het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gempa
Kapitein
Kapitein

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor gempa » 17 feb 2010 16:56

@miis f wat doe je dan in borstvoedingstopic :-k
als je er niks mee hebt??

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 feb 2010 19:14

Misschien handig om eerst alles te lezen Gempa ;) Ik heb hier namelijk gezegd dat ik er nu veel minder negatief tegenover sta, en het bij een eventuele tweede ooit misschien wel ga proberen. maar helaas lees je daar overheen
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 feb 2010 19:36

*Annet* schreef:De enige reden waarom ik mijn kinderen borstvoeding gaf is dat het gratis is :mrgreen:

het was voor mij niet de enige reden.. maar wel een van de belangrijkste reden..

verder vond ik het wel handig dat ik het altijd bij me had.. (ik ben zo'n chaoot, dat ik zomaar voeding zou kunnen vergeten mee te nemen :oops: )

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 feb 2010 19:43

Haai schreef:@Laura: hoe zijn bij jullie de verhoudingen tussen fles-en borstvoedende moeders? Wordt er bij jullie meer borst of fles gegeven.

Ik las gisteren trouwens dat in Engeland (dacht ik) een moeder die (netjes bedekt) bv zat te geven bij het zwembad werd aangesproken door de badmeester: 'er mocht niet gegeten of gedronken worden in het zwembad' :lol:

Hahaha, dat meen je niet!! Je kunt hier overigens veel van die speciale doeken kopen, die er nog leuk hip uitzien ook. Ik denk dat de meesten hier iig proberen bv te geven. Al mijn vriendinnen hebben tot +/- een jaar bv gegeven, sommigen zijn er toen mee gestopt, sommigen doen het nog. Ik heb daar alleen maar bewondering voor (ben ook helemaal niet anti-bv, vind het juist erg moe en ben jaloers dat ik dat menselijkerwijs nooit zal kunnen meemaken :oops: ). Maar wat ik hier dus wel heb gezien is dat als de bv niet lekker ging, een aantal moeders de arme vrouw bijna in een hoek zetten en haar helemaal ondervragen van: waarom niet, waar kwam het door, dan heb je zus of zo zeker niet gedaan, dat arme kind van jou etc etc. Dat vind ik dus erg!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 17 feb 2010 19:58

LauraC schreef:Ik heb het niet over jou schipje, ik woon zelfs in een ander land :roll: Maar waarom gebruik je het woord 'maffia' icm flesvoeding. Dat zal veel moeders die dolgraag bv willen geven en het niet kunnen of zelfs moeders die voor fv gekozen hebben een nare smaak in de mond geven.

tja, ik had geen bv bij de 4e dit ws door het gebruiken van een kuur ivm borstonst. voor de bevalling, ik heb echt zitten janken dat ik geen bv had. Ik ging er zo van uit dat de 4e het ook zou krijgen...........
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 feb 2010 21:22

Zo, weer wat veel gehakketak gelezen over maffia's.
Dochterlief krijgt hier al 3 maanden bv. Nu heeft ze zo nu en dan dat ze de hele voeding uitspuugt. Gisteren heb ik haar en mijzelf 2 x helemaal verschoont en vandaag heeft ze zichzelf en de wieg er helemaal ondergespuugd. De eerste 2 x was ze nog aan het drinken en vanmorgen na een boertje gelaten in de wieg. Meestal gaat het dus goed als ik haar laat boeren maar soms dus niet. Herkennen jullie dit ook en wat kan ik er eventueel aan veranderen?
Ooit zei eens iemand tegen mij dat jongens die bv kregen meer van je namen dan meiden. Hier had ik natuurlijk geen ervaring mee maar ben volgens mij nog nooit zo moe van de bv geweest dan nu. (Of ik ben het alweer vergeten)

trijntjejohanna schreef:
*Annet* schreef:De enige reden waarom ik mijn kinderen borstvoeding gaf is dat het gratis is :mrgreen:

het was voor mij niet de enige reden.. maar wel een van de belangrijkste reden..

verder vond ik het wel handig dat ik het altijd bij me had..

