GG-dominee geeft commentaar op vrouw op lijst in Tholen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: GG-dominee geeft commentaar op vrouw op lijst in Tholen

Berichtdoor Faramir » 17 feb 2010 21:44

Waar staat eigenlijk dat een dominee (priester, imam enz enz) zijn politieke voorkeur niet mag laten blijken?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2010 21:52

Faramir schreef:Waar staat eigenlijk dat een dominee (priester, imam enz enz) zijn politieke voorkeur niet mag laten blijken?

Ach, het doet een beetje denken aan de tijd dat de dominee de zondag voor de verkiezingen iedereen met hel en verdoemenis bedreigde als ze niet op de juiste partij zouden stemmen. Dat is natuurlijk wel een kwalijke zaak.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 feb 2010 21:56

Mortlach schreef:
Faramir schreef:Waar staat eigenlijk dat een dominee (priester, imam enz enz) zijn politieke voorkeur niet mag laten blijken?

Ach, het doet een beetje denken aan de tijd dat de dominee de zondag voor de verkiezingen iedereen met hel en verdoemenis bedreigde als ze niet op de juiste partij zouden stemmen. Dat is natuurlijk wel een kwalijke zaak.

Daar kan ik me wel in vinden. Maar als een dominee (of wie dan ook) zijn voorkeur aangeeft en dat ook nog eens kan onderbouwen heb ik er eigenijk helemaal geen probleem mee. Dus ik ben wel benieuwd waar staat dat zoiets niet zou mogen.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 17 feb 2010 22:57

Dat staat nergens.

En daar gaat het ook helemaal niet om.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 17 feb 2010 23:33

een ds mag best zijn voorkeur uiten maar niet opleggen en personen beledigen en uitsluiten van een politieke discussie. Jaren geleden had onze ds in het kerkblad ook zijn politieke voorkeur onverbloemd weergegeven door de te schrijven Stemt op de Goede Partij om vervolgens uit te leggen dat de commissie van beheer een van de kerkzalen niet aan de RPF wilde verhuren voor vergaderingen.
Gebruik de kansel en kerkbladen voor doelen die eeuwigheidswaarde hebben en niet voor halfslachtige politieke opmerkingen. Ik ben voor scheiding kerk en staat. Een ieder is vrij om te stemmen op elke partij. In 1917 hebben vrouwen kiesrecht gekregen en dat is grondwettelijk vastgelegd en mogen daarom actief deelnemen aan de verkiezingen. In Rom 13 wordt geschreven dat je de overheid door God gegeven moet eren. De SGP staat niet boven de wet, of wel soms.
Zelf zou ik nooit op de SGP stemmen omdat het een kleine partij is die zich nooit laat horen en eigenlijk alleen maar oog heeft voor stokpaardjes als koopzondagen, euthanasie, abortus e.d.
Er zijn al discussies dat de verkiezingen, zeker in Europees verband, centraal geregeld gaan worden en dus op een zondag gaan plaatsvinden zoals in Duitsland. Betekent dit dan het einde van klein rechts of wordt er dan wel overstag gegaan??
Nosce te ipsum

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 17 feb 2010 23:47

Dat laatste is echt niet waar. Ik volg de landelijke politiek regelmatig en soms ben ik in de Tweede Kamer, maar de SGP doet serieus mee.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 feb 2010 00:39

Dikberkhout schreef:Dat laatste is echt niet waar. Ik volg de landelijke politiek regelmatig en soms ben ik in de Tweede Kamer, maar de SGP doet serieus mee.

Ik zou het beeindigen van mensenlevens geen stokpaartjes willen noemen.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 feb 2010 00:40

sorry verkeerde citaat

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 18 feb 2010 08:02

ostrogoot schreef:Zelf zou ik nooit op de SGP stemmen omdat het een kleine partij is die zich nooit laat horen en eigenlijk alleen maar oog heeft voor stokpaardjes als koopzondagen, euthanasie, abortus e.d.

Ik heb sterk de indruk dat jij de politiek niet echt volgt. De SGP laat zich als kleine partij behoorlijk horen en is echt niet alleen bezit met stokpaardjes. Bekijk bijv. eens de moties die zijn aangenomen door de Tweede Kamer en die ingediend zijn door de SGP. En als ze alleen al bezig is met stokpaardjes zoals jij dat noemt is dat op zich nog niet verkeert want je moet namelijk je verkiezingsprogramma verwezenlijken.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 feb 2010 01:23

Mortlach schreef:Ach, het doet een beetje denken aan de tijd dat de dominee de zondag voor de verkiezingen iedereen met hel en verdoemenis bedreigde als ze niet op de juiste partij zouden stemmen. Dat is natuurlijk wel een kwalijke zaak.

Lijkt mij ook.

Daarin ben ik wel van mening dat een d.s. voorzichtigheid dient te betrachten met het uiten van een (te) gekleurde politieke mening, alsmede dat mensen die het niet eens zijn mijn mening, dit naar hem dienen te uiten. Dat daarbij ook ruimt wordt geboden dat die mening (met) onderbouwing van argumenten e.o.a. serieus dient te worden genomen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 20 feb 2010 23:45

JeeWee schreef:Een dominee moet/mag mensen tot Jezus leiden.
Het lijkt mij niet dat het de taak van een predikant is om publiekelijk waarschuwingen af te geven over zulke discutabele zaken als vrouwen in de politiek...

Vrouwen in de politiek is een enorme vooruitgang. De discussie over de vrouw in de kamer is in 1917 (bijna 100 jaar geleden) al uitgevochten. Waarschuwingen geven is not done. Stemmen op de SGP is persoonlijk en niet verbonden met je kerkelijke denominatie.
Waarom zou je als je in het onderwijs zit op de SGP stemmen?
Waarom zou je als boer op de SGP stemmen?
Waarom zou je als ondernemer op de SGP stemmen?
Waarom zou je als vrouw op de SGP stemmen of moet ik mijn man machtigen om te stemmen omdat ik zelf niet mag van de dominee?
Er is een redelijk alternatief
Nosce te ipsum

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 feb 2010 09:31

Volgens mij had deze dominee beter wat liefdevoller kunnen 'vermanen' als hij dat zo nodig vond.

Maar goed, wij weten ook allemaal precies te vertellen wat deze dominee beter wel of beter niet had kunnen doen....

Terug naar “Archief”