JeeWee schreef:Faramir schreef::) Om maar voor mijzelf te spreken. Ik maak me wat betreft dit helemaal geen zorgen over de Kerk of godsdienstvrijheid oid. Dit is maar een heel zacht windje in vergelijking met voorvallen in de geschiedenis.
Ik ben daarin veel pessimistischer. Ik heb jarenlang met de homobeweging gewerkt: het is alles op niets. Vanuit een jarenlange onderdrukking, ruikt men nu de kansen...
De oplossing ligt IN de kerk. Kerken kunnen het niet meer maken om deze groep nog langer te marginaliseren en ze het bos in te sturen met gemeenplaatsen...
Feit is dat de katholieke Kerk niets gaat veranderen aan haar moraalleer. Dan kun je laag of hoog springen, je kan een jaar lang met duizenden demonstreren voor de kathedraal, je kan een legermacht op de been brengen en de katholieken afvoeren naar werkkampen, je kan alle kerken, kloosters en kathedralen afbranden of in beslag nemen, je kan van alles en nog wat doen maar je zult er 0,0 mee bereiken.
Dus ze ruiken bloed? Dat is dan heel fijn voor ze, maar bloed of niet, de katholieke Kerk gaat haar standpunt in deze niet wijzigen, voelt zichzelf volgens mij ook helemaal niet bevoegd om deze te wijzigen.
Dat er in de praktijk door vele priesters niet zo heel moeilijk gedaan wordt als iemand die ter communie gaat homoseksueel is is bekend, evengoed geldt dat voor samenwonende stelletjes of gescheiden en weer hertrouwde mensen. Dat is nu de praktijk en dat zal het in de toekomst ook wel blijven. Enkel omdat het primair de verantwoordelijkheid van de persoon zelf is.
Maar aan de leer gaat er echt helemaal niets veranderen.