Pretparken en de gereformeerde gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Pretparken en de gereformeerde gezindte

Berichtdoor Boekenlezer » 20 feb 2010 13:18

Ik kwam eergisteren een artikel tegen dat mij opviel.
Pretparken zoals de Efteling, of een achtbaan, het is zelfs nooit bij me opgekomen dat dat niet te combineren zou zijn met een christelijk leven. (Val ik nou erg door de mand?) Maar meneer Zondag schreef iets in die trant in het RD. Zie artikel.

Hoe denken jullie hierover?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Maneah
Sergeant
Sergeant

Re: Pretparken en de gereformeerde gezindte

Berichtdoor Maneah » 20 feb 2010 13:52

M'n pa heeft mij eens uitgelegd waarom wij nooit naar pretparken of i.d gingen.
Dat word gezien als 'werelds vermaak' en daar horen wij als christenen niet.
Neem nu de Efteling, daar draait het (vooral) om sprookjes.
En sprookjes zijn verhalen die je als christen niet mag lezen..
Dus, dat is de reden waarom 't niet samen kan gaan met een christelijk leven.

En ja, nu krijg ik waarschijnlijk heel veel commentaar... :)
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 feb 2010 14:39

Volgens mij is het vooral de ijdelheid, de leegte, de zinloosheid etc. wat mensen uit de pretparken hield (houdt). En die redenering kan ik op zich volgen ware het niet dat ik me afvraag wie een dagje pretpark inruilt voor een dagje Bijbelstudie. Want ruilen met een dagje naar het strand of bos, waar zit dan het principiële verschil?
Oké, ik denk in het geld wat je er voor kwijt ben. Een dagje dolfinarium is ongelofelijk duur, een dagje bos kost een zak krentenbollen en een paar pakjes sap.
Nu ja, een tweede argument: je wordt vermaakt in het pretpark, terwijl je in het bos je eigen creativiteit nodig hebt voor de boomhut.

Persoonlijk voel ik me totaal niet aangetrokken door pretparken, de drukte lijkt me verschrikkelijk, evenals het vermaak door een apparaat. Ik ben nooit in de Efteling geweest, dus ik kan niets zeggen over de mate van sprookjesachtigheid. Een sprookje is een mooi verhaal, dus een sprookjessfeer zou voor mij geen probleem zijn, wel als er "getoverd" e.d. gaat worden. (Ja, ik zie een verschil tussen beschrijven en bedrijven van magie.)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 feb 2010 16:50

Een dagje pretpark kan een heerlijke ontspanning zijn. Net zoals een dierentuin. Wat mensen zichzelf zoal al ontzeggen moeten ze zelf weten, ik vermaak me er niet minder om.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 feb 2010 17:40

In de eerste plaats wou ik even kwijt wat ik bij dit artikel dacht.
Ik zie absoluut niet in wat er mis is met een achtbaan. Als we op de toer gaan dat dat niet mag, wat mag er dan nog wel? Eens lekker wat drinken op een terras, is dat dan ook al verboden? Dat is immers ook leuk. Het roept voor mij dus de sfeer op van: alles wat leuk is, is verboden. Is christelijk geloof dan een godsdienst van lange gezichten en droefenis? Is dat dan het hoogst edele? Ik herinner mij dat Prediker schrijft dat er niks mis mee is, om van het leven te genieten. En toen Timotheüs in de moeite kwam door zijn godsdienstige ijver, schreef Paulus toen ook niet dat hij ook eens mocht genieten van een lekker glas wijn?
Verder lijkt het wel alsof de schrijver zijn verhaal vooral beargumenteert met wat andere christenen dachten. Een duidelijke bijbelse argumentatie mist.
De spelen in de Romeinse tijd zijn mij onbekend, dus ik weet ook niet waar de vroege christenen zich toen van onthielden.
Verder dacht ik bij mijzelf: er zijn ook andere zaken, die ernstiger zijn, die spelen. Wat dacht je van de losgeslagen seksuele moraal die ook zijn duizenden verslaat onder reformatorische jongeren? Dat noem ik een probleem! Het lijkt mij nuttiger om dat te bestrijden, dan een verhaaltje te schrijven in de trant van: je mag niet genieten. Of beoordeel ik het verhaal nu wat erg negatief?

Maneah schreef:M'n pa heeft mij eens uitgelegd waarom wij nooit naar pretparken of i.d gingen.
Dat word gezien als 'werelds vermaak'...

En wij behoren ons niet te vermaken? Dat is de vraag die bij mij opkomt als ik zoiets hoor.

Maneah schreef:En sprookjes zijn verhalen die je als christen niet mag lezen..

