Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor AikonGirl » 16 feb 2010 15:33

Ik denk niet dat ze hebben geleden onder een corrigerende tik,
maar onder een flink pak slaag die in woede werd gegeven.

Maar ja, als ik als kind zijnde urenlang op de gang werd gezet als straf,
dan zou ik nu misschien mijn dochter ook niet zo snel op een stoeltje op de gang zetten.
Maar dat wil niet zeggen, dat "het op de gang zetten" gelijk een foute straf is.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2010 18:27

Ik doe er het zwijgen toe, want het is allemaal een herhaling van zetten.
Alles komt weer voorbij en er zijn al zo vaak verschillen van opvatting geweest dat het zonde van de tijd is erop door te gaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2010 18:27

AikonGirl schreef:Ik denk niet dat ze hebben geleden onder een corrigerende tik,

Alsof je dat verschil op het moment zelf door hebt...

Maar ja, als ik als kind zijnde urenlang op de gang werd gezet als straf,
dan zou ik nu misschien mijn dochter ook niet zo snel op een stoeltje op de gang zetten.
Maar dat wil niet zeggen, dat "het op de gang zetten" gelijk een foute straf is.

Nee, maar wel de tijdsduur. Het effect van de straf is na een paar minuten al bereikt, en alles wat je er dan nog "bovenop" doet heeft geen pedagogische waarde meer en is simpelweg wreed.

Ook met het slaan van kinderen zie ik dat persoonlijk zo: je "overschiet" veel te snel je doel. Slaan is in mijn ogen een veel te heftig middel, en dan heb ik het over slechts "een draai om de oren". 1 tik is al te veel, maar een halve tik kun je niet uitdelen, Laat staan als er uitgebreid over de knie gegaan wordt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2010 18:29

Riska schreef:Ik doe er het zwijgen toe, want het is allemaal een herhaling van zetten.
Alles komt weer voorbij en er zijn al zo vaak verschillen van opvatting geweest dat het zonde van de tijd is erop door te gaan.

Dat weet ik niet, Riska, als we allemaal zwijgen kan geen van ons allen zijn/haar verhaal kwijt. Het eens worden is een illusie, maar dat moet ook het doel niet zijn. Naar elkaar luisteren, ook al heeft de ander ideeën die loodrecht op de onze staan. Misschien juist dan wel.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2010 18:42

Mortlach, dit is pagina 68 en als je het hele topic leest dan weet je wat ik bedoel.
Ik heb altijd sterk geageerd tegen de zgn. pedagogische tik.
De grens naar meer is flinterdun. Lees het topic door en je zult zien dat ik behoor tot de mensen die in hun kinder- en jeugdjaren te maken hebben gehad met klappen en de innerlijke littekens die dat opgeleverd heeft.

Mijn zoon en dochter zijn nu bijna 31 en 29 en ze zijn zonder één enkele tik zijn ze goed terechtgekomen en heb ik nooit klachten gehad over hun gedrag. Er waren andere dingen om ze te straffen als dat nodig was.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2010 19:02

Riska schreef:Mortlach, dit is pagina 68 en als je het hele topic leest dan weet je wat ik bedoel.
Ik heb altijd sterk geageerd tegen de zgn. pedagogische tik.
De grens naar meer is flinterdun. Lees het topic door en je zult zien dat ik behoor tot de mensen die in hun kinder- en jeugdjaren te maken hebben gehad met klappen en de innerlijke littekens die dat opgeleverd heeft.

Mijn zoon en dochter zijn nu bijna 31 en 29 en ze zijn zonder één enkele tik zijn ze goed terechtgekomen en heb ik nooit klachten gehad over hun gedrag. Er waren andere dingen om ze te straffen als dat nodig was.

Ik begrijp je, Riska. Ik lees ook al die 68 pagina's mee, en heb inderdaad ook de schokkende dingen gelezen die jij schreef over je verleden. De vraag is: wat gebeurt er als we zwijgen? Dan zakt het topic langzaam weg richting archieven tot iemand het misschien over een jaar weer eens omhoog schopt. Door te blijven praten, blijven we als het goed is ook ruimte maken voor onszelf om te oefenen in de naastenliefde.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2010 19:16

