Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Re: Zondagsrust

Berichtdoor Jerommel » 23 aug 2009 13:25

Rome stelde de zondag in als rustdag (Ik dacht keizer Constantijn) paar eeuwen na Chr.
Er wordt druk gezocht en geplukt uit het NT om dat bijbels verantwoord te maken, maar het 4e gebod blijft het 4e gebod.
Gedenkt de Sabbat.
Wil niet zeggen dat je dan niks mag doen, dergelijke regeltjes zijn immers aan het kruis genageld, dacht ik.
Hier een aardige link met de redenen die aangedragen worden om de zondag te houden:
http://www.hoddenbagh.nl/bijbelopen/sab_zon_3.html

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 aug 2009 10:06

O oke, duidelijk :)
maar idd wat Jo'tje zegt: zou het erg zijn om op woensdag bijv. Kerk te vieren? Bij mij op t werk een mevrouw die gaat ook woensdagavond naar de kerk. Ze vind het prima en ondanks dat ze geheugenproblemen heeft staat ze op woensdagavond in haar pakje bij de deur. Prima toch?
En hoewel de zondag is ingesteld door Rome, en dat ook erg goed is (zo hebben we een dag die door God apart is gezet om als gemeente bij elkaar te komen) lijkt het mij handig om doordeweeks ook gewoon Christen te zijn en dus ook te vieren dat je Christen bent en dus ook uit de Bijbel te lezen, en gedenken wat Hij allemaal voor ons gedaan heeft. En niet alleen op zondag Christen-zijn.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 24 aug 2009 10:49

Helemaal met je eens.
Hoe ik het uit de Bijbel begrijp, is dat de gemeente bestond uit een aantal vrij kleine groepen, die niet perse op een vaste dag bijeen kwamen, soms ook gewoon in huiselijke kring. Wellicht na het dagenlijkse werk, samen het avondmaal nuttigend, het brood brekend, zegmaar.
Ik kan even niet de quoot vinden, maar er staat geschreven dat waar naasten met elkaar over Christus spreken Hij in hun midden is.
Dat is volgens mij gemeenschap met Christus, die mensen zijn dan een gemeente.
Zo zie ik dat iig.

Lampie

Berichtdoor Lampie » 12 feb 2010 14:43

Jerommel schreef:Rome stelde de zondag in als rustdag (Ik dacht keizer Constantijn) paar eeuwen na Chr.
Er wordt druk gezocht en geplukt uit het NT om dat bijbels verantwoord te maken, maar het 4e gebod blijft het 4e gebod.
Gedenkt de Sabbat.
Wil niet zeggen dat je dan niks mag doen, dergelijke regeltjes zijn immers aan het kruis genageld, dacht ik.
Hier een aardige link met de redenen die aangedragen worden om de zondag te houden:
http://www.hoddenbagh.nl/bijbelopen/sab_zon_3.html

Waarom we de zondag als rustdag zijn gaan zien? Omdat de discipelen op de eerste dag van de week bij elkaar kwamen.

Handelingen 20:7 schreef: En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

Er staat niet glashard dat daarom de sabbathdag op zondag gevierd moest worden, maar omdat de meeste Christenen in de tijd van keizer Constantijn op zondag samen kwamen, heeft hij hier een regel van gemaakt die voor het heel romeinse rijk gold. Het is dus niet zo dat hij dat ingesteld heeft omdat hij dat zelf zo leuk vond, maar omdat het in die dagen al gebruikelijk was.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 13 feb 2010 00:10

Het rusten op zondag is vooral gekomen door de invloed en bemoeienissen van de Romeinse overheid, en in bijzonder door de invloed van keizer Constantijn.
Op 7 maart 321 vaardigt Constantijn een edict uit waarbij hij stelt dat voortaan de zondag een rustdag is voor zijn gehele rijk. Niet een godsdienstige rustdag, maar een dag waarop alle inwoners van zijn keizerrijk het werk konden neerleggen.
Het was bedoeld om eenheid en vrede te bewerkstelligen in zijn rijk; heidenen en christenen voortaan samen verenigd op één en dezelfde rustdag (feestdag).