Heerlijk dat het gratis is en altijd bij de hand en op temperatuur.

pannenkoek schreef:
*Annet* schreef:
Schipje schreef:HET ENIGE wat ik doe is strijden tegen de flesvoedingsmaffia!

Is dit niet een beetje heel erg overtrokken? Ik heb nooit iets gemerkt dat flesvoeding zo gepromoot of gepushed wordt door wie dan ook. Idd staan er in tijdschriften als kinderen reclame voor flesvoeding maar dat staat in zoveel tijdschriften. En ik geloof gewoon niet dat als iemand haar kind borstvoeding wil geven zich ineens tot flesvoeding laat 'omturnen' omdat dit toevallig in het blad staat dat ze net zit te lezen. Diegenen die ik ken en geen bv geven had daar vanaf het begin al een duidelijke reden voor.

Als ik trouwens tegen mijn zoon van 12 zeg dat ie BV heeft gehad wil hij daar niets over weten. Dat vind ie vreselijk. :mrgreen:

Is vast de leeftijd, is hier ook zo.
'je moest is weten hoe lekker je het vond...' :lol:

Hier eentje van 7 die het zo vies vindt dat zijn zusje bv krijgt dat hij absoluut niet wil kijken en hartgrondig BAH zegt. Hij wil nu dus ook geen slokje proeven...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 17 feb 2010 21:44

Memmem schreef:Hier eentje van 7 die het zo vies vindt dat zijn zusje bv krijgt dat hij absoluut niet wil kijken en hartgrondig BAH zegt. Hij wil nu dus ook geen slokje proeven...

Dat ie het niet wil proeven is toch niet zo raar? Het lijkt mij zelf ook echt smerig en snap ook niet dat ik het lekker gevonden heb hoor :mrgreen: Ik ben er ook echt een beetje vies van. Het is al niet lekker als kindjes spugen, maar ik vind het nóg ergers als kindjes spugen die bv krijgen....dat stinkt ook 10x zo erg :?
Afbeelding

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 17 feb 2010 22:01

@Memmem; heb je al eens geprobeerd een papje van Nutriton te geven bij de voeding? (weet even niet of je het voor of na moet geven, heb er zelf geen ervaring mee)
En over dat moe zijn: ik had dat bij Timon ook heel erg. Ben toen weer begonnen met zwangerschapsvitamines slikken, en dat hielp. Ook nu ben ik ze al die tijd blijven slikken, en heb nu nergens last van gehad.

mykids5
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mykids5 » 17 feb 2010 22:25

[quote="Schipje"][Of je je laat 'dwingen' daar ben je altijd zelf nog bij lijkt mij.
Tegenwoordig moet het helemaal niet koste wat het kost de bv zijn. Maar wat wel zo is: de oogjes van iedereen gaan open, er komen namelijk steeds meer chronische ziekten voor, dat is een voedingsprobleem maar bepaalde studies hebben aangetoont dat bv daar ook een grote rol in speelt. Het is gewoon superspul! ik kan er ook niks aan doen Ik heb het niet verzonnen! :D En daarbij: ik voel me juist de kunstvoeding 'opgedrongen'! Ik word er gek van! serieus! Mijn dochter heeft een ernstige vorm van koemelkallergie en elke keer zeggen ze op het cb dat flesvoeding me misschien wat meer rust geeft want dan hoef ik geen dieet! En elke keer zeg ik weer dat het wel meevalt met dat dieet (en ik kan nu eigenlijk alles weer eten, alleen geen zuivel)....zucht.... En als ze 's avonds niet gelijk wil slapen is één of ander 'pyamapapje' misschien een idee? Ik peins er niet over, ze mag het niet eens, van de koe.

quote]

Mee eens!!!

