Optimatus schreef:Wat betreft de priester, dan hangt het er maar vanaf wie je spreekt. Ik kan je het mailadres van de pastoor van Schoonhoven geven, die zal wellicht een iets ander antwoord geven dan de kanunnik te Aalsmeer. Gemiddeld genomen zal de OKK-opvatting inzake de eucharistie eerder naar de PKN (vooral de Lutherse variant) neigen dan naar de Roomse opvatting.
Wanneer het de leer van de OKK betreft zouden beide hetzelfde antwoord moeten geven of naar ernaar moeten verwijzen. Ik vraag niet de mening van de beste man zelf, maar van de OKK.
Verder spreekt de OKK zich zeer duidelijk uit op ethisch gebied.
Op bijvoorbeeld het gebied van abortus doet de OKK geen morele uitspraken. Dat heeft verder niets met groot of klein te maken.
Tenslotte, ik vind persoonlijk een hostie zonder wijn inderdaad niet goed eetbaar. Maar Christus deelde brood èn wijn, waarom wil de RKK dan vaak alleen maar brood uitdelen. Dat maakt theologisch dus wel degelijk uit. En ik ga ter communie, omdat de OKK iedere christen, die in de eigen kerk aangaat, ook in de OKK de communie uitreikt.
Het maakt theologisch gezien helemaal niets uit, daar zijn katholieke documenten over. Indien de OKK een andere visie dan de transsubstantie heeft (bijvoorbeeld de lutherse consubstantiatie) dan is er van eucharistie geen sprake meer. Natuurlijk, zo kun je het blijven noemen zoals ik ook een tafel stelselmatig een stoel kan blijven noemen. Je eet jezelf een oordeel, er zijn er idd die dat heel blijmoedig doen. En als je er zelf vrede mee hebt, en de OKK maakt het verder ook niet uit, prima.
De OKK lijkt minder gehinderd te worden door kerkmuren en dogmatiek dan de RKK - opvallend is verder, dat het altijd RKK-priesters zijn, die vieze dingen met jongetjes hebben gedaan. Van OKK-priesters heb ik nog nooit dergelijke verhalen vernomen...
De OKK telt dan ook slechts zo'n 5000 gelovigen tegenover zo'n 4 miljoen (inclusief (in het verleden) voorzieningen als ziekenhuizen, verzorgingshuizen, (basis)scholen, internaten enz enz) in Nederland. Maar ik zal je uit de droom helpen, ook binnen andere kerken en in de gehele samenleving speelt het probleem van pedofilie. Veruit de meeste pedofielen hebben een normaal gezinsleven en leven dus niet volgens het celibaat. Je kan je ogen sluiten voor de realiteit en met zulke onder de gordel opmerkingen komen, maar dan doe je je eigen geloofwaardigheid ernstig tekort.