gemeenteraadsverkiezingen 2010

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wiepie

Re: gemeenteraadsverkiezingen 2010

Berichtdoor Wiepie » 29 jan 2010 15:19

Heb mij totaal nog niet in de gemeenteraadsverkiezingen verdiept. Je stemt inderdaad al snel op een partij die zichzelf 'christelijk' noemt en daar blijft het vaak bij. Wat elke partij is zijn verkiezingsprogramma heeft, daar heb ik mij echt totaal nog niet in verdiept. Je zou dus alle programma's van alle partijen naast elkaar moeten leggen en de plus en minpunten moeten noteren en zo tot een 'conclusie' moeten komen die zichtbaar wordt gemaakt op een stembiljet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jan 2010 19:09

De stemwijzers helpen je om een keuze te maken. En als je het niet zo goed weet, stem je toch op wat je denkt dat goed is. Ik stem altijd, al is het maar om te zorgen dat er minder gewicht naar partijen als de PVV en VVD gaat.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 29 jan 2010 19:25

@ Ook lieve Opti :wink: : dan nog stem ik op een christelijke partij... Tuurlijk zou ik een aantal zaken in mijn stad graag anders willen zien.
Het voorbeeld wat je aanhaalt met die doorgaande weg, tja dat zou ik jammer vinden. Maar dat ik op een christelijke partij kan en mag stemmen, dat kunnen niet alle christenen ter wereld!, is voor mij veeeel belangrijker. Als er in mijn stad beslissingen worden genomen waar ik minder blij mee ben, het zij dan zo. Ik vind het echt een groot voorrecht dat ik op een christelijke partij mag en kan stemmen in dit land.
Wat willen wij als christenen bereiken/uit kunnen dragen in onze stad als we de christelijke partijen niet steunen, terwijl wij wel de kans krijgen!, en zij zo minder zeggenschap krijgen?
Dat is de grote hamvraag voor mij en dan kan ik het voor mijzelf niet verenigen om als christen op een niet christelijke partij te stemmen. Voor mijzelf voelt het alsof ik mijn christen zijn verloochen.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jan 2010 23:09

Bij de Europese verkiezingen heb ik op GroenLinks gestemd in verband met milieuzaken. Ik vind dat je als christen goed moet zijn voor het milieu. Als de christelijke partijen het op dat punt dan (deels) laten afweten, stem ik liever op een partij die daar wel veel voor doet. Dat iemand christen is zegt niet automatisch dat ik het met diegene eens ben. Zo zijn er ook veel christenen die op de PVV stemmen en dat vind ik onbegrijpelijk...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2010 22:10

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Ik vind een zo laag mogelijke OZB belangrijk.

De gemeente zal toch geld nodig hebben op hun wettelijke toegekende taken uit te voeren.

Vandaar dat ik ook voor een zo laag mogelijke OZB ben.

Sabra schreef:
Ik ben voor afschaffing van de meest belachelijke belasting die er is (hondenbelasting).

Als inwoner van een stad ben ik juist voor verhoging van de hondenbelasting. Het is enorm irritant dat er altijd hondepoep op de voetpaden ligt. Wat mij betreft vertienvoudigen ze de hondenbelasting, of verbieden ze het om een hond te nemen indien een woning niet beschikt over een bepaalde minimale oppervlakte aan buitenruimte.

De hondenbelasting stamt uit de Middeleeuwen, toen honden, net als paarden, werden gebruikt om karren in beweging te krijgen. Tegenwoordig is het vooral een middel om geld voor algemene middelen los te peuteren. Het gekwaak over hondenpoep gaat niet op, althans, niet in Bergambacht (onze gemeente). Die paar hondenpoepzakjes kosten heel wat minder dan wat de hondenbelasting oplevert.

