het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Max
Mineur
Mineur

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Max » 17 feb 2010 08:29

parkiet schreef:Die BV curves geven trouwens een iets ander beeld dan die van t CB. Bij t CB wijkt ze nu pas van de lijn af, de BV curves gaat ze vanaf t begin steeds al verder van de lijn af...
Ach tja, die gemiddelden zijn mooi en aardig, maar mijn zorg is dus meer de combinatie met het gedrag wb drinken en slapen...

Als ik me goed herinner gaat het in de BVcurve niet om op het lijntje te zitten,maar gaan ze toch uit van een soort brede balken? Dus een boven- en ondermarge. Joh, als het maar een vloeiende lijn blijft. Het is veel gekker als ze dan weer veel groeit, dan weer weinig, met pieken dus.
Ik zou me verder nog geen zorgen proberen te maken hoor, als ze genoeg plast en alert is, is het goed!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 17 feb 2010 08:42

Max, elke groeicurve gaat volgens mij uit van een gebied van normaal.

Overigens, ik ben vast gewoon een vreselijke stresskip als t om mijn kind gaat...
Als ik in de curve kijkt, groeit ze wat langzamer dan gemiddeld, gaat wel steeds verder van de middenlijn af. Anderzijds, als ik de lijn tussen geboorte en 1 maand doortrek, kon ik bij 3 maand op het punt waar we nu zitten.

Nou ja, de luiers houd ik maar in de gaten, ze drinkt dus niet altijd even goed en t slapen is ook een puinzooi... Verder is ze lief en vrolijk :mrgreen:
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 feb 2010 09:05

MissF schreef:@schipje, het is idd verplicht, maar daardoor echt niet altijd praktisch haalbaar. Ik had ooit een kolvende collega, en vond het zeer irritant. Stond ik alleen op de groep, een half uur lang, met jongeren die elkaar in de haren vlogen, met stoelen smeten. Lekker onveilig voor mij.
Ik wil dat dus echt niet, als ik zelf bv zou geven, ik vind niet dat ik het tegenover mijn collega kan maken. En een extra dienst voor die halve uurtjes zetten ze met al die bezuinigingen echt niet in.
En idd ajl kan toch niet zomaar tijdens haar betoog zeggen: sorry rechter, zullen we de zitting even een half uurtje opschuiven, ik moet even kolven? :mrgreen:

Ik vind het heel jammer en kinderachtig dat een uitspraak van mij zo krachteloos word gemaakt. Het is een feit dat je een kolfrecht hebt voor 9 maanden. Iedereen heeft dat recht. punt. Het is niet eerlijk om je collega daarop aan te vallen. Ik heb bewondering voor je collega dat ze toch voor haar kindje gaat kolven terwijl ze in zo'n moeilijke beroepsgroep zit en terwijl haar werkgevers totaal geen rekening met haar en haar collega (jij dus) houden door jou alleen te laten in een onveilige situatie (daar kan jou collega NIKS aan doen! Zij en haar kind hebben er namelijk RECHT op!). En toch zet ze door! Ze heeft tijdelijk even lak aan haar werk en kiest voor haar kind! knap hoor!

Het weinige aantal moeders dat in de rechtzaal werkzaam is en ook nog bv geeft, zou of ouderschapsverlof op moeten nemen, of stoppen met de borstvoeding als dit echt niet te combineren zou zijn en als ze er niet voor wil stoppen met werken. Maar dat geloof ik niet, ik werk in de kraamzorg, denk je dat ik kan kolven? Zit ik op een kamertje in een gezin te kolven....gaat de deurbel....visite voor de deur, of de baby gaat huilen, of de kraamvrouw valt flauw..... zie het al voor me. Nee hoor, ik kolf als ik in de auto zit of thuis kom allebei mijn borsten helemaal weer leeg en 's ochtends heb ik dat dan ook gedaan. Dit kan omdat ik pas na 6 mnd weer ben gaan werken. Maar ook al is je kind jonger, dan nog hoef je niet te zeggen: 'sorry rechter, zullen we de zitting even een half uurtje opschuiven, ik moet even kolven?' Dat slaat inderdaad nergens op want als het echt niet anders kan geeft het niks als je een paar uur later kolft, je borsten zitten dan heel vol en die kolf je gewoon weer leeg. Ik neem aan, ajl, dat je als moeder niet fulltime werkt dus dat dit niet dagelijks het geval is, zo ja, dan zal je moeten stoppen met borstvoeden of werken.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 17 feb 2010 09:09

Het spijt me Schipje, je hebt vast goede bedoelingen, maar bij mij komt er maar één term op en dat is kort door de bocht. Bah. Of tunnelvisie :)
pobody's nerfect

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 feb 2010 09:16

misschien kan je verduidelijken waarom 'bah' of 'tunnelvisie'?