Daar heb je gelijk in.
Op een ander gebied is er ooit een boekje verschenen met de titel "De straf op zwijgen is levenslang".
Ik praat er vrij open over, maar kan moeilijk omgaan met mensen die niet begrijpen hoe beschadigend ook een 'pedagogische' tik is. Een tik is nooit pedagogisch. En al snel gaat het over in iets anders als die ene tik niet helpt.
Soms ben je ook gewoon te moe om er weer over te beginnen. Ik ben een paar weken geleden 70 geworden, maar helemaal achter me laten kan ik het niet. Af en toe, als er emotionele kou is, door welke oorzaak dan ook, spelen de littekens op, zoals de littekens van operaties dat soms ook doen als het gewoon buiten koud is...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2010 19:54

Riska schreef:Daar heb je gelijk in.
Op een ander gebied is er ooit een boekje verschenen met de titel "De straf op zwijgen is levenslang".
Ik praat er vrij open over, maar kan moeilijk omgaan met mensen die niet begrijpen hoe beschadigend ook een 'pedagogische' tik is. Een tik is nooit pedagogisch. En al snel gaat het over in iets anders als die ene tik niet helpt.
Soms ben je ook gewoon te moe om er weer over te beginnen. Ik ben een paar weken geleden 70 geworden, maar helemaal achter me laten kan ik het niet. Af en toe, als er emotionele kou is, door welke oorzaak dan ook, spelen de littekens op, zoals de littekens van operaties dat soms ook doen als het gewoon buiten koud is...

Ik kan me voorstellen dat je het moe bent, dat is ook niet vreemd natuurlijk. Als je het niet op kunt brengen mee te praten, of als je er op enig moment even niet mee om kunt/wilt gaan, dan zal niemand je dat kwalijk nemen. En als je dat wel kunt, dan kunnen we niet meer dan hopen dat het helpt; jou helpt of iemand anders helpt.

Nog gefeliciteerd met je verjaardag, :-({|= ik ben nog niet eens op de helft.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 feb 2010 20:08

Vanmiddag pakte ik een zoon bij zijn schouder omdat hij niet luisterde. Het was gewoon beetpakken en hij meteen schreeuwen dat ik hem zeer deed. Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar zo is hij nu eenmaal. Wel denk ik dan: ik wil ze niet slaan maar op deze manier gebruik ik dan toch (onbewust) lichamelijk "geweld"?
ja, dat is mijn mening dan he.....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 feb 2010 20:15

*Annet* schreef:Misschien is het niet zonder reden dat sommige mensen emotioneel reageren op "een pedagogische tik" omdat ze er zelf danig onder geleden hebben.

Dat snap ik wel, alleen zijn er ook mensen die lijden onder onterechte opmerkingen in hun richting...

Ik heb misschien niet alle 68 bladzijden gelezen, maar ik weet genoeg van sommige RW-ers hier dat ik begrijp waarom zij falikant tegen iedere vorm van correctie dmv een tik(je) zijn. Ik denk zelfs dat ieder mens deze houding krijgt bij zaken waar hij/zij zelf onder geleden heeft.
Tegelijkertijd betekent dit ook dat de nuance op dit gebied bij deze mensen verdwijnt. Zonder een verwijt naar Riska te maken, maar zij geeft zelf aan dat zij op dit gebied geen enkele nuance kan zien. Idem voor qwast.

AikonGirl schreef:
Mortlach schreef:
Ik denk niet dat ze hebben geleden onder een corrigerende tik,

Alsof je dat verschil op het moment zelf door hebt...

Tot mijn schande zeg ik: jazeker heeft ook een klein kind dat door. Ik denk dat het één, hooguit twee keer is gebeurd dat ik onze tweede een klap op zijn achterwerk heb gegeven, waarbij ik meer dan redelijk boos was. Ik zal je zeggen, dat snijdt je direct daarna door je ziel. En het kost heel wat om dat weer goed te maken.
Een paar keer vaker heeft hij een stevige tik gehad, waarbij ik weloverwogen een tik gaf en waarbij hij drommels goed wist dat hij veel en veel te ver was gegaan. Wat gebeurt er? Hij huilt even en kruipt vervolgens op schoot.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 feb 2010 09:14

Daar gaan we weer.................... en wordt er gelijk weer slaan bij gehaald. Een tik is en blijft iets anders dan slaan.
Maar inderdaad er zijn kinderen die niet met praten, op en stoel zetten, verplaatsen, afleiden, goed gedrag belonen, enz enz te corrigeren zijn.
En die soms heel gewoon alleen luisteren als ze een tik krijgen.
En voor hele kleine kinderen is een tikje op de billen of handen vaak heel duidelijk.
Ook in de dierenwereld is dat heel gewoon en het werkt perfect.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 17 feb 2010 09:45

tante-tortel schreef:Daar gaan we weer.................... en wordt er gelijk weer slaan bij gehaald. Een tik is en blijft iets anders dan slaan.
Maar inderdaad er zijn kinderen die niet met praten, op en stoel zetten, verplaatsen, afleiden, goed gedrag belonen, enz enz te corrigeren zijn.
En die soms heel gewoon alleen luisteren als ze een tik krijgen.
En voor hele kleine kinderen is een tikje op de billen of handen vaak heel duidelijk.
Ook in de dierenwereld is dat heel gewoon en het werkt perfect.