Een opruimplicht voor hondenpoep vind ik rechtvaardig, maar het uitmelken van hondenbezitters grenst aan waanzin. Bedenk dat het bezit van een hond onder andere de volgende voordelen biedt:

1. Mensen moeten naar buiten om de hond uit te laten: mensen blijven in beweging => mensen blijven gezonder.
2. Mensen moeten naar buiten om de hond uit te laten: mensen ontmoeten andere mensen, wat eenzaamheid kan verminderen => mensen komen minder snel in aanraking met Wmo en AWBZ.
3. Kinderen leren voor levende dieren te zorgen.
4. Honden brengen een zekere vorm van gezelligheid en voorkomen ook op die manier vereenzaming (wederom Wmo).
5. Honden kunnen een zekere vorm van inbraakpreventie bieden (de politie wordt enigszins ontlast).

Em-ma schreef:@ Ook lieve Opti :wink: : dan nog stem ik op een christelijke partij... Tuurlijk zou ik een aantal zaken in mijn stad graag anders willen zien.
Het voorbeeld wat je aanhaalt met die doorgaande weg, tja dat zou ik jammer vinden. Maar dat ik op een christelijke partij kan en mag stemmen, dat kunnen niet alle christenen ter wereld!, is voor mij veeeel belangrijker. Als er in mijn stad beslissingen worden genomen waar ik minder blij mee ben, het zij dan zo. Ik vind het echt een groot voorrecht dat ik op een christelijke partij mag en kan stemmen in dit land.
Wat willen wij als christenen bereiken/uit kunnen dragen in onze stad als we de christelijke partijen niet steunen, terwijl wij wel de kans krijgen!, en zij zo minder zeggenschap krijgen?
Dat is de grote hamvraag voor mij en dan kan ik het voor mijzelf niet verenigen om als christen op een niet christelijke partij te stemmen. Voor mijzelf voelt het alsof ik mijn christen zijn verloochen.

Zoals ik al schreef, ik twijfel absoluut niet aan je goede intenties en nog minder aan jouw geloof.
Verder begrijp ik ook jouw opmerking dat je op een christelijke partij kan en mag stemmen - dat is inderdaad een voorrecht, waar ik graag gebruik van maak (ik ben lid van het CDA en zorg ervoor dat onze afdeling niet met geld smijt (ik ben penningmeester van de afdeling Bergambacht).

Echter, als een christelijke partij zaken gaat bevorderen die niet christelijk zijn (zoals het aanleggen van een grote weg dwars door een kinderrijke buurt, met als gevolg meer ongelukken waarbij kinderen betrokken zijn), dan heroverweeg ik mijn stem en wellicht mijn lidmaatschap. Als partijlid heb je invloed op het programma, zeker als bestuurslid. Wellicht is dat iets voor jou, een actief lidmaatschap?

Hartelijke groet,

Optimatus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 03 feb 2010 17:23

Ik denk dat geen enkele partij het iedereen naar het zin kan houden en maken, er moeten soms impopulaire maatregelen genomen worden.Maar de cda is te vrijzinnig en de sgp te bekrompen in een aantal zaken naar mijns inziens, dan blijft de Christenunie over ,de CU in mijn woonplaats heeft het zeer goed gedaan en krijgt mijn stem.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 feb 2010 14:22

Optimatus schreef:Ik vind een zo laag mogelijke OZB belangrijk.
Mee eens. Daarbij zo laag mogelijke uitgaven tot het allernoodzakelijkste om de begroting op orde te krijgen. Dat kan betekenen: flink snoeien op de begroting.

Waar ik in deze campagne trouwens niet op zit te wachten, zijn de gezichten en stemmen van landelijke politici. Laten die voor de verandering toch eens thuis blijven bij deze gemeenteraadsverkiezingen.
Edit: maar helaas, ze kunnen het niet laten. Wat hebben die landelijke politici toch te zeggen over zaken als rioolheffingen, OZB en groenvoorzieningen? Niets toch? Laten ze dan thuis blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 feb 2010 15:08

Niet zo handig...
Hopelijk kost dit D66 weer wat stemmen...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 feb 2010 11:00

