Helpt bidden voor dit kabinet? En doe jij het?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Helpt bidden voor dit kabinet? En doe jij het?

Berichtdoor JeeWee » 20 feb 2010 09:45

Het kabinet ligt in puin. Heeft of had het zin om er voor te bidden? Heb jij het gedaan?
Of bid je alleen voor een kabinet dat alleen Gods wetten volgt?

Zie je de val van dit kabinet als een oordeel van God? Hadden we niet veel meer een muur van gebed rond deze regering moeten oprichten?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

rafaell

Re: Helpt bidden voor dit kabinet? En doe jij het?

Berichtdoor rafaell » 20 feb 2010 17:36

Ik heb tijden gebeden of we eindelijk van deze rampzalige regering verlost mochten worden, blijkbaar heeft dat dus inderdaad geholpen :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 feb 2010 19:20

Wat maakt een kabinet rampzalig?
Een kabinet met twee van de drie christelijke partijen er in?

Zou het kunnen zijn dat God ons dit kabinet heeft toegeschikt?
En dat wij weer aan het 'murmureren' sloegen en het weer van ons is afgenomen?
Wat nu? Wachten op iets beters? Zonder christenen? Met anti-christelijke partijen als D66 en de VVD?

Heeft het aan gebed ontbroken?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2010 00:07

Vat het niet verkeerd op, maar ik vind het zo klein gedacht, dat God zich druk zou maken om het politieke gekrakeel in een klein polderlandje. Je kunt natuurlijk van gedachte zijn dat zelfs geen blad van een boom valt buiten God's wil, maar of hoe dat je helpt bij het begrijpen van de wereld om je heen is mij nog niet duidelijk.

Het blijkt nu dus ook dat er zowel mensen vóór als tégen het kabinet hebben gebeden (bidden voor een ander kabinet, laat ik het zo stellen). Dan krijg je natuurlijk al helemaal tegenstellingen waar ik nog geen uitweg in zie.

Of bidden helpt, absoluut, maar dan vooral voor jezelf. het helpt ons begripvol te zijn, en geduldig als het even niet zo gaat zoals we willen, en dat niet te veel te oordelen en/of juist meer geinteresseerd raken in het politieke proces (en daarom maar NOVA gaan kijken of een kwaliteitskrant lezen). De directe invloed op de politici en het kabinet an sich lijkt me minimaal, tenzij je weer geloofd dat je Gods hand af kunt smeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2010 00:12

JeeWee schreef: Zonder christenen? Met anti-christelijke partijen als D66 en de VVD?

Sinds wanneer zijn D66 en VVD anti-christelijk? Ze staan misschien voor dingen waar veel christenen zich niet altijd mee kunnen verenigen, maar ik vind het een behoorlijke stap van dat feit naar anti-christelijk. Ze zijn niet tégen het christendom, ze trekken zich er simpelweg niet al te veel van aan; hun goed recht als seculiere partij. Maar noem mij eens een motie, beleid, opmerking, wat dan ook, die erop gericht was expliciet christenen dwars te zitten? Het zou me verbazen als je die kunt vinden. En als je al iets kunt vinden (wellicht over de staat van het bijzonder onderwijs ofzo), dan lijkt het me bijzonder sterk dat het christendom wordt uitgezonderd, maar dat alle religieuze stromingen aangesproken worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 24 feb 2010 07:44

Mortlach schreef:Vat het niet verkeerd op, maar ik vind het zo klein gedacht, dat God zich druk zou maken om het politieke gekrakeel in een klein polderlandje.

Wat denk je menselijk van God.
Weet je nog, van de blijdschp in de hemel om die ENE zondaar die zich bekeert?
Het raakt God als Zijn schepping zucht, ook dat kleine polderlandje.

knuffel

Berichtdoor knuffel » 10 mar 2010 17:24

ONze Heer staat boven alles, hij zorgt voor de juiste mensen op de juiste plaats. We moeten leren dat de mensen die het land regeren, te akzepteren. God gebruikt ook niet gelovige mensen in zijn heilsplan ( jesaja 43 is ook een konig die Gods wil heeft uitgevoerd, zonder in onze God te geloven) Vertrouw op de Heer, hij doet het goed.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mar 2010 08:39

Mortlach schreef:
JeeWee schreef: Zonder christenen? Met anti-christelijke partijen als D66 en de VVD?

