Pretparken en de gereformeerde gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keessie
Sergeant
Sergeant

Re: Pretparken en de gereformeerde gezindte

Berichtdoor keessie » 26 feb 2010 19:39

Het aspect jezelf vrijwillig in 'gevaar' begeven speelt bij christenen die geen pretparken bezoeken meestal ook een rol. De vraag is dan of je de ontspanning moet zoeken door jezelf met een rotgang van een achtbaan naar beneden te laten komen? Op zich zit hier mijns inziens wel wat in maar ik denk dat de kans op een ongeluk op een volle snelweg toch nog groter is dan in een achtbaan.

Daarnaast heb je naast sprookjes ook vaak veel spoken (spookhuizen e.d.) in een pretpark. Kinderen worden dus bewust voor de gek gehouden...
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 28 feb 2010 23:31

was een keer in Euro Disney, we gingen door het spookhuis. Zagen daar allerlei geraamtes en meer van dat soort gedoe. We wisten dat opa zeer ernstig ziek lag, voor de poorten van de eeuwigheid, daar dacht ik toen wel aan. Achteraf gezien is hij ongeveer om die tijd overleden. Ik vond het toch heel luguber en heb sindsdien er nog meer bedenkingen tegen gekregen om een spookhuis in te gaan. Ben er ook nooit meer in geweest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2010 17:50

Jess schreef:was een keer in Euro Disney, we gingen door het spookhuis. Zagen daar allerlei geraamtes en meer van dat soort gedoe. We wisten dat opa zeer ernstig ziek lag, voor de poorten van de eeuwigheid, daar dacht ik toen wel aan. Achteraf gezien is hij ongeveer om die tijd overleden. Ik vond het toch heel luguber en heb sindsdien er nog meer bedenkingen tegen gekregen om een spookhuis in te gaan. Ben er ook nooit meer in geweest.

Hm ja, van spookhuizen ben ik ook niet echt fan.

keessie schreef:Het aspect jezelf vrijwillig in 'gevaar' begeven speelt bij christenen die geen pretparken bezoeken meestal ook een rol. De vraag is dan of je de ontspanning moet zoeken door jezelf met een rotgang van een achtbaan naar beneden te laten komen? Op zich zit hier mijns inziens wel wat in maar ik denk dat de kans op een ongeluk op een volle snelweg toch nog groter is dan in een achtbaan.

Daarnaast heb je naast sprookjes ook vaak veel spoken (spookhuizen e.d.) in een pretpark. Kinderen worden dus bewust voor de gek gehouden...

Jezelf moedwillig in gevaar begeven is inderdaad niet aan de orde. Pretparken zijn heel veilig, als je jezelf niet moedwillig in gevar wil begeven kan je beter geen auto meer rijden. Of je ontspanning moet zoeken in een achtbaan? Waarom niet? Ik denk overigens niet dat het echt ontspanning is, meer adrenaline... maar waarom mag dat niet? En mag iets rustgevends vaak weer wel?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 11 mar 2010 09:49

Laatst las ik ook ergens een stuk aangaande ongeveer dit onderwerp en daar werd verwezen naar het boek van John Bunyan "De christenreis naar de eeuwigheid" en dan met name het stuk waar Christen en Getrouwe over de kermis IJdelheid.
Nu is dit niet in zijn totaliteit toepasselijk op een pretpark, maar mijns insziens heb je wel een punt als het gaat over motivaties van het bezoek aan kermissen en pretparken door mensen uit de Gereformeerde Gezindte.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mar 2010 19:40

Volgens mij is dit het artikel wat Boekenlezer in zijn eerst posting noemt.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 mar 2010 11:26

BigSmile schreef:Laatst las ik ook ergens een stuk aangaande ongeveer dit onderwerp en daar werd verwezen naar het boek van John Bunyan "De christenreis naar de eeuwigheid" en dan met name het stuk waar Christen en Getrouwe over de kermis IJdelheid.
Nu is dit niet in zijn totaliteit toepasselijk op een pretpark, maar mijns insziens heb je wel een punt als het gaat over motivaties van het bezoek aan kermissen en pretparken door mensen uit de Gereformeerde Gezindte.

Zou je dat eens wat nader willen uitleggen? Wat wordt er precies bedoeld met de kermis IJdelheid in de Christenreis en wat is de motivatie door mensen uit de ger. gez. om vermaakt te worden?

Terug naar “Archief”