D66 bestaat toch al bij de gratie van de andere partijen, maar dat ze delen van andermans programma overschrijven, gaat wel heel ver.
De meeste zetels haalt deze partij als ze in de oppositie zit, er onvrede over de grote coalitiepartijen is en er een goedgebekte lijsttrekker is.
Als D66 eenmaal in het kabinet heeft gezeten, zakt de partij weer helemaal in elkaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 17 feb 2010 13:43

Enkele opmerkelijke trends die ik in de media vond waren dat er minder allochtonen op de kieslijsten staan, wat tegen de trend ingaat waarbij bij iedere gemeenteraadsverkiezingen meer allochtonen op de lijsten staan.
Ook zijn er veel meer rechts-populistische partijen geregistreerd. Onbekende lokale partijen die eerder meededen kunnen mogelijk op het succes van Wilders meeliften. Zij passen hun reclameboodschappen er op aan; publiceren over dezelfde issues als Wilders het heeft. De PVV doet maar in twee gemeenten mee, maar dat wil dus niet zeggen dat mensen niet op dergelijke partijen kunnen stemmen.

Ook; niet-Nederlanders die wel in Nederland wonen mogen ook stemmen. Zo mogen buitenlandse studenten (waar ik tussen woon) ook allemaal stemmen; jammer voor hen dat de stempas en dergelijke geheel in het Nederlands zijn en de meesten het daarom snel weggooien. Engels en Duits had ook wel gemogen m.i.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 feb 2010 19:51

In Goes heeft de D66-lijsttrekker ook al een handigheidje uitgehaald:

D66 hakt in op SGP/ChristenUnie
donderdag 18 februari 2010

GOES - Had D66 Goes ambities om in het Goese college van B & W te komen, dan heeft de partij zich nu al bijna buitenspel gezet. Reden: een scherpe sneer die lijsttrekker Pieter Romijn gisteravond tijdens het lijsttrekkersdebat uitdeelde aan kopman Johnny Lukasse van SGP/Christenunie.

Uit de zaal kwam de vraag welke coalities partijen wensen of uitsluiten. Romijn was glashelder: "Ik ga niet in een college zitten met een partij die de helft van zijn hersens uitschakelt." Hij doelde daarmee op de SGP/Christenunie, die geen vrouwen op de kieslijst en in de raadsfractie toelaat. (...)

Lees verder op de verkiezingssite van de PZC. De nummer twee op zijn lijst viel 'm achteraf openlijk af en bood haar excuses aan, ook de lijsttrekker zelf heeft inmiddels zijn excuses aangeboden.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 feb 2010 18:44

*Annet* schreef:die wordt in mijn gemeente evengoed wel gehoord. Maar ik heb gewoon echt geen belangstelling voor politiek. Waar wij eerst woonden stemden we bijv. SGP maar wat een vreselijke dingen verzon die gast die namens de SGP in de gemeenteraad zitting had. Waarom stemden we SGP? Omdat mijn moeder dat deed, omdat het een christelijke partij is, meer mening hadden en hebben we niet.

Als iedereen er zo overdenkt is het natuurlijk snel afgelopen met dat christelijke geluid.

Je mag mij trouwens wel een volmacht geven. :D :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 feb 2010 20:55

ik heb nog steeds geen oproep gehad en volgende week zijn die verkiezingen toch al?

Maar als ik geen belangstelling in politiek heb is dat toch niet zo heel erg?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 22 feb 2010 21:03

Ik vind het altijd wel een beetje de burgerplicht om te gaan stemmen, maar eigenlijk is het dom om het te doen: de kans dat je aangereden wordt onderweg naar het stemlokaal is groter dan de kans dat jij de beslissende stem hebt.

Dus je hebt groot gelijk Annet! ;)
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 22 feb 2010 21:07

Nina87 schreef:Ik vind het altijd wel een beetje de burgerplicht om te gaan stemmen, maar eigenlijk is het dom om het te doen: de kans dat je aangereden wordt onderweg naar het stemlokaal is groter dan de kans dat jij de beslissende stem hebt.

Dus je hebt groot gelijk Annet! ;)

En wat als iedereen zo denkt?
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Terug naar “Archief”