Mijn dochtertje van 3 maanden heeft ook allergie: koemelk, sojamelk, en ei.
Zit zelf op dieet, dit neemt ontzettend veel van me, en is erg moeilijk vol te houden,
te meer omdat er nog 4 kids rondlopen...

maar denk je dat ze je steunen?? nee hoor!
stop er toch mee! roept iedereen, ja, en dan?
ze zit nu al helemaal onder het eczeem en heeft buikpijn,
moet je dan maar flesvoeding gaan geven? gaat het dan over #-o

dat heb ik bij mijn oudste dochter gedaan,
en die heeft een jaar lang niet meer dan 3 uurtjes per nacht geslapen,
en overdag amper 4x een half uur achter elkaar...
ze huilde daaaagen aan een stuk...

en er rekening mee houden op een verjaardag?
nee hoor, niet aan gedacht, hoor je dan... :(

en dan zit je daar met trek in iets lekkers als iedereen aan het gebak zit e.d..
en zelf zit je aan een droog kaakje of niets... :?

ga dan over op flesvoeding, zeggen ze, dan heb je daar geen last meer van!
nee, ikzelf niet maar dochterlief wel ](*,)

De 4de van ons heeft flesvoeding gehad, op advies van de verloskundige,
omdat de andere drie ook koemelkallergie hebben, wij flesvoeding gegeven,
Nutramigen, speciaal voor allergie, moeten we eerst van de verzekering uitproberen
of ze toch wel echt koemelkallergie had...nou, ze is nu 3,5 jaar en loopt nog bij de osteopaat
omdat ze al vanaf de 2de week van haar geboorte huilde en huilde...

bij borstvoeding hoef ik nog maar een stukje kaas van 1cm te eten,
en de volgende voeding heeft ze al last...dus bij de 5de gelijk op dieet,
voorkom je veel problemen mee!

borstvoeding: voor onze kinderen het beste wat er is!!! :D

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 17 feb 2010 22:54

Memmem, spuugt J normaal ook vaak tijdens de voedingen? Of was het echt alleen deze twee?
Op zich kun je nutriton geven, werd al genoemd, maar als het nu spontaan ontstaan zou ik daar niet voor kiezen. Nutriton geef je mn als ze veel spugen en dat is vaak ivm niet sluitend maagklepje. Dat gaat steeds beter als ze ouder wordne, dus stel dat dat nu ineens een probleem is bij je dochter, dan zou dat raar zijn.
Ik zou eerder me afvragen of ze misschien niet lekker is (buikvirus? onrustige dagen gehad? prikjes?).

Ik geef dus nutriton.. voor iedere voeding, best een geklooi. Mocht je eraan beginnen, let even op de dosering, het bevalt mij beter om in verhouding minder poeder aan het water toe te voegen, anders kokhalst ze veel.

Haai, hier ook vitaminen gaan slikken, vind dat echt wel helpen :)

Hier klungelen we lekker door. De groei zal me een worst wezen, hebik maar besloten. Maar haar gedrag wat betreft voedingen zit me niet helemaal lekker.... Het lijkt steeds gewoner te worden dat ze niet eens de 5 voedingen meer neemt, maar 4... :?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 feb 2010 23:19

pannenkoek schreef:
*Annet* schreef:
Schipje schreef:HET ENIGE wat ik doe is strijden tegen de flesvoedingsmaffia!

Is dit niet een beetje heel erg overtrokken? Ik heb nooit iets gemerkt dat flesvoeding zo gepromoot of gepushed wordt door wie dan ook. Idd staan er in tijdschriften als kinderen reclame voor flesvoeding maar dat staat in zoveel tijdschriften. En ik geloof gewoon niet dat als iemand haar kind borstvoeding wil geven zich ineens tot flesvoeding laat 'omturnen' omdat dit toevallig in het blad staat dat ze net zit te lezen. Diegenen die ik ken en geen bv geven had daar vanaf het begin al een duidelijke reden voor.

quote]

Nee hoor Annet, dat is echt niet overtrokken. Fanatiek voedende moeders worden vaak zelf bestempelt als 'borstvoedingsmaffia', vandaar dat ik dan dezelfde benaming gebruik, mag dat dan opeens niet?
Ik geloof net als jij ook niet dat mensen die besloten hebben borstvoeding te geven zich laten 'omturnen' door een toevallige reclame over flesvoeding. Veel mensen, ik denk de meeste hebben vanaf het begin al wel een idee wat ze wel en niet willen. Voor sommige vrouwen is bv geven een vanzelfsprekendheid waardoor ze er niet eens over na hoeven te denken tijdens de zwangerschap en andere moeders willen liever eerst op de hoogte zijn van alle ins en outs van bv en fv voordat ze een keuze maken.

