Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 feb 2010 13:00

LeChat schreef:
paprikameisje2 schreef:als ik de bedden was heb ik er al drie!

Hoeveel beddengoed heb jij dan op jullie bedden zitten? Drie wassen alleen met beddengoed?

een was met hoeslakens en kussenslopen, dus 2 hoeslakens van 2,20 bij 90 en gedeelte pyjama

dan een met alleen het dekbedovertrek, dus. 2,20 bij 2,40 plus nog gedeelte pyjama

dan eentje met alles van julia, duslakentje, hoeslakentje, slaapzak (winterslaapzak) en haar pyjama

ga echt niet alels bij elkaar in proppen, schoon zal het dan wel worden, maar vraag me af hoe het voor je wasmachine is! dus zo zit ik al op drie wassen. Overigens broeken van hub spijker, doe ik ook maar met twee of drie in de wasmachine, zeker niet meer!
de bedden gaan ook wekelijks! k ehb zo hekel aan een beslapen bed

overigens krijgt julia regelmatig schone kleren aan, ze kan zooo lekker smeren. Nu valt het wel mee, straks met de zandbak weer! ze krijgt dagelijks schone kleren aan, dr is vaak altijd wel yoghurt of net iets anders opgekomen, dus lekker fris, schone kleren. Zelf als ik werk gaan mijn kleren ook in de was.. ik ben altidj bang dat anderen zweetlucht ruiken, maar dat valt dnek ik opzich ngo wel mee.

zit denk ik sowieso wel op de 8 of 9 wassen, de meeste op zaterdag en nog twee door de week. Zaterdag hebben we ook goedkope stroom

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 feb 2010 13:29

Info van www.nvz.nl over het beladen van je wasmachine:

6. Zorg voor een goede belading

De keuze van het wasprogramma bepaalt, of je de wasmachine vol mag doen (bij een “bonte” of “witte was”, bijvoorbeeld), of dat er minder was in mag (“kreukherstellend” programma, of een “fijne was” of “wolwas”). Als je een lading normale was draait, is de wasmachine goed beladen als je je hand in de trommel boven het wasgoed nog heen en weer kunt bewegen.
Een wasmachine die te licht of te zwaar is beladen, functioneert niet goed. Te weinig was in de machine betekent verspilling van elektriciteit en water en mogelijk teveel schuim, waardoor het wasgoed gaat 'zweven' en niet goed schoon wordt. Wacht dan liever nog een dagje tot je meer wasgoed hebt, of doe een wasje met de hand. Veel wasmachines hebben tegenwoordig overigens een speciaal 'spaarprogramma' voor kleine hoeveelheden wasgoed.
Ook teveel was in de machine zal als resultaat hebben dat de was niet schoon wordt. De oorzaak is dat er te weinig beweging in de trommel mogelijk is en het wasmiddel zijn werk niet goed kan doen, omdat het niet kan doordringen in de vezels. Bovendien is uitspoelen in een te volle machine moeilijker, waardoor er wasmiddelresten kunnen achterblijven in het wasgoed. In de meeste machines kan vijf kilo 'gewoon' wasgoed tegelijkertijd gewassen worden, of twee kilo fijne was of één kilo wolwas. Er zijn ook machines op de markt die zes of zeven kilo kunnen draaien. Kijk dan op de verpakking van je wasmiddel, of je meer moet doseren.

Te leeg is dus ook niet goed... en nog slecht voor het milieu en je portemonnee ook.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 feb 2010 13:32

ik heb de aantallen bij me moeder vandaan, die heeft zo ding erop hoevel kilo was erin zit. En die geeft tohc deze waardes aan, dus zo leeg is onze wasmachine ook weer niet!

overigens enk ikdat een te volle wasmachine ook neit goed is voor de machine zelf.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 feb 2010 14:04

Ik heb meestal 2 bonte en 1 witte. Soms als echt alle handdoeken op zijn doe ik die een keer in 1 was op 95 graden, maar anders gewoon bij de witte (lichte) was.
Jurian krijgt elke dag schone kleren, maar dat is allemaal nog zo klein, wij trekken niet elke dag schone kleding aan in de winter. En ik heb sowieso vaak een wat oudere broek en trui op de stoel liggen voor 'poetsdagen' enzo, of voor de zaterdag, die doe ik ook niet elke keer in de was. We hebben enkele dekbedhoezen, en vaak de ene een bruine, de ander een witte, dus de ene gaat bij de bonte, de ander bij de witte. Ik stop de wasmachine altijd helemaal vol, anders vind ik het echt jammer, om zoveel extra te draaien. Dus met 2 bonte en 1 witte komen we er makkelijk. Jurians dekbedhoezen zijn ook nog niet zo groot.
Handdoeken hebben we allebei onze eigen kleur, de kerels de lichtblauwe, ik de witte. Dus die doe ik ook niet elke dag in de was, als het goed is kom je schoon uit de douche, en gebruiken we dus 2 dagen onze eigen handdoek, kan prima.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde gingen ze elke dag, liefst nog 2 ook, en kleding ook elke dag alles, maar nu ik zelf de rekeningen krijg (kleding slijt ook veel sneller), let ik toch een beetje op :D

Afgelopen week had Jurian dus echt geen kleding meer in zijn kast. Hij heeft best heel veel, maar vooral de rompers en shirtjes waren toch echt op. Wij hebben zelf allebei zat kleding, we kunnen wel even vooruit zonder te wassen :oops: Ook dekbedhoezen hebben we 4 per persoon, dus dat gaat ook niet zo snel.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 feb 2010 22:20

Hier hebben we zo'n 3/4 wassen per week. Ik draai ook echt geen halve trommels, dat vind ik zonde. Ik heb nu een 7 kg. wasmachine, en ik merk wel dat daar echt veel meer in gaat!

