Vonkie schreef:Ja en weet je hoe onwijs irritant het is om steeds maar te zeggen tegen kinderen (ik werk op een buitenschoolse opvang, met niet de liefste kinderen); `Ik heb je al zo vaak gewaarschuwd nu, als je het nog een keer doet dan krijg je zo geen snoepje´.....Of; `Nu je alweer niet geluisterd heb vind ik niet dat je een snoepje verdiend hebt´.
Altijd maar dat dreigen of iets positiefs weghalen, daar wordt je pas gek van. Begrijp me goed, de kinderen op m´n werk wil ik niet eens slaan want het zijn mijn kinderen niet en ik wil niks geen gezeur met ouders.
En mag een kind niet van je schrikken? Als je met stemverheffing praat schrikt een kind ook. Als de politie mij een boete geeft schrik ik ook. Het moet toch ook gewoon duidelijk zijn wie de regels bepaald. En uiteraard weer: doe het niet te vaak want dan verstoord het de relatie inderdaad wel maar houd de sfeer van liefde en aandacht voor je kind. Dat kan prima; ook met een pedagogische tik.
Ik denk dat dreigen ook nooit goed is. Duidelijk en consequent zijn wel. Op mijn werk is altijd de regel: twee keer waarschuwen, derde keer voor 10 minuten naar je kamer. In een enkel geval maak ik een uitzondering, als een jongere dreigend is tegen mij of een medejongere, dan gaat hij meteen naar zijn kamer voor 10 minuten.
Maar ook bij een kind werkt dat denk ik het beste: duidelijkheid. Dus niet dreigen van: ik heb je al zoveel gewaarschuwd en dus...of dan...maar van tevoren al duidelijk hebben wat er van een kind verwacht wordt, en wat de gevolgen zijn als hij wel iets doet wat niet mag.
Ook probeer ik mijn stem niet te verheffen, op mijn werk zijn we er zo in getraind dat we dat uit professionaliteit al veel minder doen dan mijn neiging is, en ik heb bedacht dat ik dat ook best thuis kan gebruiken
Maar ik snap ook heus wel dat er soms momenten zijn dat zoiets volhouden lastig is, maar ik merk op mijn werk dat dit zoveel baat heeft bij jongeren die toch wel heel flinke problemen hebben, ook gedragsproblemen. Zodra ik de teugels laat vieren is het weer mis met bepaalde jongeren. Dan maar altijd consequent en geen uitzonderingen. Nu hoeft dat bij mijn eigen kind niet, want die is niet gedragsgestoord voor zover ik nu kan zien

, maar de basis lijkt me wel goed.
(en wie weet praat ik over 10 jaar totaal anders, en merk ik dat het in een thuissituatie veel moeilijker is om ermee om te gaan dan op mijn werk, maar tot nu toe werkt het goed hier)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...