Wat bedoel ik met 'fvmaffia'?
-De reclame's die heel veel vrouwen beinvloeden. Door alle reclame's is flesvoeding als 'normaal' geworden, het is de norm aan het worden, denk alleen maar aan de groeicurves op het cb die gebaseerd zijn op fv baby's. Ik zuig dit niet uit mijn duim hoor, de fvfabrikanten blijven maar geld pompen in al die tijdschriften, en waarom? Omdat het loont! Geen hond die reclame blijft maken voor iets wat niet loont natuurlijk!
-Doordat deze hele ontwikkeling al jaren aan de gang is geven steeds minder vrouwen minder vaak en minder lang bv. Dat zou op zichzelf geen probleem zijn natuurlijk. Maar nu er elke keer weer uit studies blijkt dat bv voor een groot deel bijdraagt aan de volksgezondheid willen ze toch graag dat bv weer meer als normaal gezien gaat worden.
-Vroeger (toen mijn oma moeder werd) was bv nog zo normaal dat zij zelfs een kindje uit de straat voedde omdat de moeder van dat kindje te ziek was om bv te geven. Zoiets is nu echt bijna ondenkbaar! Zowieso zou dat nu niet meer mogelijk zijn met al die enge ziekten tegenwoordig zoals hiv enzo... dat besef ik ook. Je buurvrouw zou het maar hebben die je kind voed.... Wat ik hiermee wil zeggen is dat het 'normale' van bv bedreigd word. Ook dit klets ik niet uit mijn nek want het is namelijk al zo erg dat er speciale bvcafe's zijn geopend omdat vrouwen weggestuurd worden in gewone cafe's als zij aan het voeden zijn! ](*,)
-De pro-bv mensen zien deze problemen aan en proberen een soort reclame te maken vóór bv d.m.v. steeds maar weer te benoemen hoe goed bv geven is voor de gezondheid van moeder en kind èn steeds meer psychologen tonen ook aan hoe gezond het is voor de hechting tussen moeder en kind, en dat tijdig begeleiding inschakelen bij problemen van essentieel belang is voor het behoud van bv. En dat word dan bv'maffia' genoemd...... (Wat je verder tussen deze regels door WILT lezen is natuurlijk je eigen keuze, dit zijn slechts FEITEN.)
-Mijn IDEE is dat veel moeders min of meer gefrustreerd zijn dat het niet is gelukt of door een te grote druk van hun omgeving op hun keuze en beslissingen.... Je bepaald zelf je keuze hoe je hiermee omgaat, boos worden, hard roepen dat kinderen ook ècht wel groot worden van fv (ik denk dat niemand denkt dat dat niet zo is anno 2010) of je gaat er nuchter mee om: jij bepaald toch zeker zelf of je kind bv of fv krijgt? Het zal je echt niet helpen (je eventuele frustraties een plek te geven) als je boos gaat doen tegen mensen die nog steeds instaan voor de belangen van bv wat alleen maar een goede zaak is. Er zijn immers al genoeg mensen die instaan voor de voordelen van fv.

Er zijn mensen die vinden dat als je je kind géén bv geeft je een heel slechte moeder bent.
Er zin mensen die vinden dat als je je kind wél bv geeft dat dat vies is en zelfs een beetje obsceen (dat gelebber).

Dit soort uitspraken zegt meer iets over die mensen zelf dan over jou als moeder...... laten we ervan uit gaan dat niemand in dit topic zo denkt (nee, ook ik denk zo niet al ben ik nog zo propropro.... :wink: ).
Nou, dan hoeven we ons in ieder geval niet meer druk te maken over vieze/ rare/ anders denkende/ slechte en/of goede moeders.