Dit gebeuren miste zijn uitwerking niet en in de vierde eeuw na Christus werd dan ook door de kerkleiding de zondag officieel als rustdag ingesteld.
Hierbij werd bij de aanvang het rusten ( niet werken) op deze dag enkel aanbevolen, pas enkele eeuwen later werd het verplicht gesteld.
Vanaf de zesde tot en met de dertiende eeuw wordt dan zowel door het kerkelijk als het burgerlijk gezag de zondagsviering steeds dwingender opgelegd.
Kerkbezoek werd verplicht en het aantal regels dat aangaf wat wèl en niet mocht werd steeds gedetailleerder.

Dit kort geschiedkundige overzicht toont aan dat het ontstaan van de zondagsviering en de zondagsrust een menselijke instelling en traditie is.
Zowel vertegenwoordigers van de Katholieke als reformatorische gelovigen zijn het daar mede eens. Hierbij enkele uitspraken van beide groepen ( voor meer dergelijke uitspraken zie bijlage “ uitspraken betreffende de zondagsviering “)

“De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak ervan kan slechts op katholieke beginselen verdedigd worden…Van het begin tot het einde van de H.Schrift is er geen enkele tekst, die recht geeft om de wekelijkse openbare eredienst te verplaatsen van de laatste dag van de week naar de eerste”
( the Catholic Press, Sydny, Australie, 1900)

“God gaf eenvoudig weg Zijn ( de Rooms-katholieke) kerk de macht om welke dag of dagen dan ook apart te stellen. Zij beoordeelt welke dagen geschikt zijn als heilige dagen. De kerk koos de zondag, de eerste dag van de week en in de loop van de tijd voegde zij andere heilige dagen toe” (Vincent J . Kelly,
Forbidden Sunday and Feast-day Occupations p2 )

“Wij hebben de zevende dag naar de eerste verplaatst, van zaterdag naar zondag , op het gezag van de ene heilige , katholieke apostolische kerk van Christus”
(Bishop Symour, Waarom wij de zondag houden ) ((Episcopale kerk))

Geen enkele kerkelijke auteur uit die dagen ( de eerste eeuwen na Christus ) is daarom op de gedachte gekomen om te beweren dat de zondag zoiets als een Christelijke sabbat zou zijn(…) een direct gebod van Jezus zelf of de apostelen om in de plaats van de sabbat de zondag te vieren kon men immer niet aanvoeren.
( prof Dr. K. Runia. De zondag onder druk ; uitgeverij KOK Kampen , 1996 p 11 ) (( gereformeerde kerken van Nederland ))

Uit het voorgaande ziet men dat i.v.m. de zondagsviering de kerkverantwoordelijken in de loop der tijden menselijke wetten en
verordeningen hebben gemaakt waarvan ze eisen dat hun leden zich daaraan zullen houden. Daar het menselijke inzettingen en verordeningen zijn die zelfs in de loop der tijd veranderen kan op de gestelde vraag geen eenduidig antwoord worden gegeven.

En moet een Katholieke gelovige ( hij die trouw is aan de leerstellingen van de Paus) en een Protestantse gelovige ( hij die trouw is aan de leerstellingen van de Protestantse leiders ) te rade gaan bij hen om te weten wat hun leerstellingen op vandaag zijn. Men zal dan ook vaststellen dat sommigen leren dat men op zondag de ganse dag een volledige rust moet onderhouden, en anderen zullen toelaten dat er op deze dag gewerkt mag worden.

Protestanten..aanvaarden liever de zondag dan de zaterdag als dag van openbare aanbidding, nadat de Rooms Katholieke kerk deze dag verandert heeft…Maar de Protestanten realiseren zich niet dat…door het houden van de zondag zij het gezag van de woordvoerder van de kerk , de paus, accepteren.
Our Sunday Visitor, 15 februari 1950

Wie volgt een menselijke instelling of datgene wat God in de cyclus van de week heeft vastgesteld de sabbat (zaterdag).