Er worden hier verwoede pogingen gedaan mij met mijn 'mond vol tanden' te laten staan. Dat sta ik nou niet eenmaal snel, ik zeg gewoon hoe het zit. Natuurlijk zou je veel tevredener zijn geweest met een antwoord als: 'ja, jullie hebben helemaal gelijk, het is geen doen in zulke beroepsgroepen.' helaas dan voor jou, dat is het wel!

Ik vraag me af waarom je zo verbitterd reageert op een heel normaal duidelijk antwoord van mij. Bovendien doe ik m'n best de belangen, rechten en mogelijkheden van borstvoeding hier weer te geven zonder aanvallend of kwetsend te zijn tegen of over moeders die er anders over denken. Daar heb ik namelijk helemaal geen behoefte aan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 17 feb 2010 09:27

Ik vind het geen normaal antwoord als jij zegt: dan moet je stoppen met borstvoeden of stoppen met werken.
Zo simpel ligt dat voor de meeste mensen nou eenmaal niet. Fijn dat jij de mogelijkheid hebt gehad zo lang bij je kindje te kunnen zijn en dus makkelijk te kunnen voeden, maar dat is niet voor iedereen zo.
Er zijn ook mensen die het financieel gewoon niet trekken om maandenlang extra thuis te gaan zitten.
Bovendien praat je ontzettend vanuit het idee dat borstvoeding op en top is en dat iedereen daar voor moet gaan, etc. etc. Je moet wel een héle goede reden hebben om daar niet voor te kiezen, want anders ben je wel een erg slechte moeder. De toon die je tegen MissF aanslaat is ook alles behalve netjes. Als je in zo'n heftige beroepsgroep zit, is het alles behalve fijn om ineens alleen te staan omdat er iemand moet kolven. Maar ja, je draait daar nou eenmaal diensten van 14 uur, dus even wachten tot je thuis bent zit er dan niet in. Haar collega kiest wel degelijk voor borstvoeding, en laat haar daardoor alleen staan. Dat recht hééft ze ook, maar of het netjes / collegiaal is? Ik hoor van mijn huisgenootje regelmatig hoe het gaat op dat soort groepen, nou, dat is geen pretje.

Nogmaals: ik begrijp beide kanten hoor, kv en bv. Maar ik begrijp gewoon totaal niet dat mensen hier zo in door kunnen slaan. En de manier waarop jij hier nu op mensen reageert, dat gaat wel echt richting tunnelvisie ja.
pobody's nerfect

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 17 feb 2010 09:33

MissF schreef:@schipje, het is idd verplicht, maar daardoor echt niet altijd praktisch haalbaar. Ik had ooit een kolvende collega, en vond het zeer irritant. Stond ik alleen op de groep, een half uur lang, met jongeren die elkaar in de haren vlogen, met stoelen smeten. Lekker onveilig voor mij.
Ik wil dat dus echt niet, als ik zelf bv zou geven, ik vind niet dat ik het tegenover mijn collega kan maken. En een extra dienst voor die halve uurtjes zetten ze met al die bezuinigingen echt niet in.
En idd ajl kan toch niet zomaar tijdens haar betoog zeggen: sorry rechter, zullen we de zitting even een half uurtje opschuiven, ik moet even kolven? :mrgreen:

Ik wou dat dat zo was ja en dat iedereen erover deed alsof het de normaalste zaak van de wereld is , want dat is het toch.
Ik bedoel maar we gaan er van uit dat God ons geschapen, en daar heeft hij de prachtige funktie van borsten bij geschapen namelijk het voeden van je kind, en jij doet erover alsof het vies en afstotend is.
Als het voor iedereen de normaalste zaak van de wereld zou zijn, zou het helemaal niet erg raar zijn als de rechter zei ik moet even kolven, we hebben pauze.
maar dat bv normaal is , ipv uitzonderlijk, dat is er grondig uit gesloopt.
moet eens zegen dat je in het openbaar voed, dan kan je de meeste nare reacties krijgen, terwijl je wel bloot op het strand kan liggen in ned

ergens is het toch raar, niet

bovendien kan je dat kolven best sturen, op een moment dat het wel uitkomt, ik heb ook gekolfd in de zorg, is soms wat zoeken naar het geschikte moment, maar het gaat best.
en dat jij allen voor die groep staat, is niet de fout van jouw collega, maar van je baas,

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 17 feb 2010 11:03

Ik ben het met Jo'tje eens, ik vind dit soort reacties ook echt niet netjes. Wat mij vooral tegen de borst stuit is alsof er gedaan wordt alsof borstvoeding het aller aller belangrijkste is wat je als moeder aan je kind kunt geven. Ik geloof niet dat dat zo is. We weten allemaal dat er voordelen aan borstvoeding zitten maar je moet die voordelen ook afwegen tegen andere factoren die in je leven meespelen (werk etc). En als die andere dingen dan zwaarder wegen kan het een betere beslissing zijn om kunstvoeding te geven.