Ik hoorde in mijn jeugd wel sprookjes, en mijn ouders deden daar nooit moeilijk over. Die waren daar blijkbaar niet op tegen.
Als ik het even heel extreem stel, gaat het dan eigenlijk niet een beetje de kant op van: we kunnen maar beter zelfmoord plegen, want we leven in een zondige wereld, en dat is schadelijk voor ons?

Het is typisch zo'n zin, die nogal autoritair en krampachtig op mij overkomt. En dat stuit nogal op mijn tamelijk liberale karakter.
Ik ben liberaal in die zin: ik ga niet uit van verboden, maar laat eerst eens duidelijk zijn dat iets slecht is, en als ik dat inzie, dan begrijp ik waarom zoiets beter na te laten is. Zo heb ik bijvoorbeeld totaal geen behoefte om 200 km/u in de bebouwde kom te gaan rijden. Wie dat wel doet, is in mijn ogen een idioot.
Ik was als jong kind al zeer gehecht aan mijn vrijheid, en had het nooit zo op autoritair optredende personen. Voor mijn gevoel stond dat gelijk aan: personen die je dom willen houden en je leven vergallen.
Krampachtig autoritair staat voor mij tegenover: als vrij mens je verantwoordelijkheden nemen. Als vrij mens, die weet wat verstandig is en wat niet. En dat spreekt mij aan. En het is ook wat ik bij Paulus wel kan herkennen. Ik denk bijvoorbeeld aan I Korinthiërs 10:23-33, het meest expliciet het eerste vers daarvan.

TheKeimpe schreef:En die redenering kan ik op zich volgen ware het niet dat ik me afvraag wie een dagje pretpark inruilt voor een dagje Bijbelstudie

Het kennen van de Schrift is natuurlijk iets wat hoge prioriteit verdient. Ik vind het niet overdreven om Hebreeuws en Grieks te leren om de Bijbel beter te kunnen lezen. Ik heb het zelf ook gedaan, en ik zou absoluut niet meer zonder willen. Gek genoeg lijkt dat geen gemeengoed te zijn. (Dat klinkt misschien wat absurd als ik het zo neerzet, maar puur vanuit mijn eigen perspectief is het zo gek nog niet.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 feb 2010 22:09

mischien dwaal ik af, maar is het niet zo dat bij sprookjes een achterliggende gedachte zit , goed en kwaad, bv ?

en mag fantasie dan ook niet meer want dat is relevant aan sprookjes, mag men dan niet genieten van Gods schepping en van de mogelijkheden die God aan de mens gegeven heeft ? moeten we dan maar in het zwart gaan lopen (wat je bij ons in de stad / dorp ) nog wel eens sporadisch ziet, ook op jonge leeftijd , dan denk je van daar loopt iemand van 25 a 30 jaar , zwarte rok, zwarte blouse, zwarte schoenen en panty , gezicht alsof de hele wereld vergaat, en dan kijk ik naar Gods schepping, de vele facetten van de lucht die veranderd om de minuut, de natuur in al zijn schoonheid en kleuren, moeten we dan alles grijs gaan verven ?

Ik kan ook genieten van een dierentuin of een ritje in een achtbaan , geweldig die sensatie als je vanaf 60 meter naar beneden gaat ! de titel zegt het al , Pret parken
maar ik zou het verder willen trekken mogen we geen pret meer maken ?

Is op een terras zitten wat ik als prettig kan ervaren dan ook al not done, , dan hoeft er geneens alchol in het spel te zijn, ik kan genieten van de type mensen die er lopen , architectuur op een plein, etc

Kortom worden we een grijze muis , of een kleurige kameleon ?

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 21 feb 2010 08:44

Boekenlezer schreef:Ik kwam eergisteren een artikel tegen dat mij opviel.
Pretparken zoals de Efteling, of een achtbaan, het is zelfs nooit bij me opgekomen dat dat niet te combineren zou zijn met een christelijk leven. (Val ik nou erg door de mand?) Maar meneer Zondag schreef iets in die trant in het RD. Zie artikel.

Een goeie portie pret is denk ik alleen maar gezond.
Je zou je kunnen afvragen of alleen maar pret wel gezond is. Enige diepgang lijkt me zo nu en dan wel op z'n plaats. (Dat is overigens erg persoonlijk. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die helemaal geen behoefte hebben aan diepgang.)

In mijn optiek moet je je leven een beetje gebalanceerd leven. Dus niet alleen maar bijbelstudie, maar ook niet alleen maar pretparken.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 22 feb 2010 08:20

De eerste gedachte die bij mij opkwam was...
pretpark 'mag' dus niet, maar wat te denken van de gezinsbeurs die deze week in de Jaarbeurshallen in utrecht gehouden wordt? Daar spelen en zingen 'onze sterren' daar is ook gelegenheid voor vermaak, gelegenheid om tassen vol te proppen........... Goede doelen steunen? ok, daarvoor hoef je niet naar de beurs.....

ik ga liever om met ander soort mensen dan dat ik op de beurs ben. Het enige leuke is mensen kijken........