Voor de Christen gelovige ligt dit echter totaal anders en dit omdat Christus’ wetten en leerstellingen in de tijd onveranderlijk zijn en blijven. Mattheus 5:18 “Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied “
Daar nu echter de zondagsviering op geen enkele Bijbelse basis stoelt, is de vraag of men al dan niet moet rusten op zondag bij een Christen dan ook niet aan de orde en is de zondag een (werk)dag als een ander.

Wat hij echter wel als Christen in acht moet nemen zijn Gods’ geboden . In dit geval het vierde gebod; waarbij de zevende dag geheiligd (apart gezet door God) dient te worden.

De essentie hierbij is dat God een welbepaalde dag ( de 7e = zaterdag) apart zette om Hem te eren, te loven en te herdenken als Schepper en Herschepper ( exodus 20 ) en Verlosser ( Deut. 5 ) van de mensheid.

Volgens de Bijbelse bepaling wordt de naam ”Christenen” toegekend aan volgelingen van Christus ( handelingen 11:26) die ook door Paulus als heiligen benoemd worden (d.w.z. afgezonderd voor de dienst van God ) en gekenmerkt worden als zij “die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben Openbaring 12:17 of zoals in Openbaring 14:12 zij “die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.

Het woord bewaren heeft in de oorspronkelijke tekst meer de betekenis van bewaken, wat natuurlijk ook bewaren en onderhouden insluit maar meer de nadruk legt op het feit dat een discipel van Christus, een Christen, er dus in de eerste plaats zal voor zorgen en op toezien dat in het onderwijs de oorspronkelijke basisvoorwaarden van God vervat in de Tien Geboden ongewijzigd en totaal moeten doorgegeven en benadrukt worden.
Want enkel op deze wijze kan iemand te weten komen wat hij volgens Gods raad te doen en te laten heeft , Wat ook Paulus benadrukt in zijn brief aan de Galaten 3:19.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 13 feb 2010 07:19

Optimatus schreef:In hoeverre dient men de sabbath op te vatten als een dag waarop "het hele land platgelegd" wordt? Ik bedoel, waar ligt de grens?

Ik denk dat het voor eenieder persoonlijk is!
En dat we elkaar daar ook niet op aan mogen kijken als we het anders doen.
We kunnen niet denken dat God de een slechter vindt als de ander, omdat de één op Zondag met de auto rijdt en de ander niet.
Voor mij mag de hele boel plat, maar voor mij moet het niet.
Op Zondag ga ik het liefst naar de gemeente om God te loven en te prijzen, maar ik doe dat door de weeks ook het liefst sinds mijn wedergeboorte.
Ik hang het liefst bij Jezus om het zo maar te zeggen.
Maar ik snap ook wel dat dat nou eenmaal niet altijd kan, er moet nou eenmaal brood op de plank komen hé.
Persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee om op Zondag een bak koffie met een broodje te kopen bij het tankstation.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 feb 2010 09:38

Antoinette schreef:
Optimatus schreef:In hoeverre dient men de sabbath op te vatten als een dag waarop "het hele land platgelegd" wordt? Ik bedoel, waar ligt de grens?

Ik denk dat het voor eenieder persoonlijk is!
En dat we elkaar daar ook niet op aan mogen kijken als we het anders doen.
We kunnen niet denken dat God de een slechter vindt als de ander, omdat de één op Zondag met de auto rijdt en de ander niet.
Voor mij mag de hele boel plat, maar voor mij moet het niet.
Op Zondag ga ik het liefst naar de gemeente om God te loven en te prijzen, maar ik doe dat door de weeks ook het liefst sinds mijn wedergeboorte.
Ik hang het liefst bij Jezus om het zo maar te zeggen.
Maar ik snap ook wel dat dat nou eenmaal niet altijd kan, er moet nou eenmaal brood op de plank komen hé.
Persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee om op Zondag een bak koffie met een broodje te kopen bij het tankstation.
Kijk, als jij er dan geen moeite heb en ondanks geniet van het broodje op zondag die je gehaald heb bij het tankstation, mag ik jou niet veroordelen. Ik heb een andere mening, maar dat wil niet zeggen dat jij per definitie slecht bent en ik goed. ('t Zou wat zijn :mrgreen: )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”