Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor JeeWee » 04 feb 2010 13:05

learsi schreef: Jouw interpretatie houdt geen enkele rekening met de context. Op die wijze laat je de tekst dat zeggen wat deze niet bedoelt te zeggen. Jij misbruikt dit stukje uit het Woord om iets goed te praten wat elders als zonde aangemerkt wordt.

Lijkt me niet. Ik praat niets goed. Uit jou en mij geen goed meer in der eeuwigheid. Jij constateert dat er elders iets als zonde wordt aangemerkt. Maar dat staat er niet. Het gaat steeds over seks zonder liefde. Over seks als loeiende lust. Buitenechtelijk.

Dat geldt dus zeker ook voor hetero's. Het is zelfs zo dat hetero's daar heel veel vaker op worden aangesproken in de Bijbel...
Geen hetero wordt in de Bijbel aangesproken op een relatie in liefde en trouw, samen met God...
Geen homo wordt in de Bijbel aangesproken op een relatie in liefde en trouw, samen met God...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 feb 2010 21:58

JeeWee schreef:
learsi schreef: Jouw interpretatie houdt geen enkele rekening met de context. Op die wijze laat je de tekst dat zeggen wat deze niet bedoelt te zeggen. Jij misbruikt dit stukje uit het Woord om iets goed te praten wat elders als zonde aangemerkt wordt.

Lijkt me niet. Ik praat niets goed. Uit jou en mij geen goed meer in der eeuwigheid. Jij constateert dat er elders iets als zonde wordt aangemerkt. Maar dat staat er niet. Het gaat steeds over seks zonder liefde. Over seks als loeiende lust. Buitenechtelijk.

Dat geldt dus zeker ook voor hetero's. Het is zelfs zo dat hetero's daar heel veel vaker op worden aangesproken in de Bijbel...
Geen hetero wordt in de Bijbel aangesproken op een relatie in liefde en trouw, samen met God...
Geen homo wordt in de Bijbel aangesproken op een relatie in liefde en trouw, samen met God...

In het draadje ¨CU Amsterd. omarmt homo´s¨zeg je ¨ik ben vol reformatories¨
Misschien kun je eens uitleggen wat je daar mee bedoelt, want aan reformatoriese schriftuitleg(die toch aan de basis van ¨vol reformatories¨ staat ) doe je niet. Wat jij voorstaat is een soort bevrijdings theologie, die niets uit te staan heeft met reformatoriese theologie.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 feb 2010 10:20

learsi schreef: In het draadje ¨CU Amsterd. omarmt homo´s¨zeg je ¨ik ben vol reformatories¨
Misschien kun je eens uitleggen wat je daar mee bedoelt, want aan reformatoriese schriftuitleg(die toch aan de basis van ¨vol reformatories¨ staat ) doe je niet. Wat jij voorstaat is een soort bevrijdings theologie, die niets uit te staan heeft met reformatoriese theologie.

Als 'reformatorisch' inhoudt dat ik geloof de Bijbel van kaft tot kaft het door de Heilige Geest geïnspireerde Woord van God is, ben ik vol reformatorisch. En aangezien wij toch van 'de kenmerken' houden: ja, ik voel me helemaal thuis in mijn gemeente, waar ik elke zondag alleen psalmen zing en wordt omgeven door knotten en hoedjes.

Ik begrijp niet dat jij met 'een soort bevrijdingstheologie' aan komt.
Dat er binnen de reformatorische kerken verschil bestaat in Schtiftuitleg, is je toch niet ontgaan? We zijn het over één ding allemaal eens: door genade alleen.

Ik geloof dat alle 7 bijbelplaatsen die in verband worden gebracht met homoseksualiteit een waarschuwing zijn tegen en afwijzing van lust en losbandigheid. En dat deze teksten niets hebben te maken met homofilie als geaardheid die zich zou kunnen uiten in een relatie van liefde voor iemand van het zelfde geslacht.

Ik begrijp ook dat het voor hetero's heel veilig is om vast te houden aan de afwijzing. Het raakt je immers zelf niet en het staat ook best wel rechtzinnig.