Sinds wanneer zijn D66 en VVD anti-christelijk? Ze staan misschien voor dingen waar veel christenen zich niet altijd mee kunnen verenigen, maar ik vind het een behoorlijke stap van dat feit naar anti-christelijk. Ze zijn niet tégen het christendom, ze trekken zich er simpelweg niet al te veel van aan; hun goed recht als seculiere partij. Maar noem mij eens een motie, beleid, opmerking, wat dan ook, die erop gericht was expliciet christenen dwars te zitten? Het zou me verbazen als je die kunt vinden. En als je al iets kunt vinden (wellicht over de staat van het bijzonder onderwijs ofzo), dan lijkt het me bijzonder sterk dat het christendom wordt uitgezonderd, maar dat alle religieuze stromingen aangesproken worden.

Ik denk dat je de redeneertrant als volgt moet zien Mortlach:
D66 is voor afschaffing van het bijzonder onderwijs dus is D66 tegen Christelijk onderwijs, dus is D66 antichristelijk.
Of anders: anti-religieus -> anti-christelijk

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 13 mar 2010 19:46

rafaell schreef:Ik heb tijden gebeden of we eindelijk van deze rampzalige regering verlost mochten worden, blijkbaar heeft dat dus inderdaad geholpen :)

Wat is beter,

Een meerderheid CDA PvdA CU of
een meerderheid CDA VVD (gedoogsteun: PVV), wat realistisch kan zijn.

Van dat laatste zou iedere student toch moeten gruwen?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 mar 2010 21:44

Het is wel duidelijk dat jij in een rood nest studeert, waarde TKF ;-)
Wacht maar tot je straks een fatsoenlijke baan hebt en links van jouw zuurverdiende geld kopjes thee wil gaan drinken met boefjes of ze op vakantie stuurt ;-)

Maar ter zake! VVD, CDA (PVV) lijkt me voor christelijk Nederland te prefereren boven een progressieve regering. Overigens is gebed altijd nodig, welke kleur een kabinet ook heeft. Paulus maakt geen onderscheid in kwaliteit ;-)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 13 mar 2010 21:58

Het is rationeel-egoïstisch denken, Henkie, wat in principe iedereen doet ;).
Nijmegen mag rood zijn, maar waar wij qua politicologie ons onderscheiden is dat we abstracter, idealistischer en meer filosofisch denken dan andere politicologie-afdelingen aan Nederlandse universiteiten waar men veel meer empirisch bezig is ;).

Vergeet niet dat de VVD voor christelijk Nederland ook juist een negatief effect kan veroorzaken. Liberalen hebben het niet zo op voordelen voor bepaalde groepen (bijvoorbeeld bijzonder onderwijs etc.). Nu Wilders en de islam een rol spelen lijkt links hier minder een probleem mee te hebben. Rechtse partijen, en inmiddels de Pvda, althans, Ronald 'de atheïst', willen het onderwijs afbreken, stufi afschaffen, de tweede master extreem belasten (5.000-10.000 euro per jaar, inmiddels aangenomen door de Eerste Kamer) en nog meer geld ontrekken bij het hoger onderwijs en alleen topstudenten subsidiëren.

Straks is studeren alleen voor de rijken, zoals het voor de invoering van de stufi was. Oplossing: pak luie studenten aan, belast die zodat het afschrikt én het niveau van onderwijs stijgt. Ook gaat niet iedereen in het buitenland studeren en daar blijven --> brain drain.

(Voor iedereen: als over dit onderwerp gediscussieërd wenst te worden, open dan een topic!)

En ik idd. ook ter zake: gebed is inderdaad altijd nodig. Vrijheid van godsdienst dient in stand gehouden te worden. En christelijke waarden zouden in de samenleving wel meer gezien mogen worden.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Terug naar “Archief”