Fijn dat er mensen zijn die zeggen mij te begrijpen en mijn aanvullingen/reacties in dit topic wel weten te waarderen ;) tnx meiden!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 17 feb 2010 23:25

@memmen,je kan idd nutriton geven of johannesbroodpitmeel.
en de wieg verhogen aan hoofd zijde, en dan flink verhogen.
Dl bij ons spuugde ook heel veel, maar die bleek een koemelkallergie te hebben, dat kan je testen door zelf een poos geen koemelk te gebruiken, en evt zou je na kunnen gaan of ze geen reflux heeft.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 17 feb 2010 23:40

gempa schreef:@memmen,je kan idd nutriton geven of johannesbroodpitmeel.
en de wieg verhogen aan hoofd zijde, en dan flink verhogen.
Dl bij ons spuugde ook heel veel, maar die bleek een koemelkallergie te hebben, dat kan je testen door zelf een poos geen koemelk te gebruiken, en evt zou je na kunnen gaan of ze geen reflux heeft.

Nutriton en Johannesbroodpitmeel is hetzelfde :wink:
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 feb 2010 23:48

ajl schreef:
Schipje schreef:misschien kan je verduidelijken waarom 'bah' of 'tunnelvisie'?

Er worden hier verwoede pogingen gedaan mij met mijn 'mond vol tanden' te laten staan. Dat sta ik nou niet eenmaal snel, ik zeg gewoon hoe het zit. Natuurlijk zou je veel tevredener zijn geweest met een antwoord als: 'ja, jullie hebben helemaal gelijk, het is geen doen in zulke beroepsgroepen.' helaas dan voor jou, dat is het wel!

Ik vraag me af waarom je zo verbitterd reageert op een heel normaal duidelijk antwoord van mij. Bovendien doe ik m'n best de belangen, rechten en mogelijkheden van borstvoeding hier weer te geven zonder aanvallend of kwetsend te zijn tegen of over moeders die er anders over denken. Daar heb ik namelijk helemaal geen behoefte aan.

Dat jij bv wil geven totdat jouw kind 2 jaar is prima, moet je helemaal zelf weten. Dat jij dan kiest om tijdelijk te stoppen met werken, ook prima... jouw eigen keuze, maar dring die keuze een ander a.u.b. niet op. Laat dan een ander die ervoor kiest om fv te geven ook in hun waarde.

In een eerdere post gaf je aan dat je borstvoedingsconsulente wilt worden. Ik hoop echt voor je aanstaande cliënten dat je hun de vrijheid geeft om zelf een keuze te maken en ze de bv niet door de strot zal duwen. Zoals jij er nu over praat en stelling neemt pro bv, ben ik bang dat het anders zal zijn. Een vriendin van mij had recent ook een lactatiekundige die haar enorm zat te pushen met bv. Haar kindje hapte niet goed en moest gevoed worden via finger feeding. Hierdoor duurde elke voeding ongeveer 2 uur. Het huilen stond haar na 2 weken 'bv'nader dan het lachen en zij heeft de knoop doorgehakt en is fv gaan geven.

ajl, het zou me goed doen (hoop ik trouwens) als je nog eens op me wil reageren. deze reactie zit me toch echt niet lekker, ik meen het.
Ik ben een respectvol persoon met een hart voor borstvoeding, mag het? Het zit absoluut en totaal niet in mijn aard om mensen iets door hun strot te duwen.
Jij schrijft: 'laat dan een ander die ervoor kiest om fv te geven ook in hun waarde.' daarvoor nog schreef ik: 'Bovendien doe ik m'n best de belangen, rechten en mogelijkheden van borstvoeding hier weer te geven zonder aanvallend of kwetsend te zijn tegen of over moeders die er anders over denken. Daar heb ik namelijk helemaal geen behoefte aan.' Waar haal je het vandaan dat ik fvmoeders niet in hun waarde laat?
Mijn a.s. clienten hebben de vrijheid dat ze mij wel of niet bellen. zo ja, dan mag ik er toch vanuit gaan dat ze er wel 100% voor gaan, anders hadden ze me niet hoeven te bellen. Als ze kracht, moed, hoop en doorzettingsvermogen dreigen te verliezen zal ik ze proberen te stimuleren en te motiveren, dat is mijn taak. Ze maken zèlf de keuze om te stoppen, dat ga ik niet voor ze doen. Als het zo ernstig is dat ze móéten stoppen, zouden ze me ook niet bellen want dan grijpt de vk of de kraamverzorgster wel in (als die er nog is).
Ook heb ik NERGENS maar dan ook nergens anderen de keuze 'opgedrongen' dat ze tijdelijk zouden moeten stoppen met werken.