Daarbij kan ik me voorstellen dat een homoseksuele relatie heel afstotelijk is voor hetero's. Omdat je, misschien ongewild, toch iets gaat visualiseren. "Ik moet er niet aan dénken". Heel begrijpelijk, maar geen maatstaf.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2010 14:08

JeeWee schreef:Daarbij kan ik me voorstellen dat een homoseksuele relatie heel afstotelijk is voor hetero's. Omdat je, misschien ongewild, toch iets gaat visualiseren. "Ik moet er niet aan dénken". Heel begrijpelijk, maar geen maatstaf.

Alsof je met het onderdrukken van homoseksualiteit in de echte wereld, je eigen gedachten kunt "zuiveren" van ongewenste beelden... :roll:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 feb 2010 18:32

Als het jezelf of je omgeving niet raakt, is het zo makkelijk om een bestaande opinie na te praten. Dan hoef je je ook geen vragen te stellen.
Zo was het, zo is het en zo zal het altijd blijven. Heel veilig, maar killing voor je mede christenen die het écht raakt.

Behoudend heet dat...
Houden wat we hebben.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 15 feb 2010 21:35

gisterochtend hadden we tijdens de jeugddienst een homofiele voorganger. Ik zelf kom van de ger.gem. af en zijn nu van de PKN en dacht tijdens de preek "waarom ook niet!": hij is net als wij, alleen zijn geaardheid is anders en hij zei ook dat hij lichamelijk anders is voor de rest is hij net als iedereen en en hij zei ook van orthodoxe richting te komen en mijn man zei dat hij preekte zoals van de "zwaardere kerken". Ik dacht nog zal ik hem aanspreken na de dienst of hij ook van de ger.gem. kwam of zo? Maar toch niet gedaan. Ik was blij voor hem dat hij kon preken. Ik dacht nog: iedereen mág er zijn en is mens! :D

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 feb 2010 23:14

Deze man kon er gelukkig open over zijn.
Ik ken predikanten in o.a. de Ger.Gem en in de Bond, die homo zijn maar daar echt niet voor uit kunnen komen.
Want dan liggen ze er uit...
Ook zonder relatie.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 23 feb 2010 19:33

Een voordeel van het opstappen van de PvdA uit het kabinet is dat we nu ook verlost zijn van homo minister Plasterk :D
Laatst gewijzigd door keessie op 23 feb 2010 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 23 feb 2010 20:17

En de prijs voor de meest zinnige bijdrage in dit topic gaat naar Keessie.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 23 feb 2010 20:24

Ik ben blij dat je er mee instemt..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 feb 2010 20:56

keessie schreef:Ik ben blij dat je er mee instemt..

Tja, in het volgende kabinet zal er vast plaats zijn voor D66, dus dat komt helemaal goed hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 23 feb 2010 21:18

Mortlach schreef:
keessie schreef:Ik ben blij dat je er mee instemt..

Tja, in het volgende kabinet zal er vast plaats zijn voor D66, dus dat komt helemaal goed hoor.

Ow jij kan in de toekomst kijken? Dat vind ik behoorlijk knap!

Maar ook al komt D66 in een volgend kabinet, dan is de kans nog klein dat een D66 minister homobeleid zal krijgen. Dus dat zullen we nog wel zien. Want er bestaat ook een kans dat het volgend kabinet bestaat uit CDA, VVD en PVV. Misschien aangevuld met CU. Van der Hoeve heeft al eens op OCW gezeten en Rouvoet heeft tegen die tijd ook ervaring. Dan zal het COC nog weleens terugdenken aan homominster Plasterk

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 23 feb 2010 21:26

Sorry hoor, maar ik vind 'homobeleid' en 'homominister' erg denigrerend overkomen. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 feb 2010 22:25

Keessie: of je 't nu leuk vindt of niet: homo's ZIJN er. Ook in jouw kerk, ook op JOUW werk.

En je juichkreet over minister Plasterk waarvan je verlost bent, is volkomen misplaatst. Ik wou dat je een fractie had van de compassie die Plasterk betoonde ten opzichte van zijn homoseksuele naaste!

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 23 feb 2010 23:33

keessie schreef:Een voordeel van het opstappen van de PvdA uit het kabinet is dat we nu ook verlost zijn van homo minister Plasterk :D

Nou jaaaaaa zeg wat een belachelijke opmerking van je!!!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Terug naar “Archief”