Ik weet het maar ik gooi het ff over een andere boeg.

pretpark gaan wij ongeveer eens per 2 jr heen. Dofinarium? Schitterend wat die beesten kunnen leren.

Nou, ik ben benieuwd.......
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 22 feb 2010 12:06

pannenkoek schreef:pretpark gaan wij ongeveer eens per 2 jr heen.

Dat is volgens mij de reden waarom die vergelijking met vluchten uit de stad Vermaak nergens op slaat. Het gaat om een dagje ontspannen (in de python? :-oo ) en heeft niets te maken met de reden waarom Christen wegvluchtte. Dat argument m.b.t. zijn zoon vind ik een hoogleraar onwaardig overigens.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 22 feb 2010 15:53

henkie schreef:
pannenkoek schreef:pretpark gaan wij ongeveer eens per 2 jr heen.

Dat is volgens mij de reden waarom die vergelijking met vluchten uit de stad Vermaak nergens op slaat. Het gaat om een dagje ontspannen (in de python? :-oo ) en heeft niets te maken met de reden waarom Christen wegvluchtte. Dat argument m.b.t. zijn zoon vind ik een hoogleraar onwaardig overigens.

Nou, ik weet niet of je dingen door elkaar haalt en op een ander reageert dan op mij?
Ik heb nl niets geschreven over Christen..... of een hoogleraar....

Wij gaan wel dus naar een pretpark. (dat wordt dan Slagharen) maar niet naar de Kermis. De kermis vind ik niet goed voelen, maar eigenlijk is een pretpark hetzelfde...... ik weet het. Eigenlijk een scheef vergelijk. De sprookjes die daar zijn doen mij niks, ik kijk er langs heen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2010 12:58

Boekenlezer schreef:Ik kwam eergisteren een artikel tegen dat mij opviel.

Bij sommigen leeft het idee dat een christen altijd ingetogen en rustig moet zijn. Een dagje wandelen in de natuur kan dan nog wel maar adrenalinekicks krijgen van een achtbaan, glijbaan enzovoorts niet. Genieten mag, maar plezier in dergelijke vormen niet? Ik weet niet precies waarom niet, ik kan er ook geen onderbouwing voor vinden in het artikel. Hooguit: De wereld heeft op zo'n manier plezier en zo zijn wij toch niet? Dat we anders zijn dan de wereld zegt echter niet dat vermaak per definitie verkeerd is.

Blijkbaar kan deze man niet voorstellen dat je na een dagje in een pretpark God kan danken en als Jezus terugkomt, je daar niet aangetroffen wil worden. Dat zegt denk ik vooral wat over hem. Ik ben heel benieuwd wat er daar precies misgaat volgens hem, dat het echt niet met geloven te rijmen is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 feb 2010 14:52

pannenkoek schreef:Nou, ik weet niet of je dingen door elkaar haalt en op een ander reageert dan op mij?
Ik heb nl niets geschreven over Christen..... of een hoogleraar....

Zie artikel ;-)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 feb 2010 10:55

Ik heb vooral moeite met de vraag of je daar Jezus kunt ontmoeten.
In mijn beleving is het zo (en dat is volgens mij ook Bijbels..) dat als je een kind van God bent, je Hem kunt ontmoeten, ook al zit je dan bij wijze van spreken op het terras van een cafe in een pretpark. Ben je geen kind van God dan kun je Hem niet ontmoeten, ook al zit je dan op dat moment in de "Oud-Synodaal-Gereformeerd-Katholiek-Hersteld-Evangelische-gemeente-kerk-gemeenschap-in-losgemaakt-wederom-opgenomen-en-alsnog-weer-eruit-gesmeten-verband-artikel-78,6543-lid-a-sub-682z²". Ik overdrijf weer eens merk ik, maar bekeerd kun je Hem ontmoeten en onbekeerd niet. Dat heeft niets te maken met een pretpark.
Als iemand naar een pretpark gaat, dan is die persoon in de ogen van de schrijver van het artikel waarschijnlijk niet bekeerd. Gaat diezelfde persoon naar een jongerenavond van een of andere christelijke organisatie waar een hoog opgehemelde dominee komt spreken, dan heeft die persoon in de ogen van de schrijver de schijn in ieder geval niet tegen zich... (Mocht het misschien hedenavond nog eens komen staan te komen tot het stondeke....). Dit heet ook wel struisvogelpolitiek....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 feb 2010 15:43

tsja en je kan ook in een kerk zitten , of op een jeugdvereniging en met je gedachten totaal ergens anders zijn..... dus dat zegt niks...

Je kan ook in een pretpark zijn en genieten van Gods schepping, of juist diepzinnige overpeinzingen hebben tijdens een rust moment !

