Berichtdoor Harm-J » 19 feb 2010 01:45
Tante Tortel,
Lang verhaal, kort verhaal, geen één kind is het zelfde, alsmede dat jij één situatie niet kunt laten dienen als voorbeeld model! Feit is en blijft, dat een volwassene dingen "kan en dat dit kan beredeneren en dit men mag verwachten, " op een volwassen niveau, op die gronden een beslissing kan nemen. Een kind kan dit niet!!
Men kan nog zulk een voorstander zijn van een pedagogische tik, om wat voor redenen dan ook, feit is dat geen enkele volwassene kan zeggen, waar de grens ligt. Ja enkel als men de zaak nuchter of van een afstand weet te bekijken, dus niet tijdens het gebeuren zelf of ten tijde van een schrikreactie als een kind een actie uitvoert waarvan de ouder denkt dat het niet verantwoordelijk is of gevaar oproept.
Hoeveel ouders hebben vaak of later geen spijt van een uitgedeelde pedagogische tik, waarvan ze op "dat moment" vonden dat het volledig pedagogisch verantwoord was......
T.Tortel jij blijft in mijn ogen zaken bekijken vanuit een volwassene, waarbij jij stelt dat het of een kind geen schade oploopt. Kan jij in de toekomst kijken, kan jij zien, wanneer jij of anderen in de toekomst misschien niet meer de grens zien, weten tussen wat jij verstaat een verantwoorde pedagogische tik is en wat niet. Dat kun jij m.i. niet, enkel beredeneert van uit jouw eigen "volwassen en nuchtere visie". Kun jij bepalen of een kind in de toekomst geen negatieve ervaringen heeft opgedaan van een pedagogische tik...?
Het is m.i. altijd fout om te stellen een kind ..dit...of een kind dat..., een kind dreef de ouders tot wanhoop. Vraag je zelf eens af, hoe is het zover gekomen met dat kind, ligt dat misschien niet aan de ouders zelf....? Een kind is een kind, dat moet je benaderen en behandelen vanuit zijn/haar niveau, wat voor het kind begrijpelijk is. Alle begrip voor mensen die een kind een tik (van schrik) geven als het reikt naar een hete theepot o.d. Vraag is en blijft waar trek je de grens, kun je nog wel een grens trekken. De grens tussen een pedagogische tik en kindermishandeling is filterdun.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.