Wat ik dus bedoel is dat je naar het totaalplaatje moet kijken, en niet alleen naar of iemand wel of niet borstvoeding geeft.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 17 feb 2010 11:11

*
Laatst gewijzigd door Lenny op 30 jun 2010 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 17 feb 2010 11:16

Nina87 schreef:Wat mij vooral tegen de borst stuit...

Whoops, zie ik nu pas ;) :mrgreen:
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 17 feb 2010 11:23

:mrgreen:

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 17 feb 2010 11:42

Hier ook een flessekind
Ik mocht geen bv geven, stiekem vondt ik dat helemaal niet erg :oops:
Al had ik het wel geprobeerd denk ik .
Nina 87 :mrgreen:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 17 feb 2010 11:43

Nina87 schreef:
Nina87 schreef:Wat mij vooral tegen de borst stuit...

Whoops, zie ik nu pas ;) :mrgreen:

Ach ik vond het wel toepasselijk.... :lol:

Ik heb alleen ff de laatste pagina gelezen, het gaat er nog al heftig aan toe. [-X

Ik ben een fulltime huisvrouw en hier op de boerderij help ik mee dus kolven is voor mij nooit aan de orde geweest. Ik heb er 3 bv gegeven. ( 9, 8 en 6 mnd, de derde bewust 6 maanden omdat ik of zwanger was of bv gaf, en wilde mijn lichaam even 'rust' geven.)
Waarom de 4e niet? is misschien jullie vraag.... Ik heb 4 wk voor de bevalling borstontsteking gehad, en heb daarvoor een kuur gekregen. Ik denk dat dat de 'boosdoener' is geweest. Ik had niet meer dan 5 cc of zo. Ik heb toen geprobeerd te kolven om te kijken of ik wat had. We hebben mijn neefje van 4 mnd nog aangelegd om te zien of hij er iets uit kreeg, maar ik had echt niks. Tussen de band van moeder en kind merk ik geen verschil, zij is wel vaker en eerder ziek, maar of ik dat daarop kan schuiven weet ik niet.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 feb 2010 12:13

Schipje schreef:misschien kan je verduidelijken waarom 'bah' of 'tunnelvisie'?

Er worden hier verwoede pogingen gedaan mij met mijn 'mond vol tanden' te laten staan. Dat sta ik nou niet eenmaal snel, ik zeg gewoon hoe het zit. Natuurlijk zou je veel tevredener zijn geweest met een antwoord als: 'ja, jullie hebben helemaal gelijk, het is geen doen in zulke beroepsgroepen.' helaas dan voor jou, dat is het wel!

Ik vraag me af waarom je zo verbitterd reageert op een heel normaal duidelijk antwoord van mij. Bovendien doe ik m'n best de belangen, rechten en mogelijkheden van borstvoeding hier weer te geven zonder aanvallend of kwetsend te zijn tegen of over moeders die er anders over denken. Daar heb ik namelijk helemaal geen behoefte aan.

Dat jij bv wil geven totdat jouw kind 2 jaar is prima, moet je helemaal zelf weten. Dat jij dan kiest om tijdelijk te stoppen met werken, ook prima... jouw eigen keuze, maar dring die keuze een ander a.u.b. niet op. Laat dan een ander die ervoor kiest om fv te geven ook in hun waarde.

In een eerdere post gaf je aan dat je borstvoedingsconsulente wilt worden. Ik hoop echt voor je aanstaande cliënten dat je hun de vrijheid geeft om zelf een keuze te maken en ze de bv niet door de strot zal duwen. Zoals jij er nu over praat en stelling neemt pro bv, ben ik bang dat het anders zal zijn. Een vriendin van mij had recent ook een lactatiekundige die haar enorm zat te pushen met bv. Haar kindje hapte niet goed en moest gevoed worden via finger feeding. Hierdoor duurde elke voeding ongeveer 2 uur. Het huilen stond haar na 2 weken 'bv'nader dan het lachen en zij heeft de knoop doorgehakt en is fv gaan geven.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 feb 2010 13:02

'Grappig' genoeg ondervind ik in mijn omgeving nooit dat moeders met FV-kinders andere moeders tot huilens toe een schuldgevoel aan proberen te praten. Helaas heb ik wel gezien dat BV-moeders andersdenkende of -doende moeders helemaal (ja zelfs tot huilens toe) de grond in trappen...

Terug naar “Archief”