Of evangeliseren tijdens een popfestival (waar je dus niet hoort te zijn volgens deze man ) ...

Plaats zegt niet alles, maar hart en verstand des te meer :)

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 26 feb 2010 17:16

Dag Boekenlezer,

Je werpt de vraag op, zonder nu direct je eigen mening te geven, of een Christen een pretpark mag bezoeken en daar plaats mag nemen in de achtbaan. Iemand heeft jou gezegd, dat er dikwijls de wurgende vraag is:
" Als Christus je nu eens hier zou ontmoeten, midden in de griezelsfeer van 'Villa Volta'".

Laten we eens een stukje uit Hooglied lezen;( 7 v 1):
"Draai rond, meisje uit Sulem, draai rond,
draai rond, we willen naar je kijken.
Kijk! zie je dat meisje uit Sulem,
zoals ze danst tussen twee reien?
Wat zijn je voeten mooi in je sandalen, koningskind !
Je heupen draaien sierlijk rond...
enz enz."

Hooglied is een bijbelboek vol uitbundige vreugd om de blijdschappen van het leven, onder andere het sexuele leven. Ergens is er ook onder al die vreugd, een doorkijkje naar Christus en zijn vrouw, de gemeente.

En juist een kind van God kan zo heerlijk genieten van de vreugden van het leven. Hier wordt het beeld geschetst van een Oosterse bruiloft, die dagen kon duren, waar zelfs de wijn kon opraken, Johannes 2 v 3 als het al te lang duurde of als er nog méer en nóg meer gasten kwamen.
En in Kana, waar dat het geval was, maakte Jezus 300 liter nieuwe wijn.

Wel zegt Prediker dan weer ( 7 v 2), ( even flink zijn hoor):
"Het is beter dat je naar een huis vol rouw gaat dan naar een huis vol feestrumoer, want in een huis vol rouw eindigt iedereen.
3 Je kunt beter droevig zijn dan vrolijk, want bij een droevig gezicht maakt het hart het goed.
4 De gedachten van de wijze zijn graag in een huis vol rouw, die van de dwaas in een huis vol plezier".

Maar Prediker zegt anderszins, ( 9 v 8):
"Eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur.
9 Geniet van het leven met de vrouw, die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven die God je heeft gegeven".
En in 11 v 12 :
"Geniet, beste vriend van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen, die je hart wil gaan, gun je ogen , wat ze wensen"
En al volgt er dan in dit vers verder:
"Onthoud bij alles, wat je doet dat God je aan zijn oordeel onderwerpt",
we zien dit in zijn juiste bedoeling: een bezinnend woord.

En zo is ook dat loodzware 7 v 2-4 te begrijpen.
"Houd rekening met je eindigheid. Verlies je niet in vermaak zonder na te denken. Bezonnenheid over je eeuwige toekomst werpt meer profijt af dan gedachtenloos getetter:
'Op Walibi is nog een grotere achtbaan dan op de Efteling. O ik wil er honderd keer in' ".

Natuurlijk bedoelt Prediker niet , dat een bedroefd gelaat een puur innerlijk weerspiegelt. De leus:
"Een Christen ken je aan zijn gewaad en aan zijn gelaat, aan zijn kraak en aan zijn smaak",
is een vorm van werkheiligheid. Onder een lange, lange rok en een smal, bleek, lijdend gelaat zal dikwijls een in wanhoop krijsend innerlijk schuilgaan.

Let op je innerlijkheid lui. Wees vervuld met de Heilige Geest, die je Jezus steeds beter te binnen brengt en je met vaste hand tot de Vader leidt.

En als het innerlijk zó gesteld is, dan kan je in alle achtbanen, want dan verlies je toch de ernst van het leven en de mogelijkheden van heiligmaking en heerlijkmaking....
die God je door de Geestesgaven en de Geestesvrucht aanbiedt,
.....niet uit het oog.

Dan blijven dat je grote doelen. Dan geniet je van je verrukkelijke jeugd, dan ga je gerust naar Brazilië om daar in een jeugdhonk te werken of naar Mumbay om daar in een kinderhuis 'proef te draaien' voor een zendingstoekomst of naar een -liefst wel Christelijke- camping als aspirant- aktiviteitenbegeleider.

Dan dof je je lekker op en trekt vrolijke kleren aan. Daarin heeft God meer plezier, ( welbehagen), dan in "die dracht van 'ik ga in het zwart vanwege des vijands ongemak' ".

Geniet van het leven, maar in het voortdurend weten:
"Ik ben dicht bij mijn Heiland
en hij is dicht bij mij.
Zo zijn wij altijd samen
en dat maakt mij zo blij.
Er kan geen dag passeren,
er gaat geen uur voorbij
dat hij en ik niet samengaan....:
mijn dierb're Heer met mij".

Daag
Ger

Terug naar “Archief”