Ik las net wat over de 'ecowasbal' (http://www.ecowasbal.nl/), heeft iemand hier evaring mee?

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 27 feb 2010 08:48

Nee, niet persoonlijk. Wij denken er ook over om deze aan te schaffen. Vrienden van ons willen niet anders meer, zijn erg positief.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 feb 2010 09:09

zelf doe ik gewoon bij de wassen die alleen voor het fris ruiken weer ff een trommelbeurt moeten, een erg klein beetje! ALleen bij ondergoed en smerige kledign van julia, daar doe ik normale hoeveelheid bij... bij de rest niet

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 27 feb 2010 10:12

Wij hebben hier 4 of 5 wassen per week. Een bonte 60 graden, alle gekleurde handoeken, theedoeken ondergoed e.d.
Een witte 60 graden, alle witte handoeken, ondergoed enz.
Een bonte 40 graden, kleding.
Een witte 40 graden, hier doe ik ook dat lichte babyrose bij.
Een donkere 40 graden, deze was ik weleens samen met de bonte 40 graden als het 2 halve wasjes zijn, ik ga ze dan niet apart wassen, hier doe ik alle zwarte en donkere kleuren in, vooral sokken.

Mijn man doet elke dag schone kleren aan (alles) want het word echt vies/stink door zijn werk, zelf hang ik vaak zat mijn kleren terug in de kast alleen hempjes/shirts gaan de was in. Ukkepuk gaat om de dag in bad dus om de dag schone kleren, ze kruipt nog niet buiten met dit weer :wink:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 27 feb 2010 10:16

Wij doen elke avond een was erin, goedkope stroom en 's ochtends in de droger/ophangen. Op zaterdag doe ik strijken, het hele huis stofzuigen en de douche en de wc schoonmaken, op vrijdag de boodschappen en was vouwen gaat tussendoor. Wat een schema he! =D> :lol:

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 27 feb 2010 13:06

wij hebben ongeveer 4 a 5 wassen per week.
* handdoekenwas (theedoeken, vaatdoeken etc) op 60C
* donkere was (spijkerbroeken,sokken etc) op 40 C
*1 a 2 x pweek bonte was (shirtjes, blousjes etc) op 40 of 30C kreukherstellend
* witte was (beddengoed vd jongens, ondergoed, shirts) 40C kreukherstellend

poederwasmiddel schijnt beter te zijn dan vlb wasmiddel. ook is het voor de ontkalking vd wasmachine goed deze 1x per maand met soda/schoonmaakazijn en dan op 95C LEEG te laten draaien. dus dat doe ik sinds kort ook maar. laatst een x de lade vd wasmachine eruit gehaald. kwist neit wat ik zag. #-o

de droger gebruik ik maar 1x per week voor handdoekenwas.

ons bed verschoon ik echt om de 2 weken. we dragen allebei een pyama (alleen in winter) en douchen vaak voordat we naar bed gaan.
ik gebruik meestal 2 handdoeken voor douchen, 1 voor haar, 1 voor lichaam. die van mijn haar droog ik om de volgende x voor mijn lichaam te gebruiken. je komt immers schoon uit douche?

vanochtend ff uur bezig geweest met was opvouwen/strijken, boven zuigen en badkamer! nu lekker genieten van het weekend

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 27 feb 2010 20:26

Ik let er nooit echt op.
Ons beddengoed en dat van Anna Sofie iedere week.
Daarnaast 2 keer wit, 1 keer zwart en nog 1 keer kleur.
Daarnaast doe ik af en toe een 30 minuten-30 graden was voor sommige kleding.
Ik heb kledingstukken van mij, mijn man of Anna Sofie die apart gewassen moeten worden.
Time flies when you have none!

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 28 feb 2010 21:50

Omdat ik op mezelf woon heb ik iedere keer maar halve wasjes, daar baal ik wel een beetje van. Als we straks getrouwd zijn hoop ik er wat meer regelmaat in te krijgen.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 mar 2010 09:43

ik heb 2 a 3 wassen in de week. Met beddegoed is dat 5 (lakens en moltons in één trommel) en dan nog het dekbedovertrekset die doe ik er ook altijd los in zonder extra was. Dan nog minimaal 1 bonte trommel vol en een witte was met onderbroeken, sokken, zakdoeken, etc. + handdoeken. Dan moet ik het wel redden. Kleding trek ik wel elke dag schoon aan. In de gezondheidszorg ga ik niet, als mijn shirtje bezweet is, het de volgende dag weer aantrekken, waar dan ook naar toe. Dus ik heb zowiso 4x in de week een schoon shirtje. Luchten werkt niet, dan ruikt het wel fris maar blijft niet lang hangen. Broeken daarentegen kan en wil ik wel 2 dagen aan.
De handdoeken doe ik bijv. gewoon bij de witte was op 60º met de onderbroeken erbij. Anders heb ik halve trommels vol en dat vind ik zonde. Bovendien was ik ons beddegoed gewoon elke week. Heerlijk lekker fris. Zeker nu het wat wat warmer lijkt te worden. Ik heb het zomerdekbed er op liggen!!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

manus57
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor manus57 » 01 mar 2010 10:00

Ik ben huisMAN en dat valt soms ook niet mee,moet dikwijls veel vragen hoe dit moet of dat!
Kan wel mn eigen tijd indelen, dat is wel weer fijn. :)

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 01 mar 2010 10:10

Die ijverige vrouwtjes in dit topic willen je vast wel helpen, Manus :mrgreen:

wat boeit het nu iemand hoe vaak jullie je bed bevuilen en verschonen?

Terug naar “Archief”