Ik weet niet of je het doorhebt ajl, maar dit is internet, en op internet bestaat de kans dat een reactie heel ongezouten neergeplant word terwijl dat bij mij heel hard aankomt.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom jou vriendin na 2 weken nog moest vinger voeden, want dat word alleen de eerste paar dagen geadviseerd omdat het daarna te grote hoeveelheden voedingen worden waardoor je idd 2 uur bezig ben met een voeding, boeren, verschonen...je kan dan beter de voeding toch in een flesje geven of een bv hulpset aanschaffen. Het is dan kiezen tussen 2 'kwaden'.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 18 feb 2010 08:53

MissF schreef:Ik denk ook zeker wel dat het feiten zijn die Schipje doorgeeft, maar ik vind het toch echt wel vervelend overkomen dat als ik zeg dat ik het erg vervelend heb ervaren dat ik alleen op de groep stond, dat voor mijn gevoel door Schipje meteen onderuit gehaald wordt, doordat ze zegt dat het de schuld is van mijn baas en er meteen bovenop zegt: wat goed dat die moeder toch bv gaf. Wat is het nut daarvan om dat te zeggen? Totaal niet empatisch naar mij toe, meisje van toen 20, totaal nog niet bezig met zwanger zijn en bv. Dus het is iets meer dan alleen feitjes benoemen. Prima als je dat doet, maar ga dan niet zeggen dat mijn reacties kinderachtig zijn (want het was echt oprecht bedoeld! Ik meende echt dat ik er last van had, en dat het dus echt niet altijd zo simpel is, dat kolven! Maar je komt erg onrespectvol naar mij over, om het even bij mezelf te houden).

Ik begrijp dat het inderdaad supervervelend is om een poosje alleen op zo'n groep te staan. En als het dan weer kolftijd is dat je zoiets hebt van: Onee, niet nu zeg! Dan ervaar jij er de negatieve gevolgen van.
Maar ik vind wel dat je dat probleem beter aan je baas had kunnen doorgeven dan het je collega in de schoenen te schuiven. Iedereen heeft 9 maanden kolfrecht, dat staat vast. Ikzelf heb er ook gebruik van gemaakt, maar dan wel netjes in overleg met de baas. Zodat er duidelijke afspraken waren en iedereen wist waar hij/zij aan toe was. Zo te horen mankeerde het daar bij jullie op het werk aan.

Verder vind ik dat iedereen het zelf moet weten maar graag inderdaad respect naar TWEE kanten toe.
Hier namelijk ook koemelk-soja-kippenei-allergie. Moet je die gezichten zien als ik m'n zoon van 15 maanden nog steeds gewoon bv geef. (hij is nogal groot van stuk, zou zo voor 2 jaar kunnen doorgaan). Wat maakt het nu verschil of ik hem de borst geef of een fles??!!
Krijg je opmerkingen van: Kan hij niet gewoon drinken? (Ja, dat doetie toch?!) Ach, dat dieet, pas maar op, je gaat er nog aan onderdoor. Wanneer magtie nu gewone melk? Kun je dan geen hypoallergene voeding geven? Ik ben ook van mening dat bv 'gewoon' is, zo is alles geschapen. Dat er kv is is fijn voor de mensen die problemen hebben met de bv.

Goed, ik hoop dat het gehakketak nu wat vriendelijker kan, anders kunnen we beter stoppen.

Terug naar “Archief”