maar dat het in de dieren wereld gewoon is hoeft dat hier niet,
je kan ook gewoon even het handje vastpaken meetsal werk dat goed genoeg, daarnaast als het even kan , kun je je kind ook gewoon proberen uit te leggen,
er zijn namelijk heel veel mensen die hun kinderen niet of nauwelijks straffen.en toch leuke kinderen hebben die luisteren naar hun ouders
lees eens: Luisteren naar kinderen van Thomas Gordon.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 17 feb 2010 09:49

een tik lijdt wel snel tot meer, en ik ben er nog niet over uit. eerlijk gezegd,kom ik er steeds meer op terug.
maar eigenlijk vindt ik kinderen lang op de gang zetten, of negeren, of uitschelden, minstens net zo erg als een tik geven.

het ligt er meer in hoe je straft, is het macht misbruik, of wil je het goede voor je kind. en leg je hem dat ook uit?
in dat eerste geval is elke straf fout en vernederend.

maar goed, het blijven lastige dingen, kinderen opvoeden :)

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 17 feb 2010 10:25

gempa schreef:een tik lijdt wel snel tot meer, en ik ben er nog niet over uit. eerlijk gezegd,kom ik er steeds meer op terug.
maar eigenlijk vindt ik kinderen lang op de gang zetten, of negeren, of uitschelden, minstens net zo erg als een tik geven.

het ligt er meer in hoe je straft, is het macht misbruik, of wil je het goede voor je kind. en leg je hem dat ook uit?
in dat eerste geval is elke straf fout en vernederend.

maar goed, het blijven lastige dingen, kinderen opvoeden :)

Ik denk dat daar idd heel veel in ligt, wil je het beste voor je kind, een klein voorbeeld, mijn jongste dochter van 14 wil graag korte rokjes met een dikke panty of legging eronder, ik wil dit om verschillende redenen niet, ik heb haar uitgelegd dat ik het eveneens heel leuk vind staan, maar haar wil beschermen en dat de bijbel om kuisheid vraagt. nu heeft ze wanten met een róntgenhand erop, evenmin mijn keuze, toch heb ik dit zo gelaten, maar er wel bij gezegd dat we het hier ook bij laten en geen kleding met doodshoofdjes ed kopen uit respect voor een dode en bovendien hebben we er over gesproken waar dit soort kleren hun oorsprong heeft. ok ze vind mijn argumenten maar zozo maar toch kan ze er me leven. Ze begrijpt heel goed waarom sommige dingen wel en sommige dingen niet toegestaan worden, niet omdat ik zonodig een wet uitvaardigd, maar omdat ik het goede voor haar wil.
gr samanthi

ps ik begrijp nog steeds niet waarom een pedachogische tik aan leeftijd gebonden is.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 feb 2010 10:53

Gempa schreef:of uitschelden, minstens net zo erg als een tik geven.

Nee, het is niet minstens zo erg. Uitschelden ios het allerergste wat je een kind kunt aandoen.
Als kinderen gepest worden zeggen ouders vaak dat 'schelden geen zeer doet'. Maar dat doet het wel. Woorden blijven haken, raak je niet meer kwijt.

Kijk, het gaat niet alleen om de tik of een pak op de billen. Als duidelijk is dat een kind iets fout heeft gedaan, maar niet fout is dan scheelt dat al een stuk. En als na de tik - of het pak op de billen - voor het kind duidelijk is dat het vergeven is, dat het weer goed is - dus dat dat ondubbelzinnig duidelijk gemaakt wordt, scheelt het ook. Dan heeft het kind het gevoel dat het iets fouts, stouts, gedaan heeft, maar het niet is.
De negatieve impact komt vooral omdat er niet de handeling achteraan komt dat het kind weet dat het vergeven is en er weer mag zijn. Meestal is er nog een snauw of grauw achteraan.

Een stevig standje geven kan ook. Dat heeft niets met schelden te maken.

Terug naar “Archief”