gooien door een neergeknield menselijk dier zomaar vol te gieten met zelfkennis.
[...] Want als hij onderscheid gaat maken, als hij zijn gebeden begint te richten 'niet tot wat ik denk dat Gij zijt maar tot wat Gij zelf maar tot wat Gij zelf weet dat Gij zijt', dan staan wij, zolang het duurt, machteloos. [...]
Je toegenegen oom Schroeflik
CGK<3 schreef:Had je beter deze kunnen kopen:
Calvijn en de Nederlanden (red. H.P. Apperloo-Boersma en H.J. Selderhuis) verschijnt in een luxe, gebonden editie met meer dan 200 afbeeldingen en een totale omvang van ca. 300 pagina's. De verkoopprijs bedraagt slechts € 24,95. ISBN 978-90-79771-03-5
Boekenlezer schreef:CGK<3 schreef:Had je beter deze kunnen kopen:
Calvijn en de Nederlanden (red. H.P. Apperloo-Boersma en H.J. Selderhuis) verschijnt in een luxe, gebonden editie met meer dan 200 afbeeldingen en een totale omvang van ca. 300 pagina's. De verkoopprijs bedraagt slechts € 24,95. ISBN 978-90-79771-03-5
Dat lijkt mij toch een wat ander boek. Een boek over de link tussen Calvijn en Nederland. Mijn boek is een stuk algemener.
Maar bedankt voor de tip, want het kan leuk zijn voor erbij.
Hannah, ik wil graag reageren ondanks dat ik niet in de discusse zat. Ik heb alle 5 delen van Francine Rivers gelezen en ik vind ze wel Bijbelgetrouw. (Met Bijbelgetrouw bedoel ik dat de namen kloppen ook wat er in de Bijbel staat.) Het verhaal van Thamar vond ik erg ontroerend. Zoals ze uit de familie "verbannen" werd omdat 2 van haar mannen overleden waren. Nee, er staat niet in de Bijbel hoe precies en gedetaileerd alles verloopt. Francine Rivers heeft dit wel gedaan. Het geeft mij een idee hoe de vrouwer vroeger hebben geleefd.Hannah1984 schreef:Wat betreft de geromantiseerde bijbelverhalen: ik vind persoonlijk de boeken van Francine Rivers en Lynn Austin ergens te 'on-historisch'. Veel dingen zijn inderdaad niet te verantwoorden die ze zeggen en dan krijg je verkeerde beelden. Maar ik denk dat als je een goed onderlegde historische roman over een Bijbels figuur leest (denk aan Pontius Pilatus, van Paul Maier) dat je dan juist verrijkt wordt in je kennis van de Bijbel. In feite lees je daarna de Bijbel genuanceerder en dus beter.
Jess schreef:...hoe maken jullie tijd voor lezen naast je werk, pc, hobby's en gezin?
Dine schreef:En ik heb net een boek op mp gekocht uit 1890: de Negerhut van oom Tom!
Schijnt nog in goede staat te zijn, dus ben benieuwd!
Misschien moet je wel nbeetje geschiedenisgek zijn om dat leuk te vinden:P
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten